Vespa 50 som ej startar?
Vespa 50 som ej startar?
Har idag köpt en Vespa 50 R som jag sedan tidigare vet inte startar, så jag vill bara se om någon kan leda mig lite i rätt riktning. Stiftet ger gnista, soppa kommer, men den tänder bara till lite när man puttar igång(?) den i nedförsbacke...sen lägger den av. Glömde påpeka att det sitter en 75 cc på.
Mvh
Snart medlem i Scooterklubben(när lön dyker in)
Mvh
Snart medlem i Scooterklubben(när lön dyker in)
Hej!
Det kan vara bra om du inledningsvis kollar att stiftet är korrekt (B7HS till 75 cc) och att det är 0,60 mm mellan "käftarna". Kolla även att brytaravståndet är 0,40 mm och att den tänder i rätt läge (17 grader före övre dödläge i ditt fall). Viktigt är också att brytarspetsarna är fria från smuts och beläggning - ta lite fint sandpapper och putsa upp ytorna. Tändkabeln ska också vara hel och ren från olja och annat. Hjälper inget av ovanstående skulle det kunna vara kass kondensator eller rent av kass tändspole. I udda fall kan det även vara svänghjulet som har avmagnetiserats, men det kollar du lätt genom att testa om den lyfter upp en skiftnyckel av normal storlek.
EDIT: Glömde... Ett av de mest klassiska tändningsfelet på Vespa är defekt eller trasig halvmånekil som ska sitta på svänghjulskonan. Utan frisk sådan kan den ibland vara helt omöjlig att starta eller gå som den själv behagar. Viktigt är också att anläggningsytan mellan svänghjulskonan och svänghjulet är bra.
EDIT II: Vad var det för årsmodell, förresten? (Bara allmänt nyfiken).
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Det kan vara bra om du inledningsvis kollar att stiftet är korrekt (B7HS till 75 cc) och att det är 0,60 mm mellan "käftarna". Kolla även att brytaravståndet är 0,40 mm och att den tänder i rätt läge (17 grader före övre dödläge i ditt fall). Viktigt är också att brytarspetsarna är fria från smuts och beläggning - ta lite fint sandpapper och putsa upp ytorna. Tändkabeln ska också vara hel och ren från olja och annat. Hjälper inget av ovanstående skulle det kunna vara kass kondensator eller rent av kass tändspole. I udda fall kan det även vara svänghjulet som har avmagnetiserats, men det kollar du lätt genom att testa om den lyfter upp en skiftnyckel av normal storlek.
EDIT: Glömde... Ett av de mest klassiska tändningsfelet på Vespa är defekt eller trasig halvmånekil som ska sitta på svänghjulskonan. Utan frisk sådan kan den ibland vara helt omöjlig att starta eller gå som den själv behagar. Viktigt är också att anläggningsytan mellan svänghjulskonan och svänghjulet är bra.
EDIT II: Vad var det för årsmodell, förresten? (Bara allmänt nyfiken).
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Nu har jag fått igång den, startar på första kicken, VARJE gång. Tack vara nytt stift, då det var fel modell på den tidigare.
Nu är problemet att den är så jävla slö, som att dun inte får tillräckligt med soppa. Hur vet man om förgasaren är rätt till 75:an? Har rengort den jag har in i minsta detalj, så det är inte det... tips???
Nu är problemet att den är så jävla slö, som att dun inte får tillräckligt med soppa. Hur vet man om förgasaren är rätt till 75:an? Har rengort den jag har in i minsta detalj, så det är inte det... tips???
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nu har jag fått igång den, startar på första kicken, VARJE gång. Tack vara nytt stift, då det var fel modell på den tidigare.
Nu är problemet att den är så jävla slö, som att dun inte får tillräckligt med soppa. Hur vet man om förgasaren är rätt till 75:an? Har rengort den jag har in i minsta detalj, så det är inte det... tips???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Originalförgasaren Dell'Orto SHB 16/10 lär funka hur bra som helst. Du kan testa om den får för litet bensin genom att dra ut choken när du kör mopeden. Går den bättre då får den för litet bensin. Då behöver Du byta ut munstyckena som sitter i förgasaren till större, vilket bl a EM Scooters i GBG har. OBS! Kolla så att luft/bränsleskruven är utskruvad ca 1,5 varv från bottenläge.
Skulle det inte vara ett förgasarproblem kan det vara tändningen som står fel. den tänder helt enkelt i fel läge, vilket gör den slö. Möjligtvis har någon annan bättre koll än jag, men jag tror att Din tändning ska vara 17 grader före övre dödpunkt med 75 cc (19 grader original). Här kan Du se hur Du ska gå tillväga för att ställa tändningen:
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
Ett annat fenomen som kan göra Din V50 slö, är att den läcker eller tar tjuvluft någonstans. Kolla särskilt insugningsröret (svart) som löper mellan förgasaren och blocket in i vevhuset. Skruvarna där kan tendera att glappa, varpå läckage kan uppstå (syns ofta om det har runnit anmärkningsvärt). Kolla även cylinderfotspackning, packningar i förgasaren, att toppen är åtdragen m m.
Har Du otur är packboxarna i vevhuset kassa, vilket gör att motorn förlorar kompressionen och Vespan känns orkeslös. Se om Du kan mäta kompet, eller be någon göra det åt Dig.
Det skulle även kunna vara repig cylinder, eller dålig kolv/kolvringar.
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Nu har jag fått igång den, startar på första kicken, VARJE gång. Tack vara nytt stift, då det var fel modell på den tidigare.
Nu är problemet att den är så jävla slö, som att dun inte får tillräckligt med soppa. Hur vet man om förgasaren är rätt till 75:an? Har rengort den jag har in i minsta detalj, så det är inte det... tips???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Originalförgasaren Dell'Orto SHB 16/10 lär funka hur bra som helst. Du kan testa om den får för litet bensin genom att dra ut choken när du kör mopeden. Går den bättre då får den för litet bensin. Då behöver Du byta ut munstyckena som sitter i förgasaren till större, vilket bl a EM Scooters i GBG har. OBS! Kolla så att luft/bränsleskruven är utskruvad ca 1,5 varv från bottenläge.
Skulle det inte vara ett förgasarproblem kan det vara tändningen som står fel. den tänder helt enkelt i fel läge, vilket gör den slö. Möjligtvis har någon annan bättre koll än jag, men jag tror att Din tändning ska vara 17 grader före övre dödpunkt med 75 cc (19 grader original). Här kan Du se hur Du ska gå tillväga för att ställa tändningen:
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
Ett annat fenomen som kan göra Din V50 slö, är att den läcker eller tar tjuvluft någonstans. Kolla särskilt insugningsröret (svart) som löper mellan förgasaren och blocket in i vevhuset. Skruvarna där kan tendera att glappa, varpå läckage kan uppstå (syns ofta om det har runnit anmärkningsvärt). Kolla även cylinderfotspackning, packningar i förgasaren, att toppen är åtdragen m m.
Har Du otur är packboxarna i vevhuset kassa, vilket gör att motorn förlorar kompressionen och Vespan känns orkeslös. Se om Du kan mäta kompet, eller be någon göra det åt Dig.
Det skulle även kunna vara repig cylinder, eller dålig kolv/kolvringar.
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Den går sämre med choken iaf.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet du vad mer än cylle som är bytt från orginal? Är veven en svensk orginal-strypt får du inget fartvidunder direkt, alldeles oavsett cylindervolym... Bara en tanke:)
<br />Den går sämre med choken iaf.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet du vad mer än cylle som är bytt från orginal? Är veven en svensk orginal-strypt får du inget fartvidunder direkt, alldeles oavsett cylindervolym... Bara en tanke:)
Hmm....tydligen är det bara cyllen och koven som är bytt(Polini 75cc), men inte veven. Detta kanske måste göras, eller? Luft/soppa-skruven på förgasaren händer det inget med när man skruvar, det måste väl vara fel. Plockade isär den och rengjorde allt, men ändå händer det inget... någon som har en bra idé?
Kanske de bara blev ombedda att placera cyllen dit. Inte att byta vev. Emellanåt måste man veta vad man beställer för att få allting rätt. Åtminstone känns det så när man för bilen för reparation till någon officiell verkstad. Helst skall man stå brevid och kolla felet med expert som hjälp och kalkylator i handen och först sedan ge order om vad som skall göras.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Hmm....tydligen är det bara cyllen och koven som är bytt(Polini 75cc), men inte veven. Detta kanske måste göras, eller? Luft/soppa-skruven på förgasaren händer det inget med när man skruvar, det måste väl vara fel. Plockade isär den och rengjorde allt, men ändå händer det inget... någon som har en bra idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om Du bytar/öppnar veven är det all idé att även byta primärdrev. Den kommer att varva som ett as annars. Jag hade satsat på att <i>köpa </i>en öppen vev, för att Du då får nållagrat. Dessutom vet man inte hur mycket originalveven pallar med eller hur sliten den egentligen är. Tipset är att köpa detta i Tyskland. Min öppnade vev kostade nästan (med lite överdrift) en tredjedel där mot hemma i Sweden. Denna funkar kalas och är ganska exakt dubbelt så öppen som den "svenska" veven (motsvarar italiensk/tysk originalvev):
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Hmm....tydligen är det bara cyllen och koven som är bytt(Polini 75cc), men inte veven. Detta kanske måste göras, eller? Luft/soppa-skruven på förgasaren händer det inget med när man skruvar, det måste väl vara fel. Plockade isär den och rengjorde allt, men ändå händer det inget... någon som har en bra idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om Du bytar/öppnar veven är det all idé att även byta primärdrev. Den kommer att varva som ett as annars. Jag hade satsat på att <i>köpa </i>en öppen vev, för att Du då får nållagrat. Dessutom vet man inte hur mycket originalveven pallar med eller hur sliten den egentligen är. Tipset är att köpa detta i Tyskland. Min öppnade vev kostade nästan (med lite överdrift) en tredjedel där mot hemma i Sweden. Denna funkar kalas och är ganska exakt dubbelt så öppen som den "svenska" veven (motsvarar italiensk/tysk originalvev):
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />vissa säger att ny vev och förgasare inte är nödvändigt om har har 75 cc, men vad är egentligen riktigt... ???? Bli inte klok på alla olika svar. Vill att min Vespina ska gå bra och fortare än 50...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Gasare är nog inte nödvändigt, även om det kan finnas vits med en 16/16 eller 19/19 så småningom. Svensk vespa 50 är, såvitt jag vet, strypt genom 16/10-förgasare och en vev med yttepyttig öppning, som minskar insugsdurationen till ett minimum (veven styr insuget, inte kolven som på en konventionell moppe). Den tredje åtgärden var att ändra primärutväxlingen. Vill du få en snabbare V50, är steg ett veven, och primären, steg 2 cylinder/fugge. Kopplingen lär man också få förstärka. Om veven verkligen är svenskt orginal, har din föregångare börjat i fel ända, vilket inte är så konstigt om man har erfarenhet av kolvmatade tvåtaktare... För detaljerade och mer uttömmande tips om "optimering" av V50, se http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5.
<br />vissa säger att ny vev och förgasare inte är nödvändigt om har har 75 cc, men vad är egentligen riktigt... ???? Bli inte klok på alla olika svar. Vill att min Vespina ska gå bra och fortare än 50...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Gasare är nog inte nödvändigt, även om det kan finnas vits med en 16/16 eller 19/19 så småningom. Svensk vespa 50 är, såvitt jag vet, strypt genom 16/10-förgasare och en vev med yttepyttig öppning, som minskar insugsdurationen till ett minimum (veven styr insuget, inte kolven som på en konventionell moppe). Den tredje åtgärden var att ändra primärutväxlingen. Vill du få en snabbare V50, är steg ett veven, och primären, steg 2 cylinder/fugge. Kopplingen lär man också få förstärka. Om veven verkligen är svenskt orginal, har din föregångare börjat i fel ända, vilket inte är så konstigt om man har erfarenhet av kolvmatade tvåtaktare... För detaljerade och mer uttömmande tips om "optimering" av V50, se http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
Vill att min Vespina ska gå bra och fortare än 50...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag *är* ju trots allt är en sur gammal gubbe, så jag kanske ska påpeka att det inte är superbra att trimma en gammal V50, som aldrig sett en besiktning på vykort ens, till farter långt över 50 knyck. En gammal V50 är sällan någon trafiksäkerhetsdröm direkt... När man tappar framhjulet eller bromsarna strejkar vill man inte åka fort (och inte åka på någon)! Att trimma till styrka och stabilitet är inte fel, men rakethastigheter på en halvrisig moppe är helt enkelt inte att rekommendera! Trimma, men trimma lugnt:D
Vill att min Vespina ska gå bra och fortare än 50...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag *är* ju trots allt är en sur gammal gubbe, så jag kanske ska påpeka att det inte är superbra att trimma en gammal V50, som aldrig sett en besiktning på vykort ens, till farter långt över 50 knyck. En gammal V50 är sällan någon trafiksäkerhetsdröm direkt... När man tappar framhjulet eller bromsarna strejkar vill man inte åka fort (och inte åka på någon)! Att trimma till styrka och stabilitet är inte fel, men rakethastigheter på en halvrisig moppe är helt enkelt inte att rekommendera! Trimma, men trimma lugnt:D