Blästring & lackering i eller omkring Malmö?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Andreas C
Drömmare
Drömmare

Blästring & lackering i eller omkring Malmö?

Post by Andreas C »

Hej,
Tänker låta min Vespa återfå sin forna glans och färg! Den är nu silvergrå (taskigt lackad) men ursprungsfärgen är fint mörkröd. Jag undrar om det är någon som vet en bra blästrings och lackeringsfirma eller privatperson i eller i närheten av Malmö som kan tänkas åta sig uppdraget? Jag har surfat runt på nätet men har inte hittat "min" färgkod, finns det någon som möjligtvis vet vad denna mörkröda färg kan heta? Jag tror inte det finns så många att välja på! Det är en Vespa 125 GTR från 1973.
Tacksam för hjälp :)
Andreas

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

V H
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej Andreas!

Jag kan varmt rekommendera Knitab (K Nilsson Industriteknik AB) för blästring och grundlackering. Har lämnat in ett flertal objekt där och resultatet blir alltid perfekt, detta för i princip inga pengar alls (betalade 600 kr för en smallframe för både blästring och grundlack). De ligger på Kvarnbyv. 17 (strax öster om stadens utkanter) och har telefonnummer 040-494868.

Angående rätt färg till din GTR: på Vespa Archiv (se länk nedan) finns färgkoder till de flesta Vespor, bl a en röd nyans till GTR som heter "rot katmandu" om det kan vara den. Annars har Standox färgkartor och färgprover till en hel del Vespor. I Malmö hittar man Standox sortiment hos Färgprodukter AB på Sporregatan 11 (Jägersro) tel 040-22 40 60. Har köpt Standox färg hos dem ett par gånger och den är kalasbra!

http://www.vespa-archiv.de/farben/rot.htm

Jag har ett tips på ett bra och billigt ställe för lackering också, men vill inte skriva ut det här av vissa orsaker. Maila mig så kan jag förklara närmare och ge dig adress och telefonnummer dit, så du själv kan höra efter.

Lycka till!

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Enligt tecnica så är färgkoden Max Meyer 1.298.5811 = Coral red. Som användes från och med 1971. Och det blie PPG färg PIA 811. Fäljar, bromstrummor, fläktkåpa, styrröret skall vara PPG 983 med lacklager på. 8)
Andreas C
Drömmare
Drömmare

Post by Andreas C »

Man tackar för hjälpen, kanonbra!:):):)Då är det bara att sätta igång på allvar så att det blir klart till våren.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andreas C</i>
<br />Man tackar för hjälpen, kanonbra!:):):)Då är det bara att sätta igång på allvar så att det blir klart till våren.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

då vill vi bara se mera bilder av projektet! nu alltså.. :D

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Enligt tecnica så är färgkoden Max Meyer 1.298.5811 = Coral red. Som användes från och med 1971. Och det blie PPG färg PIA 811. Fäljar, bromstrummor, fläktkåpa, styrröret skall vara PPG 983 med lacklager på. 8)

vilken del är styrröret?

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ääääh, jag är litet dålig (ännu) på attiraljers och appagrunkors namn. Med styrröret menar jag röret i framändan på Vespan som går från styrstången genom framskölden ner till swingen, som är fast i ändan. Det syns en bit av röret nere vid swingen (mellan fjäder och stötdämpare). På finska heter det ohjausputki och jag översatte det direkt. Ohjata/ohjaus = styra/styrning och putki = rör.

Korrigera mig gärna, jag är nybörjare i tekniska termer, och jag såsar av och an mellan olika språk. :oops:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ääääh, jag är litet dålig (ännu) på attiraljers och appagrunkors namn. Med styrröret menar jag röret i framändan på Vespan som går från styrstången genom framskölden ner till swingen, som är fast i ändan. Det syns en bit av röret nere vid swingen (mellan fjäder och stötdämpare). På finska heter det ohjausputki och jag översatte det direkt. Ohjata/ohjaus = styra/styrning och putki = rör.

Korrigera mig gärna, jag är nybörjare i tekniska termer, och jag såsar av och an mellan olika språk. :oops:
Oftas kallas det gaffel.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Ääääh, jag är litet dålig (ännu) på attiraljers och appagrunkors namn. Med styrröret menar jag röret i framändan på Vespan som går från styrstången genom framskölden ner till swingen, som är fast i ändan. Det syns en bit av röret nere vid swingen (mellan fjäder och stötdämpare). På finska heter det ohjausputki och jag översatte det direkt. Ohjata/ohjaus = styra/styrning och putki = rör.

OK! framgaffelröret.

Federico
Post Reply