Byte av Vajer V50
Byte av Vajer V50
Min växelvajer eller kopplingsvajer har gått av.
Jag har en ny att byta till men jag har funnit att alla "how-to" är i textformat och iom att jag inte är så bevandrad på Vespa V50 än så vet jag inte vad som syftas med de olika benämningarna.
Vet ni om det finns någon bra bild "how-to" för smallframe V50 av 1974 års modell.
Helst bör guiden vara enkel och inte innebära att jag måste lyfta vespan eller ta av delar (hjul, motor m.m.)
Eller om nån som råkar bo på södermalm snabbt kan visa, mejla mig i så fall!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Jag har en ny att byta till men jag har funnit att alla "how-to" är i textformat och iom att jag inte är så bevandrad på Vespa V50 än så vet jag inte vad som syftas med de olika benämningarna.
Vet ni om det finns någon bra bild "how-to" för smallframe V50 av 1974 års modell.
Helst bör guiden vara enkel och inte innebära att jag måste lyfta vespan eller ta av delar (hjul, motor m.m.)
Eller om nån som råkar bo på södermalm snabbt kan visa, mejla mig i så fall!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Min växelvajer eller kopplingsvajer har gått av.
Jag har en ny att byta till men jag har funnit att alla "how-to" är i textformat och iom att jag inte är så bevandrad på Vespa V50 än så vet jag inte vad som syftas med de olika benämningarna.
Vet ni om det finns någon bra bild "how-to" för smallframe V50 av 1974 års modell.
Helst bör guiden vara enkel och inte innebära att jag måste lyfta vespan eller ta av delar (hjul, motor m.m.)
Eller om nån som råkar bo på södermalm snabbt kan visa, mejla mig i så fall!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vilken var det? koppling eller växelvajer?
Federico
<br />Min växelvajer eller kopplingsvajer har gått av.
Jag har en ny att byta till men jag har funnit att alla "how-to" är i textformat och iom att jag inte är så bevandrad på Vespa V50 än så vet jag inte vad som syftas med de olika benämningarna.
Vet ni om det finns någon bra bild "how-to" för smallframe V50 av 1974 års modell.
Helst bör guiden vara enkel och inte innebära att jag måste lyfta vespan eller ta av delar (hjul, motor m.m.)
Eller om nån som råkar bo på södermalm snabbt kan visa, mejla mig i så fall!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vilken var det? koppling eller växelvajer?
Federico
hej!
Kopplingen sitter på vänster sida, och växeln på vänster sida så vilken är det ??? Vare sig det är den en a eller den andra så är det inte så svårt. Med fördel kan du även byta höljet till vajern. Gör som så att du tejpar ihop det gammla med det nya höljet, sedan drar du långsamt igenom det gammla tills det nya sitter ungerfärligt på plats. Sedan för du bara igenom den nya vajern tills den sitter rätt. Kom ihåg att du kan med fördel fetta in den nya vajern med kullager fett innan du för ner den i höljet. Har du några frågor så kan du ju alltid höra av dig till EHR Motor på Tulegatan/Östermalm i Sthlm. Det är en ren vespa service verksdtad.
Lycka till!!
Ferrari röd Vespa 50s -74
Kopplingen sitter på vänster sida, och växeln på vänster sida så vilken är det ??? Vare sig det är den en a eller den andra så är det inte så svårt. Med fördel kan du även byta höljet till vajern. Gör som så att du tejpar ihop det gammla med det nya höljet, sedan drar du långsamt igenom det gammla tills det nya sitter ungerfärligt på plats. Sedan för du bara igenom den nya vajern tills den sitter rätt. Kom ihåg att du kan med fördel fetta in den nya vajern med kullager fett innan du för ner den i höljet. Har du några frågor så kan du ju alltid höra av dig till EHR Motor på Tulegatan/Östermalm i Sthlm. Det är en ren vespa service verksdtad.
Lycka till!!
Ferrari röd Vespa 50s -74
krångla inte till det med att byta hölje om du inte måste göra det.
vajerbyte med bilder finns här:
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
Federico
vajerbyte med bilder finns här:
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
Federico
Vet inte vilken det är än så länge.
Jo jag har spanat in
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
Dock ser jag ju inte vart de ska fästas. Hur ser fästerna ut? ta bort mätaren ska man ju inte göra på v50 utan lampan tydligen. Sen handtaget har folk mumlat om. Många bud, kan inget om vespa motorn, därav min förfrågan om guide någon kväll i veckan på södermalm/STHLM
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Jo jag har spanat in
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
Dock ser jag ju inte vart de ska fästas. Hur ser fästerna ut? ta bort mätaren ska man ju inte göra på v50 utan lampan tydligen. Sen handtaget har folk mumlat om. Många bud, kan inget om vespa motorn, därav min förfrågan om guide någon kväll i veckan på södermalm/STHLM

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Vet inte vilken det är än så länge.
Jo jag har spanat in
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
Dock ser jag ju inte vart de ska fästas. Hur ser fästerna ut? ta bort mätaren ska man ju inte göra på v50 utan lampan tydligen. Sen handtaget har folk mumlat om. Många bud, kan inget om vespa motorn, därav min förfrågan om guide någon kväll i veckan på södermalm/STHLM
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
för att meka vajer på vespa 50 så skulle jag rekomendera att man tar bort både lyktinsatsen och hastighetsmätaren. det är trångt ändå!
Kopplings och bromsvajrarna sitter med stora nipplar i respektive reglage. dessa byter man genom att lossa på motorn/framhjul sedan skruvar man bort reglagen från styret. sätter i en ny vajer uppifrån. Växelvajers och gas sitter inuti styret på varsin rulle. de har mindre nipplar och hakas ur, men först måste man släppa på förgasarnippeln eller under motorn där växelväljaren sitter.

Federico
<br />Vet inte vilken det är än så länge.
Jo jag har spanat in
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
Dock ser jag ju inte vart de ska fästas. Hur ser fästerna ut? ta bort mätaren ska man ju inte göra på v50 utan lampan tydligen. Sen handtaget har folk mumlat om. Många bud, kan inget om vespa motorn, därav min förfrågan om guide någon kväll i veckan på södermalm/STHLM

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
för att meka vajer på vespa 50 så skulle jag rekomendera att man tar bort både lyktinsatsen och hastighetsmätaren. det är trångt ändå!
Kopplings och bromsvajrarna sitter med stora nipplar i respektive reglage. dessa byter man genom att lossa på motorn/framhjul sedan skruvar man bort reglagen från styret. sätter i en ny vajer uppifrån. Växelvajers och gas sitter inuti styret på varsin rulle. de har mindre nipplar och hakas ur, men först måste man släppa på förgasarnippeln eller under motorn där växelväljaren sitter.

Federico
Hej!
Precis som Federico skriver, är det snarast ett måste och en förutsättning att pilla bort lampan och hastighetsmätaren, vilket inte är särskilt svårt. Det går knappt att arbeta inne i lamphuset på en Vespa 50 utan att vidta dessa åtgärder. Möjligtvis kan du med lite tur byta kopplingswire utan att ta loss varken lampa eller hastighetsmätare. Lossa isåfall endast kopplingshandtag och försök lirka in den nya wiren i höljets ingångshål. Ficklampa och stadig hand är bra...
Både strålkastaren och hastighetsmätaren sitter med varsin skruv underifrån lamphuset. Se bara upp med muttern som sitter på hastighetsmätarwirehöljet, att denna inte trillar ner i gaffelröret. Har hänt mig ett par gånger (senast idag faktiskt!) och det kan vara lite jobbigt. Normalt brukar jag "säkra" denna med en bit ståltråd så att den inte kan åka ned.
Ska du bara byta själva wiren (och inte höljet) brukar det gå bra att lirka in en ny wire i det gamla höljet, oavsett om det gäller koppling, växel, eller gas. Fetta in den nya wiren och vrid samtidigt som du trycker ner den i wirehöljet, så brukar den komma ut på undersidan så småningom. Ska du byta både wire och hölje funkar det bra att tejpa fast det nya höljet med det gamla och dra på plats, precis som någon beskrev.
Kanske du kan ha nytta av denna sida som också illustrerar ett wirebyte:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... rottle.htm
Lycka till!
/ Fredrik
Precis som Federico skriver, är det snarast ett måste och en förutsättning att pilla bort lampan och hastighetsmätaren, vilket inte är särskilt svårt. Det går knappt att arbeta inne i lamphuset på en Vespa 50 utan att vidta dessa åtgärder. Möjligtvis kan du med lite tur byta kopplingswire utan att ta loss varken lampa eller hastighetsmätare. Lossa isåfall endast kopplingshandtag och försök lirka in den nya wiren i höljets ingångshål. Ficklampa och stadig hand är bra...
Både strålkastaren och hastighetsmätaren sitter med varsin skruv underifrån lamphuset. Se bara upp med muttern som sitter på hastighetsmätarwirehöljet, att denna inte trillar ner i gaffelröret. Har hänt mig ett par gånger (senast idag faktiskt!) och det kan vara lite jobbigt. Normalt brukar jag "säkra" denna med en bit ståltråd så att den inte kan åka ned.
Ska du bara byta själva wiren (och inte höljet) brukar det gå bra att lirka in en ny wire i det gamla höljet, oavsett om det gäller koppling, växel, eller gas. Fetta in den nya wiren och vrid samtidigt som du trycker ner den i wirehöljet, så brukar den komma ut på undersidan så småningom. Ska du byta både wire och hölje funkar det bra att tejpa fast det nya höljet med det gamla och dra på plats, precis som någon beskrev.
Kanske du kan ha nytta av denna sida som också illustrerar ett wirebyte:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... rottle.htm
Lycka till!
/ Fredrik
okej.
ordlista
Vad är en/Hur ser en
1. nippel
2. hölje
Hur lossar man ett
1. Kopplingshandtag
2. Hastighetsmätare
Varför ska jag byta Hölje?
Jo jag hade lätt tagit den till vespaservice på vasastan om det inte vore så den pajade med ettan i och med den kommer jag ingenstans, och kan omöjligen rulla igång den.
Därav undrade jag ifall någon kunnig vespa killa som finns på södermalm kunde hjälpa lite.
Jag har inget mekutrymme så det handlar om att byta vajer snabbt och utan att lossa motor eller hjul för då har jag problem med att hålla saker på plats
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
ordlista
Vad är en/Hur ser en
1. nippel
2. hölje
Hur lossar man ett
1. Kopplingshandtag
2. Hastighetsmätare
Varför ska jag byta Hölje?
Jo jag hade lätt tagit den till vespaservice på vasastan om det inte vore så den pajade med ettan i och med den kommer jag ingenstans, och kan omöjligen rulla igång den.
Därav undrade jag ifall någon kunnig vespa killa som finns på södermalm kunde hjälpa lite.
Jag har inget mekutrymme så det handlar om att byta vajer snabbt och utan att lossa motor eller hjul för då har jag problem med att hålla saker på plats

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
OK, så pedagogiskt och enkelt jag någonsin kan:
<font color="red">Nippel </font id="red">är en (oftast) cylinderformad fastpressad metallbit i stålwirens ände. Denna nippel gör att wiren kan angöras i sitt reglage, t ex kopplingsarmen, gasrullen, växelföraren e t c. Det finns även s k skruvnipplar som man kan skruva fast i ändan av wiren istället.
<font color="red">Höljet </font id="red">är det som omsluter och ger stadga åt stålwiren. Höljet är ofta av spiralformad metall med ett lager gummi runt sig. Wiren löper alltså inuti detta hölje. Höljet behövs endast bytas om det har gått av eller är trasigt i metallspiralens konstruktion, då wiren är beroende av att höljet är helt och stabilt för att fungera korrekt. Oftast räcker det med att endast byta wiren som löper inne i höljet, då det oftast är denna som går sönder.
<font color="red">Kopplingshandtaget </font id="red">sitter med en skruv och mutter. Först lossar man muttern på undersidan och skruvar sedan ut skruven från ovansidan. OBS! Mellan kopplingshandtaget och styrets aluminiumgods finns här några tunna brickor som skall ge stabilitet samt friktion i kopplingshandtaget. Var försiktig med dem när du plockar ur kopplingshandtaget. Brickor med det mindre hålet skall vara på undersidan och brickor med större hål skall sitta överst när du åter monterar dem. Anledningen till detta är utformningen av skruven till kopplingshandtaget - tjock och ogängad upptill, tunnare och gängad nertill. På kopplingshandtaget finns det en slags ögla där nippeln på wiren skall sitta. Ofta är det just här wiren går av.
<font color="red">Hastighetsmätaren </font id="red">kommer man endast åt om man tar ut lampinsatsen. Lampinsatsen sitter med en skruv på undersidan och är också instucken med två metallflikar i lamphusets aluminiumgods i överkant. När du väl har lossat denna kan man därinne bl a skönja hastighetsmätaren, som först lossas med en skruv på undersidan av lamphusets utsida. Moment två är att lossa hastighetsmätarwiren och dess hälje från hastighetsmätaren. Detta gör man genom att skruva loss en rundformad och räfflad mutter som sitter under hastighetsmätaren. Det var just denna runda mutter som har en tendens till att vilja åka ned i gaffelröret när man har lossat den. Säkra den alltså genom att surra en bit ståltråd runt wirehöljet precis under runda muttern. När du har lossat muttern kan du lyfta hastighetsmätaren genom hålet på lamphusets ovansida.
OBS! Ett tips: Om du vill kunna köra hjälpligt till Vespaservice, kan du på ett enkelt sätt lägga den i treans växel. Detta gör du enklast genom att lägga hela Vespan ner på vänster sida (lägg gärna något mjukt på marken, t ex en madrass, så att den inte repas eller bucklas). När den ligger ner kan du se ett litet lock på motorns undersida, rakt ovanför hjulet så som Vespan ligger nu. I locket finns en skruv som du skruvar ut. Ta bort locket och du kan nu se en växelförare, eller en slags arm, med två hållare för de båda växelwirarna. Du nämnde att Vespan ligger i ettan f n, så om du nu vrider på denna växelförare så mycket du kan åt andra hållet hamnar du till slut i treans växel. Ett "klick" hörs varje gång du hamnar i nytt växelläge och det underlättar betydligt om du lirkar litet på hjulet fram och tillbaks varje gång du skall vrida in växelföraren i nytt växelläge. Med treans växel i kan du springa igång den och ta dig hyfsat smidigt till Vespaservice.
/ Fredrik
<font color="red">Nippel </font id="red">är en (oftast) cylinderformad fastpressad metallbit i stålwirens ände. Denna nippel gör att wiren kan angöras i sitt reglage, t ex kopplingsarmen, gasrullen, växelföraren e t c. Det finns även s k skruvnipplar som man kan skruva fast i ändan av wiren istället.
<font color="red">Höljet </font id="red">är det som omsluter och ger stadga åt stålwiren. Höljet är ofta av spiralformad metall med ett lager gummi runt sig. Wiren löper alltså inuti detta hölje. Höljet behövs endast bytas om det har gått av eller är trasigt i metallspiralens konstruktion, då wiren är beroende av att höljet är helt och stabilt för att fungera korrekt. Oftast räcker det med att endast byta wiren som löper inne i höljet, då det oftast är denna som går sönder.
<font color="red">Kopplingshandtaget </font id="red">sitter med en skruv och mutter. Först lossar man muttern på undersidan och skruvar sedan ut skruven från ovansidan. OBS! Mellan kopplingshandtaget och styrets aluminiumgods finns här några tunna brickor som skall ge stabilitet samt friktion i kopplingshandtaget. Var försiktig med dem när du plockar ur kopplingshandtaget. Brickor med det mindre hålet skall vara på undersidan och brickor med större hål skall sitta överst när du åter monterar dem. Anledningen till detta är utformningen av skruven till kopplingshandtaget - tjock och ogängad upptill, tunnare och gängad nertill. På kopplingshandtaget finns det en slags ögla där nippeln på wiren skall sitta. Ofta är det just här wiren går av.
<font color="red">Hastighetsmätaren </font id="red">kommer man endast åt om man tar ut lampinsatsen. Lampinsatsen sitter med en skruv på undersidan och är också instucken med två metallflikar i lamphusets aluminiumgods i överkant. När du väl har lossat denna kan man därinne bl a skönja hastighetsmätaren, som först lossas med en skruv på undersidan av lamphusets utsida. Moment två är att lossa hastighetsmätarwiren och dess hälje från hastighetsmätaren. Detta gör man genom att skruva loss en rundformad och räfflad mutter som sitter under hastighetsmätaren. Det var just denna runda mutter som har en tendens till att vilja åka ned i gaffelröret när man har lossat den. Säkra den alltså genom att surra en bit ståltråd runt wirehöljet precis under runda muttern. När du har lossat muttern kan du lyfta hastighetsmätaren genom hålet på lamphusets ovansida.
OBS! Ett tips: Om du vill kunna köra hjälpligt till Vespaservice, kan du på ett enkelt sätt lägga den i treans växel. Detta gör du enklast genom att lägga hela Vespan ner på vänster sida (lägg gärna något mjukt på marken, t ex en madrass, så att den inte repas eller bucklas). När den ligger ner kan du se ett litet lock på motorns undersida, rakt ovanför hjulet så som Vespan ligger nu. I locket finns en skruv som du skruvar ut. Ta bort locket och du kan nu se en växelförare, eller en slags arm, med två hållare för de båda växelwirarna. Du nämnde att Vespan ligger i ettan f n, så om du nu vrider på denna växelförare så mycket du kan åt andra hållet hamnar du till slut i treans växel. Ett "klick" hörs varje gång du hamnar i nytt växelläge och det underlättar betydligt om du lirkar litet på hjulet fram och tillbaks varje gång du skall vrida in växelföraren i nytt växelläge. Med treans växel i kan du springa igång den och ta dig hyfsat smidigt till Vespaservice.
/ Fredrik
Oj! Ok! Världens hittills bästa beskrivning av vajerbyte. Känns som att man måste vara sämst för att inte kunna följa denna beskrivning!
En liten fråga till, vilka verktyg behövs och hur lång tid tar en sådan operation?
(Har några vanliga verktyg men det enda ovanliga jag har är den där konstiga gaffeln för att lossa bensintanken som följde med vespan och jag hoppas aldrig behöva använda)
Hehe, visst att man med trean skulle kunna springa igång den men vad händer vid en av de 20 trafikljus som står mellan mig och Vespa Service? Men väldigt bra info att veta ifall man måste få igång den!
Innan vajern gick av hade jag andra problem med den, men de kommer proffsen få lösa. Känner mig inte slipad nog.
Tack igen för all hjälp!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
En liten fråga till, vilka verktyg behövs och hur lång tid tar en sådan operation?
(Har några vanliga verktyg men det enda ovanliga jag har är den där konstiga gaffeln för att lossa bensintanken som följde med vespan och jag hoppas aldrig behöva använda)
Hehe, visst att man med trean skulle kunna springa igång den men vad händer vid en av de 20 trafikljus som står mellan mig och Vespa Service? Men väldigt bra info att veta ifall man måste få igång den!
Innan vajern gick av hade jag andra problem med den, men de kommer proffsen få lösa. Känner mig inte slipad nog.
Tack igen för all hjälp!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Jag gav mig på operationen idag. Då vädret bestämt sig att sluta regna.
Kom en bra bit, drog ut den gamla, behöll nippeln. Öppnade lamphuset.
Sen kom detta moment.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Moment två är att lossa hastighetsmätarwiren och dess hälje från hastighetsmätaren. Detta gör man genom att skruva loss en rundformad och räfflad mutter som sitter under hastighetsmätaren. Det var just denna runda mutter som har en tendens till att vilja åka ned i gaffelröret när man har lossat den. Säkra den alltså genom att surra en bit ståltråd runt wirehöljet precis under runda muttern. När du har lossat muttern kan du lyfta hastighetsmätaren genom hålet på lamphusets ovansida.</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Här uppkommer problemet. Den där muttern sitter som bara fan. Sen är det på tok för trångt där inne för att göra nått skruvande med ens 2 fingrar.
Så operationen avbröts till nästa helg (om vädret och temperatur tillåter).
Dock bör det finnas bättre tips på hur man skruvar av muttern. Den verkar vilja dras nedåt väldigt starkt.
Gick inte att komma åt alls, själva metallen som skruvas fast underifrån lamphuset ligger i vägen.
Var rädd för att dra för starkt och förstöra mätaren.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Kom en bra bit, drog ut den gamla, behöll nippeln. Öppnade lamphuset.
Sen kom detta moment.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Moment två är att lossa hastighetsmätarwiren och dess hälje från hastighetsmätaren. Detta gör man genom att skruva loss en rundformad och räfflad mutter som sitter under hastighetsmätaren. Det var just denna runda mutter som har en tendens till att vilja åka ned i gaffelröret när man har lossat den. Säkra den alltså genom att surra en bit ståltråd runt wirehöljet precis under runda muttern. När du har lossat muttern kan du lyfta hastighetsmätaren genom hålet på lamphusets ovansida.</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Här uppkommer problemet. Den där muttern sitter som bara fan. Sen är det på tok för trångt där inne för att göra nått skruvande med ens 2 fingrar.
Så operationen avbröts till nästa helg (om vädret och temperatur tillåter).
Dock bör det finnas bättre tips på hur man skruvar av muttern. Den verkar vilja dras nedåt väldigt starkt.
Gick inte att komma åt alls, själva metallen som skruvas fast underifrån lamphuset ligger i vägen.
Var rädd för att dra för starkt och förstöra mätaren.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Här uppkommer problemet. Den där muttern sitter som bara fan. Sen är det på tok för trångt där inne för att göra nått skruvande med ens 2 fingrar.
Så operationen avbröts till nästa helg (om vädret och temperatur tillåter).
Dock bör det finnas bättre tips på hur man skruvar av muttern. Den verkar vilja dras nedåt väldigt starkt.
Gick inte att komma åt alls, själva metallen som skruvas fast underifrån lamphuset ligger i vägen.
Var rädd för att dra för starkt och förstöra mätaren.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Japp, ont om plats är det gott om!
Om du med "själva metallen" menar staget till hastighetsmätaren, så måste den lossas i skruven utifrån på undersidan av lamphuset först. Har du väl gjort det går den att lyfta upp en liten bit tillsammans med hastighetsmätaren och sedan vinklas lätt åt sidan. Då kommer du åt att lossa den runda och räfflade muttern under h-mätaren med hjälp av t ex en plattång.
/ Fredrik
<br />Här uppkommer problemet. Den där muttern sitter som bara fan. Sen är det på tok för trångt där inne för att göra nått skruvande med ens 2 fingrar.
Så operationen avbröts till nästa helg (om vädret och temperatur tillåter).
Dock bör det finnas bättre tips på hur man skruvar av muttern. Den verkar vilja dras nedåt väldigt starkt.
Gick inte att komma åt alls, själva metallen som skruvas fast underifrån lamphuset ligger i vägen.
Var rädd för att dra för starkt och förstöra mätaren.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Japp, ont om plats är det gott om!

Om du med "själva metallen" menar staget till hastighetsmätaren, så måste den lossas i skruven utifrån på undersidan av lamphuset först. Har du väl gjort det går den att lyfta upp en liten bit tillsammans med hastighetsmätaren och sedan vinklas lätt åt sidan. Då kommer du åt att lossa den runda och räfflade muttern under h-mätaren med hjälp av t ex en plattång.
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
Hehe, visst att man med trean skulle kunna springa igång den men vad händer vid en av de 20 trafikljus som står mellan mig och Vespa Service? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då får man köra i cirkel tills det blir grönt.
Jag råkade en gång ut för att kopplingswiren gick när jag var på Hornsgatan. Jag fick köra hem till Gärdet (vid Värtahamnen) på tvåan. Det gick faktiskt förvånansvärt bra. Vad jag minns, behövde jag inte stanna motorn någon gång.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hehe, visst att man med trean skulle kunna springa igång den men vad händer vid en av de 20 trafikljus som står mellan mig och Vespa Service? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då får man köra i cirkel tills det blir grönt.

Jag råkade en gång ut för att kopplingswiren gick när jag var på Hornsgatan. Jag fick köra hem till Gärdet (vid Värtahamnen) på tvåan. Det gick faktiskt förvånansvärt bra. Vad jag minns, behövde jag inte stanna motorn någon gång.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> <i>
Här uppkommer problemet. Den där muttern sitter som bara fan. Sen är det på tok för trångt där inne för att göra nått skruvande med ens 2 fingrar.
Så operationen avbröts till nästa helg (om vädret och temperatur tillåter).
Dock bör det finnas bättre tips på hur man skruvar av muttern. Den verkar vilja dras nedåt väldigt starkt.
</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tycker att det är lättare att lossa hastighetsmätarkabeln nere vid hjulet först för att få lite slack, den sitter med en plåtbit med ett hål i som klämmer fast höljet.
Bara att lossa och dra upp.
För att sätta tillbaka bör du lossa pluggen i botten och ta ut det lilla plastdrevet först, kom ihåg hur det sitter och var försiktig med det eftersom det är <b>oersättligt</b>, bokstavligen!
V50R -80 Silver
Här uppkommer problemet. Den där muttern sitter som bara fan. Sen är det på tok för trångt där inne för att göra nått skruvande med ens 2 fingrar.
Så operationen avbröts till nästa helg (om vädret och temperatur tillåter).
Dock bör det finnas bättre tips på hur man skruvar av muttern. Den verkar vilja dras nedåt väldigt starkt.
</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tycker att det är lättare att lossa hastighetsmätarkabeln nere vid hjulet först för att få lite slack, den sitter med en plåtbit med ett hål i som klämmer fast höljet.
Bara att lossa och dra upp.
För att sätta tillbaka bör du lossa pluggen i botten och ta ut det lilla plastdrevet först, kom ihåg hur det sitter och var försiktig med det eftersom det är <b>oersättligt</b>, bokstavligen!
V50R -80 Silver
Jo, själva staget är bortskruvat och snurrad åt sidan för att göra platts.
Men man kommer knappast in med en tång där. Det finns en räfflad mutter som är några centimeter i höjd, den sitter precis ovanför öppningen nere till röret mot hjulet.
Sen precis under hastighetsmätaren finns det en liten klassisk tunn/smal mutter.
Vilken menar du, terraplane?
Jag vill ogärna lossa på saker som jag måste minnas ur det satt.
Efter ovanstående operation tog det 20 minuter att lista ut hur lampan satt i lamphuset. Lagom irriterande. Å andra sidan har jag noll i händighet ä n så länge men man lär sig för varje svordom. Tyvärr gav jag ju upp efter misslyckandet med hastighetsmätaren och nu är en halvklar moppe nere på innegården.
Bästa skulle vara om man lyckades lirka in vajern ändå, utan att jävlas med hastighetsmätaren. Dock ser jag inte hur. Knappt att jag ser öppningen på vajern.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Men man kommer knappast in med en tång där. Det finns en räfflad mutter som är några centimeter i höjd, den sitter precis ovanför öppningen nere till röret mot hjulet.
Sen precis under hastighetsmätaren finns det en liten klassisk tunn/smal mutter.
Vilken menar du, terraplane?
Jag vill ogärna lossa på saker som jag måste minnas ur det satt.
Efter ovanstående operation tog det 20 minuter att lista ut hur lampan satt i lamphuset. Lagom irriterande. Å andra sidan har jag noll i händighet ä n så länge men man lär sig för varje svordom. Tyvärr gav jag ju upp efter misslyckandet med hastighetsmätaren och nu är en halvklar moppe nere på innegården.
Bästa skulle vara om man lyckades lirka in vajern ändå, utan att jävlas med hastighetsmätaren. Dock ser jag inte hur. Knappt att jag ser öppningen på vajern.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Nej, den smala klassiska muttern behöver du inte röra, utan det är, citat: "en räfflad mutter som är några centimeter i höjd, den sitter precis ovanför öppningen nere till röret mot hjulet". Denna skall alltså lossas. Funkar med en smal krokodiltång och en hög med svordomar. Var det kopplingswiren eller en av växelwirarna, förresten? Om du någon gång undrar hur något sitter eller ser ut på Vespa 50, har du sprängskisser här:
http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html
/ Fredrik
http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html
/ Fredrik
Det var ena växelvajern.
Crispin här på forumet var snäll nog att dyka förbi, peka på alla ställen jag behövde memorera och ställde moppen i friläge genom att trycka på flipparmen där bak.
Ska nog byta båda. När jag lyckats byta den ena först då!
"smal krokodiltång"
hehe, jag försöker fantisera hur en sån ser ut!
Kom på att de gick att skjuta på den lite genom att trycka i räfflorna.
Fast jag ska nog säkra den också så att jag inte förlorar den ner i armen. sjysst att ha hastighetsmätare iom att det verkar vara en bristvara på dessa gamla cyklar idag.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Crispin här på forumet var snäll nog att dyka förbi, peka på alla ställen jag behövde memorera och ställde moppen i friläge genom att trycka på flipparmen där bak.
Ska nog byta båda. När jag lyckats byta den ena först då!
"smal krokodiltång"
hehe, jag försöker fantisera hur en sån ser ut!
Kom på att de gick att skjuta på den lite genom att trycka i räfflorna.
Fast jag ska nog säkra den också så att jag inte förlorar den ner i armen. sjysst att ha hastighetsmätare iom att det verkar vara en bristvara på dessa gamla cyklar idag.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Det var ena växelvajern. Ska nog byta båda. När jag lyckats byta den ena först då!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">OK. Om man inte får tag på original växelwirar funkar det att använda universal cykelwire av tvåmeterslängd, vilka finns "överallt" och kostar typ 9:90 stycket. Vanligen brukar man då få slipa ned diametern på nippeln för att de ska passa i hållaren = trist jobb. Därför brukar jag istället använda skruvnipplar av rätt diameter och skruva på efter att ha knipsat av den fastpressade nippeln med en hovtång. Skruvnipplar kostar ca fem pengar hos den lokale cykelhandlaren.
/ Fredrik
<br />Det var ena växelvajern. Ska nog byta båda. När jag lyckats byta den ena först då!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">OK. Om man inte får tag på original växelwirar funkar det att använda universal cykelwire av tvåmeterslängd, vilka finns "överallt" och kostar typ 9:90 stycket. Vanligen brukar man då få slipa ned diametern på nippeln för att de ska passa i hållaren = trist jobb. Därför brukar jag istället använda skruvnipplar av rätt diameter och skruva på efter att ha knipsat av den fastpressade nippeln med en hovtång. Skruvnipplar kostar ca fem pengar hos den lokale cykelhandlaren.
/ Fredrik
Ingen fara med sånt. Vespa Service befinner sig max 20 minuter härifrån.
Köpte nya där i helgen. Har ju en kines scooter som fungerar klockrent att åka på.
Men det tipset är rätt bra för folk i framtiden som söker upp denna tråd för att byta vajer.
Rätt så genomgående och tydliga instruktioner om vajerbyte här inne numera!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Köpte nya där i helgen. Har ju en kines scooter som fungerar klockrent att åka på.
Men det tipset är rätt bra för folk i framtiden som söker upp denna tråd för att byta vajer.
Rätt så genomgående och tydliga instruktioner om vajerbyte här inne numera!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Sådär.
Efter 4.5h slit och bök. Så är vajern på plats.
Jag gjorde alla misstag man kunde göra för detta enkla detaljrika moment.
Just nu går det inte att växla. Försökte febrilt få till det vilket ledde till att nipplern där bak vänt på sig, åkt in i haket, skruvhuvudet in i lilla urgröpningen i metallen mot motorn och fastnat så hårt att jag efter 1.5h fick loss den igen.
Jag vill inte att detta ska hända igen så nu vågar jag inte växla om jag inte ser hur den rör på sig där nere. Misstänker att detta är momentet där man ska ställa in växelvajern.
Hört rätt ofta att man ska vara 2 så om någon vänlig själv på södermalm har vägarna förbi skanstull imorgon och vill titta in för lite hjälp så maila mig för nummer
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Efter 4.5h slit och bök. Så är vajern på plats.
Jag gjorde alla misstag man kunde göra för detta enkla detaljrika moment.
Just nu går det inte att växla. Försökte febrilt få till det vilket ledde till att nipplern där bak vänt på sig, åkt in i haket, skruvhuvudet in i lilla urgröpningen i metallen mot motorn och fastnat så hårt att jag efter 1.5h fick loss den igen.
Jag vill inte att detta ska hända igen så nu vågar jag inte växla om jag inte ser hur den rör på sig där nere. Misstänker att detta är momentet där man ska ställa in växelvajern.
Hört rätt ofta att man ska vara 2 så om någon vänlig själv på södermalm har vägarna förbi skanstull imorgon och vill titta in för lite hjälp så maila mig för nummer

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Starkt jobbat! Nästa gång kommer det gå betydligt lättare och snabbare...
För att ställa in växlarna brukar jag lägga den i neutral (detta gör du genom att vrida växelföraren nere vid bakhjulet, du vet). Lättast är om man under hela förfarandet lägger Vespan ner på vänster sida. Då kommer du åt växelföraren vid bakhjulet, plus att Vespans handtag vilar mot marken i neutralläge efter att du har vridit till den så där. Sedan lossar du båda skruvnipplarna i de båda växelwirarnas ändar (på växelföraren vid bakhjulet) men låter dem sitta på wirarna. Härefter tar du t ex en polygriptång eller liknande och sträcker wirarna bakåt samtidigt som du spänner åt skruvnipplarna så långt in i dess "hålor" (på växelforaren) som det bara går (Obs! Se till att växelhandtaget inte rubbas ur neutralläge). Efterjustera wirarna genom att skruva ut wirehållarna där wirarnas hölje slutar och går in mot växelforaren. Båda wirarna skall vara lika spända. Har du gjort allt rätt nu, ska det funka att växla perfekt och växelindikationen på styret ska visa korrekt...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
För att ställa in växlarna brukar jag lägga den i neutral (detta gör du genom att vrida växelföraren nere vid bakhjulet, du vet). Lättast är om man under hela förfarandet lägger Vespan ner på vänster sida. Då kommer du åt växelföraren vid bakhjulet, plus att Vespans handtag vilar mot marken i neutralläge efter att du har vridit till den så där. Sedan lossar du båda skruvnipplarna i de båda växelwirarnas ändar (på växelföraren vid bakhjulet) men låter dem sitta på wirarna. Härefter tar du t ex en polygriptång eller liknande och sträcker wirarna bakåt samtidigt som du spänner åt skruvnipplarna så långt in i dess "hålor" (på växelforaren) som det bara går (Obs! Se till att växelhandtaget inte rubbas ur neutralläge). Efterjustera wirarna genom att skruva ut wirehållarna där wirarnas hölje slutar och går in mot växelforaren. Båda wirarna skall vara lika spända. Har du gjort allt rätt nu, ska det funka att växla perfekt och växelindikationen på styret ska visa korrekt...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Vågar som sagt knappt försöka växla sen den senast vände på sig (skruvnippeln vid växelföraren) att jag nästan var redo att hammra loss den.
Känns som att jag behöver någon som växlar medans man själv tittar och skruvar.
Jag bytte endast en av vajrarna (den trasiga) så de andra sitter bra.
Har den ställd i neutral när jag skruvat åt den andra kabelns nippel medans jag drog ut vajern så att den spänts. Måste väl finjustera lite till och eventuellt ha ett par extra händer när jag spänner.
Wirehållarna du pratar om har jag nog inte uppmärksammat alls. Som det såg ut på min så kom wire’n ut från höljet och in mellan öppningen i växelföraren på var sin sida. Där inne träs de genom skruvnipplarna som skruvas åt så att de inte glider runt på wiren. Sen tyckte jag det var skumt att de praktiskt taget rör sig löst där nere under växling.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Känns som att jag behöver någon som växlar medans man själv tittar och skruvar.
Jag bytte endast en av vajrarna (den trasiga) så de andra sitter bra.
Har den ställd i neutral när jag skruvat åt den andra kabelns nippel medans jag drog ut vajern så att den spänts. Måste väl finjustera lite till och eventuellt ha ett par extra händer när jag spänner.
Wirehållarna du pratar om har jag nog inte uppmärksammat alls. Som det såg ut på min så kom wire’n ut från höljet och in mellan öppningen i växelföraren på var sin sida. Där inne träs de genom skruvnipplarna som skruvas åt så att de inte glider runt på wiren. Sen tyckte jag det var skumt att de praktiskt taget rör sig löst där nere under växling.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05