GL 150 -59 blandade elfrågor (del 2)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

GL 150 -59 blandade elfrågor (del 2)

Post by Johnny L »

Hej igen forumet,

Till min Touring -59 har jag nu bestämt mig för konvertering till 12volts-system med elektronisk tändning (komplett kit från SIP).

Jag har försökt spåra vilken ljusomkopplare det egentligen sitter på styret på min vespa, men i stort bara kommit fram till att den inte verkar vara riktigt original.

Min fråga nu är om en ensam 0,75-kvadratskabel dragen fram till omkopplarens pol 3 klarar att driva bak- och framljus på egen hand?
Där saknas nämligen på min omkopplare möjlighet att koppla in kabel 8 (det hålet är en "blinding"), som vad jag förstår ska hjälpa framstrålkastaren med extra ström.

Alternativet är att dra en grövre kabel (1,5?), alternativt dubbla 0,75 hela vägen som skarvas ihop bakom omkopplaren.

Någon med erfarenhet av ovanstående som har nån input kring min frågeställning?

mvh
Johnny
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

0,75 funkar fint överallt i systemet f.u;

mellan motor och spänningsregulator borde du ha 1,5mm2 (men dom är väl redan monterade på detta systemet?)

Tips:
Kvaliten på kabelskorna på Bajajs tänsystem är lite sisådär, om dom känns kassa så köp bra på Elfa och byt redan vid montering.

VH/Calle
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ok, toppen!

Vad gäller regulator så följde det faktiskt inte med någon alls i kitet, utan jag köpte en från Duells.
Jag läste i forumet om deras 3151, men den jag fick hem efter beställning verkar vara en liknande ersättningsmodell som heter RG12 (http://hem.passagen.se/lidholms/Vespa/RG12.jpg
från Electrexworld http://www.electrexworld.co.uk - klicka på Gallery).

Dock har den två kablar ut liksom 3151 och ska klara 150w, så den borde göra jobbet minst lika bra antar man. Återstår bara att klura ut om denna jordar i sitt hölje eller enbart via svarta kabeln.

mvh
// Johnny, Limhamn
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Troligtvis funkar den som sin föregångare, dvs svart= Jord och den andra kabeln lägges paralellt med spänningskabeln, inte i Serie som så många har provat:wink:

Funkar inte det så kan du koppla plus på minus och lyckan är jord:D
"Friskt kopplat= hälften brunnet"

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Post Reply