Bästa trimmpipa
Bästa trimmpipa
Hej jag har en Rally 200e med 207cc kit polini med topp och orginal gasare,125 munstycke och polini trimmpipa.Den går som ett skott men fyrtaktar mycket till ca 70 kmh även på de lägre växlarna så jag tänkte om jag har fel pipa på.Allt annat är igenomgånget. Så är det någon som har något tips,om man kanske behöver en pipa som är mer avstämd till trimmet och isåfall vilket märke och typ TACK
att den taktar beror på fel storlek på munstycke. Det behövs nog bestyckas om. Tändstiftets grad av sotighet ger ju information om hur.
www.scootech.se
www.scootech.se
pipan ger ju bara olika motstånd och hastighet på avgaspulserna. Men det är ju huvudmunstycket som är 125. Har du inget lågfartsmunstycke? (Jag är ju inte så insatt i vespor egentligen.
)
www.scootech.se

www.scootech.se
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by speed3</i>
<br />Nej det finns bara ett munstycke i orginal gasaren.Men är det ingen som vet något bra märke på trimmpipa
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det sitter ett lågfartsmunstycke också!
Kolla #13 http://lambrettaclub.mille.nu/tech/munst.jpg
(Bilden visar dock en Touringförgasare med lock över munstyckena)
Bra effektblås: PM Evolution
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Nej det finns bara ett munstycke i orginal gasaren.Men är det ingen som vet något bra märke på trimmpipa
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det sitter ett lågfartsmunstycke också!
Kolla #13 http://lambrettaclub.mille.nu/tech/munst.jpg
(Bilden visar dock en Touringförgasare med lock över munstyckena)
Bra effektblås: PM Evolution
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
På din Rallyförgasare finns det ytterligare en justeringsmöjlighet förutom (10. Huvudmunstycket 13. Lågfartsmunstycket)
11. "corrector jet" det lilla röret med hål i som högfarten sitter på.
nummer 11 påverkar mellanfarten mellan fullgas och tomgång, men det låter konstigt att du skulle behöva byta ner så att du får mindre fet blandning i mellanfarten än originalbestyckningen. Hur går den på full gas? taktar den då?
Körde själv med Polinipblås en kort period och var aldrig nöjd med det, det är inte mycket bättre än originalsystemet på mellanvarv men går att varva längre. Byter du däremot till ett PM eller RZ så får du en helt annan maskin med ett grymt tryck från botten, men det kostar kanske 3ggr så mycket.
Jag tror också att du kommer att få problem om det sitter originalvev i din motor, nu vet jag inte om det finns trimvevar till Rally200 men det borde gå att öppna den eller så portar man upp insuget ganska mycket för att få in så mycket soppa som Polini 207:an vill ha.
Om du inte har gjort det redan så rekommenderar jag också följande till ditt Polini:
-ställ tändningen på 19°
-se över och grada av portarna i cylindern
-kolla så att kolven inte går för nära originaltoppen (helst skulle du behöva en bearbetad topp för Malossi eller Polini med 69mm anpassing)
-byt till kallare stift (NGK B8ES eller 9)
Federico
11. "corrector jet" det lilla röret med hål i som högfarten sitter på.
nummer 11 påverkar mellanfarten mellan fullgas och tomgång, men det låter konstigt att du skulle behöva byta ner så att du får mindre fet blandning i mellanfarten än originalbestyckningen. Hur går den på full gas? taktar den då?
Körde själv med Polinipblås en kort period och var aldrig nöjd med det, det är inte mycket bättre än originalsystemet på mellanvarv men går att varva längre. Byter du däremot till ett PM eller RZ så får du en helt annan maskin med ett grymt tryck från botten, men det kostar kanske 3ggr så mycket.
Jag tror också att du kommer att få problem om det sitter originalvev i din motor, nu vet jag inte om det finns trimvevar till Rally200 men det borde gå att öppna den eller så portar man upp insuget ganska mycket för att få in så mycket soppa som Polini 207:an vill ha.
Om du inte har gjort det redan så rekommenderar jag också följande till ditt Polini:
-ställ tändningen på 19°
-se över och grada av portarna i cylindern
-kolla så att kolven inte går för nära originaltoppen (helst skulle du behöva en bearbetad topp för Malossi eller Polini med 69mm anpassing)
-byt till kallare stift (NGK B8ES eller 9)
Federico
På din Rallyförgasare finns det ytterligare en justeringsmöjlighet förutom (1. Huvudmunstycket2. Lågfartsmunstycket)
3. "corrector jet" det lilla röret med hål i som högfarten sitter på.
nummer 3 påverkar mellanfarten mellan fullgas och tomgång, men det låter konstigt att du skulle behöva byta ner så att du får mindre fet blandning i mellanfarten än originalbestyckningen. Hur går den på full gas? taktar den då?
Körde själv med Polinipblås en kort period och var aldrig nöjd med det, det är inte mycket bättre än originalsystemet på mellanvarv men går att varva längre. Byter du däremot till ett PM eller RZ så får du en helt annan maskin med ett grymt tryck från botten, men det kostar kanske 3ggr så mycket.
Jag tror också att du kommer att få problem om det sitter originalvev i din motor, nu vet jag inte om det finns trimvevar till Rally200 men det borde gå att öppna den eller så portar man upp insuget ganska mycket för att få in så mycket soppa som Polini 207:an vill ha.
Om du inte har gjort det redan så rekommenderar jag också följande till ditt Polini:
-ställ tändningen på 19°
-se över och grada av portarna i cylindern
-kolla så att kolven inte går för nära originaltoppen (helst skulle du behöva en bearbetad topp för Malossi eller Polini med 69mm anpassing)
-byt till kallare stift (NGK B8ES eller 9)
Federico
3. "corrector jet" det lilla röret med hål i som högfarten sitter på.
nummer 3 påverkar mellanfarten mellan fullgas och tomgång, men det låter konstigt att du skulle behöva byta ner så att du får mindre fet blandning i mellanfarten än originalbestyckningen. Hur går den på full gas? taktar den då?
Körde själv med Polinipblås en kort period och var aldrig nöjd med det, det är inte mycket bättre än originalsystemet på mellanvarv men går att varva längre. Byter du däremot till ett PM eller RZ så får du en helt annan maskin med ett grymt tryck från botten, men det kostar kanske 3ggr så mycket.
Jag tror också att du kommer att få problem om det sitter originalvev i din motor, nu vet jag inte om det finns trimvevar till Rally200 men det borde gå att öppna den eller så portar man upp insuget ganska mycket för att få in så mycket soppa som Polini 207:an vill ha.
Om du inte har gjort det redan så rekommenderar jag också följande till ditt Polini:
-ställ tändningen på 19°
-se över och grada av portarna i cylindern
-kolla så att kolven inte går för nära originaltoppen (helst skulle du behöva en bearbetad topp för Malossi eller Polini med 69mm anpassing)
-byt till kallare stift (NGK B8ES eller 9)
Federico
prova om du får bort taktandet med hjälp av luftskruven. ett annat problem som du kan råka ut för nu när du har lite mer sug i motorn är att luftströmmen genom förgasarburken och gummibälgen inte räcker till eller så kan det kännas som en fördröjning på gasen. kolla så att hålet i ramen under sadeln är öppet och så att inget ligger ock täcker.
som en test kan du också rycka bort gummibälgen och provköra, då får du garanterat en helt annan karaktär på motorn med snabbare gassvar. Tar man bort luftfiltret brukar effekten bli motsatt men med högre toppvarv och mindre gassvar.
lite exprimenterande kanske kan ge klarhet i vilken del av registret du behöver bestycka om. om det taktar lika mycket utan gummibälg med fritt insug i förgasarburken så gissar jag att något annat är knas. då kan det vara så illa att t.ex tätningsytan mot veven är lite halvkass, men det kanske du har kollat.
lycka till
Federico
som en test kan du också rycka bort gummibälgen och provköra, då får du garanterat en helt annan karaktär på motorn med snabbare gassvar. Tar man bort luftfiltret brukar effekten bli motsatt men med högre toppvarv och mindre gassvar.
lite exprimenterande kanske kan ge klarhet i vilken del av registret du behöver bestycka om. om det taktar lika mycket utan gummibälg med fritt insug i förgasarburken så gissar jag att något annat är knas. då kan det vara så illa att t.ex tätningsytan mot veven är lite halvkass, men det kanske du har kollat.
lycka till
Federico
På tal om pipor så hittade jag det gamla http://people.freenet.de/ungefaehr_fuen ... mtest.html
en fin sida som ger en överblick på de olika avgassystemen och en ungefärlig effektkurva som naturligtvis påverkas av om man kör Polini eller Malossi m.m. och hur man byggt motorn.
Federico
en fin sida som ger en överblick på de olika avgassystemen och en ungefärlig effektkurva som naturligtvis påverkas av om man kör Polini eller Malossi m.m. och hur man byggt motorn.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by speed3</i>
<br />Jag har provat att skruva ut luftskruven till ca 1 varv då fyrtaktade den mindre, är orginalet 2,5 varv? Motorn har jag nyss satt i hop så jag tar det lite lugnt med gasandet. Perfekt med testet med piporna TACK
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Original är 1,5varv.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Jag har provat att skruva ut luftskruven till ca 1 varv då fyrtaktade den mindre, är orginalet 2,5 varv? Motorn har jag nyss satt i hop så jag tar det lite lugnt med gasandet. Perfekt med testet med piporna TACK
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Original är 1,5varv.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Hej jag har 50 i lågfart och 130 i högfart,Är det någon som vet om det finns att läsa om olika bestyckningar med trim någon stans,är det så att man måste ha en riktig pipa för att få det att funka,jag har provat att byta oklika röret med hålen,men får inte till det.och blockar jag bort filtret och kåpan så fyrtaktar den mindre.
Det är supersvårt att säga specifikt vilket munstycke som passar en trimsetup. Lufttillförseln spelar stor roll, det kan skilja många steg beroende på olika typer av luftfilter. Sedan spelar miljön in också. 25 grader C en sommardag kan göra att den går tokfett och samma bestyckning kan vara perfekt i 10grader. Meter över havet påverkar mer än man tror, lufttryck, fuktighet.
Men du är inte den första som har problem med bestyckningen av SI förgasare på trimmade motorer. Det finns dom som har fått det att fungera bra, men det kanske kostar en kolv eller i bästa fall ett antal tändstift.
Jag tror att ett problem kan vara insuget eller veven, för du har väl inte portat något av dessa? Malossi rekomenderar att man öppnar vev och insug, har för mig att anvisningarna förljer med Polinis kit också, det är möjligt att det kan vara en lösning.
Federico
Men du är inte den första som har problem med bestyckningen av SI förgasare på trimmade motorer. Det finns dom som har fått det att fungera bra, men det kanske kostar en kolv eller i bästa fall ett antal tändstift.
Jag tror att ett problem kan vara insuget eller veven, för du har väl inte portat något av dessa? Malossi rekomenderar att man öppnar vev och insug, har för mig att anvisningarna förljer med Polinis kit också, det är möjligt att det kan vara en lösning.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by speed3</i>
<br />Hej jag vart less,och skruvade bort cyllen och toppen för att kolla lite.Då märker jag att det står instämplatt på polinipipan Vespa 125 px,Är det samma pipa till 200cc.Kan man få på en 125 på en 200cc cylle eller år pipan fel märkt.Någon som vet Tack
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En 125cc ljuddämpare passar ej på 200cc, fästet mot cylindern skiljer.
Skulle dock inte förvåna mig om dom använder effektsystem avstämda för 125cc även till 200cc... Bara annan krök.
Vet i allafall andra leverantörer som gör samma sak.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Hej jag vart less,och skruvade bort cyllen och toppen för att kolla lite.Då märker jag att det står instämplatt på polinipipan Vespa 125 px,Är det samma pipa till 200cc.Kan man få på en 125 på en 200cc cylle eller år pipan fel märkt.Någon som vet Tack
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En 125cc ljuddämpare passar ej på 200cc, fästet mot cylindern skiljer.
Skulle dock inte förvåna mig om dom använder effektsystem avstämda för 125cc även till 200cc... Bara annan krök.
Vet i allafall andra leverantörer som gör samma sak.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Det är garanterat samma avgasystem till 125 och 200 förutom första kröken. Hade du haft ett system med 125krök hade det aldrig gått på. Polini har t.om samma stingerdiameter på samtliga system 50cc till 200 då man använder samma "ljuddämparburk" om man nu kan kalla det så.
Troligtvis är 125 märkningen något som fabriken använder sig av i produktionen, 200cc är ju inte lika vanligt där som 125 och 150.
Polinisystemet är inget hi-tech system utan något som bara ser ut som ett expansionssystem men är fyllt med bafflar och ljuddämpande mellanväggar. Tyvärr är det ett av dom sämsta lågprissystemen. Simonini brukar få de bästa testresultaten bland "spagettisystemen"-de italienska...
Köp ett riktigt system! du kommer inte att ångra dig! tycker du att PM är för dyrt så köp ett RZ eller plåt-SIP dessa får du för 2000kr+ett par hundringar i frakt.
Federico
Troligtvis är 125 märkningen något som fabriken använder sig av i produktionen, 200cc är ju inte lika vanligt där som 125 och 150.
Polinisystemet är inget hi-tech system utan något som bara ser ut som ett expansionssystem men är fyllt med bafflar och ljuddämpande mellanväggar. Tyvärr är det ett av dom sämsta lågprissystemen. Simonini brukar få de bästa testresultaten bland "spagettisystemen"-de italienska...
Köp ett riktigt system! du kommer inte att ångra dig! tycker du att PM är för dyrt så köp ett RZ eller plåt-SIP dessa får du för 2000kr+ett par hundringar i frakt.
Federico
Hej jag tackar så mycket för svaret,jag har beställt ett RZ EVO.Börjar inte motorn gå bättre så för jag plocka isär motorn Och hitta någon som kan porta upp insuget och veven,för det har jag inte gjort utan bara portat upp för cyllen.Vet ni någon som tar på sig detta jobb och vet vad han gör,kanske byta gasare också( hela vespan har jag total renoverat in i minsta detalj) så det här skall bli min lilla pärla. Tacksam för tips Tack
RZ! härligt! nu kommer det att hända saker, och så låter det fint också. var det höger eller vänstersida?
Ang. portning
Normalt brukar det räcka med att snygga till insuget och köra med racevev på PX motorerna för att få fin fart på den, men eftersom du har Rally200 vev så kanske du måste öppna den själv eller nöja dig med att bara öppna insuget lite mer. Kolla scooterhelps sida för vevportningsprinciper http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.cranks.html
Själva kapningen i veven gör man med något roterande slipverktyg, se bara till att skydda vevlagret ordentligt mot filspån. Portningen i blocket mot veven kan göras på hur många olika sätt som helst. Vill du behålla så mycket lågfartsegenskaper som möjligt så öppna endast bakåt 5-6mm, porten kan också breddas 0,5-1mm på varje sida, men kolla noga hur veven ligger för att behålla lite överlapp.
Federico
Ang. portning
Normalt brukar det räcka med att snygga till insuget och köra med racevev på PX motorerna för att få fin fart på den, men eftersom du har Rally200 vev så kanske du måste öppna den själv eller nöja dig med att bara öppna insuget lite mer. Kolla scooterhelps sida för vevportningsprinciper http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.cranks.html
Själva kapningen i veven gör man med något roterande slipverktyg, se bara till att skydda vevlagret ordentligt mot filspån. Portningen i blocket mot veven kan göras på hur många olika sätt som helst. Vill du behålla så mycket lågfartsegenskaper som möjligt så öppna endast bakåt 5-6mm, porten kan också breddas 0,5-1mm på varje sida, men kolla noga hur veven ligger för att behålla lite överlapp.
Federico