En PX200-motor är bra mycket mer ekonomisk, driftsäker och har bättre tillgång till reservdelar. Byter man dessutom kickaxel/kick och fläktkåpa är det rätt svårt vid en första anblick märka att den har en annan motor. Men orginal är det ju inte. Fast dom flesta SS180 jag träffat på med en annan motor har haft en Rally 180 eller 200 motor, och inte en PX.
En av anledningarna till att SS180 (Och även GS160) nöp mycket, var att många snålade med oljan, dom ska ju ha sisådär 5% i bensinen enligt handböckerna. En kolvstyrd motor behöver den oljan, och snålar man så nyper det. Dom flesta nypta SS180-kolvar jag sett uppvisar dom klassiska 'för lite olja'-skadorna på kolven, dvs en helt utsmetad kolvsida på avgasportssidan. Värmenyper den endast, så brukar det bli fyra symmetriska skador på kolven, ett i varje hörn så att säga.
Hur mycket bränsleförbrukningen ökar det får man se. Men som sagt, en hel del. Jag jackade en kolv på en moppe en gång, och tog lite för mycket, dvs skapade samma problem som din motor får med PX-kolven. Den drog mer än dubbelt så mycket soppa då. Den varvade iofs mycket högre, men det var trist att behöva tanka hela tiden.
Det enda sättet att undvika nyp är att se till att man har rätt mängd bra olja, fräscha kolvringar, rätt inställd tändning, fräscht och rätt tändstift, inte en massa sot på topp och kolv och sist med inte minst -rätt injusterad förgasare.-
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Tyvärr är det inte möjligt att använda en PX-motor eftersom vårt mål är att göra SS:n till museifordon. Har ni någon aning om varför motorerna byttes till PX-motorer? Antar att de är mera pålitliga just p.g.a dessa nyp. Hur mycket ökar bränsleförbrukningen? 10%, hälften mera, dubbelt upp?
Vi fick rådet att hona upp cylindern till mera än det rekommenderade värdet, just i förhoppning att det skulle hjälpa mot nyp. Och att använda den bästa oljan.
I några av diskussionerna vi haft med andra så fanns det t.o.m. de, som trodde att i och med att cylindern nu borrats till rätt så tunn, så skulle den vidga aningen mera än normalt under påfrestning och kanske inte nypa riktigt så lätt som tidigare.
Heh, med alla dessa förbättringar: extra hål, tunn cylinder och större glapp + supperrolja så kanske den inte mera skär sig mera...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************