Byte av Vajer V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det kan vara jobbigt att spänna kabeln utan att något hoppar ut. Vi hittade på att använda ett sådant där plastband som man har runt kabelknippor, vad heter det på svenska? Cable tie på engelska, nippuside på finska (=knippeband). Som har ett hål/öga i ena ändan i vilken man trär igenom bandet som blir en ögla och som man drar åt (runt någonting).

Vi höll alltså vajern på plats med ett sådant band under åtdragningen (petgöra att få in det men det lönade sig!). Fungerade bra. Det är också bra att ha någon som håller öga på vajern i lamphuset medan "mekanikern" drar i vajern för brinnkära livet och kan också hjälpa med testandet (vrida på växelshandtaget och varna om nippeln tänker rymma).
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Det kan vara jobbigt att spänna kabeln utan att något hoppar ut. Vi hittade på att använda ett sådant där plastband som man har runt kabelknippor, vad heter det på svenska? Cable tie på engelska, nippuside på finska (=knippeband). Som har ett hål/öga i ena ändan i vilken man trär igenom bandet som blir en ögla och som man drar åt (runt någonting).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Buntband heter det av någon outgrundlig anledning, finns hos classe: http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... ?id=251237. Bra tips!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Wirehållarna du pratar om har jag nog inte uppmärksammat alls. Som det såg ut på min så kom wire’n ut från höljet och in mellan öppningen i växelföraren på var sin sida. Där inne träs de genom skruvnipplarna som skruvas åt så att de inte glider runt på wiren. Sen tyckte jag det var skumt att de praktiskt taget rör sig löst där nere under växling.
Det låter som din vajer är alldeles för lös. Vajrarna ska båda vara spända så att de inte kan hoppa ur i någon ända. Det är så att säga samma radie på det som vrids i lamphuset och det som vrids nere vid motorn, så båda vajrar hålls hela tiden sträckta och nipplarna ska inte kunna hoppa ur. Wirespännare ska finnas nere på motorn, så att du kan spänna det sista, precis som "TerraFredrik" (:D) beskriver.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Wirespännare ska finnas nere på motorn, så att du kan spänna det sista, precis som "TerraFredrik" (:D) beskriver.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Image

PS. Jag ringer Patent- och Registreringsverket imorgon och kollar om man de godkänner TerraFredrik som tilltalsnamn. DS.

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />...för brinnkära livet...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ursäkta den duktiga off-topicen, men det är underbart med finlandssvenska! Ni har vårdat och behållt härliga gammelsvenska ord som ingen använder här längre. Och har Ni inga moderna översättningar hittar Ni på egna, baserat på vad det liknar. Scooter kunde t ex bli "plåtskyddsmotortvåhjuling" eller nå't... Kippis! :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Nu blir jag grymt nyfiken för ingenting på den bilden finns där nere hos min vespa 50.
det ser helt annorlunda ut.
vajren kommer ut ur höljet och rakt in i växelföraren, en skruvnippel håller den på plats. inget annat.
Fuskbygge eller?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Nu blir jag grymt nyfiken för ingenting på den bilden finns där nere hos min vespa 50.
det ser helt annorlunda ut.
vajren kommer ut ur höljet och rakt in i växelföraren, en skruvnippel håller den på plats. inget annat.
Fuskbygge eller?
Vet inte om det kanske inte fanns några "vajerspännare" på 50R, men det borde det väl funnits (?) Finns antagligen att köpa för en spottstyver på vespa-service iallafall, det blir lättare att få vajern bra om du har dem. Lite svårbegripligt varför man skulle fuska bort just den delen, men det mest konstiga kan ju saknas på en gammal V50:)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Nu blir jag grymt nyfiken för ingenting på den bilden finns där nere hos min vespa 50.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Allting skall finnas där (utom handen), då 50 N (bilden) och din 50 R skall vara identiska, förutom att din motor har prefixet V5A2M istället för V5A1M.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Motorn är inte original, denna scooter har tom haft en 125cc på sig men nu sitter det en 75cc.
v5a1t börjar chassinumret på i varjefall.
Jag ska kika, det är denna sista del kvar i hela momentet. men jag kan nästan svära på att några sådana har jag inte sett. Ska detta komma innan eller efter växelföraren? Ska det vara skruvnipplarna som drar växelföraren och byter växlar? (Så är det nu nämligen)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

De sitter framför växelföraren, inskruvade i aluminiumgodset. Du kan skönja början av locket över växelföraren i högerkanten av bilden. Motorn på bilden är lagd ned på den högra blockhalvan mot golvet. Det vänstra i bilden pekar alltså framåt på Vespan och det högra pekar bakåt, om man tänker sig att man betraktar motorn rakt underifrån Vespan. Hänger du med?

Image

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag undrar mer och mer om vi pratar om samma sak. Ikväll tar jag en bild och lägger upp som visar hur det ser ut där nere på min. Jag förstår hur du har lagt motorn iom att jag ser kicken men den ser helt annorlunda ut. Mina vajrar går genom växelföraren, genom skruvnipplarna och sen hänger löst ute. Innan kommer de från vajern in till föraren. Om jag nu förstått föraren rätt.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Det här är samma sak som Fredriks bild visar, fast spegelvänd.
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... cables.jpg
Här ser Du hur ytterhöljena sitter i de justerskruvar som på Fredriks bild är tomma (och avundsvärt renputsade...). Därigenom löper ju innervajrarna på det sätt Du beskriver. Normalt är dessa delar av motorn genomdyngiga och man ser kanske därför inte alla komponenter.

Dag
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Jag undrar mer och mer om vi pratar om samma sak. Ikväll tar jag en bild och lägger upp som visar hur det ser ut där nere på min. Jag förstår hur du har lagt motorn iom att jag ser kicken men den ser helt annorlunda ut. Mina vajrar går genom växelföraren, genom skruvnipplarna och sen hänger löst ute. Innan kommer de från vajern in till föraren. Om jag nu förstått föraren rätt.
Om du tittar på den här bilden från www.smallframes.com:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... cables.jpg
(du får följa länken, annars lastar vi deras server med varje person som läser den här tråden...) Det som syns precis till vänster om pilspetsarna markerade "Gearchange cables" är de vajerspännare som OlssonBlues ringat in på sin bild (fast hans motor ligger åt andra hållet). Om du plockar bort locket på bilden (det under "Gear selector cover screw"), borde du se något i stil med det som syns på denna bild:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... lector.jpg (fast med bättre fokus). På bilden saknas nipplarna och den ena vajern är urtagen, men nipplarna ska sitta i de u-furmade urfräsningarna i växelväljaren (som är den lite rostiga grejen längst till vänster på sudd-bilden) och nipplarna ska skruvas fast tight när: vajern är spänd, nipplarna i andra änden sitter där de ska och växelhandtaget är i mostvarande läge som växelväljaren (neutral på båda).

Ändarna på vajern (bortom nippeln) kan kanske behöva kortas så att de inte knölar sig under locket, om du har för lång vajer...

Alla smallframe-motorer jag sett ser ut såhär undertill, så om du inte har en <i>väldigt</i> ombyggd V50 borde det vara något liknande.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det är nog bäst med egen bild av motorn om detaljerna inte verkar stämma in. Mitt i allt märker vi att du har en 500 cc HD-motor eller någonting... :) Och det kan vara bra med bilder från flera håll om en bilds vinkel är svårbegripliga.

OT kommentar:
Det är nog bara bra att trimma ert finlandssvenska ordförråd! :) Pröva gärna på våra snoffsiga uttryck:
http://www.kotus.fi/svenska/artiklar/go ... smer.shtml
http://www.bergo.nu/lexikon/finlandssvenska.htm
Och här hittade jag ju lösningen på skoter/ scooter/ snöscooter-problemet: motorkälke! Fantastiskt så enkelt! Och TerraFredrik, vi säger skål och inte kippis på svenska i Finland. Har vi finskspråkiga med så kan vi säga av artighetsskäl kippis. Min kära gubes barndomshem är förresten ett par kilometer från Koskenkorvafabriken. Vi åkte med Vespan dit, men tyvärr, ingen fabriksförsäljning...

Termen skoter har vi inte något för, på finska tjatar alla om lälläripyörä. Pyörä är då cykel och lälläri, hm, tja, mycket svårt att översätta kanske: fegis, sjåpare, ynkrygg. En skitstövel, som borde straffas å det hårdaste, gjorde en sång där refrengen lyder "moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä". ("En motorcykel är en motorcykel, en skoter är en fegiscykel"). Och den ramsan kommer varenda typ ihåg här i Finland. Nu blev jag helt deppad igen... :(
End of OT
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Småelakt om våra kära grannar i öst:

<b><font color="green">Finskt CV till ett jobb som präst i Sverige

Tå ja såk i annons att ni sökte vinskspråkiga brästen, dänkte ja, joppet är
mitt!!

Ja har pra meriter sen titikare, nu ja räkna tom:
1) Krundskola klass 1, 2, 3, 4, 5, 6, och halva suan
2) Konvimerad
3) Joppet: ja ha inte joppat på syrka förut, men ja har varit me på
kusinens pekravning
4) Ja är van att plattra vädret, så ja kan nog bredika pra.
5) Ja är också jäveln på planda krokkar, så ja kan servera nattvarten NU JA
UNDRA? Lönen, met mina meriter grävs en hök lön, ganse 40 000 kr./mån. Och
sänstepil kräver ja. Saap Aero, samma som syrkoherden har, ja dror nämliken
på jämlikhet. Ja har kått många kurser, nu ja räkna tom:
1) Säljkurs halva feckan
2) ABF-gurs, lär dig spela kitarr för nupörjare
3) Konkurs. De va konsti kurs
4) Tatautpildning
5) Utpildning för olika porrmaskiner, så jak är tuktig på att porra om nåke
ramlar ner så kan jag porra upp det igen.

Ja ser fram att vå åka på mer gurser helst till Nutbu, tär är pra trag med
ristiprud och parn-lickan. Ja tycka om liv på luckan. Hoppas no kan
pestämma snappt, stämplingen tar snart slut. Dveka ej, nästa vecka har ja
säkert nutt på kång! Typ innepannby.

Hälsningar
Pekka</font id="green"></b>
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Sådär.
Tack för all info! Min scooter har ingen gear selector cover. Allt är svart av olja och mörkt. därav heller inte dessa vajer adjusters. Ska som sagt fota ikväll i hög upplösning med blixt så kan ni se vad jag menar.

Kul finskakurs offtopic!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<br />OT kommentar:
Det är nog bara bra att trimma ert finlandssvenska ordförråd! :) Pröva gärna på våra snoffsiga uttryck:
http://www.kotus.fi/svenska/artiklar/go ... smer.shtml
http://www.bergo.nu/lexikon/finlandssvenska.htm<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sorry, alla andra för mer OT: F-n, man skulle varit finlandssvensk, alltså... Riktigt sköna länkar! Det absolut skönaste finlandssvenska uttrycket i lexikonet, måste helt klart vara denna sverigesvenska betydelse: <i>"hallå!" (vid högtalarmeddelanden)</i>. Finlandssvensk motsvarighet enligt ordlistan: <i>"giv akt!"</i> :D Jag saknade dock några gamla svenska ordklassiker, bl a sådana sköna ord såsom <i>kanalje, ehuru, pantalonger, hugaligen, velociped</i>... Det var bättre förr! :)

PS. Tar Ni emot svenska asylsökanden? DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />På bilden saknas nipplarna och den ena vajern är urtagen, men nipplarna ska sitta i de u-furmade urfräsningarna i växelväljaren...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så här ska det se ut:

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Här ser Du hur ytterhöljena sitter i de justerskruvar som på Fredriks bild är tomma (och avundsvärt renputsade...). Därigenom löper ju innervajrarna på det sätt Du beskriver. Normalt är dessa delar av motorn genomdyngiga och man ser kanske därför inte alla komponenter.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så här såg samma motor ut en månad tidigare. Samlad smuts och skit (inklusive spindelväv!) från ett tarvligt stillastående under mer än 30 år. Enligt uppgift hade V50:n endast rullat åren 1969-1970 och sedan lämnats åt sitt öde i ett bohuslänskt uthus. Vissa saker satt som förbannelse, men vad gör väl det när den endast hade gått ett par hundra mil och aldrig blivit skruvad med? [^]

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Som jag sa tidigare så saknar min kåpan över växelföraren. Kanske ska leta efter en.
men wirespännarna hittade jag, hade inte ens tänkt på dem.
Här kommer 2 väl valda bilder underifrån. Smuts är bara mellannamnet!

http://hem.bredband.net/kejj/moppe/IMG_2118.jpg
http://hem.bredband.net/kejj/moppe/IMG_2106.jpg

Kväll, Mörker, Regn, innegård! What to expect! :D

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<br />Som jag sa tidigare så saknar min kåpan över växelföraren. Kanske ska leta efter en.
men wirespännarna hittade jag, hade inte ens tänkt på dem.
Här kommer 2 väl valda bilder underifrån. Smuts är bara mellannamnet!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inga gynekologbilder på så gamla kvinnor här, tack! :D Det är litet svårt att se vad de föreställer, ärligt talat. En ny kamera i julklapp kanske kunde vara nå't?

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

<br />...men wirespännarna hittade jag, hade inte ens tänkt på dem.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Den gamla kvinnans wirespännare (hittas i sörjan strax under klit...) bör skruvas helt i botten innan du sträcker wirarna och drar åt skruvnipplarna. Annars kan det helt klart bli problem att spänna wirarna p g a att wirespännarna är så långt utskruvade för närvarande. Bara ett tips...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Och sedan, som en liten avslutning; då Du satt fast nipplarna skall Du klippa av vajrarna så att Du har c:a 5 cm överskott. Ändarna skall bockas in och hakas i kroken på bakre delen av växelväljaren/-föraren, en från vart håll. Man ser kroken på Fredriks näst senaste bild och hur vajrarna varit bockade för att kunna häktas fast. På så sätt minskas risken att de tar i något och hejdar växling.

Dag
Terraplane Blues

Efter att man har klippt av wirarna, som Dag beskriver, är det inte fel att låta en droppe lödtenn tränga in i den avklippta änden. Detta för att förhindra att änden inte fransar (förlåt, Fritte!) upp sig. Det kan bli jobbigt annars när man behöver ta ur och in wirarna genom wiresträckarna, om man har behov av att göra det av någon anledning.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag misstänker att jag bör ersätta den där saknade metallkåpan till min v50 också.

ok, ska spännas nästa gng vädret tillåter (april???)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

update:
Det gick att spänna vajerjäveln så att jag nu kan växla. Ibland så hittar jag skruvnippeln upp och ner så att jag får dra loss den och snurra den så att skruvhuvudet blir rätt (nedåt).
Wirespännarna gick inte att skruva på en endaste mm. DE sitter hårdare än berg!
Men nu är den hopplockad och väntar på att jag orkar igen.
Ibland kändes det att en slägga skulle sitta fint :D
inbyggda aggresioner :)

Nä, en bra garageplats så att man kan mecka den klar till nästa sommar!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Post Reply