Touring färgschema

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Touring färgschema

Post by henrikborjeson »

Hej

Håller på att renovera en Touring -59 (tror jag :oops:) med helsplinsad kick. Eftersom rosten har varit brutal är det svårt att säga hur den målats och här skulle jag behöva hjälp. Vilken färg ska det vara på:
<ul><li> Framsvingen </li> <li> Framgaffeln </li> <li> Bromstrummorna </li> <li> Förgasarburkslocket </li><li> Fälgarna </li> <li> Bromsskölden fram </li> <li>Bromsskölden bak</li><li>Cylinderkåpan</li><li>Fläktkåpan över svänghjulet</li><li>Baklyktan</li><li>Ljusomkopplarkåpan
</li></ul>

På bilder jag har så är det omväxlande svart, polerat, skrynkelfärg, kromat och lackerat och det är inte lätt att avgöra vad som är original

mvh/
HB
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vi råkade faktiskt hämta Tecnicaböckerna från posten idag och jag har dem brevid mig! Ni vet doften i nya böcker, aaaaahhhh... Din VGL motsvarar VBA åren 59-60, låt se nu...
* Framsvingen - samma färg som vespan
* Framgaffeln - samma färg som vespan
* Bromstrummorna - samma färg som vespan
* Förgasarburkslocket - syns inte men är antagligen skrynklig svart
* Fälgarna - samma som vespan
* Bromsskölden fram - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Bromsskölden bak - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Cylinderkåpan - svart
* Fläktkåpan över svänghjulet - PIA 983 (lack på färgen!)
* Baklyktan - enligt bilden samma färg som vespan
* Ljusomkopplarkåpan - menar du kromkåpan på stången?

Färgkod sägs vara Max Meyer 15067 metallic blue, vad det heter i PIA-kod vet jag inte. Dessutom kan färgen ha varit någon Sverige-exportfärg. Men det här vet säkert andra nörder på forumet.

Lycka till med renoveringen, gör hellre långsamt med frågor än snabbt med antagelser.
:)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Spännande! tror att man kan se på ramen om det är en -59. den ska ha endast två fästhål för stödet. -60 har det grövre stödet med fyra fästhål.


Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Vi råkade faktiskt hämta Tecnicaböckerna från posten idag och jag har dem brevid mig! Ni vet doften i nya böcker, aaaaahhhh... Din VGL motsvarar VBA åren 59-60, låt se nu...
* Framsvingen - samma färg som vespan
* Framgaffeln - samma färg som vespan
* Bromstrummorna - samma färg som vespan
* Förgasarburkslocket - syns inte men är antagligen skrynklig svart
* Fälgarna - samma som vespan
* Bromsskölden fram - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Bromsskölden bak - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Cylinderkåpan - svart
* Fläktkåpan över svänghjulet - PIA 983 (lack på färgen!)
* Baklyktan - enligt bilden samma färg som vespan
* Ljusomkopplarkåpan - menar du kromkåpan på stången?

Färgkod sägs vara Max Meyer 15067 metallic blue, vad det heter i PIA-kod vet jag inte. Dessutom kan färgen ha varit någon Sverige-exportfärg. Men det här vet säkert andra nörder på forumet.

Lycka till med renoveringen, gör hellre långsamt med frågor än snabbt med antagelser.
:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack för hjälpen

Vespan är en VGLA1T och den har enkel hållare för stödet och choken sitter i förgasarburken.

Bromsskölden sitter på baksidan av bromstrumman och är på vissa vespor målad svart eller i Vespans egen färg. På andra är den förzinkad. jag gissar att den ska vara målad om nu både sving, gaffel och fälgar är målade i vespans färg.

Jag valde färg enligt "best match" och landade på en blå metallic från Opel. Den är lite för blank för att vara original men det underlättar med en känd färg när man ska bättra om olyckan är framme.

Jag är osäker på "PIA 983 (lack på färgen!)", vad är det?

Det är en långsam renovering, lacken har härdat sedan 1997 :D

mvh/
HB
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag har haft flera "original/orenoverade" touringframsvingar där hela aluminiumbiten och bromsskölden är lackade helt i blått efter att de är ihopnitade. frågan är om plåten varit zinkad under färgen, spelar ju ingen roll eftersom det inte syns men man undrar hur de rostsyddade delarna från fabrik.

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

PIA 983 är PPG:s färgkod för aluminiumfärgen. Bara fråga efter PPG-färg, brukar t.o.m. nämnas i färgaffärernas reklam. Och lack på betyder att du skall skaffa PPG:s lack som är "kompatibelt" (ursäkta, man är i adb-branschen...) med färgen. Lacket gör att silverfärgen ser snygg ut för att inte nämna att den håller bättre.

Bromssköldarna var säkert målade, jag trodde du menade de där små bromsklippsen där vajern går in.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej

Angående ljusomkopplaren har jag sett två varianter på VGLA. Den ena är kromad och lite kantigare, man ställer hel/halvljus med en "rocker-key" på samma sätt som blinkern på PX. Den andra har ibland målad kåpa (samma som vespan?) och man sätter ljuset i olika lägen via en liten "näbb" mitt på. Hel/helvljus styrs med en omkopplare på undersidan.

Några tips på vilken som är rätt och när man kan ha bytt mellan modellerna?

/HB
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Har själv gjort i ordning en touring -61 men valde att göra den röd med vita fälgar istället för originalblå. Men bortsett från motorn och det som är kromat skulle jag säga att allt är blått. Varenda liten skurv, fäste etc fick lackas. T o m skruven som håller kromsargen till strålkastaren och skruven som håller ihop hjälmkroken var blåa. Känns som de har monterat ihop hela vespan och sen doppat den i blåfärg.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Välkommen in i Touringträsket igen!

59:AN, eller VGLA som vi säger, har den gamla typen av ljusbrytare. Den var oftast lackad i samma kulör som själva scootern. Vgla känns också igen på Styrlåset, ramen är helt platt runt hålet, inte med en extra bula ut som endast dom "svenska" vglb fick. 59:an var också den enda touringen med Batteri, till parkeringsljuset. Jag råkar ha NOS chokewire till just den modellen om du behöver.



"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jag menade förstås vglA, glömde A:t i slutet.

Men helt doppad i färg skall Vespan inte vara. Enligt tecnica skall <u>alla externa skruvar vara förzinkade</u>. Utom konans och handbromsens handtagsspecialskruvar, som skall vara i krom. Skruva loss fotstödets bultar och tillika de två aluminiumskruvar som finns innanför skölden på tunneln innan målningen. Täpp till tunnelhålen med tejp så att färgen inte går in och täpper gängorna. Det vanligaste felet är att aluminiumskruvarna är målade. De två är bara dekorationsskruvar och reservhjulshållaren skruvas fast där. Observera hjulens muttrar också, de skall inte målas. Fälgarnas bultar skall ha den synliga "nosen" som syns genom muttern målad i Vespans färg. Och vill man vara extraknäppmuseipetnoga så ser man till att det inte finns några anteckningar på bultarna, det fanns det inte på den tiden. (Alldeles! Gissa om det har filats härborta... :)) Lampans skruvar skall inte heller vara målade, de skall visst vara sådana där extra platta och låga för att inte smälla till aluminiumlisten runt skölden.

Bakre stötsdämparen med fjäder skall vara svarta (eg. fosfaterade) och så även motorns bultar och muttrar samt fotstödets fjäder.

Främre fjädern och stötdämparen skall vara förzinkade.

Nörddetaljhälsningar
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Hoppas det är ok att hänga på den här tråden. Håller väl inte på att renovera direkt, men har just satt en VGLA1T 59:a i trafik och besiktigat med blankt papper. Rå, men vackert patinerad och hyggligt orörd.
Var det så att alla svensksålda 59:or hade batteri? På min används det bara till parkeringsljus och det gula bromsljuset överst på baklampan. Det satt en överkoppling vid likriktaren där någon hade varit och pillat, men det är nu återställt.
Med alla papper till hojen följde en orginal Teknikens Värld från 1959 med ett test av Lambretta, NSU och just en -59 Touring i blå metallic. Blått överallt, sa Bill. Just det, sa Bull.
Hur är förresten möjligheten att köpa orginal låskolvar med nycklar?
Och det där med ljusomkopplaren var intressant, min har ljusomkopplaren under och har ett kromat hölje.
Vad är det för böcker du nämnde, "vespaco" och har ni här på forumet något tips om internationella reservdelshandlare på nätet?
Image


Peter Sundfeldt
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Böckerna som omtalas är Vespa Tecnica, en serie på 5 tjocka färgssprakande böcker som i porrnösa utvikningsbilder och fjuttig text beskriver färgval, skruvdetaljer och annat mys för den glade scooterdetaljnörden. Man är inte ensam på listan verkar det som.
Dock ska nämnas att det förekommer faktafel. Dessutom så har vi i Sverige många specialare som bara såldes här och som inte förekommer i böckerna.
Dessa kan gladeligen ordnas fram av din lokale scooterbutik i närheten av vagnhallarna i Majorna.

Ljusbrytaren byttes ofta ut mot modernare dito, vid vurpa eller så, då de gamla kunde vara svåra att få fatt på. Men jag kan inte svära på att de satt på alla 59:or. Dock på de jag rotat i!


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

vespaco - jag menade inte att allt är blått men vespan var i garanterat originalskick á la Sundfeldts men lite risigare. Skruvarna som håller kromsargen till lyset kl 4 och kl 8 är vanliga blanka skurvar men den platta lite större skruven som sitter kl 12 var blå och ligger nersänkt i en tunn blank bricka. muttern på fälgbultarna var zinkade(men helt rostiga) men själva bultarna var lackade som fälgen.

Men det spelar väl ingen större roll. De finns de som har bättre koll på detta här än jag!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Tecnica böckerna är sådana där detaljnördinfoböcker, som rekommenderas varmt åt dem som bryr sig om original Vespor. Det finns fem stycken som behandlar olika årtals modeller, vi har två: 2:an 56 - 64, trean: 65 - 76. Ettan behandlar säkert 46 -55 och fyran handlar om specialmodeller. Femman handlar visst om de nyare modellerna. Böckerna finns på olika språk, vi tog de engelska eftersom tyska eller italienska inte är våra starkaste språk. Det är de här böckerna som våra museigranskare tyr sig till och man skall kunna bevisa med stenhårt bevis om man frångår tecnicareglerna. T.ex. färgen.

Priset är inte billigt, vi beställde från Scooterworks i USA och böckerna kostade 45 dollar styck plus ca 40 dollar i postavgift. Dollarn är lyckligtvis billigare. Men det kan hjälpa till att hindra en att begå fel just i färgval, som skulle bli jättedyrt att korrigera efteråt.

Alldeles på jättenörddetaljer går inte den här boken in på. T.ex. sadeln på SS 180 finns i tre olika modeller beroende vilket år de tillverkats. Det nämner inte tecnica. Och våra touring finns som sagt inte med, deras info får man söka under vba och vbb. Ni hittar någon info om böckerna här http://www.scooterworks.com/Scooter_Books_C218.cfm

Internationella reservdelsplatser är välan t.ex. sip, rollerladen, stoffis garage, scootercenter, Mauro Pascoli och EM (sett från Finland :) )
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />vespaco - jag menade inte att allt är blått men vespan var i garanterat originalskick á la Sundfeldts men lite risigare. Skruvarna som håller kromsargen till lyset kl 4 och kl 8 är vanliga blanka skurvar men den platta lite större skruven som sitter kl 12 var blå och ligger nersänkt i en tunn blank bricka. muttern på fälgbultarna var zinkade(men helt rostiga) men själva bultarna var lackade som fälgen.

Men det spelar väl ingen större roll. De finns de som har bättre koll på detta här än jag!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

mysko det där med ditt lyse. det brukar sitta SIEM kromsarger på VGLA-B modellerna och den modellen jag har och har sett är utan "kl 12" skruv, bara ett bleck på insidan som håller sargen på plats. däremot har gamla VGL touring -57-58 en lite tightare lyktsarg (också SIEM?), den har en skruv på ovansidan.


hur ser ditt styre ut Tomas? har du den lilla röda indikationslampan?

Federico

Image
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Antar att du menar en röd lampa i hastighetsmätaren och det har jag inte. Fabrikatet på kromsargen är samma som på din bild.

Vespan är reggad som en -61 men det betyder väl egentligen inget. Ramnummret är VGLAIT035026. Vet inte om det säger dig nåt mer. Den är treväxlad och har den lite grövre sadeln och inget batteri. Förra ägaren trodde att det var en -59/60. Och allt på den skulle jag säga är till 99% original. Det enda som var bytt och fel var bromspedalen. Det var därför jag aldrig fattade hur pedalen och kontakten skulle kunna funka ihop.

Är det nån mer detalj jag kan kolla för att reda ut detta?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Sökmotorn på scooterhelp.com säger:
"You have a 1961 Vespa 150 GL"
när jag matar in ditt ramnummer.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Antar att du menar en röd lampa i hastighetsmätaren och det har jag inte. Fabrikatet på kromsargen är samma som på din bild.

Vespan är reggad som en -61 men det betyder väl egentligen inget. Ramnummret är VGLAIT035026. Vet inte om det säger dig nåt mer. Den är treväxlad och har den lite grövre sadeln och inget batteri. Förra ägaren trodde att det var en -59/60. Och allt på den skulle jag säga är till 99% original. Det enda som var bytt och fel var bromspedalen. Det var därför jag aldrig fattade hur pedalen och kontakten skulle kunna funka ihop.

Är det nån mer detalj jag kan kolla för att reda ut detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


VGLA är 1959-60, VGLB är fyrväxlade 1961-62. Min är också en GLA som reggades 1/1 1961 alltså en 60:a som man ville "förnya"?.

med röd lampa menar jag en liten indikationslampa som sitter mellan "kammen" på styrtoppen och hastighetsmätaren, det är bara en lins som släpper igenom ljus från lykthuset. Jag har ingen sådan lampa på min men de flesta 59:or verkar ha det. Tyvärr var kromsargen bytt på min men jag är 100% säker på att det inte är några gängor i mitt "kl 12 hål".

Federico
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Ööh, förlåt om jag skriver lite bredvid tråden men ni känner väl till denna: http://www.coloreamico.it/servizi/color ... tm?COD=PIA

Klicka på de olika rubrikerna nere på sidan så finns där både färgkartor och modell/årtal/färgkod-lista.

Bra för oss som inte har böckerna (ännu)!

Niklas
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och för den som vill kolla ramnummer kan jag rekommendera den här sidan:
http://www.vespaclubroma.it/telai.htm
Här är vesporna i ordningen motorstorlek, modell, årtal. Man behöver inte mata in nummer i blindo, som i scooterhelp, utan kan kolla direkt i snygga tabeller. Min favoritsida för ramnummer, som också har våra VGL* med.

Och vespan är precis som sagt ovan en 1961 års VGLA. Sista årgången av den modellen och av de sista tillverkade exemplaren.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Colore amico säger:
PIA667
AZZURRO (VESPA 150)
Anno 1959
1.268.0667
Codice EX 15067
Codice CSC : n.d.
vespaco wrote:Vi råkade faktiskt hämta Tecnicaböckerna från posten idag och jag har dem brevid mig! Ni vet doften i nya böcker, aaaaahhhh... Din VGL motsvarar VBA åren 59-60, låt se nu...
* Framsvingen - samma färg som vespan
* Framgaffeln - samma färg som vespan
* Bromstrummorna - samma färg som vespan
* Förgasarburkslocket - syns inte men är antagligen skrynklig svart
* Fälgarna - samma som vespan
* Bromsskölden fram - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Bromsskölden bak - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Cylinderkåpan - svart
* Fläktkåpan över svänghjulet - PIA 983 (lack på färgen!)
* Baklyktan - enligt bilden samma färg som vespan
* Ljusomkopplarkåpan - menar du kromkåpan på stången?

Färgkod sägs vara Max Meyer 15067 metallic blue, vad det heter i PIA-kod vet jag inte. Dessutom kan färgen ha varit någon Sverige-exportfärg. Men det här vet säkert andra nörder på forumet.

Lycka till med renoveringen, gör hellre långsamt med frågor än snabbt med antagelser.
:)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det bör vara färgen på Super 1959- (Touring 59-60 och Super 59- har olika färgnummer i både Como:s och Fram-Kings listor, även om bägge heter "Blå polykrom")
Hur vanliga är Super 59- i Sverige förresten? Du som sitter på matrikeln.
/P
henrikborjeson wrote:Colore amico säger:
PIA667
AZZURRO (VESPA 150)
Anno 1959
1.268.0667
Codice EX 15067
Codice CSC : n.d.
vespaco wrote:Vi råkade faktiskt hämta Tecnicaböckerna från posten idag och jag har dem brevid mig! Ni vet doften i nya böcker, aaaaahhhh... Din VGL motsvarar VBA åren 59-60, låt se nu...
* Framsvingen - samma färg som vespan
* Framgaffeln - samma färg som vespan
* Bromstrummorna - samma färg som vespan
* Förgasarburkslocket - syns inte men är antagligen skrynklig svart
* Fälgarna - samma som vespan
* Bromsskölden fram - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Bromsskölden bak - vad är det för del? De försinkade klipsarna?
* Cylinderkåpan - svart
* Fläktkåpan över svänghjulet - PIA 983 (lack på färgen!)
* Baklyktan - enligt bilden samma färg som vespan
* Ljusomkopplarkåpan - menar du kromkåpan på stången?

Färgkod sägs vara Max Meyer 15067 metallic blue, vad det heter i PIA-kod vet jag inte. Dessutom kan färgen ha varit någon Sverige-exportfärg. Men det här vet säkert andra nörder på forumet.

Lycka till med renoveringen, gör hellre långsamt med frågor än snabbt med antagelser.
:)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Piaggios 75-årsjubileum 1959... GS150 i taket,
montering av touring-ulmabågar till vänster.

Image
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Och 4 st röda popolino VNS på väg till Sverige! ( De saknar bakre hålet för sadelinfästningen...) :P
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

Det ser ut som det var blått som gällde. :D
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Post Reply