Hej!
Faktum: för andra gången på kort tid smällde jag samtliga lampor i den ena kretsen (positionsljus, hastighetsmätarljus, bakljus, bromsljus) på min Primavera. Skulle det kunna bero på följande: för att skona mina känsliga grannar sent igårkväll, drog jag på rejält innan jag körde in på gatan och höll därefter in dödarknappen tills jag hade rullat de ca 100 metrarna hem. Kan det vara så illa att man smäller lamporna för en sådan sak? Denna krets försörjer väl gnistan också, så det kanske blir för hög belastning på lamporna när man håller in dödarknappen och rullar så långt? Eller bryts strömmen till lamporna också när dödarknappen hålls in? (Har faktiskt aldrig kollat själv). Vad tror Ni?
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Smällda lampor...
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Man kan iofs tänka sig att en dålig jordning av el/tändsystemet kan orsaka detta men det verkar ändå konstigt. Tänd och lampsystem drivs av helt separata spolar och ska inte påverka varandra.
Oförklarligt smällda lampor brukar bero på att det glappar kring någon lampa. När denna slås av/på/av/på kommer det att stressa övriga lampor rejält eftersom spolen ökar sin utspänning när belastningen sjunker. Börja med att kolla alla lampanslutningar efter glapp.
mvh/
HB
Oförklarligt smällda lampor brukar bero på att det glappar kring någon lampa. När denna slås av/på/av/på kommer det att stressa övriga lampor rejält eftersom spolen ökar sin utspänning när belastningen sjunker. Börja med att kolla alla lampanslutningar efter glapp.
mvh/
HB
Tack för Ditt svar, Henrik!
Ska kolla efter glapp i lampor. Har problem med en hel del fukt i hastighetsmätaren som inte vill komma ut, om det skulle kunna vara det? (Hur driver man ut fukt därifrån, förresten - någon som vet?). Dessutom är lampan (spolformad) i hastighetsmätaren 25 mm istället för 31 mm och jag har därför tvingats fylla ut med aluminiumfolie, något som mycket väl skulle kunna generera glappkontakt allt eftersom.
Men, det måste bara vara något annat också. Smällde både hel- och halvljus i framlampan (som väl sitter på annan krets?) för ett tag sedan. Och som sagt gick samtliga lampor i den andra kretsen någon vecka senare. Nu är det alltså andra gången denna höst *suck!*. Skulle det kunna bero på att Primaveran varvar betydligt högre - och därmed troligtvis genererar högre spänning - sedan den genomgick en välbehövlig trimning tidigare detta år? Tråkigt att behöva vara sämst i södra Sverige på det här med el...

Scooterhälsningar
/ Fredrik
Ska kolla efter glapp i lampor. Har problem med en hel del fukt i hastighetsmätaren som inte vill komma ut, om det skulle kunna vara det? (Hur driver man ut fukt därifrån, förresten - någon som vet?). Dessutom är lampan (spolformad) i hastighetsmätaren 25 mm istället för 31 mm och jag har därför tvingats fylla ut med aluminiumfolie, något som mycket väl skulle kunna generera glappkontakt allt eftersom.
Men, det måste bara vara något annat också. Smällde både hel- och halvljus i framlampan (som väl sitter på annan krets?) för ett tag sedan. Och som sagt gick samtliga lampor i den andra kretsen någon vecka senare. Nu är det alltså andra gången denna höst *suck!*. Skulle det kunna bero på att Primaveran varvar betydligt högre - och därmed troligtvis genererar högre spänning - sedan den genomgick en välbehövlig trimning tidigare detta år? Tråkigt att behöva vara sämst i södra Sverige på det här med el...

Scooterhälsningar
/ Fredrik
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Det är sant att ju högre varv man har desto högre blir spänningen. Men eftersom spolarnas kärnor bara är uppbyggda av järnlameller (och inte ferrit eller annat högfrekvens-tåligt material) kommer deras effektivitet att minska med högre varvtal. På så sätt motverkas en del av spänningsökningen. Annars skulle man ha ett system som gav 12V på marschvarv (4000 V) och när man varvade ut (8000) skulle man ha 24V i systemet och det hade inte fungerat särskilt bra. Den ökade spänningen gör iofs att det går mer ström och även det håller ner spolens utspänning.
Mäter man på en spole som inte alls är inkopplad kan man lätt få upp emot 20-30V utspänning.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Tack för Ditt svar, Henrik!
Skulle det kunna bero på att Primaveran varvar betydligt högre - och därmed troligtvis genererar högre spänning - sedan den genomgick en välbehövlig trimning tidigare detta år? Tråkigt att behöva vara sämst i södra Sverige på det här med el...

Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mäter man på en spole som inte alls är inkopplad kan man lätt få upp emot 20-30V utspänning.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Tack för Ditt svar, Henrik!
Skulle det kunna bero på att Primaveran varvar betydligt högre - och därmed troligtvis genererar högre spänning - sedan den genomgick en välbehövlig trimning tidigare detta år? Tråkigt att behöva vara sämst i södra Sverige på det här med el...

Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
God Morgon!
Nya lampor på plats (tur att man köpte en hel påse gott och blandat med lampor från EM sist). Hittade ett misstänkt glapp i kabeln till hastighetsmätarlampan, vilket jag åtgärdade. Körde Malmö-Höllviken t o r i gårkväll/natt och skiten höll faktiskt!
Beträffande fukten löste jag det hela med en något oortodox metod: fyllde hela mätaren med 556, skakade om och lät det rinna ur. Tog sedan en hårtork och riktade den mot glaset i ca en timme. Funkade faktiskt förvånansvärt bra! En bonus var att mätartavlan blev helt ren från smuts och partiklar som funnits där tidigare.
Om jag förstår Dig rätt, Henrik, så menar Du att utspänningen inte nödvändigtvis behöver öka med högre varvtal? Jag konstaterade iallafall igår att strömmen till lamporna INTE bryts när dödarknappen trycks in.
Tack för all hjälp!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Nya lampor på plats (tur att man köpte en hel påse gott och blandat med lampor från EM sist). Hittade ett misstänkt glapp i kabeln till hastighetsmätarlampan, vilket jag åtgärdade. Körde Malmö-Höllviken t o r i gårkväll/natt och skiten höll faktiskt!

Beträffande fukten löste jag det hela med en något oortodox metod: fyllde hela mätaren med 556, skakade om och lät det rinna ur. Tog sedan en hårtork och riktade den mot glaset i ca en timme. Funkade faktiskt förvånansvärt bra! En bonus var att mätartavlan blev helt ren från smuts och partiklar som funnits där tidigare.
Om jag förstår Dig rätt, Henrik, så menar Du att utspänningen inte nödvändigtvis behöver öka med högre varvtal? Jag konstaterade iallafall igår att strömmen till lamporna INTE bryts när dödarknappen trycks in.
Tack för all hjälp!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Som sagt, lampor och tändning ska vara helt separata kretsar. Det är bara i Touring 150 som den skumma jordningen ibland får motorn att stanna när man tänder lamporna men så ska det givetvis inte vara.
Ibland har man kopplat samman systemen för att släcka lamporna när man kör startmotorn (om man har sådan) men då är det för att all batterikraft ska gå till startmotorn.
På magnettändning så ökar spänningen något med varvet över 3000 rpm men förhållandevis lite. Det ser du också på lampornas intensitet när du varvar. Det händer inte mycket mer över 3000 rpm.
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />God Morgon!
Nya lampor på plats (tur att man köpte en hel påse gott och blandat med lampor från EM sist). Hittade ett misstänkt glapp i kabeln till hastighetsmätarlampan, vilket jag åtgärdade. Körde Malmö-Höllviken t o r i gårkväll/natt och skiten höll faktiskt!
Beträffande fukten löste jag det hela med en något oortodox metod: fyllde hela mätaren med 556, skakade om och lät det rinna ur. Tog sedan en hårtork och riktade den mot glaset i ca en timme. Funkade faktiskt förvånansvärt bra! En bonus var att mätartavlan blev helt ren från smuts och partiklar som funnits där tidigare.
Om jag förstår Dig rätt, Henrik, så menar Du att utspänningen inte nödvändigtvis behöver öka med högre varvtal? Jag konstaterade iallafall igår att strömmen till lamporna INTE bryts när dödarknappen trycks in.
Tack för all hjälp!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ibland har man kopplat samman systemen för att släcka lamporna när man kör startmotorn (om man har sådan) men då är det för att all batterikraft ska gå till startmotorn.
På magnettändning så ökar spänningen något med varvet över 3000 rpm men förhållandevis lite. Det ser du också på lampornas intensitet när du varvar. Det händer inte mycket mer över 3000 rpm.
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />God Morgon!
Nya lampor på plats (tur att man köpte en hel påse gott och blandat med lampor från EM sist). Hittade ett misstänkt glapp i kabeln till hastighetsmätarlampan, vilket jag åtgärdade. Körde Malmö-Höllviken t o r i gårkväll/natt och skiten höll faktiskt!

Beträffande fukten löste jag det hela med en något oortodox metod: fyllde hela mätaren med 556, skakade om och lät det rinna ur. Tog sedan en hårtork och riktade den mot glaset i ca en timme. Funkade faktiskt förvånansvärt bra! En bonus var att mätartavlan blev helt ren från smuts och partiklar som funnits där tidigare.
Om jag förstår Dig rätt, Henrik, så menar Du att utspänningen inte nödvändigtvis behöver öka med högre varvtal? Jag konstaterade iallafall igår att strömmen till lamporna INTE bryts när dödarknappen trycks in.
Tack för all hjälp!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Drar liv i en gammal tråd eftersom jag hittade en lösning som slutligen fungerade på min Primavera. Kanske det kan vara till hjälp om andra Primaveraägare har samma problem som jag hade, d v s att lamporna ideligen small till höger och vänster (som troligtvis berodde på för hög spänning vid höga varvtal).
Lösningen kom till av uppgivenhet, kan man säga. Det började med att jag inte kunde få tag på 6v 0,6w spollampa till hastighetsmätaren. Jag fick därför prova med 6v 3w istället, vilket resulterade i att hastighetsmätaren knappt lös alls. Inte heller positionslampan bak lös särskilt starkt. Men inte heller detta innebar ett slut på problemet, då bromsljuset small tämligen direkt (strax efter att ha gett ifrån sig ett oerhört starkt sken). I ren desperation, på vinst och förlust, provade jag (fortfarande med 6v 3w spollampa i hastighetsmätaren) då att byta plats på bromsljuslampan och bakre positionsljus - voilá! - det visade sig fungera perfekt!
Nu lyser alla lampor som de ska, med rätt intensitet, på något oförklarligt vis. Jag har hunnit köra ca 150 mil sedan jag provade mig fram till denna konstellation och alla lampor har hållt än, oberoende av hur mycket jag än har gasat på. Är ingen elektriker direkt, så jag kan varken förklara eller analysera det goda fenomenet - men funkar gör det iallafall och det är huvudsaken...
/ Fredrik
Lösningen kom till av uppgivenhet, kan man säga. Det började med att jag inte kunde få tag på 6v 0,6w spollampa till hastighetsmätaren. Jag fick därför prova med 6v 3w istället, vilket resulterade i att hastighetsmätaren knappt lös alls. Inte heller positionslampan bak lös särskilt starkt. Men inte heller detta innebar ett slut på problemet, då bromsljuset small tämligen direkt (strax efter att ha gett ifrån sig ett oerhört starkt sken). I ren desperation, på vinst och förlust, provade jag (fortfarande med 6v 3w spollampa i hastighetsmätaren) då att byta plats på bromsljuslampan och bakre positionsljus - voilá! - det visade sig fungera perfekt!
Nu lyser alla lampor som de ska, med rätt intensitet, på något oförklarligt vis. Jag har hunnit köra ca 150 mil sedan jag provade mig fram till denna konstellation och alla lampor har hållt än, oberoende av hur mycket jag än har gasat på. Är ingen elektriker direkt, så jag kan varken förklara eller analysera det goda fenomenet - men funkar gör det iallafall och det är huvudsaken...

/ Fredrik