Primavera -67

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Primavera -67

Post by bufflig »

Ja, då måste jag ju visa upp min också... En primmy från -67, VMA1T/M, orginalmotor, så jag blir omåkt av allt:)
Image
Länk till fullstor bild:http://i83.imagethrust.com/images/2sgr/ ... vespa.html
<hr noshade size="1">Och så vill jag ju visa vad man kan hitta om man tittar i uthusen, en liten dam som inte vågar släppa V50'n eftersom hon inte litar på den träkonstruktion hon själv byggt för att palla upp den. Sedan vaggade vi gemensamt ur motorn (fast hon fick ta på sig overallen innan)... Det ska böjas i tid:D
Image
(Fullstor: http://i83.imagethrust.com/images/2sho/ ... rnmek.html)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Coola smallframes, herr Bufflig!

Gillde verkligen Primaveran! Är det originalkulör? Av någon outgrundlig anledning är jag ytterst svag för orange, så det är inte omöjligt att "Bettan" (min Primmy) får sig en omlackering till våren. Posta gärna fler bilder av Dina fina smallframes! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Coola smallframes, herr Bufflig!

Gillde verkligen Primaveran! Är det originalkulör? Av någon outgrundlig anledning är jag ytterst svag för orange, så det är inte omöjligt att "Bettan" (min Primmy) får sig en omlackering till våren. Posta gärna fler bilder av Dina fina smallframes! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tackar, herr Terraplane:) Lacken verkar vara orginal, på lykthuset kan man ana mörkare och ljusare fält i form av ett klistermärke från firman i Borlänge som sålt den ny. Många säger att den ljusa oranga färgen dock aldrig funnits på primavera, så jag vet inte vad jag ska tro:?:
V50'n var tarvligt omlackad med en BMW-grå spraylack, den är nu i små, små delar och ganska färglös, i väntan på att det ska bli varmt nog för att jag ska kunna lacka i uthuset...

Orange och gul är mina favoritfärger på vespor - postverket på Gran Canaria delar t ex ut försändelserna med stil:
Image
http://i84.imagethrust.com/images/2sSl/ ... small.html
Terraplane Blues

Originalkulör eller ej - den är riktigt fin hursomhelst! Det är SHB 16/16 på -67:orna, va? Funderar inte på att trimma? Bytte själv cylle, blås, vev, knasare och lite annat på min i våras - en helt annan maskin efter det!

Vad är det för årsmodell på Vespa 50:n, undrar jag också av ren nyfikenhet? Svårt att se några avslöjande detaljer på bilden, så posta gärna fler! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Många säger att den ljusa oranga färgen dock aldrig funnits på primavera, så jag vet inte vad jag ska tro:?:

min förra primavera -70, och min nuvarande -68 http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1402 har båda en lite orange tomatröd färg original.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Många säger att den ljusa oranga färgen dock aldrig funnits på primavera, så jag vet inte vad jag ska tro:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">min förra primavera -70, och min nuvarande -68 har båda en lite orange tomatröd färg original.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Men just i Ditt fall, Lambrittan, undrar jag inte om dessa har varit mer åt det röda hållet än orange från början? Din -68 ser misstänkt solblekt ut - inte renrasigt orange, vilket Buffligs Primmy definitivt ser ut att vara. Min Primmy -71 har inte en klarröd kulör om man kollar noga, utan en klar dragning åt orange (se bild och bortse från tillfällig smuts). Tror Du inte att Din -68 kan ha haft denna nyans från början? Jag menar, den har ju stått och stekts i sol på nå'n obskyr skrot tills Du kom och lurade till Dig den för tusen pengar... :wink:

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Men just i Ditt fall, Lambrittan, undrar jag inte om dessa har varit mer åt det röda hållet än orange från början? Din -68 ser misstänkt solblekt ut - inte renrasigt orange, vilket Buffligs Primmy definitivt ser ut att vara. Min Primmy -71 har inte en klarröd kulör om man kollar noga, utan en klar dragning åt orange (se bild och bortse från tillfällig smuts). Tror Du inte att Din -68 kan ha haft denna nyans från början? Jag menar, den har ju stått och stekts i sol på nå'n obskyr skrot tills Du kom och lurade till Dig den för tusen pengar... :wink:

http://img294.imageshack.us/img294/8980 ... mmyxq6.jpg

Scooterhälsningar

/ Fredrik

menar du att min skulle vara solblekt!? :D
jo efter att ha tittat en gång till på buffligs så är ju den mer, som du säger, renrasigt orange. mina var mer tomatröda.
sen om dom fanns som orangea original har jag ingen aning om..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Originalkulör eller ej - den är riktigt fin hursomhelst! Det är SHB 16/16 på -67:orna, va? Funderar inte på att trimma? Bytte själv cylle, blås, vev, knasare och lite annat på min i våras - en helt annan maskin efter det!

Vad är det för årsmodell på Vespa 50:n, undrar jag också av ren nyfikenhet? Svårt att se några avslöjande detaljer på bilden, så posta gärna fler! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Japp, 16/16-förgasare. Funderat på att trimma har jag absolut, det ligger en rackig VMA2M (som verkar otät mellan vev ock komp-platta) och en 21 mm förgasare och väntar på att jag ska få pengar till det som saknas och i största allmänhet få "tummen ur":D Nu tvekar jag också, kanske ska jag låta den vara orginal och köra typ en PX när jag har bråttom, det finns vissa skjuts-aspekter att ta hänsyn till:)

Apropå trim, vad blev det till slut du satte på din primmy? Detaljer om ditt trim nådde aldrig mej, jag såg bara "för-diskussionen" på forumet. Jag vill förstås veta allt :D Kan du inte posta en "så här blev det" som avslutning på primmy-trim-tråden från i våras?

Tänkte hursomhelst göra "klart" V50'n först, den verkar vara från 68-69 (lite olika beroende på vilka tabeller jag tittar i), med tändspole på plattan och "bilfälgar" (utan bromsljus också, när fick de det?).

När det blir varmt nog att fortsätta på det projektet, kan jag posta lite roligare (projekt)bilder på den...

Apropå färgen, verkar det ha funnits en "televerksorange" färg på vespor i slutet av 60-talet (som påminner starkt om orange PX-färg). Kanske är min lilla pärla rejält solblekt även den?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Om färger:
Vespa Rally 180 kom 1969, då såldes den i Sverige enbart i "Televerks"-orange färg. Jag ägde en
http://www.scgbg.se/index.php?option=co ... &Itemid=50, Ola Backers värsting-racer är en annan.

Primavera var ju oftast röd, då för tiden, men jag minns även Primaveror i lite mer poppiga färger som ljusgrönt och din orange kulör, som inte var samma som på Rallyn utan några snäpp gulare, mera "neongul".
/jens
överlevande vittne

scooterdaddy - gammal är äldst
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Minns inte om jag har postat den här tidigare.
Koderna säger ju inte så mycket, men man kan dra en del slutsatser ändå.
/P

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Här kommer resten (den övre delen)

Image
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Om färger:
Vespa Rally 180 kom 1969, då såldes den i Sverige enbart i "Televerks"-orange färg. Jag ägde en
http://www.scgbg.se/index.php?option=co ... &Itemid=50, Ola Backers värsting-racer är en annan.

Primavera var ju oftast röd, då för tiden, men jag minns även Primaveror i lite mer poppiga färger som ljusgrönt och din orange kulör, som inte var samma som på Rallyn utan några snäpp gulare, mera "neongul".
/jens
överlevande vittne

scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by paka</i>
Minns inte om jag har postat den här tidigare.
Koderna säger ju inte så mycket, men man kan dra en del slutsatser ändå.
/P
Men då är mysteriet löst! Med hjälp av gott minne och den fina tabellen borde man kunna dra slutsatsen att min primavera är "chockgul", vilket ju bara gör färgen ännu bättre:D

Jag borde (och vill) absolut ha en orange rally också, men de är ju inte direkt lätta att få tag på:(

Tack jencla och paka!:D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jojo, jag vinkade en Rally åt dig, men det dög inte. :D
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Jojo, jag vinkade en Rally åt dig, men det dög inte. :D
Jag vet Christel, jag kommer att ångra mig bittert! Om jag inte vore allergisk mot blanketter skulle jag vågat mig på en import:D Kanske kan jag köpa eran rally när ni renoverat den perfekt och sedan hittat nya projekt:wink:?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Japp, 16/16-förgasare. Funderat på att trimma har jag absolut, det ligger en rackig VMA2M (som verkar otät mellan vev ock komp-platta) och en 21 mm förgasare och väntar på att jag ska få pengar till det som saknas och i största allmänhet få "tummen ur":D Nu tvekar jag också, kanske ska jag låta den vara orginal och köra typ en PX när jag har bråttom, det finns vissa skjuts-aspekter att ta hänsyn till:)

Apropå trim, vad blev det till slut du satte på din primmy? Detaljer om ditt trim nådde aldrig mej, jag såg bara "för-diskussionen" på forumet. Jag vill förstås veta allt :D Kan du inte posta en "så här blev det" som avslutning på primmy-trim-tråden från i våras?

Tänkte hursomhelst göra "klart" V50'n först, den verkar vara från 68-69 (lite olika beroende på vilka tabeller jag tittar i), med tändspole på plattan och "bilfälgar" (utan bromsljus också, när fick de det?).

När det blir varmt nog att fortsätta på det projektet, kan jag posta lite roligare (projekt)bilder på den...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har VMA2M-motor med SHB 19/19 som original på min -71:a (eg. -70 års modell). Någon som vet när gränsen går för byte från 16/16 till 19/19? 1969?

Beträffande mitt trimningsäventyr så följer här "copy and paste" som jag skrev i en tidigare tråd: Polini 133 cc, Poliniljuddämpare, förgasare Malossi SHBC 20.20, racingvev (nållagrad), förstärkt 4-skivig koppling, portat blocket och anpassat till insuget på cylindern samt optimerat cylinderportarna. Primärbyte brydde jag mig inte om och det känns helt okej att det blev så. Accar som en gokart nu och gör en hel massa km/h extra nu mot original, utan att för den sakens skull ligga på tokvarv. Passade även på att byta alla lager och övriga slitdelar i motorn.

Tipset är att göra denna operation, det är en helt annan Bettan nu mot tidigare. Går som ett riktigt as gör hon: man förväntar sig nästan powerslides ut ur varje kurva... (okej, kanske något överdrivet - men hon är satkul att köra helt enkelt! :P). Den enda nackdel med denna trimning torde väl vara att hon dricker 0,50 - 0,60 l/mil. Men jag lovar: om hon så skulle dra 3 l/mil hade det varit värt det. Bettans ballhetsfaktor är riktigt hög...

Kul att Du har den äldre modellen med "bilfälgar" på Din Vespa 50. Dessa modeller av V50 är helt klart "the real deal". Det har snackats mycket skit om inre tändspole, men min erfarenhet är att det funkar hur bra som helst. Har det på min -66 och -69, men har konverterat till yttre på min -68. Ingen som helst skillnad. Mig veterligt har ingen "svensk" Vespa 50 varit utrustad med bromsljus (det var främst i Surkålsätarland som det var lag på det, har jag för mig).

Posta gärna fler bilder på Dina projekt här!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag har VMA2M-motor med SHB 19/19 som original på min -71:a (eg. -70 års modell). Någon som vet när gränsen går för byte från 16/16 till 19/19? 1969?
Beträffande mitt trimningsäventyr så följer här "copy and paste" som jag skrev i en tidigare tråd: Polini 133 cc, Poliniljuddämpare, förgasare Malossi SHBC 20.20, racingvev (nållagrad), förstärkt 4-skivig koppling, portat blocket och anpassat till insuget på cylindern samt optimerat cylinderportarna. Primärbyte brydde jag mig inte om och det känns helt okej att det blev så. Accar som en gokart nu och gör en hel massa km/h extra nu mot original, utan att för den sakens skull ligga på tokvarv. Passade även på att byta alla lager och övriga slitdelar i motorn.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag trodde de började med 19/19 iom VMA2M, alltså typ -68, men jag är sannerligen ingen expert på årsmodellerna!

Jag måste missat den tråden där du gav "facit" på primavera-trimmet, sorry:) Öppnade du upp insuget från förgasarn något, för den lite större fuggen, eller gick det fint ändå?
Jag måste nog satsa på reed pga den ruttna kompressionsplattan, hoppas det håller ner förbruktningen en aning! Nåja, trimprat ska jag nog ta i en annan tråd:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Kul att Du har den äldre modellen med "bilfälgar" på Din Vespa 50. Dessa modeller av V50 är helt klart "the real deal". Det har snackats mycket skit om inre tändspole, men min erfarenhet är att det funkar hur bra som helst. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag tycker om "bilfälgarna" och tändspolen har jag ingen åsikt om, jag bytte dock till en ny av bara farten när jag renoverade motorn:) Jag tänkte också behålla 9"-hjulen, jag tycker av någon anledning att det är charmigt med de små hjulen, även om det medför vissa estetiska brister...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mig veterligt har ingen "svensk" Vespa 50 varit utrustad med bromsljus (det var främst i Surkålsätarland som det var lag på det, har jag för mig).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jasså, man hade aldrig bromsljus i sverige, jag såg att det fanns kabelstammar för V50 både med och utan bromsljus på sip, så jag tänkte... ...men tänkte fel:D
Post Reply