Motorstopp Vespa 125
Motorstopp Vespa 125
Har en Vespa 125 från 1967, som efter att ha gått cirka 15 min stannar. Går att starta och köra ytterligare en 15 min efter att motorn kallnat. Ngn som vet vad det kan vara? Tändspole? Kondensator?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Glommen</i>
<br />Har en Vespa 125 från 1967, som efter att ha gått cirka 15 min stannar. Går att starta och köra ytterligare en 15 min efter att motorn kallnat. Ngn som vet vad det kan vara? Tändspole? Kondensator?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
God morgon!
Även tändspolen kan ge sådana fenomen att då den blir varm så slutar den ge gnista.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Har en Vespa 125 från 1967, som efter att ha gått cirka 15 min stannar. Går att starta och köra ytterligare en 15 min efter att motorn kallnat. Ngn som vet vad det kan vara? Tändspole? Kondensator?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
God morgon!
Även tändspolen kan ge sådana fenomen att då den blir varm så slutar den ge gnista.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
Hur kollar man en tändspole egentligen? Hade loss min och lämnade till verkstad för koll. De sa att de hade "mätt upp han" och att det inte var något fel på den. Visar en sån här (hastigt utförd) mätning verkligen hur tändspolen beter sig när den blir varm? Kundmottagaren på verkstaden menade att antingen funkar en tändspole eller inte.
Jag satte dit min gamla tändspole igen och en ny konding men har fortfarande problem med ryckig gång när motorn blir varm, särskilt vid högre varvtal. Har laborerat med olika munstycken och ställt tändningen till sådär 19 grader.
Kör Vespa Primavera med 133cc-trim, originalförgasare, -vevparti
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Glommen</i>
<br />Har en Vespa 125 från 1967, som efter att ha gått cirka 15 min stannar. Går att starta och köra ytterligare en 15 min efter att motorn kallnat. Ngn som vet vad det kan vara? Tändspole? Kondensator?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
God morgon!
Även tändspolen kan ge sådana fenomen att då den blir varm så slutar den ge gnista.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag satte dit min gamla tändspole igen och en ny konding men har fortfarande problem med ryckig gång när motorn blir varm, särskilt vid högre varvtal. Har laborerat med olika munstycken och ställt tändningen till sådär 19 grader.
Kör Vespa Primavera med 133cc-trim, originalförgasare, -vevparti
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Glommen</i>
<br />Har en Vespa 125 från 1967, som efter att ha gått cirka 15 min stannar. Går att starta och köra ytterligare en 15 min efter att motorn kallnat. Ngn som vet vad det kan vara? Tändspole? Kondensator?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
God morgon!
Även tändspolen kan ge sådana fenomen att då den blir varm så slutar den ge gnista.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Hur kollar man en tändspole egentligen? Hade loss min och lämnade till verkstad för koll. De sa att de hade "mätt upp han" och att det inte var något fel på den. Visar en sån här (hastigt utförd) mätning verkligen hur tändspolen beter sig när den blir varm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon, Man kan inte enkelt mäta upp en tändspole om den läcker när den blir varm.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Hur kollar man en tändspole egentligen? Hade loss min och lämnade till verkstad för koll. De sa att de hade "mätt upp han" och att det inte var något fel på den. Visar en sån här (hastigt utförd) mätning verkligen hur tändspolen beter sig när den blir varm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon, Man kan inte enkelt mäta upp en tändspole om den läcker när den blir varm.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Godmorgon, Man kan inte enkelt mäta upp en tändspole om den läcker när den blir varm.
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Misstänkte det. Får nog bli en ny under vintern.
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Misstänkte det. Får nog bli en ny under vintern.
Ibland kan bensinkranen vara felmonterad, så att den läcker igenom ytterst lite bensin när den är på normal.
Provkör man den då, får man samma syntom. när den kallnar rinner bensinen långsamt och fyller flottörhuset, kör man den sen går den en stund tills besinen är slut där.
Du kan kolla genom att ersätta tank och kran med en flaska med pip, typ Biltemas batterivatten, påtryckt direkt på förgasaren.
Bella R200 -55
Bella R204 -60
Provkör man den då, får man samma syntom. när den kallnar rinner bensinen långsamt och fyller flottörhuset, kör man den sen går den en stund tills besinen är slut där.
Du kan kolla genom att ersätta tank och kran med en flaska med pip, typ Biltemas batterivatten, påtryckt direkt på förgasaren.
Bella R200 -55
Bella R204 -60
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Hur kollar man en tändspole egentligen? Hade loss min och lämnade till verkstad för koll. De sa att de hade "mätt upp han" och att det inte var något fel på den. Visar en sån här (hastigt utförd) mätning verkligen hur tändspolen beter sig när den blir varm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon, Man kan inte enkelt mäta upp en tändspole om den läcker när den blir varm.
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmm...om man mäter med en sk. Megger kan man väl få utslag ifall den slår över i lindningarna...skulle jag tro. För det är väl överslag som blir problemet när den är varm,
expanderande koppar som tunnar ut den omgivande lacken så att det kan slå över mot
godset eller lindningen självt. Borde ju gå att mäta med något lite mer högspännt instrument (som en megger då). Eller?
/joakim....mästrar inte, försöker snarare lära mig.
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Hur kollar man en tändspole egentligen? Hade loss min och lämnade till verkstad för koll. De sa att de hade "mätt upp han" och att det inte var något fel på den. Visar en sån här (hastigt utförd) mätning verkligen hur tändspolen beter sig när den blir varm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon, Man kan inte enkelt mäta upp en tändspole om den läcker när den blir varm.
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmm...om man mäter med en sk. Megger kan man väl få utslag ifall den slår över i lindningarna...skulle jag tro. För det är väl överslag som blir problemet när den är varm,
expanderande koppar som tunnar ut den omgivande lacken så att det kan slå över mot
godset eller lindningen självt. Borde ju gå att mäta med något lite mer högspännt instrument (som en megger då). Eller?
/joakim....mästrar inte, försöker snarare lära mig.
Ganska ruffig Vespa 50R -75
är det gnistan som försvinner? Annars kan det vara vaccum i tanken som gör att suget ifrån motorn inte räcker för att få fram soppa. Eller ånglås, dvs värmen från motorn gör att det bildas gasfickor i förgasaren som hindrar bränslet att ta sig fram.
www.scootech.se
www.scootech.se
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Hur kollar man en tändspole egentligen? Hade loss min och lämnade till verkstad för koll. De sa att de hade "mätt upp han" och att det inte var något fel på den. Visar en sån här (hastigt utförd) mätning verkligen hur tändspolen beter sig när den blir varm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon, Man kan inte enkelt mäta upp en tändspole om den läcker när den blir varm.
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmm...om man mäter med en sk. Megger kan man väl få utslag ifall den slår över i lindningarna...skulle jag tro. För det är väl överslag som blir problemet när den är varm,
expanderande koppar som tunnar ut den omgivande lacken så att det kan slå över mot
godset eller lindningen självt. Borde ju gå att mäta med något lite mer högspännt instrument (som en megger då). Eller?
/joakim....mästrar inte, försöker snarare lära mig.
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det går helt klart <u>i vissa fall</u> att använda en isolationsprovare till detta.
Men med en isolationsprovare är det svårt att simulera verkligheten vad som händer under värme/vibration och efter hård användninge en stund.
Har själv testat i vårt elektroniklab på dagtidsjobbet men resultaten är inte konsekventa.
Klart mycket enklare att testa med en annan tändspole, trots att det kan kännas lite otekniskt...
/calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Hur kollar man en tändspole egentligen? Hade loss min och lämnade till verkstad för koll. De sa att de hade "mätt upp han" och att det inte var något fel på den. Visar en sån här (hastigt utförd) mätning verkligen hur tändspolen beter sig när den blir varm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon, Man kan inte enkelt mäta upp en tändspole om den läcker när den blir varm.
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmm...om man mäter med en sk. Megger kan man väl få utslag ifall den slår över i lindningarna...skulle jag tro. För det är väl överslag som blir problemet när den är varm,
expanderande koppar som tunnar ut den omgivande lacken så att det kan slå över mot
godset eller lindningen självt. Borde ju gå att mäta med något lite mer högspännt instrument (som en megger då). Eller?
/joakim....mästrar inte, försöker snarare lära mig.
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det går helt klart <u>i vissa fall</u> att använda en isolationsprovare till detta.
Men med en isolationsprovare är det svårt att simulera verkligheten vad som händer under värme/vibration och efter hård användninge en stund.
Har själv testat i vårt elektroniklab på dagtidsjobbet men resultaten är inte konsekventa.
Klart mycket enklare att testa med en annan tändspole, trots att det kan kännas lite otekniskt...
/calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by n u l l</i>
<br />Ibland kan bensinkranen vara felmonterad, så att den läcker igenom ytterst lite bensin när den är på normal.
Provkör man den då, får man samma syntom. när den kallnar rinner bensinen långsamt och fyller flottörhuset, kör man den sen går den en stund tills besinen är slut där.
Du kan kolla genom att ersätta tank och kran med en flaska med pip, typ Biltemas batterivatten, påtryckt direkt på förgasaren.
Bella R200 -55
Bella R204 -60
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett annat litet löjligt fel som kan orsaka ett liknande fel (att den dör av bensinbrist) är om lufthålet i tanklocket är delvis igensatt.
Enklaste sättet att testa detta är att köra med öppet lock och se om det händer då också.
/C
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Ibland kan bensinkranen vara felmonterad, så att den läcker igenom ytterst lite bensin när den är på normal.
Provkör man den då, får man samma syntom. när den kallnar rinner bensinen långsamt och fyller flottörhuset, kör man den sen går den en stund tills besinen är slut där.
Du kan kolla genom att ersätta tank och kran med en flaska med pip, typ Biltemas batterivatten, påtryckt direkt på förgasaren.
Bella R200 -55
Bella R204 -60
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett annat litet löjligt fel som kan orsaka ett liknande fel (att den dör av bensinbrist) är om lufthålet i tanklocket är delvis igensatt.
Enklaste sättet att testa detta är att köra med öppet lock och se om det händer då också.
/C
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wrc</i>
<br />är det gnistan som försvinner? Annars kan det vara vaccum i tanken som gör att suget ifrån motorn inte räcker för att få fram soppa. Eller ånglås, dvs värmen från motorn gör att det bildas gasfickor i förgasaren som hindrar bränslet att ta sig fram.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu har det strömmat in en del tips här! Det var ju inte jag som startade den här tråden men era tips har passat in på hur min Primavera med 133cc-kit beter sig, så jag hoppas Glommen tycker det är OK att jag skriver här?!
Jag har bytt kondensator, tändspole och provkört utan tanklock - problemet kvarstår dock:
Det känns som om motorn dör av soppabrist vid körning. Om jag står still och gasar dör den inte men den varvar inte som den ska.
Jag har kollat så att det rinner ur bränsleslangen men kan inte bedöma om flödet är det riktiga. Jag ska prova flaskvarianten direkt till förgasaren.
Hur undersöker/konstaterar/blir man av med problemet med ånglås?
Måste man ha specialverktyget till bränslekranen för att kunna få bort den eller finns andra knep?
<br />är det gnistan som försvinner? Annars kan det vara vaccum i tanken som gör att suget ifrån motorn inte räcker för att få fram soppa. Eller ånglås, dvs värmen från motorn gör att det bildas gasfickor i förgasaren som hindrar bränslet att ta sig fram.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu har det strömmat in en del tips här! Det var ju inte jag som startade den här tråden men era tips har passat in på hur min Primavera med 133cc-kit beter sig, så jag hoppas Glommen tycker det är OK att jag skriver här?!
Jag har bytt kondensator, tändspole och provkört utan tanklock - problemet kvarstår dock:
Det känns som om motorn dör av soppabrist vid körning. Om jag står still och gasar dör den inte men den varvar inte som den ska.
Jag har kollat så att det rinner ur bränsleslangen men kan inte bedöma om flödet är det riktiga. Jag ska prova flaskvarianten direkt till förgasaren.
Hur undersöker/konstaterar/blir man av med problemet med ånglås?
Måste man ha specialverktyget till bränslekranen för att kunna få bort den eller finns andra knep?
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Polini 133cc-snubben:
Ånglås är väl inga problem med de superlånga insugsrören som sitter på Vespa? Men har man det så får man väl köra snällare eller fixa en värmesköld, t.ex. värmeskyddande tejp.
Problemet för dig låter som för litet munstycke. Provat att köra med choken i? Vad händer då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, jag tror inte heller att det rör sig om ånglås. Hade dock aldrig hört talas om det förrän idag, så jag blev lite nyfiken.
Har testat med choke i och med 5 olika munstycken (varav 4 st följde med kitet) utan framgång.
Ska testa med flaska och slang rätt in i förgasaren nu när jag kommer hem för att ringa in eller eliminera problem med bränslekran.
Tack alla som tipsar!
/P
<br />Polini 133cc-snubben:
Ånglås är väl inga problem med de superlånga insugsrören som sitter på Vespa? Men har man det så får man väl köra snällare eller fixa en värmesköld, t.ex. värmeskyddande tejp.
Problemet för dig låter som för litet munstycke. Provat att köra med choken i? Vad händer då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, jag tror inte heller att det rör sig om ånglås. Hade dock aldrig hört talas om det förrän idag, så jag blev lite nyfiken.
Har testat med choke i och med 5 olika munstycken (varav 4 st följde med kitet) utan framgång.
Ska testa med flaska och slang rätt in i förgasaren nu när jag kommer hem för att ringa in eller eliminera problem med bränslekran.
Tack alla som tipsar!

/P
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
Nä...
...det blev ingen succé med flaska rätt i förgasaren. Det gick i och för sig alldeles utmärkt att köra på detta sättet men den betedde sig likadant: startar fint (kall) men redan efter 100 m kommer det här med att den dör - med precis samma känsla som vid soppatorsk. Detta kommer bara när jag kör! Jag kan stå på uppfarten och gasa, men den går inte alls upp i varv som den ska. Det varkar ju ha med bränsleflöde/belastning på nåt sätt.
Kan det vara nåt fel på förgasaren? Finns några typfel på Primaveraförgasarna? Jag tittade lite amatörmässigt på den - skruvade bort det som gick att skruva bort och kollade så det inte verkade vara igensatt.
Eller kan det vara inre tändspolen (heter det primära?)?
Nån som känner nån bra Vespamekare i Växjö/-trakten? Det hade ju varit intressant att testa med en annan likadan förgasare. Eller att min förgasare testas i nån annans väl fungerande Vespa.
Tändspole och kondensator alltså bytt.
Det börjar kännas tröstlöst med all felsökning - man vill ju ut och köra!
/P

Kan det vara nåt fel på förgasaren? Finns några typfel på Primaveraförgasarna? Jag tittade lite amatörmässigt på den - skruvade bort det som gick att skruva bort och kollade så det inte verkade vara igensatt.
Eller kan det vara inre tändspolen (heter det primära?)?
Nån som känner nån bra Vespamekare i Växjö/-trakten? Det hade ju varit intressant att testa med en annan likadan förgasare. Eller att min förgasare testas i nån annans väl fungerande Vespa.
Tändspole och kondensator alltså bytt.
Det börjar kännas tröstlöst med all felsökning - man vill ju ut och köra!
/P
Ett sak som kan ge liknande problem är om bensinslangen är för lång eller om den ligger i en för skarp böj. Vissa typer av slang kan också vara så mjuka att det blir veck som släpper igenom lite men inte tillräckligt med soppa.
Helst ska slangen ha en innerdiameter på 7mm och vara så kort som möjligt mellan kran och förgasare, och helst inte gå i en böj under förgasaren. Kanske är det så att slangen kläms eller böjs ännu mer när man sitter på och kör eftersom förgasaren rör sig lite med motorn.
Hade du kopplat flaskan till en annan bensinslang än den du normalt använder eller var det en ny slang.
lycka till med Primmyn
Federico
Helst ska slangen ha en innerdiameter på 7mm och vara så kort som möjligt mellan kran och förgasare, och helst inte gå i en böj under förgasaren. Kanske är det så att slangen kläms eller böjs ännu mer när man sitter på och kör eftersom förgasaren rör sig lite med motorn.
Hade du kopplat flaskan till en annan bensinslang än den du normalt använder eller var det en ny slang.
lycka till med Primmyn
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix