Rally/PX tändning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Bustamente
Lärling
Lärling

Rally/PX tändning

Post by Bustamente »

Har satt i px-tändning i rally 200 motorn. Har lyckats (efter rejäl slipning) fått tändplattan att sitta på plats. Får gnista men den vill inte starta. Tändinställning har jag ingen aning om så den är säkert helt åt hel***e. Måste tändningen vara rätt inställd för att den överhuvudtaget ska starta? Eller ska den starta ändå, men "gå illa"?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tändningen måste vara ca -10/+15grader rätt för att funka.

Du kan måta ut den ungefär genom pickupens placering och platsen på svänghjulet där magneterna går ihop som två tungor mot varandra. Där kommer gnistan när den platsen är emot pickupen, sen är det bara att räkna ungefär 20 grader innan.

VH/Calle
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för svaret, men 20 grader innan vad? Pickupens placering beror väl på hur jag satt tändplattan från början bara? och det har jag ju bara gjort på chans... Har ni å,ä, och ö på tangentborden i hongkong föresten? ;-)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /> Har ni å,ä, och ö på tangentborden i hongkong föresten? ;-)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="blue">Har du inte sett James Bond/Tomorrow never dies? Där får ett tangentbord i Kina t.o.m. James Bond att se hjälplös ut....</font id="blue">
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nej jag slutade kolla filmerna efter roger moore...
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Har du bytt svänghjul mot ett PX svänghjul? Annars fungerar det inte ...och det är lite knasigt för det svänghjulet passar inte på rally motorn, så då måste man även byta vevpartiet till ett PX veparti och för att sätta in ett sånt måte man byta lager och packbox på svänghjulssidan = riva motorn.

/H
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja. Jag har rivit motorn och bytt allt. Vev, packboxar, lager tändplatta, svänghjul och hela ski*en. Har flyttat runt plattan i några olika lägen men den ger inte ifrån sig ett host äns. Stendött. Gnistan ser ok ut tycker jag, men sen är jag helt grön också... Det kan inte va tändstiftet som är fel? Funkar det med samma som innan, när det var femsatronic?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ja. Jag har rivit motorn och bytt allt. Vev, packboxar, lager tändplatta, svänghjul och hela ski*en. Har flyttat runt plattan i några olika lägen men den ger inte ifrån sig ett host äns. Stendött. Gnistan ser ok ut tycker jag, men sen är jag helt grön också... Det kan inte va tändstiftet som är fel? Funkar det med samma som innan, när det var femsatronic?

har du gnista och den inte står helt åt helvete så borde den tända till.. får den nån soppa?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Kom alltid ihåg ramsan om de tre B:na
-Bränsle
-Bluft
-Btändning
:D

(Lite startgas är aldrig fel).

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tog bort luftfiltret och tittade ner när jag gasade och kickade, såg inte något, men vet inte riktigt hur det ska se ut. Ska det rinna ner soppa eller är det gas som inte syns? Jag är helt dum i huvet när det gäller motorer som kanske framgår...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

hur som helst skall det lukta soppa
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tog bort och monterade isär förgasaren. Blåste rent varenda munstycke, kanal & hela skiten ordentligt med tryckluft. Bytte packning. Fortfarande stendött...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">men 20 grader innan vad? Pickupens placering beror väl på hur jag satt tändplattan från början bara? och det har jag ju bara gjort på chans... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
20 grader innan övre dödpunkt (se soulscooter.com/mek hur du finner denna.)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Har ni å,ä, och ö på tangentborden i hongkong föresten? ;-)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inte på alla, men då kan man använda aschii-kod ( tex. ALT 142 och då får ett stort Ä)
Kinesiska är dock lite struligare att skriva, antingen använder man 5-stroke, pinyin eller skrivplatta

/C
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Kan inte hitta något om någon övre dödpunkt på den sidan...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hmmm... konstigt men kolla följande:
Rinner det bensin till förgasaren, dvs om du lossar lite på skuven som håller skarvstycket på förgasaren där bensinslangen är fäst, kommer det bensin dit?

När du har fullgas och kickar ska du se att det skvätter rejält i förgasaren. Ta bort luftfiltret och håll handen över insuget när du kickar så ska den bli rejält duschad.

Startar den om du sprayar startgas i luftfiltret? Om den går igång men dör kort efter är det bränsletillförseln som strular.

Hålen i PX tändplattan är såpass små så om plattan bara sitter med rätt hål framför rätt skruvgänga i blocket ska du inte kunna ställa tändningen så fel så den inte startar. Du har inte satt plattan 1/3 varv fel om du nu har filat på den? Vet inte ens om det alls går att sätta PX plattan så snett.
(vill inte verka mästrande men när man inte själv ser grejorna så blir det lite konstiga frågor)

*Markera på blocket var pickupen sitter, ska vara vid halv tio ungefär
* ta av och markera på svänghjulet var de överlappande magnet-tungorna sitter - sätt på igen
* Ta ur stiftet och rotera svänghjulet sakta och känn efter i tändstiftshålet att kolven nästan har nått toppen när tungorna står mitt för pick-upen.

Lycka till, nu är det nära...

/HB
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för det utförliga svaret. Tändplattan ska sitta rätt. Har jämfört med bilder på px-motorer när jag satte dit den. Någon rejäl duch tror jag inte det är, tog bort luftfiltret och tittade när jag gasade och kickade och jag såg ingenting alls. Kan prova att sätta dit handen och känna imorgon. Köper startspray och testar också så får jag återkomma vad som hände. Sprayar man startsprayen i luftfiltret? eller tar man bort filtret och sprayar ner i veven?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<br />Kan inte hitta något om någon övre dödpunkt på den sidan...
Sorry, det måste vi missat :oops:, instruktionen ligger här:
http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm

Som plåster på såren kommer lite bilder från igår...
http://soulscooter.com/bilder/06_10_29% ... 20rideout/
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Sprayar man startsprayen i luftfiltret? eller tar man bort filtret och sprayar ner i veven?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det går bra vilket som.
Det behövs inte så mycket för att den ska tända och då vet du ju vilket "B" som felar.

// Bobo

henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

<br />Tack för det utförliga svaret. Tändplattan ska sitta rätt. Har jämfört med bilder på px-motorer när jag satte dit den. Någon rejäl duch tror jag inte det är, tog bort luftfiltret och tittade när jag gasade och kickade och jag såg ingenting alls. Kan prova att sätta dit handen och känna imorgon. Köper startspray och testar också så får jag återkomma vad som hände. Sprayar man startsprayen i luftfiltret? eller tar man bort filtret och sprayar ner i veven?

Man sprayar enklast på luftfiltret, jag brukar glänta på gummibälgen och spraya in i boxen så att startgasen inte blåser/dunstar bort.

Låter klockrent som om bensintilförseln är blockerad och eftersom du rengjort hela förgasaren borde det sitta i bensinkranen.

mvh/
HB
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Testade med startspray, men det hände ingenting. Satte handen vid insuget och kickade med full gas och visst blev jag bensinig om handen. Så det verkar som att den får soppa. Så nu har jag ingen aning vad det kan vara?
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Prova med nytt stift så har du uteslutit det också.

// Bobo

Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tändstiftet är nytt, men jag kan ju testa att köpa ett till...
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Tändstiftet är nytt, men jag kan ju testa att köpa ett till...

har du komp?
du har inte vänt kolven åt fel håll?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tändstiftet är nytt, men jag kan ju testa att köpa ett till...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, isåfall börjar det bli väl långsökt.

// Bobo

Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">har du komp?
du har inte vänt kolven åt fel håll?

Ingen aning. Tyckte den såg ut att passa bäst som jag satte den, med kanalerna och hålen i kolven, men det är mycket möjligt. Jag kan ha satt vad som helst fel...
Post Reply