<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Japp, 16/16-förgasare. Funderat på att trimma har jag absolut, det ligger en rackig VMA2M (som verkar otät mellan vev ock komp-platta) och en 21 mm förgasare och väntar på att jag ska få pengar till det som saknas och i största allmänhet få "tummen ur":D Nu tvekar jag också, kanske ska jag låta den vara orginal och köra typ en PX när jag har bråttom, det finns vissa skjuts-aspekter att ta hänsyn till:)
Apropå trim, vad blev det till slut du satte på din primmy? Detaljer om ditt trim nådde aldrig mej, jag såg bara "för-diskussionen" på forumet. Jag vill förstås veta allt

Kan du inte posta en "så här blev det" som avslutning på primmy-trim-tråden från i våras?
Tänkte hursomhelst göra "klart" V50'n först, den verkar vara från 68-69 (lite olika beroende på vilka tabeller jag tittar i), med tändspole på plattan och "bilfälgar" (utan bromsljus också, när fick de det?).
När det blir varmt nog att fortsätta på det projektet, kan jag posta lite roligare (projekt)bilder på den...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har VMA2M-motor med SHB 19/19 som original på min -71:a (eg. -70 års modell). Någon som vet när gränsen går för byte från 16/16 till 19/19? 1969?
Beträffande mitt trimningsäventyr så följer här "copy and paste" som jag skrev i en tidigare tråd: Polini 133 cc, Poliniljuddämpare, förgasare Malossi SHBC 20.20, racingvev (nållagrad), förstärkt 4-skivig koppling, portat blocket och anpassat till insuget på cylindern samt optimerat cylinderportarna. Primärbyte brydde jag mig inte om och det känns helt okej att det blev så. Accar som en gokart nu och gör en hel massa km/h extra nu mot original, utan att för den sakens skull ligga på tokvarv. Passade även på att byta alla lager och övriga slitdelar i motorn.
Tipset är att göra denna operation, det är en helt annan Bettan nu mot tidigare. Går som ett riktigt as gör hon: man förväntar sig nästan powerslides ut ur varje kurva... (okej, kanske något överdrivet - men hon är satkul att köra helt enkelt!

). Den enda nackdel med denna trimning torde väl vara att hon dricker 0,50 - 0,60 l/mil. Men jag lovar: om hon så skulle dra 3 l/mil hade det varit värt det. Bettans ballhetsfaktor är riktigt hög...
Kul att Du har den äldre modellen med "bilfälgar" på Din Vespa 50. Dessa modeller av V50 är helt klart "the real deal". Det har snackats mycket skit om inre tändspole, men min erfarenhet är att det funkar hur bra som helst. Har det på min -66 och -69, men har konverterat till yttre på min -68. Ingen som helst skillnad. Mig veterligt har ingen "svensk" Vespa 50 varit utrustad med bromsljus (det var främst i Surkålsätarland som det var lag på det, har jag för mig).
Posta gärna fler bilder på Dina projekt här!
Scooterhälsningar
/ Fredrik