Touring -59 överblivna shims...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Touring -59 överblivna shims...

Post by Johnny L »

Hej alla vintertrötta forumsurfare!

Idag (hmm, igår nu när jag ser på klockan...) när jag började montera ihop min nyrenoverade motor (Touring -59), så hittade jag bland delarna två vågformade tunna shims som jag inte kan minnas var de satt. Kan heller inte hitta något liknande på de sprängskisser jag kollat på. De är väl gissningsvis runt 20mm ytterdiameter, och 14mm innerdiameter (har de inte här hemma för mätning/foto tyvärr). Skicket/slitaget på dem sade mig att de antagligen inte hörde hemma inuti växellådan, eftersom där är smörjning och inte så mycket åverkan, men jag kan ju ha gissat fel.

Nån som har en aning om var det kan tänkas höra hemma på min motor?
Jag är för övrigt väldigt ovan vi att få delar över, men nån gång ska ju vara den första... :oops:

mvh
// Johnny, Limhamn
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

De kan nog hitta hem uppe i styret.
/P

EDIT: Kanske inte ändå, läste för snabbt och trodde att du hade rivit hela knarren.
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Nej, bara motorn som varit i delar.
Jag är i princip helt säker på att de satt tillsammans, för jag hade lagt alla prylar i små burkar beroende på ungefär var de kom ifrån (kopplingspryttlar för sig, motorblocksmuttrar och -bultar för sig, tänddelar för sig etc). När jag kom så långt att jag bara hade dessa shims kvar så var där tyvärr inget annat kvar i just den burken som kunde skvallra om var de hade suttit...
Jag får fundera vidare och hoppas att de inte satt inuti nånstans, jag har i vart fall inte hittat någon sprängskiss som indikerar att de ska höra hemma nånstans inne i växellådan.
Hoppas lite på kopplingssidan, bakom hela korgen, men är inte säker.

mvh
// Johnny, Limhamn
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hej!

Det finns ingen bricka som ser ut så innuti en touringmotor.
Kanske har de suttit till motorbulten?
Post Reply