Touring -59 förgasarfrågor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Touring -59 förgasarfrågor

Post by Johnny L »

Hej forumet!

Har lite bryderier med min Touring -59. Förgasaren är en SI 20/17 och jag hittar inte flottörhuspackning som passar, nån som vet var man hittar det? Köpte packningssats för SI-förgasare på EM, men flottörhuspackningen är lite för mycket vinklad liksom. SIP säljer enbart exakt samma packningssats som EM. Packning 31 på bilden nedan ser för övrigt ut att vara precis den jag behöver (delen över själva flottörhuset och delen över/kring munstyckena är helt parallella liksom, vilket EM-kitets packning inte är).
Image

En annan fråga:
Luftfiltret på min förgasare verkar för övrigt inte vara original, för det har chokespjäll, vilket även själva förgasarhuset har, som väl borde vara det enda chokespjället på en 59:a, enligt: Image
När jag plockade isär scootern så var chokevajern kopplad till bägge spjällen i serie, men det verkar klyddigt att få dit och injusterat snyggt, så om jag bara ska använda det ena chokespjället antar jag att det är bäst att använda det "modernare", alltså enbart det i luftfiltret, inte det i inloppet till förgasarhuset?

mvh
// Johnny, Limhamn
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Kan du inte handknacka en egen packning?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Jo, egen packning får det nog bli.
Är dock inte alltid tillräckligt tålmodig för att få en hemmatillverkad packning så fin som jag vill ha den, men ingen ser den ju ändå förstås...
:)

mvh
// Johnny, Limhamn
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Köp dig ett ark packningspapper 0,4 eller 0,75mm och en håltång (tex på Biltema <50kr). Tryck pappret mot ytan som skall tätas (eller färga ytan som skall kalkeras av med en blyertspenna), så får du fram konturen. Sen är det bara klippa ut packningen. Utvändig kontur med sax, invändig med håltång.

Tomas
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Den packningen gårt att få tag på, kommer dock inte ihåg var (f.u. i min verkstad då, men den är ju stängd :cry:)
Sorry.

http://www.mauropascoli.it/ har säkert.

Den packningen är lite klurig att knacka, skära ut själv så att få tag på en färdig är nog att föredra.

VH/Calle
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

köpte en sån på Vespa service i Sthlm förra vintern. men dom hade bara nån kvar om jag minns rätt.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och hittar man alltså en så använder man givetvis den som modell och gör en eller ännu hellre flera stycken kopior på en gång. Orginalet håller man omsorgsfullt som modell för kommande kopieringsbehov. Gärna i ett kuvert där det står till vilken vespamodell och vart.
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Mellan raderna (och vad jag läst innan på forumet) anar man hur mycket tid vespaco lagt på att hitta delar som inte längre tillverkas...

Min originalpackning är faktiskt fortfarande intakt, man kanske skulle kopiera upp den och sälja dyrt? :)

mvh
// Johnny, Limhamn
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Hej igen forumet.

Jag fortsätter på min förgasartråd, nu en munstyckesfråga.

På sprängskissen jag bifogade ovan framgår att huvudmunstycket (nr10) ska sitta inskruvat i botten av nr 11.
På min förgasare (SI 20/17 A misstänker jag) så verkar mitt huvudmunstycke se ut som nr 10, 11 och 12 i en enda fast del som det dessutom står "200" angivet på. Antar att detta är huvudmunstyckets storlek.
Vem saluför delar till denna förgasare, om jag nu har en 20/17A, och kan någon verifiera att det verkligen är den modellen jag har utifrån min torftiga beskrivning?

Den delen som har nr 14 på bilden ovan har jag också, på min sådan står att läsa "140", men jag vet inte vad denna del har för funktion eller namn?

mvh
// Johnny, Limhamn
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

På sprängskissen jag bifogade ovan framgår att huvudmunstycket (nr10) ska sitta inskruvat i botten av nr 11.
- nix, det skall sitta itryckt.
På min förgasare (SI 20/17 A misstänker jag) så verkar mitt huvudmunstycke se ut som nr 10, 11 och 12 i en enda fast del som det dessutom står "200" angivet på. Antar att detta är huvudmunstyckets storlek.
- det är garanterat delat även om det ser ut som en del, inget är ihopskruvat där, bara ihoptryckt. 200 är inte huvudmunstyckets storlek. läs storleken på del 10.

Vem saluför delar till denna förgasare, om jag nu har en 20/17A, och kan någon verifiera att det verkligen är den modellen jag har utifrån min torftiga beskrivning?
- EM-scooters har grejor minsann!

Den delen som har nr 14 på bilden ovan har jag också, på min sådan står att läsa "140", men jag vet inte vad denna del har för funktion eller namn?
- det är ett skyddslock som fanns på tidiga modeller, siffran anger lufthålets storlek.

- vh /Calle
Furulund ( i några timmar till ;)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ser man på, det var tre separata delar!
Med två tänger och lite övertalning så kom paketet (delarna 10, 11 och 12) isär.

Min hemmasnickrade packning artar sig fint även denna, så nu återstår mest att lista ut vad jag effektivast rengör förgasardelarna i.
Tänkte låte dem ligga och dra i någon lämplig vätska, men har inte bestämt mig än. Det lutar åt förgasarrengöring från crc, någon som har ett bättre tips?

mvh
// Johnny, Limhamn
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Spanners Lambretta manual beskriver en italiensk nyårs variant.
Strippa hela förgasaren, gummi/plastdelar får inte finnas kvar.
Fäst en tråd i delar som skall rengöras.
Doppa i ren batterisyra max 15 sekunder.
Nu fås ett nyårsfyrverkeri av bubblor. Delar som sitter ihop tas nu lätt isär med en tång.
Lägg delarna i en burk med rent vatten 1-2 minuter.
Spola delarna i rent vatten, blås rent och låt torka
Obs skydda dig, dina kläder och grejer runt om mot stänk.
Kanske nån som provat? Gott Nytt År

Tomas
Post Reply