Startproblem halvvarm V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Tore
Drömmare
Drömmare

Startproblem halvvarm V50

Post by Tore »

Har en V50s från 60-talet med 70cc polinicylinder,16/16 förgasare, ET3 ljuddämpare, racevevparti som går riktigt fint, Problemet är när man vill starta den med kicken när den har stått 5 minuter. Den ska bara inte igång. Kall startar den så fort man lägger foten på kicken. Jag har kört den tre år utan några liknande problem, utan att ändra tex bestyckning eller tändinställningar. Tändstifter ger bra gnista hela tiden.
Tänkte ändå att det är ett elektriskt problem, bytte kondensator, tändspole och brytare.Ställde in tändpunkten på 17 grader som Polini föreslår. Rengjorde förgasare och tank. Samma problem kvarstår. Några ideer?
wrc
Nybörjare
Nybörjare

Post by wrc »

gör det ingen skillnad om du håller full gas? Har du skruvat av stiftet efter ett par kick o kollat om det surar eller är torrt?

www.scootech.se
Tore
Drömmare
Drömmare

Post by Tore »

Har en känsla av att stiftet är mer åt vått än torrt, men ändå inte "surt". Kanske ska man byta till ett annat värmetal? Jag brukar inte starta med full gas, förut gick den igång utan något gaspådrag. Nu spelar det ingen roll hur gasen står, den är stendöd ändå...
Jag har en teori om att den kanske behöver sotas ur i toppen och på kolven. Har kört med 3% oljeblandning under inkörning av cylinder + lager. Men då tycker jag ändå att den borde vara svår att starta även när den är kall...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Prova med ett kallare stift. Polinicylindern har hyfsat komp och ett originalstift är inte att rekommendera...

lycka till /F

Federico
Tore
Drömmare
Drömmare

Post by Tore »

Jag använder det stiftet som Polini föreslår; Champion L78C. Det är lite kallare än orginalstiftet vad jag har förstått.
Post Reply