Vespa Super -56
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Lyckades inte få loss förgasaren på v50n, men testade att spraya startgas rakt ner i insugningsröret utan resultat. Ska den tända på det? Är väldigt sugen att komma igång med renoveringen men man vill ju veta att den kommer starta när man är klar så inte motorn är helt åt helvete. Eller ska man dra igång med att plocka ner och lita på att det ordnar sig sen?
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ok, och finns det något att göra för att "spetsa till den" lite? Finns det kolvar i överdimension? Kan man ta upp veven? Är det någon vits att ta upp veven om man kör med orginalblås? Vill inte gärna sätta på nått stort rymdskepp som sabbar utseendet...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
veven behöver du inte ta upp på en gammel-vespa. dom är kolvstyrda.
annars är det väl "vanlig" tvåtakts trimning som gäller om man vill ha mer fart i den. mig veterligen finns det inga "kit" till modeller med kolvstyrt insug..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Ok, och finns det något att göra för att "spetsa till den" lite? Finns det kolvar i överdimension? Kan man ta upp veven? Är det någon vits att ta upp veven om man kör med orginalblås? Vill inte gärna sätta på nått stort rymdskepp som sabbar utseendet...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
veven behöver du inte ta upp på en gammel-vespa. dom är kolvstyrda.
annars är det väl "vanlig" tvåtakts trimning som gäller om man vill ha mer fart i den. mig veterligen finns det inga "kit" till modeller med kolvstyrt insug..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Aha, där ser man hur lite man vet. Det ända jag plockat isär och pillat med var en rally 200 motor och nu tror jag att jag är expert som kan öppna egen mekverkstad... Så typ kolvlucka och planad topp och sådana grejer altså?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja nått i den stilen.. du kommer säkert få lite tips här när forumet vaknar till liv. men själv skulle jag inte "trimma" den alltför mkt om man inte vet vad man gör. lämna cyllen till en tvåtaktstrimmare kanske..?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Aha, där ser man hur lite man vet. Det ända jag plockat isär och pillat med var en rally 200 motor och nu tror jag att jag är expert som kan öppna egen mekverkstad... Så typ kolvlucka och planad topp och sådana grejer altså?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja nått i den stilen.. du kommer säkert få lite tips här när forumet vaknar till liv. men själv skulle jag inte "trimma" den alltför mkt om man inte vet vad man gör. lämna cyllen till en tvåtaktstrimmare kanske..?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">du kommer säkert få lite tips här när forumet vaknar till liv.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det är nu HK-tid...
Superns motor är byggd ganska fint byggd men skader inte med lite anpassning (kallas bluprinta av vissa)
Höja avgasporten en millimeter eller så är inte heller fel på en super.
Om du skaffar bättre blås och en modernare gasare så kan du tänka på att öka flödesarean också.
Bästa är naturligtvis att mäta upp porttider och trimma efter det, men om du inte pallar, har tid, lust, kunskap eller julglögg nog så är en anpassning av portar och höjning av avgasport en bra början, att sänka insugsporten knappt en mm brukar också vara fint om du vill få den lite varvvilligare.
Har faktiskt för mig att man kan modifiera vissa ljuddämpare till PX125 att passa på Super, trots olikheten i motorkonstruktionen.
Lycka till!
Nu skall vi ut och köra rideout så här på första advent!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det är nu HK-tid...
Superns motor är byggd ganska fint byggd men skader inte med lite anpassning (kallas bluprinta av vissa)
Höja avgasporten en millimeter eller så är inte heller fel på en super.
Om du skaffar bättre blås och en modernare gasare så kan du tänka på att öka flödesarean också.
Bästa är naturligtvis att mäta upp porttider och trimma efter det, men om du inte pallar, har tid, lust, kunskap eller julglögg nog så är en anpassning av portar och höjning av avgasport en bra början, att sänka insugsporten knappt en mm brukar också vara fint om du vill få den lite varvvilligare.
Har faktiskt för mig att man kan modifiera vissa ljuddämpare till PX125 att passa på Super, trots olikheten i motorkonstruktionen.
Lycka till!
Nu skall vi ut och köra rideout så här på första advent!
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Nej jag tar det lugnt meed trimmningen, det får bli senare i så fall och lite lagom bara. Tänkte bara om den gör 55 på rakan och 30 uppför så är risken att den blir ståendes i garaget till ingens glädje. Batteriet saknas föresten, är det nödvändigt?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om du skaffar bättre blås och en modernare gasare så kan du tänka på att öka flödesarean också.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vilken modern gasare skulle passa bra? Skulle en primavera fungera? Den är väl 19mm också...
Verkar finnas möjlighet att hona cylindern också. http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d Rätt?
Trodde först röret blivit klämmt på ljuddämparen, men det verkar som det ska vara så? http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d
Är det här ett trimmblås? http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om du skaffar bättre blås och en modernare gasare så kan du tänka på att öka flödesarean också.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vilken modern gasare skulle passa bra? Skulle en primavera fungera? Den är väl 19mm också...
Verkar finnas möjlighet att hona cylindern också. http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d Rätt?
Trodde först röret blivit klämmt på ljuddämparen, men det verkar som det ska vara så? http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d
Är det här ett trimmblås? http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Hehe, jag riktigt spyr frågor... Här kommer fler:
Ska börja montera ner den nu. Hur gör man med underarbetet sen? Måste man blästra och sådant som jag inte vet vad det är för nått? Funkar det inte att slipa bort den gamla färgen bara och sedan spackla ojämnheter? Måste allt vara totalt plåtrent för att lacken ska fästa och se bra ut? Vad kör man för spackel? Jag har ett par längre sprickor högst upp i benskölden på varsin sida framlyktan. Bör det svetsas ordentligt eller räcker det att punkta och sen spackla? Och hur mycket kan det gå på för 2k lack till hela kalaset?
Ska börja montera ner den nu. Hur gör man med underarbetet sen? Måste man blästra och sådant som jag inte vet vad det är för nått? Funkar det inte att slipa bort den gamla färgen bara och sedan spackla ojämnheter? Måste allt vara totalt plåtrent för att lacken ska fästa och se bra ut? Vad kör man för spackel? Jag har ett par längre sprickor högst upp i benskölden på varsin sida framlyktan. Bör det svetsas ordentligt eller räcker det att punkta och sen spackla? Och hur mycket kan det gå på för 2k lack till hela kalaset?
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
Verkar finnas möjlighet att hona cylindern också. http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d Rätt?'
ja det går att borra till överdimension.
Är det här ett trimmblås? http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d
[/quote]
det tror jag inte, det är nog ett originalblås av märket sito. närmaste bolton trimblås du kan komma, skulle jag tro, är nog ett abarth replika blås. vet inte om det höjer effekten märkbart dock.
egentligen borde inte jag yttra mig om denna vespa modell, har ingen egen erfarenhet av den. men eftersom ingen annan svarat än så gör jag det:D
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
ja det går att borra till överdimension.
Är det här ett trimmblås? http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9735336c8d
[/quote]
det tror jag inte, det är nog ett originalblås av märket sito. närmaste bolton trimblås du kan komma, skulle jag tro, är nog ett abarth replika blås. vet inte om det höjer effekten märkbart dock.
egentligen borde inte jag yttra mig om denna vespa modell, har ingen egen erfarenhet av den. men eftersom ingen annan svarat än så gör jag det:D
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Vilken modern gasare skulle passa bra? Skulle en primavera fungera? Den är väl 19mm också...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Först behöver du ett insug till 19mm...
Jag tänkte mer på en gasare liknande denna: http://kgi.se/product-2547-599.php
Ett alternativ kanske kan vara att ta med insuget till närmsta plastmoppetrimmfirma och se vad dom kan ha som passar på insuget.
VH/Calle
Vilken modern gasare skulle passa bra? Skulle en primavera fungera? Den är väl 19mm också...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Först behöver du ett insug till 19mm...
Jag tänkte mer på en gasare liknande denna: http://kgi.se/product-2547-599.php
Ett alternativ kanske kan vara att ta med insuget till närmsta plastmoppetrimmfirma och se vad dom kan ha som passar på insuget.
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />
Vad kör man för spackel?
<b><font size="2">Blå Plastic Padding funkar bra.</font id="size2"></b>
Jag har ett par längre sprickor högst upp i benskölden på varsin sida framlyktan. Bör det svetsas ordentligt eller räcker det att punkta och sen spackla?
<b><font size="2">Svetsas ordentligt, synd att lägga dyr lack på något som kanske spricker igen... </font id="size2"></b>
Och hur mycket kan det gå på för 2k lack till hela kalaset?
<b><font size="2">Räkna med 10'000</font id="size2"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<br />
Vad kör man för spackel?
<b><font size="2">Blå Plastic Padding funkar bra.</font id="size2"></b>
Jag har ett par längre sprickor högst upp i benskölden på varsin sida framlyktan. Bör det svetsas ordentligt eller räcker det att punkta och sen spackla?
<b><font size="2">Svetsas ordentligt, synd att lägga dyr lack på något som kanske spricker igen... </font id="size2"></b>
Och hur mycket kan det gå på för 2k lack till hela kalaset?
<b><font size="2">Räkna med 10'000</font id="size2"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Lyckades inte få loss förgasaren på v50n, men testade att spraya startgas rakt ner i insugningsröret utan resultat. Ska den tända på det? Är väldigt sugen att komma igång med renoveringen men man vill ju veta att den kommer starta när man är klar så inte motorn är helt åt helvete. Eller ska man dra igång med att plocka ner och lita på att det ordnar sig sen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0053137083
Den blev inte såld och det dyker garanterat upp fler.
Här kommer lite motfrågor.
Jag förstår inte hur du kunde "låsa" trotteln på TA17-förgasaren. Skruvade du helt igenom godset på förgasaren? Saknas själva "vajerhållaren"? Vad är det för filter? Har det ett chokespjäll?
Jag kan förstå att du vill ha i gång motorn, men att behålla lugnet brukar belöna sig.
/P
<br />Lyckades inte få loss förgasaren på v50n, men testade att spraya startgas rakt ner i insugningsröret utan resultat. Ska den tända på det? Är väldigt sugen att komma igång med renoveringen men man vill ju veta att den kommer starta när man är klar så inte motorn är helt åt helvete. Eller ska man dra igång med att plocka ner och lita på att det ordnar sig sen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0053137083
Den blev inte såld och det dyker garanterat upp fler.
Här kommer lite motfrågor.
Jag förstår inte hur du kunde "låsa" trotteln på TA17-förgasaren. Skruvade du helt igenom godset på förgasaren? Saknas själva "vajerhållaren"? Vad är det för filter? Har det ett chokespjäll?
Jag kan förstå att du vill ha i gång motorn, men att behålla lugnet brukar belöna sig.
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />
Och hur mycket kan det gå på för 2k lack till hela kalaset?
<b><font size="2">Räkna med 10'000</font id="size2"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet inte om jag missuppfattade något här men lacken till en vespa brukar väl inte kosta mer än 500 - 1000 kr?
Jag har en TA 18C förgasare förresten som söker en ny ägare.
C
<br />
Och hur mycket kan det gå på för 2k lack till hela kalaset?
<b><font size="2">Räkna med 10'000</font id="size2"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet inte om jag missuppfattade något här men lacken till en vespa brukar väl inte kosta mer än 500 - 1000 kr?
Jag har en TA 18C förgasare förresten som söker en ny ägare.
C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Fritte räknade säkert med att någon annan gör jobbet. Målfärgen ligger väl däromkring, det behövs förhärdare (rätt ord?) och förtunningsmedel också. Men de ämnena kostar knappast speciellt mycket, mängderna var väl 3:1:1.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo det måste vara så. Lack + härdare + primer + thinner blir nog 1000 kronor. proportionerna lack:härdare var 1:1 senast jag handlade. men det där vet dom på lackaffären.
C
<br />Fritte räknade säkert med att någon annan gör jobbet. Målfärgen ligger väl däromkring, det behövs förhärdare (rätt ord?) och förtunningsmedel också. Men de ämnena kostar knappast speciellt mycket, mängderna var väl 3:1:1.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo det måste vara så. Lack + härdare + primer + thinner blir nog 1000 kronor. proportionerna lack:härdare var 1:1 senast jag handlade. men det där vet dom på lackaffären.
C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Fritte räknade säkert med att någon annan gör jobbet. Målfärgen ligger väl däromkring, det behövs förhärdare (rätt ord?) och förtunningsmedel också. Men de ämnena kostar knappast speciellt mycket, mängderna var väl 3:1:1.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo det måste vara så. Lack + härdare + primer + thinner blir nog 1000 kronor. proportionerna lack:härdare var 1:1 senast jag handlade. men det där vet dom på lackaffären.
C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sikken, 1 del lack + 0,5 del härdare + 0,1 del thinner.Obs! 1.2.3. thinner till 2k, Wilco till grundfärg.
<font color="navy"><font size="3">Köp en gasmask också, ångorna av dessa färger är fördjävliga!</font id="size3"></font id="navy">
Fritte
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Fritte räknade säkert med att någon annan gör jobbet. Målfärgen ligger väl däromkring, det behövs förhärdare (rätt ord?) och förtunningsmedel också. Men de ämnena kostar knappast speciellt mycket, mängderna var väl 3:1:1.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo det måste vara så. Lack + härdare + primer + thinner blir nog 1000 kronor. proportionerna lack:härdare var 1:1 senast jag handlade. men det där vet dom på lackaffären.
C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sikken, 1 del lack + 0,5 del härdare + 0,1 del thinner.Obs! 1.2.3. thinner till 2k, Wilco till grundfärg.
<font color="navy"><font size="3">Köp en gasmask också, ångorna av dessa färger är fördjävliga!</font id="size3"></font id="navy">
Fritte
Vi körde med PPG:s PIA originalfärger. Och de här 3:1:1 fick jag som regel om vi skulle bli tvugna att korrigera något vid ihopsättningen av Vespan. Så det kan vara mycket som inverkar på förhållandena. Men som sagt så vet firman som säljer färgen vad man skall använda: före, under och efter målningen! Man vill ju inte att bottenfärgen skall reagera fel med egentliga färgen, osv.
Och Frittes tips om gasmask är faktiskt viktig. Målfärgen är giftig! Och masken kan användas till mycket annat efter det, så köp en bra sådan trots att de är dyra. Jag skaffade en för innehusväxternas förgiftning under värsta mjältbranspaniken... Jösses så jag kände mig uttittad i kassan "hon är rädd för mjältbrandsbrev" och mumlade något om växtgifter för att inte bli utskrattad. Nu är det enkelt att köpa gasmasker! Nitromorsebadandet var en struntsak med gasmasken på medan gubben i andra ändan av garaget fick andnöd. Andra höjdare är att ha masken på när man öppnar dörren, när någon ringer/knackar på, eller vilar ute på balkongen när man målar inomhus.
Och så hörs inte svordomarna när man målar fel, praktiskt för omgivningen!
Och Frittes tips om gasmask är faktiskt viktig. Målfärgen är giftig! Och masken kan användas till mycket annat efter det, så köp en bra sådan trots att de är dyra. Jag skaffade en för innehusväxternas förgiftning under värsta mjältbranspaniken... Jösses så jag kände mig uttittad i kassan "hon är rädd för mjältbrandsbrev" och mumlade något om växtgifter för att inte bli utskrattad. Nu är det enkelt att köpa gasmasker! Nitromorsebadandet var en struntsak med gasmasken på medan gubben i andra ändan av garaget fick andnöd. Andra höjdare är att ha masken på när man öppnar dörren, när någon ringer/knackar på, eller vilar ute på balkongen när man målar inomhus.

-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
Här kommer lite motfrågor.
Jag förstår inte hur du kunde "låsa" trotteln på TA17-förgasaren. Skruvade du helt igenom godset på förgasaren? Saknas själva "vajerhållaren"? Vad är det för filter? Har det ett chokespjäll?
Jag kan förstå att du vill ha i gång motorn, men att behålla lugnet brukar belöna sig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"Någon" betyder inte jag. Den var så när jag köpte den. Antagligen sakans någon bricka eller så är det fel skruvar. Så någon har antagligen tvingat in skruvarna. Det sitter som en isats runt trotteln och den har tryckts in av skruvarna och blivit skev. Luftfiltert sitter ihop med sprintar. Vajerhållaren finns kvar, om du menar du menar stålpinnen med öggla som sitter i trotteln. Fästet för vajerhöljet finns också, men det är lite svetsat. Skulle kunna ta bilder på det när jag får tummen ur...
Ok, tack för all hjälp. Jag löser det där med förgasaren när jag är i färd att skruva ihop allt igen efter lackering. Lutar nog åt att jag betalar någon för att lackera den om det inte blir för dyrt...
Här kommer lite motfrågor.
Jag förstår inte hur du kunde "låsa" trotteln på TA17-förgasaren. Skruvade du helt igenom godset på förgasaren? Saknas själva "vajerhållaren"? Vad är det för filter? Har det ett chokespjäll?
Jag kan förstå att du vill ha i gång motorn, men att behålla lugnet brukar belöna sig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"Någon" betyder inte jag. Den var så när jag köpte den. Antagligen sakans någon bricka eller så är det fel skruvar. Så någon har antagligen tvingat in skruvarna. Det sitter som en isats runt trotteln och den har tryckts in av skruvarna och blivit skev. Luftfiltert sitter ihop med sprintar. Vajerhållaren finns kvar, om du menar du menar stålpinnen med öggla som sitter i trotteln. Fästet för vajerhöljet finns också, men det är lite svetsat. Skulle kunna ta bilder på det när jag får tummen ur...
Ok, tack för all hjälp. Jag löser det där med förgasaren när jag är i färd att skruva ihop allt igen efter lackering. Lutar nog åt att jag betalar någon för att lackera den om det inte blir för dyrt...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Börjar få isär det mesta nu. Men vet inte om jag törs börja slipa färg. Hur snabt börjar den rosta när färgen är borta och plåten är oskyddad. Tror inte det är speciellt torr luft i garaget. Bör jag vänta tills jag har ordnat med lakeringsgubbe och färg först? Framlykthuset eller vad man ska kalla det är väl i aluminium? Då borde det inte vara någon fara om jag drar rent den i alla fall?
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Känns som om det vore grymt skönt att göra det, men tyvärr har plånboken fått ett stort hål så jag får försöka göra så mycket jag bara kan själv. Själva lackningen har jag gett upp att klara, så stort självförtroende har jag inte, men slipning låter ju inte så omöjligt. Fick förslaget av en på jobbet att jag kunde slipa och sedan spraya på direkt ett tunt lager grundfärg med sprayburk. Borde ju spara lite underarbete (och därmed pengar) för lackeraren. Istället för att lämna in den som den är med 3 lager övermålningar (av vilket den översta har runnit så det riktigt hänger droppar). Är det en idé?
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Känns som om det vore grymt skönt att göra det, men tyvärr har plånboken fått ett stort hål så jag får försöka göra så mycket jag bara kan själv. Själva lackningen har jag gett upp att klara, så stort självförtroende har jag inte, men slipning låter ju inte så omöjligt. Fick förslaget av en på jobbet att jag kunde slipa och sedan spraya på direkt ett tunt lager grundfärg med sprayburk. Borde ju spara lite underarbete (och därmed pengar) för lackeraren. Istället för att lämna in den som den är med 3 lager övermålningar (av vilket den översta har runnit så det riktigt hänger droppar). Är det en idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jovisst är det en bra ide, men bättre vore att slipa av delarna, lägga dom i garderoben & sen ta dom direkt till lackeraren & få högkvalitets grundlack på bitarna...
Fritte
<br />Känns som om det vore grymt skönt att göra det, men tyvärr har plånboken fått ett stort hål så jag får försöka göra så mycket jag bara kan själv. Själva lackningen har jag gett upp att klara, så stort självförtroende har jag inte, men slipning låter ju inte så omöjligt. Fick förslaget av en på jobbet att jag kunde slipa och sedan spraya på direkt ett tunt lager grundfärg med sprayburk. Borde ju spara lite underarbete (och därmed pengar) för lackeraren. Istället för att lämna in den som den är med 3 lager övermålningar (av vilket den översta har runnit så det riktigt hänger droppar). Är det en idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jovisst är det en bra ide, men bättre vore att slipa av delarna, lägga dom i garderoben & sen ta dom direkt till lackeraren & få högkvalitets grundlack på bitarna...
Fritte
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg