Vespan tokvarvar vid tomgång

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
User avatar
Ryden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Mon 14 Aug 2006, 22:52
Location: Sweden

Vespan tokvarvar vid tomgång

Post by Ryden »

Jag bytte nål och flottör på min V50 nu i veckan, efter det så tokvarvar den på tomgång.
Den börjar sakta att öka tills motorn bara tjuter.
jag har försökt att ställa ner tomgången till den dör, men när man stannar nästa gång så varvar den upp igen, och då menar jag UPP!
Jag har kollat att vajern inte blivit kortare, att blandskruven står som vanligt, att choken är inne, mm etc osv.
Vad kan detta bero på, det börjar bli jobbigt att hålla nere varvtalet med dödaren vid rödljusen?

V50R -80 Silver
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Enkel sak! Det lekker luft inn i forgasseren ett eller annet sted.
Gå over forgasseren igjen og se til at alle pakninger er ok og at det ikke kan lekke luft noe sted.

Så ordner det seg!

Hilsen Øyvind
User avatar
Ryden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Mon 14 Aug 2006, 22:52
Location: Sweden

Post by Ryden »

Tack Øyvind, då får jag riva ut den igen och titta.

V50R -80 Silver
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Kan også være at forgasseren lekker luft inn i overgangen til sylinderen...

Øyvind

Var litt kjapp igår..:oops:
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Har samma problem. Hur märker man var det läcker in luft? Är det bara att byta all packningar som finns? Känns lite tråkigt...

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Fortfarande väldigt konfunderad över hur och var man märker om det läcker in luft eller är det alltid det som är problemet med tokvarvandet? Kan det vara nånting annat än packningarna?

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Min gissning är att du inte riktigt monterad flottör och nål på rätt sätt, vilket gör att motorn inte får tillräckligt med soppa, och därför tokrusar. Men det kan också vara en luftläcka.

Man kan göra på en massa olika sätt för att ta reda på var det kommer in luft:

1) Man tillverkar en gummiplugg med luftnippel som man sätter i insuget, och trycksätter sedan vevhus + cylinder. Såpalösning runt alla skarvar skvallrar om var det läcker.

2) Man startar motorn, och sprutar försiktigt startgas på samtliga skarvar. Dör eller rusar motorn ännu värre vid någon skarv, så är det där som den är otät.


Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Fortfarande väldigt konfunderad över hur och var man märker om det läcker in luft eller är det alltid det som är problemet med tokvarvandet? Kan det vara nånting annat än packningarna?

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Post Reply