Så gärna så..
Ska man tolka detta som att allt nu fungerar om det ska? Isåfall får man gratulera!
PX tutan är kanske inte något kompressorhorn men borde låta lite mer än en bolltuta i alla fall.
/HB
Touring Kablarna
-
- Mästare
-
- Lärling
Å fan, det var intressant. En annan sak jag undrar är det här med ac/dc (inte hårdrock utan strömen)... Är olika tutor avsedda för likström/växelström? Om jag förstått rätt är det olika för om man har batteri eller inte? Vad har jag på min med px-tändplatta och regulator? Jag kan noll om sånt här med el... Annars funkar allt nu. Har helt ok ljus både fram och bak, och bromsljuset funkar perfekt...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Å fan, det var intressant. En annan sak jag undrar är det här med ac/dc (inte hårdrock utan strömen)... Är olika tutor avsedda för likström/växelström? Om jag förstått rätt är det olika för om man har batteri eller inte? Vad har jag på min med px-tändplatta och regulator? Jag kan noll om sånt här med el... Annars funkar allt nu. Har helt ok ljus både fram och bak, och bromsljuset funkar perfekt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
PX utan batteri har AC, och AC tuta
<br />Å fan, det var intressant. En annan sak jag undrar är det här med ac/dc (inte hårdrock utan strömen)... Är olika tutor avsedda för likström/växelström? Om jag förstått rätt är det olika för om man har batteri eller inte? Vad har jag på min med px-tändplatta och regulator? Jag kan noll om sånt här med el... Annars funkar allt nu. Har helt ok ljus både fram och bak, och bromsljuset funkar perfekt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
PX utan batteri har AC, och AC tuta
-
- Mästare
Hmmm.. intressant lösning med tutan på P-serien. Antagligen ger tändplattan >40V volt ut obelastat och spänningsskillnaden mellan platta och regulator (13V) hamnar över tutan. Tycker ändå att en px-tuta borde låta i en Touring-koppling men fördelen med ovanstående är att ljuset inte dippar så mycket när man tutar, energin bränns bara i tutan istället för i regulatorn.
Det är olika tutor för likström & växelström. En likströmstuta måste ha inbyggt av/påslag när membranet rör sig medan en AC-tuta kan förlita sig på den varierande strömriktningen - mer som en högtalare. Det kan fungera med en DC-tuta i AC system men knappast tvärtom. En AC-tuta klickar bara till om den kopplas till DC.
Tror t.o.m. att det finns PX som saknar batteri men har likriktare till tutan. Det finns i alla fall sådana kopplingscshema på nätet. Din PX har säkert AC till tutan om du har 3 poler i regulatorn.
Det som skulle kunna strula med att ha en DC tuta kopplad i AC är att tutans "resonans-frekvens" som bestäms av membran & brytarmekanism kan komma i konflikt med frekvensen hos matande AC och man skulle få taskigt ljud.
Det är olika tutor för likström & växelström. En likströmstuta måste ha inbyggt av/påslag när membranet rör sig medan en AC-tuta kan förlita sig på den varierande strömriktningen - mer som en högtalare. Det kan fungera med en DC-tuta i AC system men knappast tvärtom. En AC-tuta klickar bara till om den kopplas till DC.
Tror t.o.m. att det finns PX som saknar batteri men har likriktare till tutan. Det finns i alla fall sådana kopplingscshema på nätet. Din PX har säkert AC till tutan om du har 3 poler i regulatorn.
Det som skulle kunna strula med att ha en DC tuta kopplad i AC är att tutans "resonans-frekvens" som bestäms av membran & brytarmekanism kan komma i konflikt med frekvensen hos matande AC och man skulle få taskigt ljud.