ständigt denna v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

ständigt denna v50

Post by erikh »

ytterligare en (suck?) topic om v50 dårå..

försöker få tummen ur och ta itu med min v50.
har gamla typen av motor med intern tändspole, originalvev + cylle etc. 16/16-gasare och 10"-hjul.

eftersöker marschfart runt 50 och lite mer uppförsbackemöjligheter, "på inhägnat område".

tänkte först på 75cc-cylle, sedan sprang tankarna iväg upp mot 105. sedan kom jag fram till att det nog är overkill.

kommer köpa förstärkt koppling.

mina alternativ är alltså:

1.75 cc, nytt blås, ta upp veven själv
2.75 cc, nytt blås, racevev
3.85 cc, nytt blås, ny vev, upgear kit
4.105 cc, nytt blås, ny vev, upgear kit

frågorna mina är då:
a) har jag missat någon vital del? skulle inte förvåna mig.
b) hur långt räcker alternativ 1, eller är det en dum ide?
c) hur stor skillnad är det mellan 3/4, prestandamässigt, hållfasthetsmässigt och ljudmässigt (vill vara diskret)?
d) bör jag ändra utväxlingen även om jag stannar på 75? med tanke på 10"-hjulen..
e) vilket alternativ skulle ni välja? plånboken säger a men busungen säger 4. kör man trimmat kan man lika gärna ta i lite. samtidigt spenderar jag nästan hellre pengar på utseendet (av scootern dårå, på mig finns inget utrymme för förbättring).
f) är 16/16 nog för 105, eller ska jag stryka det direkt?
g) blås: det röda / kromade NOS sito är ju förbannat snyggt, men har svagt minne av att folk sa att det sög och inte heller riktigt passade med 10". gör det?
g) behöver jag göra några övriga modifieringar?

om någon hittar en länk till en lämplig vev tar jag tacksamt emot. lyckas inte hitta den mazzucchelli jag sett tidigare och den jag hittar hos scootercenter kräver ombyggnad till 12V elstart enligt artikelbeskrivningen(?).

2x v50 '81, luna 50s
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

som jag skrev i en anna tråd:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">jag byggde ihop en 105cc till en bekant. dock en dr 102cc men det är ungefär samma.

den hade 9" hjul och utväxlingen jag använde var 24/72.
den hade inga problem med att orka, heller kändes den inte för lågt drevad. drog på fint på 3:ans växel.
tror att den även hade kunat funka till 10" hjul, i varje fall om man inte skjutsar.

förövrigt använde jag en 19/19 förgasare (tror att huvudmunstycket hamnade på runt 95) funkar att köra med 16/16 fugge oxå.

blåset var ett sito banana, låter fint.

veven var en vanlig racingvev till v50, kommer inte ihåg vad den har för storlek på konan..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

denna hoj vart grymt stark, 70km/h var inga problem med den utväxlingen. tom med skjuts.

tändningen var oxå en gammal variant med inbyggd spole, köpte en helt komplett ny tändplatta och en extern tändspole. mest av den anledningen att jag ville vara säker på att allt var fräscht.

körde med en "förstärkt" koppling från sip i den. alltså en extra lammell och hårdare fjäder.

enligt hörsago skall det inte vara några problem att köra med 16/16 förgasare till 102cc. men det är inget som jag har erfarenhet av.

viktigt när du ska trimma är ju att se till att motorn i övrigt är i bra skick, nya lager, packboxar, packningar och växelkors mm.

jag skulle inte palla med att börja kapa i originalveven, vet du hur långt den gått? känns ju surt om du slagit ihop motorn med nya delar och så säger veven upp sig pga alla nya hästkrafter..

visst det kostar en slant i slutändan, och det är lite pyssel men jag lovar dej: det är det värt för en v50 blir så mkt roligare att köra!

jo.. sen tycker jag ju såklart du ska satsa på alternativ 4. om inte så bör du ändå byta utväxling till en 75cc.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

edit: så g att du redan hade 10" hjul.

om du kör rejsvev, blås, 16/16 och tex 75cc så skulle jag gå upp ett par snäpp i utväxling ändå. original är 50 väldigt lågt utväxlade.

hitta rätt utväxling: http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Post Reply