Bränsleförbrukning & prestanda

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare

Bränsleförbrukning & prestanda

Post by Mimmi »

<i><font size="2"><font face="Comic Sans MS">Hej!</font id="Comic Sans MS"></font id="size2">

Jag undrar lite över bensinförbrukningen och prestandan på min P200. Jag har nu kört den 75 mil, och har en snittförbrukning på drygt 0,4 l /mil:cry:. Är inte det i högsta laget:?:
Det mesta av milen är landsväg där jag marschar ca 90km/h.
Dessutom undrar jag över prestandan, jag lyckas inte komma upp i mer än 95 som toppfart. Visserligen tillhör jag dom storväxta, både längd och vikt är rejält tilltaget:). Men jag tycker att den skall vara lite snabbare än så:D. Jag har sotat ljuddämparen, 18 timmar i kaustiksoda8), och det gjorde god nytta. I avgasporten fanns knappast en tesked sot, så jag tror inte den är sotig i själva motorn. Men ljuddämparen är fortfarande *tung*, så där finns kanske fortfarande mycket skräp kvar. Jag vill gärna ha bättre fart på den, men jag vill inte trimma den. Motorn går väldigt fint, är alltid lättstartad och varvar bra. Den har bara gått 1500 mil, så jag tycker inte den kan vara utsliten, kompressionen är bra.
Kanske skall jag köpa ny ljuddämpare, dom är ju inte så dyra, men vad skall jag välja:?: Det finns ju trimsystem, men dom gör väl ingen nytta utan att ändra i motorn:?: Såg att EM har ett trimsystem som liknar originalljuddämparen, är det nå'n som vet om det fungerar:?:

Hoppas det är någon ridderlig gentleman som vill hjäpa en jungfru i nöd:D!

Hälsningar
Mimmi </i>
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

0,4 l/mil är inte ovanligt på en P200, dom är ganska törstiga.
Sitoplus ljuddämparen som du nämner är en bra ide, det gör ca 10% effektökning genom att bara byta ljuddämparen.
Kom ihåg att byta upp huvudmunstycket en storlek (till 120) när du monterar ljuddämparen.
/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Post Reply