Lambretta kolör?

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
LD125
Nybörjare
Nybörjare

Lambretta kolör?

Post by LD125 »

Hej!
Är det någon som vet om det är "Grigio Perla-Verde Oliva", Lechler 8021 vi ser på bilden nedan?
/Robert

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Vet ej, men den ser ju lite grönaktig ut. I min Lechlerbok heter Grigio Perla-Verde Oliva 1210/46 (bör ju höra till Lambretta m(A) från 46),
8021 heter bara Verde Oliva. Är det din på bilden?
Tips: http://www.casalambretta.it/lambretta.pdf (men den kanske du har sett redan?)

/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

LD125
Nybörjare
Nybörjare

Post by LD125 »

Nej, tyvärr inte min Lambretta på bilden. Min ligger i en stor hög, plåtren och okomplett... Men jag tycker färgen är snygg och funderar på att lacka så, istället för den vanliga grå.

Jag har kollat några olika färgtabeller, tex http://www.lcgb.co.uk/workshop/colour.html (tyvärr skiftar uppgifterna en aning) men enligt dessa verkar det funnits 3 gröna på 50-talet: 8021, 8022 och 8027. Av dom är 8021 den ljusaste, om man ska gå efter CasaLambretta-katalogen, även om den illustrationen knappt ens är i närheten.

Hojen på bilden är förstås omlackad, men jag har även sett färgen på andra 50-tals lambrettor.
Tack för hjälp!
/Robert
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Hej, Lechler 8021 Verde Olivia = RAL 6013 (ngt ljusare)

Tomas
LD125
Nybörjare
Nybörjare

Post by LD125 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lucas</i>
<br />Hej, Lechler 8021 Verde Olivia = RAL 6013 (ngt ljusare)

Tomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ok, tack! Då kan jag nog utesluta den. Image Även om man inte ska döma färger utifrån bilder på en dataskärm, så verkar de ligga ganska längt ifrån. Men vad kan då färgen på bilden heta?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Hej, hopp. Det behöver ju inte ens vara en Lechlerfärg, men ska ju vara 8027 om den där LC125:an är originalrenoverad.
/P
LD125
Nybörjare
Nybörjare

Post by LD125 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Hej, hopp. Det behöver ju inte ens vara en Lechlerfärg, men ska ju vara 8027 om den där LC125:an är originalrenoverad.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej! Det är nog trots allt så. Jag tyckte mig ha sett kolören på andra lambrettor, men det är lite svårt att bedömma med gamla eller dåliga bilder tagna i olika ljus osv. Det är nog trots allt 8021 som ligger närmast och förmodligen en helt egen blandning på bilden. Snyggt, hursomhelst..

Jag har slutligen hittat en färgkarta, som känns klart bättre och tillförlitligare än casalambretta-katalogen.

Tack till alla som engagerat sig!
Mvh
/Robert

Image
Post Reply