VESPA SUPER 1957

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast

VESPA SUPER 1957

Post by janix »

Hej!
Är VESPA SUPER 1957 ett bra renoveringsobjekt,hur är det med reservdelar svårt eller lätt att få tag på,något annat man bör tänka på ang.VESPA SUPER 1957?

Mvh Janne[^].
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Vespa Super 1957 är super!
Skoj maskin att köra och relativt lätt att få tag i delar.
Vad som är lite lurigt är:
1. förgasardelar så kolla att den är i juste skick och inte läcker i flottören etc.
2. gasreglage, kolla att det inte glappar för ,ycket.
3. rost...

Resten är inga problem att fixa, dock får du tänka på att renovera en super 57 kan ta ungefär 4-5ggr längre tid än en super 59.

VH/C
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Hej Calle o alla andra flitiga och kompetenta meck rådgivare! Har flera år läst, begrundat och trivts med allas era råd och erfarenheter på detta forum, tack!

I detta mitt första inlägg här (medlem sen i somras i ssk) så får jag bekänna min stora bortkommenhet med verktyg i handen (eller snarare oförmåga att känna igen fel och brister när jag ser ett),
detta då endast överskuggad av den stora kärlek som hyses till dessa märkvärdiga maskiner.

Jag har nyligen satt i verket att total renovera den franska varianten (ACMA) av en super -57 a.
Så två frågor till dig Calle: "se upp med för stort glapp i gasreglaget" Om så är fallet, hur åtgärda? Pga min relativt lindriga mekarerfarenhet misstänker jag att detta kommer att ta tid i vilket fall som helst. Undrar ändå dock vad du anser att är så komplicerat att det kan ta 4- 5 gg längre tid än en 59 a ?

Mvh/marqs
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Tjena MARQS å välkommen till forumet!
Antog väl att det var en glad montör från landet österut när jag såg att du skulle Renovera en ACMA!

Som vi mailats om tidigare, ACMA är ytterst sällsynta Sverige.
Det mariga med "allt före 59" är väl just reservdelstillgången. Från 59 å opp passar ju betydligt mera grejor från senare vespor. Men large-fram-oldies är ju alltid lite speciella. Stora skiftningar mellan modellerna och att du just har en Acma betyder kanske inga större problem i finland/åland, men här lär man stöta på patrull.

Lycka till!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Hej Ola, tack vare ditt svar senast fattade jag så småningom om vart jag skulle försöka vidare o hamnade så småningom i Paris.

Hittade även en hyfsad sida www.ACMA-scooter.com som kanske också kan vara Janne till nytta, om han ger sig i kast med en super. Har via mail förstått att de också har vissa delar som inte finns i katalogen.

Har ingen koll på hur de ligger prismässigt jämfört med ex.Sip.
Jag vet inte heller, om det mest handlar om detaljer som skiljer de franska och Italienska åt, eller hur det ex. är med motor delar. Till detta är min erfarenhet för kort.

Marqs
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ja, det är problem med förgasardelar, men kan finnas hos http://www.mauropascoli.it/

Super 57 är nästan lika klurig som en Lambretta* att hålla på med massa fler delar och svårt att hitta vissa delar, därför lång tid, men låt inte det hindra dig att köpa en Super 57.

Jag har själv haft en Super 56 och det är den scootern jag ångrar mest att jag sålde.
Underbar körkänsla!

/Calle

* http://soulscooter.com/bilder/06_11_26_meckday/ Ha ha ha ha
Post Reply