SITO sport modifiering?
SITO sport modifiering?
Hej alla och framförallt Bustamente, som jag misstänker sitter inne med specialkunskaper ang det jag undrar om.
Har förstått att du har langat på det röda SITO sport avgassystemet på en V50 med 10-tums hjul, eller? Exakt hur fick du modifiera för att det skulle passa? Räcker det men att vinkelslipa av lite på "kanten" på resonansburken eller krävs det värre ingrepp?
Är väldigt sugen på att få på "den röda oljuds trumpeten" men vill helst inte behöva byta min 10-tums white walls...
Har förstått att du har langat på det röda SITO sport avgassystemet på en V50 med 10-tums hjul, eller? Exakt hur fick du modifiera för att det skulle passa? Räcker det men att vinkelslipa av lite på "kanten" på resonansburken eller krävs det värre ingrepp?
Är väldigt sugen på att få på "den röda oljuds trumpeten" men vill helst inte behöva byta min 10-tums white walls...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Jepp, hann faktiskt få på den men det blev ingen provtur eftersom passformen är fortfarande väldigt tveksam trots massivt böjande med polygripen och annat. Däcket ligger fortfarande kraftig mot kanten vilket gör att det lär vara mer eller mindre omöjligt att köra den. Får nog bli vinkelslipen iallafall. Funderar t o m på att lämna in den till någon plåtverkstad som kan modifiera om den så att man slipper oroa sig för att däcket ska ta i under körning liksom. Har dock lyssnat på ljudet och den lät ju GRYYYYYMT skön!! Värt lite meck med andra ord...
Ursäkta en korkad upprepning men visst kör även du med 3.0x10-tummare va?
Ursäkta en korkad upprepning men visst kör även du med 3.0x10-tummare va?
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr Barba</i>
<br />Jepp, hann faktiskt få på den men det blev ingen provtur eftersom passformen är fortfarande väldigt tveksam trots massivt böjande med polygripen och annat. Däcket ligger fortfarande kraftig mot kanten vilket gör att det lär vara mer eller mindre omöjligt att köra den. Får nog bli vinkelslipen iallafall. Funderar t o m på att lämna in den till någon plåtverkstad som kan modifiera om den så att man slipper oroa sig för att däcket ska ta i under körning liksom. Har dock lyssnat på ljudet och den lät ju GRYYYYYMT skön!! Värt lite meck med andra ord...
Ursäkta en korkad upprepning men visst kör även du med 3.0x10-tummare va?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
bilde på resultatet?:D
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Jepp, hann faktiskt få på den men det blev ingen provtur eftersom passformen är fortfarande väldigt tveksam trots massivt böjande med polygripen och annat. Däcket ligger fortfarande kraftig mot kanten vilket gör att det lär vara mer eller mindre omöjligt att köra den. Får nog bli vinkelslipen iallafall. Funderar t o m på att lämna in den till någon plåtverkstad som kan modifiera om den så att man slipper oroa sig för att däcket ska ta i under körning liksom. Har dock lyssnat på ljudet och den lät ju GRYYYYYMT skön!! Värt lite meck med andra ord...
Ursäkta en korkad upprepning men visst kör även du med 3.0x10-tummare va?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
bilde på resultatet?:D
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Ok, får ta till våld alltså. Mitt spel mellan däck och dämpare är typ minus 0,75 cm för närvarande vilket ju inte lär ge en helt friktionsfri gång liksom...
Fram med släggan och banka på med andra ord. Funderade även på att knata in på någon plåt&svets-firma och be att dom kanske skär bort en liten bit av dämparen och svetsar till den lite så man får ett spel på åtminstone någon cm eller så. På det sättet rikserar man ju inte att banka sönder utblåset helt och hållet iallafall (Det är ju lätt att bli lite halvsne när inte saker och ting passar
).
Fram med släggan och banka på med andra ord. Funderade även på att knata in på någon plåt&svets-firma och be att dom kanske skär bort en liten bit av dämparen och svetsar till den lite så man får ett spel på åtminstone någon cm eller så. På det sättet rikserar man ju inte att banka sönder utblåset helt och hållet iallafall (Det är ju lätt att bli lite halvsne när inte saker och ting passar

-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Har nu äntligen fått den röda oljudstrumpeten på plats, efter ihärdigt bankande och vinkelslipande. Fick banka och slipa ungefär så mycket det bara gick, utan att totalt demolera den, för att få dit den faktiskt men till slut funkade det faktiskt med helt OK spel mellan däck och dämpare.
Blev däremot rätt besviken på den krafitga effektminskningen jämfört med ET3-bananen. Ljudet är gött som f*n (högt och genomskärande vid gas och grymt skönt retro-2-taktsputteriputteri vid tomgång!) men frågan är om det är värt med tanke på att det går otroligt seeeeeegt med denna högljudda tingest monterad. Blir nog till att slänga på bananen igen dessvärre....
Blev däremot rätt besviken på den krafitga effektminskningen jämfört med ET3-bananen. Ljudet är gött som f*n (högt och genomskärande vid gas och grymt skönt retro-2-taktsputteriputteri vid tomgång!) men frågan är om det är värt med tanke på att det går otroligt seeeeeegt med denna högljudda tingest monterad. Blir nog till att slänga på bananen igen dessvärre....

-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Medans ni värkar vara fullt uppe i att få så fränt ljud som möjligt så tänkte jag ställa en mot fråga, jag har en vespa 50s -74 med en 70cc på. Kör med en "ET3" dämpare men jag tycker att den låter lite för mycket. Skulle vilja att den gick lite lugnare, och det gör inget om man torskar lite klipp i den, den e så hejdlöst pigg ändå. Drar upp för låååånga uppförsbacka hur enkelt som hälst på 3:an.
Så om någon kunde rekomendera en dämpare som inte skrålar så mycket som den jag har nu gör så skulle jag bli grymt tacksam. Jag vet inte, men SITO dämparn, låter den mer ??? Eller kan mana gå tillbaka till org. dämpare ??? Nej, det lär ju inte funka alls !! ?? !!
Tacksam för svar ganska omgående, skall snart ner till Gbg, tänkte då titta in hos EM-Scooter. Och inhandla lite vinter meck....
Ferrari röd Vespa 50s -74
Så om någon kunde rekomendera en dämpare som inte skrålar så mycket som den jag har nu gör så skulle jag bli grymt tacksam. Jag vet inte, men SITO dämparn, låter den mer ??? Eller kan mana gå tillbaka till org. dämpare ??? Nej, det lär ju inte funka alls !! ?? !!
Tacksam för svar ganska omgående, skall snart ner till Gbg, tänkte då titta in hos EM-Scooter. Och inhandla lite vinter meck....
Ferrari röd Vespa 50s -74
Hej mr Calle
Vad menar du med fräckt ???
Är det högre, skrikande, skrålande ??
Eller är det tuffare mera brööölande ljud ?
För det jag är ute efter är tystare, så att man kanske kan lyssna på Ipod när man susar till jobbet på morgonen, utan att ha den på högsta volym.
I och för sig så passar ju sito sport min röda ferrari färg.
Fast å måste det vara exakt ferrari rosso, som jag har annars ser det ju bara konstigt ut om det skiljer sig.
Då får man måla den svart.... Ser nog bättre ut.
Ferrari röd Vespa 50s -74
Vad menar du med fräckt ???
Är det högre, skrikande, skrålande ??
Eller är det tuffare mera brööölande ljud ?
För det jag är ute efter är tystare, så att man kanske kan lyssna på Ipod när man susar till jobbet på morgonen, utan att ha den på högsta volym.
I och för sig så passar ju sito sport min röda ferrari färg.
Fast å måste det vara exakt ferrari rosso, som jag har annars ser det ju bara konstigt ut om det skiljer sig.
Då får man måla den svart.... Ser nog bättre ut.
Ferrari röd Vespa 50s -74
Här följer en enkel ljudanalys vad det gäller SITO sport-systemet. Den låter helt enkelt fördj-vla högt med ett frenetiskt mellanregistersläge (tror att den skapar någonslags självsväning som närmast låter som rundgång på en gitarr eller nåt) som liksom slår ut allt annat ljud runt omkring en när man gasar och kör. Vid tomgång däremot låter det som en gammal SAAB 92, mysigt putteriputter á la djungeltrumma.
Jag susade t ex förbi Liljeholmsbron härom morgonen, där dom håller på och renoverar och kör typ pneumatiska jätteborrar och annat för fullt ös hela dagarna. Jag hörde inte smack av byggkillarnas oväsen eftersom mitt SITO-sport-system som sagt slog ut allt annat ljud inom 2 km radie. Och på västerbron såg jag tilloch med lastbilschaffisar som spanade ner och undrade vaf-n det var som förde oväsen nere vid vägbanan!!?
Har även ET3-bananen men tycker inte att den låter märkbart mycket högre än originalsystemet faktiskt. Vill du ha så lite ljud som möjligt så är väl det bästa att dra på originalburken även om du lär märka rejäl skillnad jämfört med bananen. Sammanfattningsvis kan man lugnt konstatera att SITO sport och Ipodlyssning inte är någon bra kombination....
Jag susade t ex förbi Liljeholmsbron härom morgonen, där dom håller på och renoverar och kör typ pneumatiska jätteborrar och annat för fullt ös hela dagarna. Jag hörde inte smack av byggkillarnas oväsen eftersom mitt SITO-sport-system som sagt slog ut allt annat ljud inom 2 km radie. Och på västerbron såg jag tilloch med lastbilschaffisar som spanade ner och undrade vaf-n det var som förde oväsen nere vid vägbanan!!?
Har även ET3-bananen men tycker inte att den låter märkbart mycket högre än originalsystemet faktiskt. Vill du ha så lite ljud som möjligt så är väl det bästa att dra på originalburken även om du lär märka rejäl skillnad jämfört med bananen. Sammanfattningsvis kan man lugnt konstatera att SITO sport och Ipodlyssning inte är någon bra kombination....

Hmmm...
Tack för den rejäla beskrivningen, jag tror dock att sito-sport går fet bort. Känns som att ett org. dämp ligger närmast till hands, syn bara att det ser lite tråkigt ut. Tycker faktiskt att ET3:an ser snyggast ut.... Men det e ju alltid kul att få mecka lite, så ja kommer nog köpa in en org. dämp ändå så att man har något att göra i vinter.
Ferrari röd Vespa 50s -74
Tack för den rejäla beskrivningen, jag tror dock att sito-sport går fet bort. Känns som att ett org. dämp ligger närmast till hands, syn bara att det ser lite tråkigt ut. Tycker faktiskt att ET3:an ser snyggast ut.... Men det e ju alltid kul att få mecka lite, så ja kommer nog köpa in en org. dämp ändå så att man har något att göra i vinter.
Ferrari röd Vespa 50s -74