Framtiden för scooter-scenen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Nästa fluga i stureplanskretsarna: totalrenovera scootrar och kasta ned från Katarinahissen!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja för helvete, allt måste vara bättre än att skrotet blir uppköpt av någon skum utlänning!

(nynnar på Mikael Wiehes "Titanic":

"... Vi går till botten där vi står, Men flaggan, den går i topp!")

:)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">totalrenovera scootrar och kasta ned från Katarinahissen!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det där var inte roligt, TerraFredrik... :( Och det är onödigt våld.

Vänner av tvåhjulingar, nu får ni nog samla er igen!
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">smeta in häcken med flytgödsel och moona åt hans brevlåda?

:D LOL // Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">totalrenovera scootrar och kasta ned från Katarinahissen!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller med, likaså sportfånar som sprutar champagne, rockstjärnor som slår sönder gitarrer är lägre stående varelser än Vespaexportörer....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">totalrenovera scootrar och kasta ned från Katarinahissen!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Allt våld är alltid onödigt, förutom det våld hammaren skapar på scootern när lagen om alltings jävlighet gör sig gällande under mekandet. Döda ting ska inte jävlas med människan... :twisted:

PS. Mina tvåhjulingar är oftast inte vän med mig, så varför vara vänner med dem? (Appropå det där med "vänner av tvåhjulingar"...) DS.

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />rockstjärnor som slår sönder gitarrer är lägre stående varelser än Vespaexportörer....<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Helt riktigt! Jimi befinner sig en sådär "six feet under" sedan den 18 september 1970 och det är ju ganska lågt...

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Allt våld är alltid onödigt, förutom det våld hammaren skapar på scootern när lagen om alltings jävlighet gör sig gällande under mekandet. Döda ting ska inte jävlas med människan... :twisted:

PS. Mina tvåhjulingar är oftast inte vän med mig, så varför vara vänner med dem? (Appropå det där med "vänner av tvåhjulingar"...) DS.

/ Fredrik

har du inte hört uttrycker: Vespan är människans bästa vän?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />har du inte hört uttrycker: Vespan är människans bästa vän?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, men jag har hört att hammaren är människans bästa vän mot Vespan!!! :twisted:

Nä, nu får vi nog ta och samla oss igen, precis som Vespaco sa till om på skarpen. Jag ber om ursäkt för min beskärda del i att denna tråd har ballat ur. Som kompensation kommer jag att bekosta en Blocketannons ikväll, där jag visar prov på den nya tidens nyaste scooterpriser. Jag tycker alltså det var en jättebra idé som Crispin föreslog i översta inlägget på sidan 3 i denna tråd. Dock vill jag gärna ha tips om vad jag skulle kunna skriva i annonsen. Är det okej och någon vits med att länka till denna tråd i annonsen? Ska man länka till något annat? Vad ska annonsen uppmana till och upplysa om, förutom aktsamhet mot skumma exportörer som sol- och vårar? Ska jag göra detta över huvudtaget? Feedback, please!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Det var snabba svängar må jag säga! Tveksam om du får denna såld till det fantasipriset dock...

http://www.blocket.se/vi/10075948.htm?ca=14_s
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />[Är det okej och någon vits med att länka till denna tråd i annonsen? Ska man länka till något annat?
/ Fredrik

Tror inte det vore lämpligt att länka till tråden om vi vill bli uppfattade som förnuftiga, vuxna människor. Därimot länka till nån sida där problemet sakligt beskrivs.
Om jag har fattat rätt, så handlar det om bedrägligt beteende från exportörens sida.

Förslag

Skriv inte ut något reg nr.
Nämn dåliga däck eller nåt.
Safta i med priset.
Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />[Är det okej och någon vits med att länka till denna tråd i annonsen? Ska man länka till något annat?
/ Fredrik

Tror inte det vore lämpligt att länka till tråden om vi vill bli uppfattade som förnuftiga, vuxna människor. Därimot länka till nån sida där problemet sakligt beskrivs.
Om jag har fattat rätt, så handlar det om bedrägligt beteende från exportörens sida.

Förslag

Skriv inte ut något reg nr.
Nämn dåliga däck eller nåt.
Safta i med priset.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he, nej...jag kom på att länkning till denna tråd inte skulle ge det bästa intrycket, så jag länkade kort och gott till Svenska Scooterklubben och bad annonsläsaren utforska sidan. Har alltså nyss (5 minuter sedan) lagt in och betalt en annons på Blocket under Motorcyklar säljes, Malmö (sökord "Vespa"). Det tar alltid någon/några timmar innan annonsen läggs ut efter betalning, så i natt eller i morgon bitti bör den vara uppe...om Blocket godkänner annonsen vill säga (ti-hi-fniss!).

Jo, jag saftade till rejält med priset... :D :D :D :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

Hmmm...ännu ingen annons på Blocket och heller inget mail från dem. Skumt! Jag som tycker att jag höll mig ovanligt seriös och korrekt i annonsen... :( Man får väl vänta och se då.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

:evil: Skit också, annonsen blev inte godkänd för publicering. Blocket svarade att den bryter mot deras regler, citat:

<i>"Att använda annonsen för ren marknadsföring är inte tillåtet. Din annons ger intrycket av att användas för ren marknadsföring eller bara förmedla ett budskap. Annonsen måste användas för att annonsera specifika varor eller tjänster"</i>.

Nu vill de att jag ska ändra annonsen för att få den godkänd. *Hmpf*

Så här skrev jag:

<i>Kategori: Motorcyklar, Säljes

Rubrik: Vespa

Fordonstyp: Scooter

Annonstext:
Sugen på en fin gammal hederlig plåtscooter? Har du 300 000 kr över är den din (500 000 kr för italienare och andra uppköpare med exportambitioner). Låter det dyrt? Det beror förmodligen på att jag egentligen inte vill sälja...

...utan bara göra Dig uppmärksam på att något tråkigt sker med våra gamla plåtscootrar i Sverige: de försvinner utomlands! Utländska uppköpare med bas i Sverige dammsuger landet på gamla scootrar - mestadels Vespa och Lambretta - och betalar bara en bråkdel här mot vad de är värda nere på kontinenten. Köparna ger ofta sken av att vara seriösa samlare som saknar just Din modell till samlingen, men så snart köpet är genomfört slaktas scootern och exporteras utomlands.

Vi som brinner för det här med gamla plåtscootrar har tårögt fått stå och se på när dessa samvetslösa uppköpare dränerar vårt land på de fantastiska fordon som scootern är. Du kan hjälpa till att stoppa denna negativa trend. Äger du en gammal scooter och funderar på att sälja, så kolla noga upp hur mycket den kan vara värd innan du säljer (se bl a länk nedan). Sälj absolut inte till första bästa person som ringer och är påstridig för att få göra en snabb (och oftast alldeles för billig) affär.

Tack för att Du tog del av innehållet i denna annons. Förmedla gärna vidare budskapet till någon Du vet äger en gamml scooter. Givetvis får Du köpa min Vespa 50 från 1968 för 300 000 kr om Du tycker att den kan vara värd det ;o)

Pris: 300000 kronor</i>

Vettiga förslag på hur man kan ändra annonsen emottages tacksamt! De sa inget om priset...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Prova att vända på det hela:

KÖPES, MC, hela landet
Vespa eller Lambretta köpes, topp-pris betalas kontant!
Äldre ”plåtscooter” köpes av seriös samlare, oavsett skick
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har du 300 000 kr över är den din (500 000 kr för italienare och andra uppköpare med exportambitioner).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur mycket skall jag betala som bara är lite sicilianare? Eller räknas bara fullblodsitalienare till det det dyrare priset? :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

sicilianares vanliga affärsområden inkluderar väl inte Vespor?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det verkar som om de kollar annonserna och då fastnar den på köpsidan också. Att köpa en reklamplats kostar säkert för mycket. Ja, det blev mera besvärligt än man trodde att använda blocket... Ett sätt skulle förstås vara att använda en link till beskrivningen av Vespan och där skulle varningen vara. Men nu tror jag att de kommer att bevaka TerraFredriks annonser som höken.
Terraplane Blues

<br />Prova att vända på det hela:

KÖPES, MC, hela landet
Äldre ”plåtscooter” köpes av seriös samlare, oavsett skick<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Liten fråga bara: vad vinner man på det? Det verkar svårt att få fram vad man vill ha sagt utan att det i Blockets ögon blir marknadsföring. Låt oss lura på taktiken en stund... :)

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har du 300 000 kr över är den din (500 000 kr för italienare och andra uppköpare med exportambitioner).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur mycket skall jag betala som bara är lite sicilianare? Eller räknas bara fullblodsitalienare till det det dyrare priset? :)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Calle Corleone? Sicilianare brukar väl normalt inte betala när de vill ha något? Jag förväntar mig ett hästhuvud i sängen inom kort... 8)

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Prova att vända på det hela:

KÖPES, MC, hela landet
Äldre ”plåtscooter” köpes av seriös samlare, oavsett skick<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Liten fråga bara: vad vinner man på det? Det verkar svårt att få fram vad man vill ha sagt utan att det i Blockets ögon blir marknadsföring. Låt oss lura på taktiken en stund... :)

/ Fredrik

Man svarar den som svarar på annonsen med ett informerande mail & på så sätt håller all informationen utanför Blocket!!
Terraplane Blues

<br />Ett sätt skulle förstås vara att använda en link till beskrivningen av Vespan och där skulle varningen vara. Men nu tror jag att de kommer att bevaka TerraFredriks annonser som höken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Mycket bra idé, KoskenkorvaVespaco! :) Jag ska prova att sända in annonsen som en "vanlig" säljesannons och sedan ändra i den när den har blivit godkänd (man kan nämligen göra tillägg och ändringar i efterhand). Annars är det ingen dum idé att länka till en sida med varningen. Men hur formulera denna varning och var publicera den? :?:

Scooterhälsningar

/ TerraFredrik

PS. Alla länder kan inte vara bäst i ishockey! DS.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Din varningstext var ju ganska bra, tycker jag. Kankse nämna om att slakta verkligen betyder att Vespan styckas upp i delar oberoende av att den varit i bra skick.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">KoskenkorvaVespaco<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

CaolIlaVespaco får jag be! Koskenkorvan använder jag enbart för min vinbärslikör. Terraplane Blues är så långt att skriva och det finns flera Fredrikar så därför använder jag TerraFredrik. Ta inte illa upp!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">PS. Alla länder kan inte vara bäst i ishockey! DS.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ingen panik! Tycker inte om sport med våld. Ishockey är en av de få sporter där man utan repressalier får slå och hacka på andra utan att hamna inför domstol. F1 är mera för mig, med måååånngga finska kuskar... 8)

Men tappa inte tråden nu (igen)! Koncentrera er på topiken. :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ett annat tips för att bevara scootrarna i Sverige är att själv köpa upp halvdefekta scooters, fixa till dom och sälja dom till entusiaster till <u>självkostnadspris</u>

Dock är jag inte bäste dräng själv, hade faktiskt tankar att exportera min GP200 från Hong Kong till Sverige, men nu har jag kommit på bättre tankar, om jag inte stannar i Hong Kong så stannar i allafall Lambrettan här. (kanske, får se...man blir nog för mkt förälskad i henne för att kunna lämna henne här)
Terraplane Blues

Äntligen!!! 8)

Jag beslutade mig för att sälja Primaveran istället, så bara kom och köp! :D

http://www.blocket.se/vi/10090365.htm?ca=23_11_s

Tack Blocket för att Ni gick på den lätte!

PS. Allt som står i annonsen är sant! DS.

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Äntligen!!! 8)

Jag beslutade mig för att sälja Primaveran istället, så bara kom och köp! :D

http://www.blocket.se/vi/10090365.htm?ca=23_11_s

Tack Blocket för att Ni gick på den lätte!

PS. Allt som står i annonsen är sant! DS.

/ Fredrik

seriöst hur fan orkar ni?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Post Reply