Rally/PX tändning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

He he, jag hade satt kolven åt fel håll. Startar fortfarande inte, men den hostar till i alla fall...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />He he, jag hade satt kolven åt fel håll. Startar fortfarande inte, men den hostar till i alla fall...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="teal"><b>Vi har alla gjort liknande misstag, det kallas att lära sig "den hårda vägen"</b></font id="teal">
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nä, kolven var rätt från början tydligen. Pajade en kolvring när jag skulle vända tillbaka den som den var. Fan vad dyra dom var, antar att det inte är idé att försöka få igång den med bara en ring på? Typiskt, trodde jag var nära...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Cylindern är sliten så jag skiter i ny kolvring och köper ny överdimension istället och honar upp cylindern. Om man tex kör på första överdimensionen 66,7. Borrar man då upp cylindern till 66,7 och sen är spelet i kolven? Eller borrar man större? Ska man göra något åt kanterna på kanaler och sådant? Runda av kanter?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Cylindern är sliten så jag skiter i ny kolvring och köper ny överdimension istället och honar upp cylindern. Om man tex kör på första överdimensionen 66,7. Borrar man då upp cylindern till 66,7 och sen är spelet i kolven? Eller borrar man större? Ska man göra något åt kanterna på kanaler och sådant? Runda av kanter?

<b><font color="teal">Köp kolv, lämna in den tillsammans med cylindern & verkstaden bearbetar till ett lämpligt spel..</font id="teal"></b>:):)
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Vill inte lämna in den på nån mc-verkstad. De kostar massa pengar. Svärfar gör det på sitt jobb gratis om ja säger vilket exakt mått jag vill ha på den...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

I Piaggios manualer har man steg om 0.2 mm mellan borrningarna och kolven är mellan 0.12 och 0.15 mm mindre i diameter än cylindern beroende på cylindervolym. Som sagt, köp först kolven och mät upp den eftersom det kan skilja i diametern, borra sedan cylindern så den passar kolven.

66.7 är cylindermåttet och kolven är något mindre än detta.

Alla kanter, speciellt noga kring avgasporten, ska rundas av med en fil eller smärgelduk

/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />I Piaggios manualer har man steg om 0.2 mm mellan borrningarna och kolven är mellan 0.12 och 0.15 mm mindre i diameter än cylindern beroende på cylindervolym. Som sagt, köp först kolven och mät upp den eftersom det kan skilja i diametern, borra sedan cylindern så den passar kolven.

66.7 är cylindermåttet och kolven är något mindre än detta.

Alla kanter, speciellt noga kring avgasporten, ska rundas av med en fil eller smärgelduk

/HB

<b><font color="blue">I Haynes P, PX-manual anges ett större spel, cylinder dia 66,5 kolv dia 66,292 dvs 0,208 mm spel.

Vilken av dessa olika uppgifter som stämmer ser du om du mäter kolven.
Troligtvis skall cylindern borras till exakt 66,7 dia.</font id="blue"></b>
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för svaren. Tar med gamla kolven och cylindern till jobbet imorgon, så får kontrollgubben mäta upp dom, han har grejer som mäter millimeter med 3 decimaler. Så ser jag om cylindern är 66,5 nu så får jag nog borra 66,7 eller 66,9. Problem är att jag gärna vill borra innan jag köper kolv, för jag är osäker om en överdimension räcker eller om det krävs 2. Men då lutar det åt att måtten som anges är vad cylindern ska borras till och spelet sitter på kolven. Tack för hjälpen, vet inte hur man skulle klara sig utan det här forumet.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det är bäst att borra tillsammmans med kolven, så att måtten blir exakta och anpassade. Kolven kan vara aningen större eller mindre och det tas i beaktande när cylindern borras. Så låt mäta först, köp sedan kolv och sedan först låter du borra.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Cylinderloppet mättes upp till 66,577 mm och ovanför vändkanten var den 66,465. Kolven var 66,303 eller 66,476 när han använde enn annan mätmetod. Tyvärr hade en annan mätspets behövts tydligen och han trodde inte själv helt på resultatet... Snackade med svärfar och han säger också att jag ska köpa kolven först och hona sen. Får nog bli så... Men med det här j**la vädret har man ju tappat ivern lite...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">men med det här j**la vädret har man ju tappat ivern lite...
Ja fy tusan, igår var det bara 24 grader...vintern på väg!
http://soulscooter.com/bilder/06_10_29% ... 020294.htm
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Har fått igång den nu och den går riktigt bra. Mätaren i botten även i uppförsbacke.
Post Reply