Vespa 50 som ej startar?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Mancino
Lärling
Lärling

Vespa 50 som ej startar?

Post by Mancino »

Har idag köpt en Vespa 50 R som jag sedan tidigare vet inte startar, så jag vill bara se om någon kan leda mig lite i rätt riktning. Stiftet ger gnista, soppa kommer, men den tänder bara till lite när man puttar igång(?) den i nedförsbacke...sen lägger den av. Glömde påpeka att det sitter en 75 cc på.

Mvh
Snart medlem i Scooterklubben(när lön dyker in)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om stiftet är blöt är det ide att kolla tändinställningen
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Var gör man det?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Det kan vara bra om du inledningsvis kollar att stiftet är korrekt (B7HS till 75 cc) och att det är 0,60 mm mellan "käftarna". Kolla även att brytaravståndet är 0,40 mm och att den tänder i rätt läge (17 grader före övre dödläge i ditt fall). Viktigt är också att brytarspetsarna är fria från smuts och beläggning - ta lite fint sandpapper och putsa upp ytorna. Tändkabeln ska också vara hel och ren från olja och annat. Hjälper inget av ovanstående skulle det kunna vara kass kondensator eller rent av kass tändspole. I udda fall kan det även vara svänghjulet som har avmagnetiserats, men det kollar du lätt genom att testa om den lyfter upp en skiftnyckel av normal storlek.

EDIT: Glömde... Ett av de mest klassiska tändningsfelet på Vespa är defekt eller trasig halvmånekil som ska sitta på svänghjulskonan. Utan frisk sådan kan den ibland vara helt omöjlig att starta eller gå som den själv behagar. Viktigt är också att anläggningsytan mellan svänghjulskonan och svänghjulet är bra.

EDIT II: Vad var det för årsmodell, förresten? (Bara allmänt nyfiken).

Lycka till!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Den är från 1972, vilket jag inte visste när jag köpte den.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Nu har jag fått igång den, startar på första kicken, VARJE gång. Tack vara nytt stift, då det var fel modell på den tidigare.

Nu är problemet att den är så jävla slö, som att dun inte får tillräckligt med soppa. Hur vet man om förgasaren är rätt till 75:an? Har rengort den jag har in i minsta detalj, så det är inte det... tips???
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nu har jag fått igång den, startar på första kicken, VARJE gång. Tack vara nytt stift, då det var fel modell på den tidigare.

Nu är problemet att den är så jävla slö, som att dun inte får tillräckligt med soppa. Hur vet man om förgasaren är rätt till 75:an? Har rengort den jag har in i minsta detalj, så det är inte det... tips???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Originalförgasaren Dell'Orto SHB 16/10 lär funka hur bra som helst. Du kan testa om den får för litet bensin genom att dra ut choken när du kör mopeden. Går den bättre då får den för litet bensin. Då behöver Du byta ut munstyckena som sitter i förgasaren till större, vilket bl a EM Scooters i GBG har. OBS! Kolla så att luft/bränsleskruven är utskruvad ca 1,5 varv från bottenläge.

Skulle det inte vara ett förgasarproblem kan det vara tändningen som står fel. den tänder helt enkelt i fel läge, vilket gör den slö. Möjligtvis har någon annan bättre koll än jag, men jag tror att Din tändning ska vara 17 grader före övre dödpunkt med 75 cc (19 grader original). Här kan Du se hur Du ska gå tillväga för att ställa tändningen:

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

Ett annat fenomen som kan göra Din V50 slö, är att den läcker eller tar tjuvluft någonstans. Kolla särskilt insugningsröret (svart) som löper mellan förgasaren och blocket in i vevhuset. Skruvarna där kan tendera att glappa, varpå läckage kan uppstå (syns ofta om det har runnit anmärkningsvärt). Kolla även cylinderfotspackning, packningar i förgasaren, att toppen är åtdragen m m.

Har Du otur är packboxarna i vevhuset kassa, vilket gör att motorn förlorar kompressionen och Vespan känns orkeslös. Se om Du kan mäta kompet, eller be någon göra det åt Dig.

Det skulle även kunna vara repig cylinder, eller dålig kolv/kolvringar.

Lycka till!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Den går sämre med choken iaf.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Den går sämre med choken iaf.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet du vad mer än cylle som är bytt från orginal? Är veven en svensk orginal-strypt får du inget fartvidunder direkt, alldeles oavsett cylindervolym... Bara en tanke:)
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Han jag köpte den av visste ingenting, inte ens året då den gjordes...
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Hmm....tydligen är det bara cyllen och koven som är bytt(Polini 75cc), men inte veven. Detta kanske måste göras, eller? Luft/soppa-skruven på förgasaren händer det inget med när man skruvar, det måste väl vara fel. Plockade isär den och rengjorde allt, men ändå händer det inget... någon som har en bra idé?
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Du måste byta veven också,annars får du aldrig in tillräckligt med bränsle i cylindern.
Blandningsskruven påverkar endast tomgången, inte när du gasar, då är det först lågfart- sedan huvudmunstycket som tar över.

V50R -80 Silver
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Så det är därför den inte går som den ska...****! Vad är det för nola som gör ett byte av cylle utan att byta vev? Aja, jag är ju inte bättre själv....för jag visste ju inte. Får fortsätta där han avslutade.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Det var tydligen Vespa service som bytte till ett Polini75 cc-kit, men satte inte dit en vev...underligt eller bara jävligt dåligt?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kanske de bara blev ombedda att placera cyllen dit. Inte att byta vev. Emellanåt måste man veta vad man beställer för att få allting rätt. Åtminstone känns det så när man för bilen för reparation till någon officiell verkstad. Helst skall man stå brevid och kolla felet med expert som hjälp och kalkylator i handen och först sedan ge order om vad som skall göras.
Terraplane Blues

<br />Hmm....tydligen är det bara cyllen och koven som är bytt(Polini 75cc), men inte veven. Detta kanske måste göras, eller? Luft/soppa-skruven på förgasaren händer det inget med när man skruvar, det måste väl vara fel. Plockade isär den och rengjorde allt, men ändå händer det inget... någon som har en bra idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om Du bytar/öppnar veven är det all idé att även byta primärdrev. Den kommer att varva som ett as annars. Jag hade satsat på att <i>köpa </i>en öppen vev, för att Du då får nållagrat. Dessutom vet man inte hur mycket originalveven pallar med eller hur sliten den egentligen är. Tipset är att köpa detta i Tyskland. Min öppnade vev kostade nästan (med lite överdrift) en tredjedel där mot hemma i Sweden. Denna funkar kalas och är ganska exakt dubbelt så öppen som den "svenska" veven (motsvarar italiensk/tysk originalvev):

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

vissa säger att ny vev och förgasare inte är nödvändigt om har har 75 cc, men vad är egentligen riktigt... ???? Bli inte klok på alla olika svar. Vill att min Vespina ska gå bra och fortare än 50...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

hehe!
välkommen till gänget som inte fattar nått!

eller, som inte har terra's mekaförmågor!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />vissa säger att ny vev och förgasare inte är nödvändigt om har har 75 cc, men vad är egentligen riktigt... ???? Bli inte klok på alla olika svar. Vill att min Vespina ska gå bra och fortare än 50...
Gasare är nog inte nödvändigt, även om det kan finnas vits med en 16/16 eller 19/19 så småningom. Svensk vespa 50 är, såvitt jag vet, strypt genom 16/10-förgasare och en vev med yttepyttig öppning, som minskar insugsdurationen till ett minimum (veven styr insuget, inte kolven som på en konventionell moppe). Den tredje åtgärden var att ändra primärutväxlingen. Vill du få en snabbare V50, är steg ett veven, och primären, steg 2 cylinder/fugge. Kopplingen lär man också få förstärka. Om veven verkligen är svenskt orginal, har din föregångare börjat i fel ända, vilket inte är så konstigt om man har erfarenhet av kolvmatade tvåtaktare... För detaljerade och mer uttömmande tips om "optimering" av V50, se http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Kejj, du vet väl vem jag är? ...helgon!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

yesyes, min slutledningsförmåga talade om det för länge sen(första posten i forumet som du gjorde)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Ja, jag borde kanske förstått att det inte krävs någon detektiv-utbildning för att fatta. Jag är inte bara en halvrisig Vespa-mek, jag är även stundtals rätt seg i skallen, ha ha ha...
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Vill att min Vespina ska gå bra och fortare än 50...
Jag *är* ju trots allt är en sur gammal gubbe, så jag kanske ska påpeka att det inte är superbra att trimma en gammal V50, som aldrig sett en besiktning på vykort ens, till farter långt över 50 knyck. En gammal V50 är sällan någon trafiksäkerhetsdröm direkt... När man tappar framhjulet eller bromsarna strejkar vill man inte åka fort (och inte åka på någon)! Att trimma till styrka och stabilitet är inte fel, men rakethastigheter på en halvrisig moppe är helt enkelt inte att rekommendera! Trimma, men trimma lugnt:D
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Nja, jag är ju ingen ungdom längre kanske, så jag vill inte åka så galet fort heller, men jag vill kunna gasa på lite mer än 30 när jag kör på den inhägda delen(?) av mitt liv...
Post Reply