Aprilia SR 50 Dör i backar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Peter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 13 Jul 2004, 11:02
Location: Sweden

Aprilia SR 50 Dör i backar

Post by Peter »

Hej, har precis köpt en SR50 LC ( 30-moppe). Den går och startar lätt men stannar plötsligt i uppförsbackar då och då. Det är bara att starta den igen och köra vidare??????????
Någon som vet vad detta kan vara???? Den toppar 55Km lite seg i accet och har ett ganska "smattrigt" nytt avgasrör fabrikat Kunda.
Kan det vara för tunga variatorvikter?? Är det någon som förstår detta?

Peter
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

Det är inte vikterna. Då skulle du inte komma igång igen.Snarare för låg flottörnivå.


www.scootech.se
Peter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 13 Jul 2004, 11:02
Location: Sweden

Post by Peter »

Om det skulle vara för låg flottörnivå - hur kan jag fixa detta?
(Jag har iofs inte startat i backen igen utan på plan mark)

Vad skall det vara för vikt på variatorvikterna i orginal?
Skall dessa vikter anpassas mot avgassystemet?
( Om det nu trots allt skulle vara dessa)

Peter
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Hur stannar den i backarna? Tvärt eller segare och segare? Är det segare och segare så är det garanterat vikterna.
Har man bara bytt blås till ett standard trimblås så behöver man oftast inte bry sig om vikterna men är det ett lite värre blås på så är det dags att byta.
Sen finns det ju olika blås, högvarv eller acc-blås. Min plastraket har ett sk högvarvsblås vilket gör att den är lite segare än vanligt på lägre varv men när den varvar upp och skränar i plasten ordentligt så kommer den upp i respektabla 65km/h.
Prova att byt vikter! De är inte så dyra.. din seriösa plastraketsmekaniker borde veta vad som är orginal, ta en storlek lättare.
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

ok. kan du inte starta i backen igen så är det nog vikterna/kopplingsfjädrarna. Det brukar följa med en sats rullar med avgaset. Vill du ha mer trimförslag så säg till. Efter hårdmek med min speedfight så fick jag bra drag i den. Ca 85 med bra acc. Din har ju 3 strypningar. Insug , avgas och ring (eller liknande) i variatorn.


www.scootech.se
Peter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 13 Jul 2004, 11:02
Location: Sweden

Post by Peter »

Fick ett tips om att vikterna också kan vara slitna och därför kan uppföra sig så här. Provar med nya vikter (lätta) och ser hur det verkar.
MEN hur f-n håller man fast hjulet framför vikterna för att få loss muttern på en Aprilia Sr50 - det är ju alldeles runt och verkar väldigt klent. Måste man ha specialverktyg eller kan man använda något vanligt verktyg på "kick-taggarna" (klackarna för kicken) ????? Någon som har gjort detta??

Peter
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Det finns speciella verktyg att hålla fast variatorn med men det brukar gå bra med försiktighet och våld. Kolla efter nåt lämpligt ställe att hålla fast variantorn, med t.ex. en skruvmejsel.
Peter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 13 Jul 2004, 11:02
Location: Sweden

Post by Peter »

Det var just det jag inte kunde komma på hur

detaljtips efterfrågas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

//Peter
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Kan nog bli svårt, är rätt säker på att det inte är så många som kollar av detta forumet som har en just sådan som du har. Kolla in ngt plastmoppeforum istället!
Peter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 13 Jul 2004, 11:02
Location: Sweden

Post by Peter »

Jag lovar skall inte bli långrandig - tänkte bara att det finns fullt av duktiga mekare här:) ( plastmoppen är min yngsta son´s)
-Jag är självklart tacksam för hjälp o tips-




//Peter

som själv rattar en (plastkiller)lambretta Tv II -61 (taffspeedtrimmad) + vespa 50 slö orginal + bubbla - och är kanske godkänd här?8)
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Wed 30 Jun 2004, 22:57
Location: Sweden
Contact:

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>
<br />
//Peter

som själv rattar en (plastkiller)lambretta Tv II -61 (taffspeedtrimmad) + vespa 50 slö orginal + bubbla - och är kanske godkänd här?8)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Grymt godkänt!! Själv rattar jag V50R -75...grymt slö..och Miata (som uhhh...är från Japan!!) ;-D

Du hör hemma här :-D

/joakim

____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

För att vara ytterligare OT så är alla som kör ngn form av scooter välkomna men det lär finnas mindre plastmekaniker här än plåtmekare. :)
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

en oljefiltertång eller lufttrycksdrivna mutterknack. Det finns ju varianter på oljefiltertång. Men når den bara runt så funkar det att hålla emot med.


www.scootech.se
Post Reply