Ska dela en v50 motor i helgen och byta packboxar. Funderade på om man skulle ta upp vevpartiet i samma veva
ett par frågor:
1. ska man köpa trimvev eller såga i den befintliga. Har svårt att tänka mig en återkonvertering men samtidigt - originalvevar växer inte på träd.
2. hur mycket före och efter övre dödpunkten ska veven öppna för att få ~"50 S" trim. Jag ska inte sätta på någon trimcylinder och tänkte även köra med 16/10 förgasaren och originaldrevningen - om inte PK80 transmissionen & PKs 19/19 förgasare passar för sådana har jag som ligger och skräpar.
3. Ska man även bredda insuget eller är insugshålet stort nog för 3-4 hk
Någonstans på nätet (hittar den inte just nu) ska Polini ha instruktioner för vevupptagning på Vespa 50 vid montering av Polini 50 cc. Någonstans här hemma har jag också dessa instruktioner på print, så jag får leta lite om du inte hittar själv. Hör annars lite snällt med Chainsaw Kid här på forumet - jag vet att han har gjort just denna upptagning på en "svensk" originalvev. Själv tyckte jag inte att det var lönt att klabba med originalveven, utan köpte "trimvev" (motsvarar italiensk original) som dessutom är nållagrad:
Hittade ett tips att man skulle ta 15mm mot vevaxeln och 22 i andra ändan. Dag G nöjde sig med 15mm upptaget och det gav tydigen bra effekt bara det.
Tror iofs jag kör på samma spår som du. En trimvev är inte våldsamt dyr och som du skrev så är den nållagrad. Dessutom kan man väl aldrig hitta en omodifierad V50-vev framöver om man vill ha tillbaka ursprunget.
Njae, drygt 40 fick jag upp den i den första test-turen. Bytte ett steg på utväxlingen också men med samma gamla orginalblås. Men det kanske kan gå att få upp den i lite mer om man ger den lite tid. Vågade inte köra mer eftersom jag inte hade några bromsar... Svårt att veta om det blev lyckat eller inte när man inte har något att jämföra med...