Vad kan dessa ID-märkningar på Vespa 50 N -69 betyda, tro? Har aldrig sett dessa märkningar på någon av de andra V50 jag har haft/har. Någon som vet vad de kan stå för? Bara allmänt nyfiken...
"B 79 68" är stansat i kanten under sadelplattan. Hade en teori om att det kanske skulle kunna vara tillverkningsdatum, d v s 7/9 1968?
"No 88746" står det på papperslappen som är limmad fast i hålrummet under sadeln. Det kan inte vara produktionsnumret för 1969 års modell, eftersom det detta år tillverkades 27287 st Vespa 50 N (löpnummer 248334 - 275620 sedan starten av V50-produktion 1963).
På min sadelstomme, P200E, var stämplat 14 MAR 1981 (typ gammaldags bibliotekstämpel,) med lackfärg.
Jag antog det var tillverkningsdatum. På undersida golvplåten, var det handskrivet med krita "Svecia".
Paperslappen kan vara en bekräftelse att slutkontrol är utförd, löpnumret skulle visa "vem" och "när". Gissning.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"B 79 68" är stansat i kanten under sadelplattan. Hade en teori om att det kanske skulle kunna vara tillverkningsdatum, d v s 7/9 1968?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
'79 68' Helt säkert tillverkningsdatum och 'B' troligen metallverktyg 'B' som karossdelen pressades i.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Paperslappen kan vara en bekräftelse att slutkontrol är utförd, löpnumret skulle visa "vem" och "när". Gissning.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst, det skulle kunna vara så. Funderar på om det kanske är löpnumret på den totala produktionen av samtliga Vespamodeller det året?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Papperslappen har sagts vara bland annat en färgkod.
På B svarar jag att din gissning är lika bra som någon annan.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Intressant tanke! Har en likadan vit V50 till. Ska kolla om det går att tyda snarlika siffror på den, om det nu var samma nyans 1966 som 1969? Men det gissar jag att det var.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i><br />'79 68' Helt säkert tillverkningsdatum och 'B' troligen metallverktyg 'B' som karossdelen pressades i.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, det låter logiskt. Konstigt nog har jag inte sett denna stansning på någon av de andra V50:orna.