Vad kan vara det troligaste felet på min Touring när det går att växla utan att dra in kopplingen när vespan ej går?
Spelet kopplinshantaget verkar OK när jag kör. Den kopplar ur och tar som den bör.
Tomas H.
Växlar Touring 1961.
-
- Mästare
Hmmm... förstår inte riktigt problemet. Om växellådan ligger i rätt läge kan man växla i och ur även om motorn står stilla och vespan inte rullar. Man måste inte använda kopplingen när man växlar men rycken i växellådan när växlarna går i kommer att slita rejält på lådan.
Fungerar växlarna när du kör?
mvh/HB
Fungerar växlarna när du kör?
mvh/HB
Så hörs vi ånyo, Tack.
Jag kanske förklararde felet lite otydligt.
Om jag skall flytta scootern och drar den ex. vis bakåt eller framåt i växlingshantaget så kanar olika växlar i utan att kopplingen röres, detta sker nästan friktionsfritt. Vill minnas sedan mopedtiden att hade man friläget i så var man tvungen att använda kopplingen för att kunna få i en växel. Eller åtminstone mer eller mindre tvinga den till detta.
Hoppas detta belyser min fråga lite bätter.
Tomas H.
Jag kanske förklararde felet lite otydligt.
Om jag skall flytta scootern och drar den ex. vis bakåt eller framåt i växlingshantaget så kanar olika växlar i utan att kopplingen röres, detta sker nästan friktionsfritt. Vill minnas sedan mopedtiden att hade man friläget i så var man tvungen att använda kopplingen för att kunna få i en växel. Eller åtminstone mer eller mindre tvinga den till detta.
Hoppas detta belyser min fråga lite bätter.
Tomas H.