Trimma TV175

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Tue 21 Oct 2003, 17:30
Location: Slöddermalm, Stockholm
Contact:

Trimma TV175

Post by yeahyeahjonsson »

Hej,

Har börjat fundera på att få lite mer fart på min S3 TV175 och behöver därför lite tips då jag är helt novis på trimnings-området.
Vill inte spendera tiotusentals kronor men vill ändå ha mer effekt.

Tips på trim-kit?

Tack på förhand.

//A
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Mugello är himlar trevligt på en TV175.
Funkar bra med originalgasare också.

Se bara till att alla lager, tändning, packningar, packboxar, vevparti, kedja/kedjeförare och koppling är i bra skick innan du börjar trimma!

På denna TV har vi monterat Mugello och den går tokfint:
http://soulscooter.com/bilder/06_11_12_ ... 020538.htm

Altertnativen till lättare trim f.u. Mugello är få, men det går att göra en hel del med originalcyllen alternativt kan du skaffa en modifierad originalcylle eller ge iväg den till ngn som kan det där med trimning.

/Calle
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Morsning!
Hoppas också Calle fått lite tid över till sin egen Lammy och inte bara behöver åtgärda Mr Kossa:s kluriga ingrepp på allas hojar...:)
Ha det gott därborta!

Trim på Tv 175 serie 3. På min så utgick jag från Enanders trimguide som finns länkad under "mektips".

Om jag minns rätt så modifierades cylindern genom att fila ned nederkanten på inloppet(där förgasarblandningen kommer in)2 mm samt att utloppet(vid ljuddämparkröken) filades av 1 mm uppåt.
Dessutom köpte jag en Clubmanljuddämpare plus en 22 mm Jetexförgasare som fick lite större huvudmunstycke än standard.

Summasumarium. Starkare, bättre acc. och ca 20 km/t snabbare än tidigare då den inte ville varva ut(mer än i backar...) och sackade rejält i uppförslut/motvind.
Bra resultat för ca 1600 riksdaler om man nu vill "förstöra" originalcylindern...

Mvh
Christer
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Tue 21 Oct 2003, 17:30
Location: Slöddermalm, Stockholm
Contact:

Post by yeahyeahjonsson »

Det låter som en perfekt kostnad, fast å andra sidan kanske det är lite tråkigt att härja med original-cylindern..
Säljer någon av våra svenska vänner Jetex-förgasare eller blir det till att blicka mot de Brittiska öarna eller Tyskland?

//A
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Vår vän Marcello och hans firma Casalambretta Scandinavia http://www.casalambretta.se/ brukar kunna ordna fram det mesta. Vill minnas att han hade sådana förgasare när han sålde prylar på Rally Scandinavia. Kolla med honom!
/jens
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Tue 21 Oct 2003, 17:30
Location: Slöddermalm, Stockholm
Contact:

Post by yeahyeahjonsson »

Men om jag inte vill härja med originalcylindern, utan bara trycker dit Jetex-förgasaren, dränker jag den då?
Vad är det för storlek på originalförgasaren?

Tack på förhand.

//A
Post Reply