Framtiden för scooter-scenen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Många goda idéer nu!

Att på lobbyistiskt manér exponera scooterhobbyn i bl a media är kanske ingen dum idé? Skulle inte SSK kunna ha en pressgrupp som idogt arbetar för att synas i media och i andra exponibla sammanhang? Riktprislista skulle kunna vara något. Men hur kommer man fram till "rätt" pris? Personligen ser jag gärna en markant prisökning på smallframes, denna hypersköna modell och Guds gåva till scooterfolket. Vad sägs om att lägga Primavera på 55.000 och Vespa 50 på 45.000 pengar? För ett körbart och någorlunda komplett objekt, givetvis... :) (Jippi! Pensionen är därmed räddad för min del!).

PS. Mitt bidrag till whiskey-debatten blir Laphroaig. Single malt skall det allt va! DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Många goda idéer nu!

Att på lobbyistiskt manér exponera scooterhobbyn i bl a media är kanske ingen dum idé? Skulle inte SSK kunna ha en pressgrupp som idogt arbetar för att synas i media och i andra exponibla sammanhang? Riktprislista skulle kunna vara något. Men hur kommer man fram till "rätt" pris? Personligen ser jag gärna en markant prisökning på smallframes, denna hypersköna modell och Guds gåva till scooterfolket. Vad sägs om att lägga Primavera på 55.000 och Vespa 50 på 45.000 pengar? För ett körbart och någorlunda komplett objekt, givetvis... :) (Jippi! Pensionen är därmed räddad för min del!).

PS. Mitt bidrag till whiskey-debatten blir Laphroaig. Single malt skall det allt va! DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Låt oss alla enas om att Terraplane Blues Vespor är värda 450'000 sek st, så länge han inte säljer dem.
I så fall har han blivit miljonär över en natt, och det kan han väl vara värd, eller?

PS Jag är fullt nöjd med blended i all anspråkslöshet..
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Och jag som först tyckte att jag var off-topic :)

Nåväl, tanken med listan var ju att få upp ögonen för vad som är gängse pris så man slapp att exportörer lurade av folk scootrar till underpris. Då kunde man se vad det gick att ta ut för en scooter när den exporterades och som säljare se till att få sin del av kakan.

Man behöver inte pressa priser till Italienska nivåer, bara se till att marginalerna minskar så att det blir ointressant att mass-exportera. Enstaka scootrar kommer alltid att flyta fram och tillbaka och det är ju inget problem

FYI så kan man importera V50 och PK modeller från Italien till riktigt låga priser så vad som är attraktiva modeller varierar från land till land.

mvh/
Henrik B
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />FYI så kan man importera V50 och PK modeller från Italien till riktigt låga priser så vad som är attraktiva modeller varierar från land till land.

mvh/
Henrik B

Det kanske är där vi skall börja? I liten skala och då passar det ju bra att EU-anpassa priset på smallframes!:D:D
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Låt oss alla enas om att Terraplane Blues Vespor är värda 450'000 sek st, så länge han inte säljer dem.
I så fall har han blivit miljonär över en natt, och det kan han väl vara värd, eller?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Högst generöst av Er! Vänta, få se nu...sex gånger 450.000...oj, oj, oj! Jag har en jag kan tänka mig att avyttra vid närmare eftertanke. Ska vi säga 300.000 jämnt? Någon? Håll utkik på Blocket... :P

Helt seriöst nu: jag tror det kan vara "farligt" att göra en icke marknadsanpassad prisrekommendation. Någon bävade för nyrekryteringen av unga till scooterscenen. Intresset ökar knappast med en generell prisökning på scootermarknaden, medan spelen till Xbox 360 fortsätter att bli allt billigare. Risken finns att det verkligen blir som någon skrev, att vissa framgångsrika köttber...grupper i samhället kommer att sitta på jättelika lager i sina redan sprängfyllda lador. Ingen säljer, för ingen har råd att köpa.

Nej, jag tror mer och mer på att skapa ett intresse, en kult, via media och andra kanaler. Då kanske vi både erhåller en sund och marknadsanpassad prisreglering samt en nyrekrytering av de alltid lika lättledda ungdomarna. Låt oss försiktigt lura in dem i scooterträsket... 8)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /> ...grupper i samhället kommer att sitta på jättelika lager i sina redan sprängfyllda lador.

skrev han som glatt erkänner att han har 6 scooters i egen lada....
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Låt oss alla enas om att Terraplane Blues Vespor är värda 450'000 sek st, så länge han inte säljer dem.
I så fall har han blivit miljonär över en natt, och det kan han väl vara värd, eller?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Högst generöst av Er! Vänta, få se nu...sex gånger 450.000...oj, oj, oj! Jag har en jag kan tänka mig att avyttra vid närmare eftertanke. Ska vi säga 300.000 jämnt? Någon? Håll utkik på Blocket... :P

Helt seriöst nu: jag tror det kan vara "farligt" att göra en icke marknadsanpassad prisrekommendation. Någon bävade för nyrekryteringen av unga till scooterscenen. Intresset ökar knappast med en generell prisökning på scootermarknaden, medan spelen till Xbox 360 fortsätter att bli allt billigare. Risken finns att det verkligen blir som någon skrev, att vissa framgångsrika köttber...grupper i samhället kommer att sitta på jättelika lager i sina redan sprängfyllda lador. Ingen säljer, för ingen har råd att köpa.

Nej, jag tror mer och mer på att skapa ett intresse, en kult, via media och andra kanaler. Då kanske vi både erhåller en sund och marknadsanpassad prisreglering samt en nyrekrytering av de alltid lika lättledda ungdomarna. Låt oss försiktigt lura in dem i scooterträsket... 8)

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Kulten existerar väl ändå redan, problemet är väl att hålla den levande? Att gå via media är nog helt rätt och inte heller så svårt. Se bara intresset för scooterpremiären i år när vi blev inbjudna till tv4 och några var även med i radio. Själv har jag nyss blivit erbjuden roll i reklamfilm.
En annan viktig ingrediens är nog att vi själva föregår med gott exempel. För min del väcktes intresset via folk i min närhet medans media endast fungerade som förstärkning av intresset.

Det verkar vara två åsikter som kolliderar här. Dels oron för att många scootrar lämnar landet pga låga priser och dels oron att yngre generationer inte kommer ha råd att köpa en riktig scooter.

Liksom marijuana är inkörsporten till de tyngre drogerna så torde v50 vara inkörsporten till mc-scootrarna. Än så länga har vi väl inga problem med att mopeder lämnar landet så utbudet för de yngre borde vara säkrat än så länge. Froblemet med att mc-scootrarna lämnar landet kvarstår dock. En metod skulle ju kunna vara om någon lade in en annons på blocket med en fin bild och lämplig text där man förklarade sin högre prissättning med de motiv vi diskuterar här på forumet.

C
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Det här är den konstigaste diskussion jag sett tror jag?! Ingen lär med mindre än lagstiftning kunna ändra på förhållandet utbud och efterfrågan.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Det här är den konstigaste diskussion jag sett tror jag?! Ingen lär med mindre än lagstiftning kunna ändra på förhållandet utbud och efterfrågan.

e de inte de som gör den så kul?
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Inte ett dugg kul, bara konstig och... ja, jag vet inte vad, men definitivt inte kul.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Inte ett dugg kul, bara konstig och... ja, jag vet inte vad, men definitivt inte kul.

Nähä..:(:cry::(
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

OM det inte är så att jag inte fattar ironin, för i så fall är det ju skitkul! :wink:
Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

OM det inte är så att jag inte fattar ironin, för i så fall är det ju skitkul! :wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så Ni menar alltså på fullt allvar att det bara var ironi när Ni prissatte mina Vespa 50 till 450.000 stycket? Fy bubblan, vad taskigt och leka med folks pensionsförsäkringar på det viset... :cry:

(OBS! Detta inlägg har en underton av ironi i sig. Bäst att förtydliga... :) DS.).

/ Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Så Ni menar alltså på fullt allvar att det bara var ironi när Ni prissatte mina Vespa 50 till 450.000 stycket?

Näe, DET kan inte ha varit ironi - har själv fått ett bud på Primaveran på 625 000:-, så 450 papp för en Vespa 50 verkar ju inte orimligt!

Syftade snarast på det något ogörliga i att "rädda" scenen och plåtschabraken i landet med någon typ av ideell insats eller att vädja till säljare att inte sälja för billigt.

Eller är 625 big ones för lite för en Primavera - borde jag begära mer?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />En metod skulle ju kunna vara om någon lade in en annons på blocket med en fin bild och lämplig text där man förklarade sin högre prissättning med de motiv vi diskuterar här på forumet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Verkligen en bra idé! Man skulle faktiskt kunna sprida budskapet på ett vettigt sätt genom uppsåtliga fiktiva annonser, innehållandes tydlig information angående prissättning och problemet med illasinnade exportörer. Jag offrar gladeligen 90 spänn på en Blocketannons om vi bara kan enas om vad som bör stå i den. Vad sägs om följande annonsrubrik: "Vespa 50 säljes till högstbjudande över 300.000"? Det är åtminstone en rubrik som lockar till läsning, eller vad tror Ni? :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

<br />...har själv fått ett bud på Primaveran på 625 000:-, så 450 papp för en Vespa 50 verkar ju inte orimligt!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oh, herre jäklar... Tipset är nog att sälja snabbt och bara se glad ut! Det kanske ligger någon substans i de nya priserna som diskuterats här när allt kommer omkring? 625.000...helt otroligt...för du är väl bara inte ironisk igen? (Man är ju inte raketforskare direkt...).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag är chockerad! Tråden började med att ondgöra sig över att någon tjänat någon krona mer än vad som här anses rimligt på scooteraffärer, ett handlande som borde fördömas.

Nu har den istället övergått till ren girighet, att själv tjäna otroliga summor för sina scooters.:?::?:
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Jag är chockerad! Tråden började med att ondgöra sig över att någon tjänat någon krona mer än vad som här anses rimligt på scooteraffärer, ett handlande som borde fördömas.

Nu har den istället övergått till ren girighet, att själv tjäna otroliga summor för sina scooters.:?::?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det handlar varken om girighet eller ironi. Det är den "nya" tiden nu med nya priser. För man kan ju inte sälja under den nya tidens nya priser, för då kommer det säkert någon liten obehaglig italienare och lägger rabarber på objektet och skapar obalans i den nya tidens scooterscen. Och det vill ju den nya marknaden i den nya tid vi lever i inte veta av...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Vad sägs om följande annonsrubrik: "Vespa 50 säljes till högstbjudande över 300.000"? Det är åtminstone en rubrik som lockar till läsning, eller vad tror Ni? :D

Kan man inte lägga till någon typ av "Såld"-text också, så pöbeln fattar att det nu kokar i scootersvängen, vilket på sikt torde betyda att alla coola (läs de med många pengar) förstår att scooterist, javisst is the way to go!

Dessutom tror jag den elaka italienaren då snabbt förstår att han intet har att hämta av svenska (?) scootrar längre. Snart dyker nog hans annonser upp i bortre asien ska ni se - kanske skulle skicka ett varningsmail till de asiatiska entusiasterna så de inte säljer sina scootrar till Italien.

Problem solved och cased closed.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Som jag ser det, så är det oro över någon liten italienares agerande som håller delar av forumet vakna av ängslan om nätterna. Då flera av dessa bor i Öresundsregionen, där italienaren rimligen bör passera med sin dyrbara last, kunde en bevakning av Öresundsbron vara en lösning. När han sen passerar kan man genom att visa honom fingret, eller “moona” få honom att inse hans olämpliga agerande och på detta sätt få slut på det.:twisted:
Terraplane Blues

<br />Som jag ser det, så är det oro över någon liten italienares agerande som håller delar av forumet vakna av ängslan om nätterna. Då flera av dessa bor i Öresundsregionen, där italienaren rimligen bör passera med sin dyrbara last, kunde en bevakning av Öresundsbron vara en lösning. När han sen passerar kan man genom att visa honom fingret, eller “moona” få honom att inse hans olämpliga agerande och på detta sätt få slut på det.:twisted:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Han lär inte fara över denna vackra bro, då han har ett företag i kakelbranschen i Malmö. Jag vet var det ligger, he-he... :D Kanske man kan vara så elak att man häller flytgödsel i hans brevlåda? Det är nämligen en av mina vänners alltid lika heta tips om man är arg på någon. Jag brukar hävda att det är det elakaste och mest våldsamma en snäll människa kan komma på, säll som vederbörande är. Ditt tips på att ge fingret eller moona tycker jag är lite väl elakt. Ett mellanting kanske hamnar på rättvis nivå: smeta in häcken med flytgödsel och moona åt hans brevlåda?

Scooterhälsningar

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Snart dyker nog hans annonser upp i bortre asien ska ni se - kanske skulle skicka ett varningsmail till de asiatiska entusiasterna så de inte säljer sina scootrar till Italien.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är bara att skicka till calle@soulscooter.com :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag håller på med en musikvideo filmad hos Calle och hans vänner i HK Lambretta Club, samt en kortare film och desamma. Meningen är väl att visa hur coolt det kan vara att åka scooter och man kan ju hoppas att det får uppmärksamhet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vi ser mkt fram emot videon!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /> Ditt tips på att ge fingret eller moona tycker jag är lite väl elakt.
/ Fredrik

Ja, det var nog lite övervåld, vi har tidigare reagerat mot våld i denna fråga i en annan tråd.

Förslaget att lägga till tre nollor till det riktiga värdet i svenska kronor är nog bättre....
Terraplane Blues

Vad sägs om följande annonsrubrik: "Vespa 50 säljes till högstbjudande över 300.000"? Det är åtminstone en rubrik som lockar till läsning, eller vad tror Ni? :D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kan man inte lägga till någon typ av "Såld"-text också, så pöbeln fattar att det nu kokar i scootersvängen, vilket på sikt torde betyda att alla coola (läs de med många pengar) förstår att scooterist, javisst is the way to go!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">God idé! Samtidigt kan man förklara det nördiga i att spruta lyxchampagne på varandra, på något fashionibelt ställe med röda rullmattor på Stureplan. På så sätt kan vi se fram emot en helt galen prisökning på gamla plåtscootrar. Nästa fluga i stureplanskretsarna: totalrenovera scootrar och kasta ned från Katarinahissen! Framtiden säkrad för alla, inklusive alla dyra reservdelshandlare. :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Post Reply