180 SS kolvfunderingar
Kan du förklara så en okunnig, som jag, förstår? Någon bränslestoppare? Alla förslag är som sagt välkomna, trots vårt "museande".
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Om du slöjdar ihop en liten reed-ventil så behöver du inte köpa en kolv utan hål.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Om du slöjdar ihop en liten reed-ventil så behöver du inte köpa en kolv utan hål.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om jag inte tar alldeles fel är en reedventil en ventil mellan förgasare och cylinder som släpper in blandning i cylindern närhelst trycket i vevhus och cylinder är lägre än i förgasaren. Dvs man kan få in en massa gas och ut en massa effekt utan att behöva bekymra sig om att kolven på sin väg neråt i loppet sprutar ut soppan tillbaka i vevhus och förgasare. Används på alla moderna seriösa tvåtaktare och följaktligen av alla seriösa scootertrimmare. Helt fel på en museibesiktigad finsk ss...[^] Dvs omöjlig att göra osynlig.
Olli på gs använder gärna engelska och var mycket serviceminded, vi utbytte ett halvdussin mail igår. Jag har såtillvida "oma lehmä ojassa" (ursäkta finskan) att jag antagligen kommer att köpa en ss på söndag och har tänkt bygga en ss200 av den. Så jag är med på en gemensam beställning om det blir så! Jag finns fö. i Helsingfors.
Olli på gs använder gärna engelska och var mycket serviceminded, vi utbytte ett halvdussin mail igår. Jag har såtillvida "oma lehmä ojassa" (ursäkta finskan) att jag antagligen kommer att köpa en ss på söndag och har tänkt bygga en ss200 av den. Så jag är med på en gemensam beställning om det blir så! Jag finns fö. i Helsingfors.
Hallå hallå! Det är ju mig det refereras till i början av tråden; Victor i Malmö som just smäckte i en PX-kolv i SS-motorn utan att svetsa igen några portar...
Alla som jag frågade som kunde svetsa aluminium menade på att med den tunna godstjockleken så var det mer eller mindre omöjligt att på ett bra sätt, utan att deformera kolven vilket i sin tur skulle leda till en omsvarvning, svetsa igen hålet.
Så, jag testade att köra med kolven osvetsad och det gick sjukt dåligt, innan Gert Zaar hjälpte mig att ta upp vartenda munstycke i förgasaren med micrometerprecision, och då gick den ganska bra, tills dess att någon stal förgasaren från arbetsbänken i verkstaden...
Då lackade jag ur och satte i en PX-motor istället, och det har fungerat som en klocka.
Bränsleförbrukningen vågar jag dock inte uttala mig om, för den var ganska hög redan innan jag gjorde kolvbytet. Dock är den sjukt mycket värre nu; skulle tro min scooter drar en liter milen i stadstrafik, och trots att jag kör ganska hårt så känns det som lite väl mycket, men det tar jag upp senare i en annan tråd.
Summa summarum så kan jag inte rekommendera att köra med en sådan kolv, eftersom scootern kommer bli sjukt svår att trimma in till rätt bränsleblandning, och dessutom så kommer du få väldigt svårt att få tag på en ny kolv, i precis rätt storlek, den dan du, och den kommer, skär motorn nästa gång.
Jag skulle helt klart om jag var du, och PX-motor inte var ett alternativ, försöka få tag på en originalcylinder och -kolv. Speciellt som du vill ha museistatus på Vespan, och då kan du ju inte sova gott om du vet att du har en muterad kolv och cylinder...
Mina tretton cent...
Alla som jag frågade som kunde svetsa aluminium menade på att med den tunna godstjockleken så var det mer eller mindre omöjligt att på ett bra sätt, utan att deformera kolven vilket i sin tur skulle leda till en omsvarvning, svetsa igen hålet.
Så, jag testade att köra med kolven osvetsad och det gick sjukt dåligt, innan Gert Zaar hjälpte mig att ta upp vartenda munstycke i förgasaren med micrometerprecision, och då gick den ganska bra, tills dess att någon stal förgasaren från arbetsbänken i verkstaden...
Då lackade jag ur och satte i en PX-motor istället, och det har fungerat som en klocka.
Bränsleförbrukningen vågar jag dock inte uttala mig om, för den var ganska hög redan innan jag gjorde kolvbytet. Dock är den sjukt mycket värre nu; skulle tro min scooter drar en liter milen i stadstrafik, och trots att jag kör ganska hårt så känns det som lite väl mycket, men det tar jag upp senare i en annan tråd.
Summa summarum så kan jag inte rekommendera att köra med en sådan kolv, eftersom scootern kommer bli sjukt svår att trimma in till rätt bränsleblandning, och dessutom så kommer du få väldigt svårt att få tag på en ny kolv, i precis rätt storlek, den dan du, och den kommer, skär motorn nästa gång.
Jag skulle helt klart om jag var du, och PX-motor inte var ett alternativ, försöka få tag på en originalcylinder och -kolv. Speciellt som du vill ha museistatus på Vespan, och då kan du ju inte sova gott om du vet att du har en muterad kolv och cylinder...
Mina tretton cent...
Tack Victor och Nikmik! Jojo, det är jobbigt med museistatus...
Så det håller på att barka åt skogen då. Bättre veta det nu än senare. Ännu kan vi försöka åtgärda det. Det finns visst en fodringmöjlighet också. Har ni någon aning om den? Kostar det massor och vilka brukar göra det? Samma som honar och borrar cylindrar?
Vad gjorde du förresten med SS-motorn Victor? Här i Finland finns en kompis som fixar ihop en SS och hans motor saknar cylle. Han kunde uppskatta en urborrad version i brist på bättre...
Vi kommer säkert till Skåne i sommar.
Så det håller på att barka åt skogen då. Bättre veta det nu än senare. Ännu kan vi försöka åtgärda det. Det finns visst en fodringmöjlighet också. Har ni någon aning om den? Kostar det massor och vilka brukar göra det? Samma som honar och borrar cylindrar?
Vad gjorde du förresten med SS-motorn Victor? Här i Finland finns en kompis som fixar ihop en SS och hans motor saknar cylle. Han kunde uppskatta en urborrad version i brist på bättre...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Tack Victor och Nikmik! Jojo, det är jobbigt med museistatus...
Så det håller på att barka åt skogen då. Bättre veta det nu än senare. Ännu kan vi försöka åtgärda det. Det finns visst en fodringmöjlighet också. Har ni någon aning om den? Kostar det massor och vilka brukar göra det? Samma som honar och borrar cylindrar?
Vad gjorde du förresten med SS-motorn Victor? Här i Finland finns en kompis som fixar ihop en SS och hans motor saknar cylle. Han kunde uppskatta en urborrad version i brist på bättre...
Vi kommer säkert till Skåne i sommar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font color="maroon">Här är en firma som fodrar 2t- cylindrar, ring & fråga!</font id="maroon"></b>
http://www.twt.nu/
<br />Tack Victor och Nikmik! Jojo, det är jobbigt med museistatus...
Så det håller på att barka åt skogen då. Bättre veta det nu än senare. Ännu kan vi försöka åtgärda det. Det finns visst en fodringmöjlighet också. Har ni någon aning om den? Kostar det massor och vilka brukar göra det? Samma som honar och borrar cylindrar?
Vad gjorde du förresten med SS-motorn Victor? Här i Finland finns en kompis som fixar ihop en SS och hans motor saknar cylle. Han kunde uppskatta en urborrad version i brist på bättre...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font color="maroon">Här är en firma som fodrar 2t- cylindrar, ring & fråga!</font id="maroon"></b>
http://www.twt.nu/
GT-motor i Sockenbacka (Helsingfors) gör vad som helst, men de är inte billiga. http://www.gtmotor.fi/
Victor, hur löste du detdär med kompressionshöjd, svarvad topp? Eller funkade det som det var?
Niklas
Victor, hur löste du detdär med kompressionshöjd, svarvad topp? Eller funkade det som det var?
Niklas
Är det förresten någon på forumet som vet hur man brukade modifiera sina ss180/tidiga Rallyn i Sverige på 60-talet? Har sett bilder i Scooteristen med customsadel och extraljus... och hört en lång kille från Linköping tala om 12-voltskonversioner och annat! Endel info finns ju på nätet om engelska dealer specials, Grimsteads Hurricane och andra, men det kunde vara kul med en nordisk version. Jag planerar att bygga något i den stilen, så det vore kul om nån som var med kunde berätta mera. Ämne för en ny tråd kanske?
Niklas
Niklas
Jajamen, Scooterdaddy (första rally Gränna augusti 1967 and still going strong) reporting for duty.
På 60- och 70-talen, i Sverige, fanns det i princip inga trimdelar alls. Vi körde våra GS, SS och Rally 180 helt standard. Undantag, som vanligt, jag själv som i England fick tag på en specialkolv till min Super Sport och borrade upp den till 200 cc.
Däremot byggde vi om elsystem och hängde på extraljus mm, i den stil som gällde för dåtidens rallybilar. Vi i Sverige körde ett seriöst tävlingsprogram där SM på Vespa avgjordes i klasserna gymkhana, trial, orientering och tillförlitlighet.
Min vän Rutger, fortfarande aktiv inom Svenska ScooterKlubben som MHRF-besktningsman i södra Sverige, var elingenjören som byggde om våra elsystem till 12V med grymt mycket kräm til extraljus, kompressorhorn mm.
En typisk Vespa från den tiden är min egen Rally 1969 som du kan se här http://www.scgbg.se/index.php?option=co ... &Itemid=50
Och, för att undvika missförstånd, i Sverige hade vi INTE massor av backspeglar och lampor, körde INTE i kostym och koreaduffel och slogs INTE med motorcyklister.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
På 60- och 70-talen, i Sverige, fanns det i princip inga trimdelar alls. Vi körde våra GS, SS och Rally 180 helt standard. Undantag, som vanligt, jag själv som i England fick tag på en specialkolv till min Super Sport och borrade upp den till 200 cc.
Däremot byggde vi om elsystem och hängde på extraljus mm, i den stil som gällde för dåtidens rallybilar. Vi i Sverige körde ett seriöst tävlingsprogram där SM på Vespa avgjordes i klasserna gymkhana, trial, orientering och tillförlitlighet.
Min vän Rutger, fortfarande aktiv inom Svenska ScooterKlubben som MHRF-besktningsman i södra Sverige, var elingenjören som byggde om våra elsystem till 12V med grymt mycket kräm til extraljus, kompressorhorn mm.
En typisk Vespa från den tiden är min egen Rally 1969 som du kan se här http://www.scgbg.se/index.php?option=co ... &Itemid=50
Och, för att undvika missförstånd, i Sverige hade vi INTE massor av backspeglar och lampor, körde INTE i kostym och koreaduffel och slogs INTE med motorcyklister.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
En typisk Vespa från den tiden är min egen Rally 1969 som du kan se här http://www.scgbg.se/index.php?option=co ... &Itemid=50
scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fan va clean!
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
En typisk Vespa från den tiden är min egen Rally 1969 som du kan se här http://www.scgbg.se/index.php?option=co ... &Itemid=50
scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fan va clean!
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
"Benknotorna"
är två plattjärn i kors som bär upp tävlingsnummerskylten (92). De är fästa i en bygel bakom tutan, den bygel som egentligen användes för att fästa den lilla främre registreringsskylt som krävdes i Sverige på den tiden. Jag körde med en självhäftande på frontskölden.
Kompressorhornen var av snäcktyp, är alltså de silverfärgade sakerna som sitter utanför/nedanför extraljusen (som fö var av fabrikat Bosch).
Bilden, som jag använt i många sammanhang tidigare, är fö tagen på Isle of Man Scooter Week 1970, under loppet Manx 400. 10 varv runt den legendariska TT-banan, totalt ungefär 60 mils körning. Och Vespan sålde jag 1973-74, det har jag ångrat många gånger.
Vesporna var ju mer av bruksföremål, på den tiden. Kraschade man en var det ju bara att köpa en ny. Men visst lackade en och annan om sin maskin, Rally 180 såldes de första åren bara i färgen orange och det var ju kul att avvika lite. Men oftast var det standardlackering i någon snygg bilkulör. Och de flesta, bl a jag, körde med standardlackering.
Undantag, igen, Rutger som en period körde en SS i silver metalflake med röd dekor. Försäkringsbolaget sa upp hans försäkring när de sett vad det kostade att fixa till den efter en skada från en nattorientering.
/jens

Kompressorhornen var av snäcktyp, är alltså de silverfärgade sakerna som sitter utanför/nedanför extraljusen (som fö var av fabrikat Bosch).
Bilden, som jag använt i många sammanhang tidigare, är fö tagen på Isle of Man Scooter Week 1970, under loppet Manx 400. 10 varv runt den legendariska TT-banan, totalt ungefär 60 mils körning. Och Vespan sålde jag 1973-74, det har jag ångrat många gånger.
Vesporna var ju mer av bruksföremål, på den tiden. Kraschade man en var det ju bara att köpa en ny. Men visst lackade en och annan om sin maskin, Rally 180 såldes de första åren bara i färgen orange och det var ju kul att avvika lite. Men oftast var det standardlackering i någon snygg bilkulör. Och de flesta, bl a jag, körde med standardlackering.
Undantag, igen, Rutger som en period körde en SS i silver metalflake med röd dekor. Försäkringsbolaget sa upp hans försäkring när de sett vad det kostade att fixa till den efter en skada från en nattorientering.
/jens
Det behövdes inga hål för hornen i frontskölden. Poängen med snäckhorn är att de är mycket kompakta, vridna som en snäcka. Så för dem behövdes inga hål. Det fanns dock andra (Rutger igen) som körde med raka horn monterade precis som du säger.
Extraljusen och hornen satt monterade på gemensamma fästjärn, ett till höger och ett till vänster, som var bultade i hål i frontskölden. Kompressorn satt inne i handskfacket, slangarna gick också genom hål i frontskölden (man var inte så blödig på den tiden
/jens
Extraljusen och hornen satt monterade på gemensamma fästjärn, ett till höger och ett till vänster, som var bultade i hål i frontskölden. Kompressorn satt inne i handskfacket, slangarna gick också genom hål i frontskölden (man var inte så blödig på den tiden

/jens
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det behövdes inga hål för hornen i frontskölden. Poängen med snäckhorn är att de är mycket kompakta, vridna som en snäcka. Så för dem behövdes inga hål. Det fanns dock andra (Rutger igen) som körde med raka horn monterade precis som du säger.
Extraljusen och hornen satt monterade på gemensamma fästjärn, ett till höger och ett till vänster, som var bultade i hål i frontskölden. Kompressorn satt inne i handskfacket, slangarna gick också genom hål i frontskölden (man var inte så blödig på den tiden
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du fler bilder från den tiden?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Det behövdes inga hål för hornen i frontskölden. Poängen med snäckhorn är att de är mycket kompakta, vridna som en snäcka. Så för dem behövdes inga hål. Det fanns dock andra (Rutger igen) som körde med raka horn monterade precis som du säger.
Extraljusen och hornen satt monterade på gemensamma fästjärn, ett till höger och ett till vänster, som var bultade i hål i frontskölden. Kompressorn satt inne i handskfacket, slangarna gick också genom hål i frontskölden (man var inte så blödig på den tiden

/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du fler bilder från den tiden?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om man är flera kanske det blir billigare, vi kanske skulle kunna beställa några stycken tillsammans? Jag skulle möjligen vara intresserad av 2st om det inte drar iväg för mycket.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Någon sa till mej att enda skillnaden mellan SS180 och GS160 var borrningen så jag trodde jag kunde borra mina två extracylindrar jag har ståendes till 180 eller 200cc men nu inser jag att det även skiljer på kolvbultsdimensionen och då måste jag alltså byta vev också. Helt plötsligt blev det inte lika intressant för mej.
Finns det möjligen 180cc kolvar med 15mm kolvbult att få tag på?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Någon sa till mej att enda skillnaden mellan SS180 och GS160 var borrningen så jag trodde jag kunde borra mina två extracylindrar jag har ståendes till 180 eller 200cc men nu inser jag att det även skiljer på kolvbultsdimensionen och då måste jag alltså byta vev också. Helt plötsligt blev det inte lika intressant för mej.
Finns det möjligen 180cc kolvar med 15mm kolvbult att få tag på?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förutom dimensionen på kolvbulten så har ss ett ordentligt nållager uppe, gs bara ett glidlager. Så kör du en del kan det ju vara en vettig uppgradering i vilket fall som helst. En ss-vevsläng kostar inte mycket, den har ju börjat nytillverkas nu.
-N-<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast jag har ju redan beställt en GS-vev.
Jag har en oborrad originalcylinder som jag kan använda också men hade tänkt att inte slita på den utan köra med den uppborrade istället för att sedan kunna byta tillbaka till original vid ev. försäljning, verkar som jag kan glömma det utan att byta till SS-vev alltså?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
-N-<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast jag har ju redan beställt en GS-vev.
Jag har en oborrad originalcylinder som jag kan använda också men hade tänkt att inte slita på den utan köra med den uppborrade istället för att sedan kunna byta tillbaka till original vid ev. försäljning, verkar som jag kan glömma det utan att byta till SS-vev alltså?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förresten, när ni nämner GS160 kommer jag på en grej till som vi faktiskt gjorde. Vi bytte ut svänghjulet på våra SS 180 till det från GS160. Lättare, gav rappare svar på gas och en motor som kändes piggare.
Om ni nu råkar ha några sådana över
/jens<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hade hört/läst detta tidigare och tänkte faktiskt prova det på min SS180 (har ett GS-svänghjul extra).
Behöver man ändra ngt eller är det bara att köra?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
Om ni nu råkar ha några sådana över
/jens<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hade hört/läst detta tidigare och tänkte faktiskt prova det på min SS180 (har ett GS-svänghjul extra).
Behöver man ändra ngt eller är det bara att köra?
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"