SAE30 VS 15W-40

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bobo
Lärling
Lärling

SAE30 VS 15W-40

Post by Bobo »

(Detta har säkert tagits upp tidigare men jag fick så väldans många träffar när jag sökte så jag provar med en ny tråd istället.)

Är det så att man absolut skall använda SAE30 till t.ex. en GS160?
Jag förstår att det var det som gällde när motorn konstruerades men dagens oljor klarar ju så mycket högre ställda krav att man tycker att dom också borde göra ett bättre jobb även i en gammal motor.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />(Detta har säkert tagits upp tidigare men jag fick så väldans många träffar när jag sökte så jag provar med en ny tråd istället.)

Jag förstår att det var det som gällde när motorn konstruerades men dagens oljor klarar ju så mycket högre ställda krav att man tycker att dom också borde göra ett bättre jobb även i en gammal motor.

// Bobo

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det har diskuterats till oändlighet.

två viktiga saker här:

1. oljan ska fungera med kopplingen som är "halvvåt" på Vespa

2. växellådans konstruktion med många glidlagringar stål mot stål

man kan säkert hitta massor med oljor som fungerar lika bra, men jag har alltid tänkt att om det fanns bättre alternativ så skulle de stora scooterfirmorna sälja det, men det gör de inte. även de som anses vara riktigt duktiga vespatrimmare säljer SAE 30.

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">om det fanns bättre alternativ så skulle de stora scooterfirmorna sälja det<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

EM säljer Motul 10W-30 på sin hemsida.
Hittade ingen SAE 30 men det har dom kanske om man ringer.

// Bobo

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det skall vara en rak SAE 30. Använder man flervärden så slinker det finare olja på platser dit det inte skall slinka. Och tjöckre täpper till. Och sedan blir det problem. Har också läst ett otal berättelser där problemen försvunnit när man bytt till SAE 30. Systemet är designat för just den oljan.

Det finns att köpa, men tipset är att när man hittar oljan så tar man genast minst två burkar, så att man har en vettig reserv. :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">om det fanns bättre alternativ så skulle de stora scooterfirmorna sälja det<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

EM säljer Motul 10W-30 på sin hemsida.
Hittade ingen SAE 30 men det har dom kanske om man ringer.

// Bobo

ser det, måste vara nytt. de har kört SAE 30 i alla år, trodde att det var så fortfarande

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Rak SAE 30-olja finns bl a på Biltema under namnet "gräsklipparolja" som kostar 30 pengar för 0,6 l (köper alltid denna till mina Vespor):

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91168

Jula har också SAE 30-olja billigt (har aldrig provat denna):

http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... _id=SE-624

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">finns bl a på Biltema under namnet "gräsklipparolja"<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag köpte den men blev lite fundersam när jag såg vad EM sålde.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">ser det, måste vara nytt. de har kört SAE 30 i alla år<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast jag kunde inte låta bli att ringa och fråga och dom har tydligen kört den i typ 10år med gott resultat.

// Bobo

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har kör med 10W/30 i alla mina Vespor i snart 6 år utan några problem med vare sig koppling eller läckage. Mina har dock nyare motorer jmft med en GS160, och där kanske det är läge att vara lite noggrannare.

Mvh

Guran

<br />(Detta har säkert tagits upp tidigare men jag fick så väldans många träffar när jag sökte så jag provar med en ny tråd istället.)

// Bobo

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har kör med 10W/30 i alla mina Vespor i snart 6 år utan några problem med vare sig koppling eller läckage. Mina har dock nyare motorer jmft med en GS160, och där kanske det är läge att vara lite noggrannare.

Jag har kört racingolja 15W-40 i min PX ca 800mil och det har funkat bra också men vågade inte chansa på den rakt av i en gammal motor.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">även de som anses vara riktigt duktiga vespatrimmare säljer SAE 30<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Och använder den själva också då får man anta, och då lär den ju duga alldeles utmärkt i en gammal otrimmad motor.

Okej, jag kör på Biltemas gräsklipparolja, den borde väl åtminstone vara av lite högre kvalitet än vad som fanns i början av 60-talet.

// Bobo

Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Citerar Bobo.
"(Detta har säkert tagits upp tidigare men jag fick så väldans många träffar när jag sökte så jag provar med en ny tråd istället.)"

Lurigt tänkt där...
Svårare att läsa den befintliga infon, än att lägga ned tid med inloggning och skriva ett nytt inlägg ?

"Renovera en pärla" börjar nu närma sig 800 ämnen... där många frågor återkommer gång på gång. Börjar bli smått komiskt, samt att all fakta som samlats här ter sig meningslös när den inte används, utan ligger och skräpar på sid 37...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Visst kan man använda multigrade, men se till att den är mellan GL1 - GL3.
Om den har högre GL värde kan tillsatserna förstöra kopplingen.

Dock är SAE30 alltid ett säkert kort.

VH/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Popolino</i>
<br />Citerar Bobo.
"(Detta har säkert tagits upp tidigare men jag fick så väldans många träffar när jag sökte så jag provar med en ny tråd istället.)"

Lurigt tänkt där...
Svårare att läsa den befintliga infon, än att lägga ned tid med inloggning och skriva ett nytt inlägg ?

"Renovera en pärla" börjar nu närma sig 800 ämnen... där många frågor återkommer gång på gång. Börjar bli smått komiskt, samt att all fakta som samlats här ter sig meningslös när den inte används, utan ligger och skräpar på sid 37...

jo, det är nästan omöjligt att söka info på forumet. själva uppbyggnaden skulle kunna förbättras, men sedan är ju de flesta av oss som skriver inga forumhackare utan scootermeckare! ni som är vana forumanvändare kanske kan komma med lite tips hur man kan göra det bättre

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Citerar Bobo.

Lurigt tänkt där...
Svårare att läsa den befintliga infon, än att lägga ned tid med inloggning och skriva ett nytt inlägg ?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jajjamensan, jag är inloggad hela tiden på tre datorer, på jobbet, hemma och i garaget så det går väldigt fort att ställa en fråga som man för tillfället går och grunnar på. Däremot är det rätt yxigt att söka och sitta och läsa halvtimmesvis innan man kanske hittar det man söker så det går bort (om man inte hittar svaret direkt förstås det händer det med).
Har heller inte uppfattat det som att det är ransonering på trådar direkt. Dom som svarar är oftast väldigt duktiga och välvilliga att dela med sig av sina kunskaper, har rent av fått för mej att dom dessutom tycker att det här är rätt kul.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
"Renovera en pärla" börjar nu närma sig 800 ämnen... där många frågor återkommer gång på gång. Börjar bli smått komiskt, samt att all fakta som samlats här ter sig meningslös när den inte används, utan ligger och skräpar på sid 37... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller inte med dej om att den är meningslös, varje fråga som fått ett svar har naturligtvis varit till hjälp för frågeställaren samt upplyst ett antal personer som följt tråden medan den varit "het".
Kanske du eller någon annan som känner sig manad skulle kunna sammanställa en FAQ av de vanligaste frågorna? Det finns ju ett uppenbart behov eftersom frågorna återkommer.

Slutligen, Ett varmt tack till er som svarar, ni gör det roliga roligare, tvivlar på att ett mer kunnigt och aktivt forum överhuvudtaget existerar.

// Bobo

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hej!

Visst kan man använda multigrade, men se till att den är mellan GL1 - GL3.
Om den har högre GL värde kan tillsatserna förstöra kopplingen.

Dock är SAE30 alltid ett säkert kort.

VH/Calle<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hejsan,

Jag tittade lite på databladet för den olja EM säljer, Motul Transoil, Där står att den är speciellt lämpad för motorer med våt koppling och ska motverka ryck/hugg vid växling. Det står också att den motsvarar API GL4, är det något speciellt med materialet i just vespakopplingen som gör att det kan bli problem?

Datablad:
http://www.motorspot.com/itm_img/Transoil_3141_(GB).pdf
(kopiera länken, den funkar inte annars)

Skulle det möjligen kunna vara så att många som haft problem med oljor andra än SAE30 kan ha använt motorolja och inte växellådsolja?
I databladet nämns skillnaden mellan klassificering av dessa två oljetyper. Motorolja 10W/20/30 motsvarar växellådsolja 75W/80/90 och det är ju en betydande skillnad.

Mvh // Bobo

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

GL4 är i sig inte ngt problemt då det uttryckligen angives att den kan användas till våtkoppling...men vanligen har GL4 just sådana tillsatser som bränns fast på kopplingen.

/C
Post Reply