Dagens besök hos slaktaren

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Vi lever i ett "slit- o slängsamhälle", där allt går ut på att förbruka prylar så att nya kan konsumeras. Nu rör det sig och massproducerade instrument som under sextiotalet var av ett ringa värde.
Beträffande "hantverkarens" (läs löpande-band-fabrikens) omsorg och arbete, har detta redan betalats (med råge dessutom) genom köpet.
Vad den rättmätige ägaren till sedan gör med det måste väl ändå vara upp till honom eller henne att bestämma?

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Inlägg i liknande tidigare debatt.......<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">F-n, du är ju riktigt på hugget ikväll, Fritte! :D Jag kan tyvärr inte se någon relevans i att jämföra dessa två debatter och dess innehåll. Hade du varit "fair" skulle du tagit med hela mitt svar, men även din egen utläggning som föranledde mitt sätt att svara. På detta vis ger du lösryckt och därmed selektiv information som alltså blir vinklad. Du kanske skulle bli journalist eller politiker, Fritte? :)

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Vi lever i ett "slit- o slängsamhälle", där allt går ut på att förbruka prylar så att nya kan konsumeras. Nu rör det sig och massproducerade instrument som under sextiotalet var av ett ringa värde.
Beträffande "hantverkarens" (läs löpande-band-fabrikens) omsorg och arbete, har detta redan betalats (med råge dessutom) genom köpet.
Vad den rättmätige ägaren till sedan gör med det måste väl ändå vara upp till honom eller henne att bestämma?

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------

Inlägg i liknande tidigare debatt.......<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">F-n, du är ju riktigt på hugget ikväll, Fritte! :D Jag kan tyvärr inte se någon relevans i att jämföra dessa två debatter och dess innehåll. Hade du varit "fair" skulle du tagit med hela mitt svar, men även din egen utläggning som föranledde mitt sätt att svara. På detta vis ger du lösryckt och därmed selektiv information som alltså blir vinklad. Du kanske skulle bli journalist eller politiker, Fritte? :)

/ Fredrik
Du menar att det är skillnad på gitarrer & serieproducerade transportmedel för de mindre bemedlade i samhället? Vilken då? Specificera!!

<b><font size="6"><font color="teal">Live to Ride,
Ride to Live!!!</font id="teal"></font id="size6"></b>
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

hus kan ju k-märkas mot ägarens vilja, eftersom kulturhistoriskt värde skall bevaras för efterföljande generationer. säger inte att det borde gälla alla vespor också, men jag tycker heller inte det är moraliskt försvarbart att sälja en välfungerande scooter som smådelar.

ang. din länk ola, inte kan han väl heta så på riktigt? säg efternamnet ett par gånger (a'la klassikern "pakorum").. Nocentini

2x v50 '81, luna 50s
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />
Du menar att det är skillnad på gitarrer & serieproducerade transportmedel för de mindre bemedlade i samhället? Vilken då? Specificera!!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Har du druckit sprit? Jag har ju förklarat att det där med instrumenten inte var något anmärkningsvärt på sextiotalet, då dessa s k vintageinstrument (en benämning som tillkommit i efterhand) inte har blivit åtråvärda och tokdyra förrän i våra dagar. En Fender Strata på sextiotalet var som att köpa en micråvågsugn i vår tid, d v s ingen större affär. Om du köper en ny micro imorgon och slänger den i marken eller eldar upp den, kommer troligtvis ingen att reagera nämnvärt på den handlingen.

Slaktade du en 15 år gammal Vespa, HD eller moped på sjuttiotalet var det troligtvis heller ingen som reagerade. Dessa fordon ansågs inte vara värt "någonting": du kunde få en gammal Vespa för några hundralappar, en HD för en tusing och en gammal moped för runt hundralappen. Det är först i våra dagar som dessa fordon har återfått sin status, stigit i pris och blivit hett eftertraktade - i synnerhet HD av någon outgrundlig och helt oförklarlig anledning, men det är en annan och tragisk story...

Kontentan av det hela: förstörda instrument och fordon på tiden det begav sig var inget som var nämnvärt uppseendeväckande. Att förstöra en genuint gammal (vintage) strata eller scooter idag är väl något som varje sund människa anser vara rent förkastligt (även om jag personligen inte hade haft något emot att rulla ner alla äckligt befransade HD utför ett stup :twisted:). Nu har ju dessa prylar blivit "klenoder" till skillnad från hur de betraktades förr. Vilka prylar som blir "klenoder" eller ej, är det oftast svårt att sia om i förväg. Bobos kommentar att, citat "jämföra älgjakt med att skjuta en gorilla eller nåt annat utrotningshotat", var en bra liknelse tycker jag. Ingen gråter över en spilld PX200 idag, men om tjugo år kanske? Tiden får utvisa...

<b><font size="6"><font color="teal">Raggare is a bunch of mother****ers!!!</font id="teal"></font id="size6"></b>

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />hus kan ju k-märkas mot ägarens vilja, eftersom kulturhistoriskt värde skall bevaras för efterföljande generationer. säger inte att det borde gälla alla vespor också, men jag tycker heller inte det är moraliskt försvarbart att sälja en välfungerande scooter som smådelar.

ang. din länk ola, inte kan han väl heta så på riktigt? säg efternamnet ett par gånger (a'la klassikern "pakorum").. Nocentini

2x v50 '81, luna 50s
Det här börjar likna en religiös sekt, snart dyker väl både barnflickor & kristi brud upp...
<font size="3"><b><font color="teal">Live to Ride,
Ride to Live</font id="teal"></b></font id="size3">
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Har du druckit sprit? Jag har ju förklarat att det där med instrumenten inte var något anmärkningsvärt på sextiotalet, då dessa s k vintageinstrument (en benämning som tillkommit i efterhand) inte har blivit åtråvärda och tokdyra förrän i våra dagar. En Fender Strata på sextiotalet var som att köpa en micråvågsugn i vår tid, d v s ingen större affär. Om du köper en ny micro imorgon och slänger den i marken eller eldar upp den, kommer troligtvis ingen att reagera nämnvärt på den handlingen.

Slaktade du en 15 år gammal Vespa, HD eller moped på sjuttiotalet var det troligtvis heller ingen som reagerade. Dessa fordon ansågs inte vara värt "någonting": du kunde få en gammal Vespa för några hundralappar, en HD för en tusing och en gammal moped för runt hundralappen. Det är först i våra dagar som dessa fordon har återfått sin status, stigit i pris och blivit hett eftertraktade - i synnerhet HD av någon outgrundlig och helt oförklarlig anledning, men det är en annan och tragisk story...

Kontentan av det hela: förstörda instrument och fordon på tiden det begav sig var inget som var nämnvärt uppseendeväckande. Att förstöra en genuint gammal (vintage) strata eller scooter idag är väl något som varje sund människa anser vara rent förkastligt (även om jag personligen inte hade haft något emot att rulla ner alla äckligt befransade HD utför ett stup :twisted:). Nu har ju dessa prylar blivit "klenoder" till skillnad från hur de betraktades förr. Vilka prylar som blir "klenoder" eller ej, är det oftast svårt att sia om i förväg. Bobos kommentar att, citat "jämföra älgjakt med att skjuta en gorilla eller nåt annat utrotningshotat", var en bra liknelse tycker jag. Ingen gråter över en spilld PX200 idag, men om tjugo år kanske? Tiden får utvisa...

<b><font size="6"><font color="teal">Raggare is a bunch of mother****ers!!!</font id="teal"></font id="size6"></b>

/ Fredrik

Ja, ja du är en Djävla nolla som inte begriper bättre....
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kom igen vänner!
<font color="purple"><font size="6">
LOVE & PEACE!</font id="size6"></font id="purple">
Terraplane Blues

<br />Ja, ja du är en Djävla nolla som inte begriper bättre....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, tackar! :D Det är möjligt att jag inte begriper saker och ting alltid, men så utger jag mig heller inte för att vara en Messerschmidt. Trist att du alltid tar allting så allvarligt, Fritte...

Hoppas du får en bra dag, min vän!

Peace & Happiness!

/ Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Va f... var det någon som sade något ofördelaktigt om HD?! Vem var det?! Den dj... ska jag *¤%#/(**#!

:D

(jodå, man KAN gilla både Vespa OCH Harley) :wink:
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

å Jag som kör både raggarbil, hd å vespa, bara ingen säger nåt ofördelaktigt om hippies, för då! :D

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
diplomaten
Nybörjare
Nybörjare

Post by diplomaten »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />å Jag som kör både raggarbil, hd å vespa, bara ingen säger nåt ofördelaktigt om hippies, för då! :D

Då är det bara Elvis kvar att racka ner på, tur att jag har lösningen.
Image

/Niclas
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ingen gråter över en spilld PX200 idag, men om tjugo år kanske? Tiden får utvisa...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

I forumet på "Modern Vespa" så märkte jag att de redan talade med andakt om PX som en old classic scooter. Så framtiden är redan här. :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />[quote] Så framtiden är redan här. :D

Visst, Finland är ju en timma före oss, eller...:D
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nu fattar inte jag hur ni tänker. Håller man på med scootrar för att tjäna pengar, eller håller man på med det för att man tycker att det är ett skönt fordon, värt att underhålla och bevara?

Ni som säger att det inte spelar någon roll att italienaren satt i system att dammsuga sverige på hojar, borde tänka på detta: Får han hålla på tillräckligt länge så finns det snart inga intressanta hojar kvar. Är det en bra utveckling att folk börjar kolla på sina hojar som investeringar och inte som ett frittidsintresse? Vill vi ha samma snöda vinstintresse som i t ex storbritannien, där scooterstölder är big business?

Och jag tycker inte att hatet mot italienaren är obefogat. Han lurar säljare genom att säga att han är samlare, att hojen blir kvar i sverige, och med sånt beteende förtjänar man bara avsky. Förutom så att han pajar förutsättningarna för min hobby, som jag älskar.

Jag håller på med detta intresse av två anledningar, scenen och folket i den, samt mekandet med gamla roliga scootrar. Jag är inte ett skvatt intresserad av vad mina hojar skulle kunna betinga ute i världen om jag exporterade dom. Det är fullständigt ointressant för mig. Säljer jag någon av dom, så säljer jag hellre till någon som jag vet behåller hojen i scenen och sverige, än vinner några tusen på att sälja den till nån nasare från Malmö.

Självklart är det upp till var och en vad dom gör med sin egendom, men att rättfärdiga dräneringen av scootersverige på rent ekonomiska grunder går så fetbort i min värld att det inte ens är roligt. Vad gör ni när alla är borta? Börjar med nån ny hobby?

Eftersom jag inte har nån lust med det så är min ståndpunkt klar vad gäller sagda Malmöbo. Stryk ska den jäveln ha.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Den här moraltanten antog att det var frågan om nytillverkade eller sönderkörda vraks maskiner. Det stod inte att man högg första förbiåkande gammelVespa och rev ut dess motor typ kinesisk organdonator. En viss skillnad.:cry:

Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?

Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?
Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.

mm.. sen verkar det ju faktiskt som att våran kille betalar vad säljaren vill ha, hur många här hade gett 10.000 för den där ommålade blåa touringen? inte jag.

sen kan man fråga sig om den dan du säljer din vespa, är du beredd att prutapå priset för att den ska vara kvar i landet? skulle inte jag göra, säljer jag den så säljer jag den. det är väl så här marknaden ser ut nu? sälj din ss180 för 15 lax här, du får 30 i italien.
tycker att det här hatet mot den här liraren är lite överdrivet.

bara min mening..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Javisst är det otroligt jättetråkigt att det finns en person som lurar scooterrister på deras underbara fordon och slaktar dom, men vad kan vi göra så länge det inte är klart och tydligt olagligt, endast att informera så gott det går!
Och det tycker jag att vi skall göra också.

Dålig moral och olagligt är tyvärr inte samma sak.

/Calle
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Självklart är det upp till var och en vad dom gör med sin egendom, men att rättfärdiga dräneringen av scootersverige på rent ekonomiska grunder går så fetbort i min värld att det inte ens är roligt. Vad gör ni när alla är borta? Börjar med nån ny hobby?

Självklart är det tråkigt om intressanta objekt lämnar landet men är det inte lite väl naivt att tro att naturlagarna inte gäller även för gamla vespor. Är något billigt på ett ställe och dyrt på ett annat så kan du sätta en säker slant på att någon kommer sätta igång och transportera, så har det varit sedan hedenhös.
När tillräckligt många lämnat landet kommer priset att stiga och intresset för exporten således avta. Rätt var det är blir det fråga om import istället och då lär väl ingen klaga på moralen.

Om jag säljer en vespa och den kommer till glädje för en annan scooterist i Stockholm, Helsingfors, Oslo, Malmö eller Turin så känns det inte så viktigt bara den behandlas med respekt den förtjänar och inte t.ex styckas och säljs i delar.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Visst, Finland är ju en timma före oss, eller...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Modern Vespa är nog mera fråga om USA. Och de är efter oss i tiden. Vet inte ens om någon finsk är med på deras forum, jag läser bara sporadiskt. :)

Men alla ni som vill förhindra slaktandet av touringarna, hur tror ni att det kan förhindras? Att sätta upp varningen igen på huvudsidan är ju en möjlighet, men ser alla de som annonserar på blocket den? Och om ingen annan vill köpa touringen, hur gör man då? Alla Vespor han köper slaktas ju inte, så vad göra för att förhindra att touringarna blir det. Föreslå något som går att verkställa utan alltför stora investeringar och lagförslag. Mina förslag fick visst inte understöd.
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Självklart är det upp till var och en vad dom gör med sin egendom, men att rättfärdiga dräneringen av scootersverige på rent ekonomiska grunder går så fetbort i min värld att det inte ens är roligt. Vad gör ni när alla är borta? Börjar med nån ny hobby?

Eftersom jag inte har nån lust med det så är min ståndpunkt klar vad gäller sagda Malmöbo. Stryk ska den jäveln ha.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller mestadels med dig i dina kloka och helt riktiga påpekanden, även om våld samt hot om våld är lagvidrigt i Sverige. Det känns inte bra om scooterkulturen skulle ta efter den jättetuffa bikerkulturens pidestalplacerade "elit", med allt vad detta innebär såsom hot, våld, trakasserier och diverse klantiga attentat med för ändamålet helt fel vapen (läs bl a pansarskott mot klubblokaler = ingen som helst verkan :D).

Nej, det hela bör snarare skötas på en mer sansad och sofistikerad nivå. Varför inte försöka göra samtliga scooterinnehavare i vårt land uppmärksamma på problemet "Alex" istället? Detta skulle vara fullt möjligt genom ett massutskick via erhållna adresser på scooterägare ur Bilregistret. Det är bara frågan om finansiering och praktiskt tillvägagångssätt för detta företag som kvarstår. Varför inte bilda en fond ("skramla ihop") i SSK:s regi och på så sätt styra upp och utföra detta massutskick?

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Självklart är det upp till var och en vad dom gör med sin egendom, men att rättfärdiga dräneringen av scootersverige på rent ekonomiska grunder går så fetbort i min värld att det inte ens är roligt. Vad gör ni när alla är borta? Börjar med nån ny hobby?

Eftersom jag inte har nån lust med det så är min ståndpunkt klar vad gäller sagda Malmöbo. Stryk ska den jäveln ha.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller mestadels med dig i dina kloka och helt riktiga påpekanden, även om våld samt hot om våld är lagvidrigt i Sverige. Det känns inte bra om scooterkulturen skulle ta efter den jättetuffa bikerkulturens pidestalplacerade "elit", med allt vad detta innebär såsom hot, våld, trakasserier och diverse klantiga attentat med för ändamålet helt fel vapen (läs bl a pansarskott mot klubblokaler = ingen som helst verkan :D).

Nej, det hela bör snarare skötas på en mer sansad och sofistikerad nivå. Varför inte försöka göra samtliga scooterinnehavare i vårt land uppmärksamma på problemet "Alex" istället? Detta skulle vara fullt möjligt genom ett massutskick via erhållna adresser på scooterägare ur Bilregistret. Det är bara frågan om finansiering och praktiskt tillvägagångssätt för detta företag som kvarstår. Varför inte bilda en fond ("skramla ihop") i SSK:s regi och på så sätt styra upp och utföra detta massutskick?

/ Fredrik

<font size="3"><b><font color="blue">God ide!!
Ett massutskick med en vädjan att inte sälja Vespor till en viss person även om han betala ett högre pris? Kan tänka mig några olika reaktioner hos Vespa-ägare när det ramlar ner i brevlådan:

- Givetvis är mån om att de gamla trotjänarna stannar i Sverige och detta gör naturligtvis att jag glatt förlorar några tusen..

- Va? Är det någon som betalar överpris för skrotet som står bakom lagårn? Hade glömt att den stod där. Bäst att ringa honom snarast.

Alla här i Forumet tillhör givetvis den första gruppen, som inte av tarvlig egoism tar emot denna typ av Judaspeningar. Vi andra här som inte gör några affärer kan inte göra annat en beundra dessa fina, osjälviska, uppoffrande människor. Oss kostade det ju ingenting.....</font id="blue"></b></font id="size3">
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Detta skulle vara fullt möjligt genom ett massutskick via erhållna adresser på scooterägare ur Bilregistret. Det är bara frågan om finansiering och praktiskt tillvägagångssätt för detta företag som kvarstår. Varför inte bilda en fond ("skramla ihop") i SSK:s regi och på så sätt styra upp och utföra detta massutskick?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Skulle man kanske kunna samköra detta register med scooterklubbens matrikel? Då kunde man göra lite riktad reklam till de ägare som inte är med och berätta om deras fordons och klubbens förträfflighet och kanske på det sättet få dom att uppskatta sitt fordon bättre och kanske behålla det.
En annan idé kunde vara att ha lite tätare mellan träffarna och även bjuda in scooterägande icke-medlemmar. Att synas lite mer på stan alltså och på så sätt öka intresset.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Jag tänker inte ta ställning till om det är rätt eller fel att exportera i det här inlägget, känner bara att vissa saker kanske glömts bort i tidigare inlägg.

Det här med export är ingen nyhet, även om det här verkar vara i större skala än det vi sett tidigare. Export av eftertraktade Lambrettor från norden är ett gammalt exempel, en och annan Vespa har också lämnat landet innan ebay och blocket fanns. ssk medlemmar och andra scooterister har exporterat flera eller enstaka fordon (säkert har lika många "nya" fordon kommit in också) . Ska tilläggas att det inte handlat om slakt vad jag vet, men fordonen lär aldrig synas i Sverige igen.
<u>Observera: -Jag säger inte att de som exporterat har gjort något fel</u> Man kan bara konstatera att en ökning sker nu när ebay och liknande köp/sälj siter blir större. Men en sak man kanske glömmer med ebay är att vi här i Sverige (och Finland) faktiskt också kan köpa det som ligger ute där, det är ju bara att buda på för fullt. Alltså kan den som vill rädda fordon från export faktiskt göra det också.

Sedan till diskussionen om att "K-märka"/bevara fordon eller göra lagar som förhindrar export/slakt. Jag tror att scooterscenen i sverige/norden skulle bli väldigt tråkig om någon bestämde vad vi skulle få och inte få göra med våra fordon.

Jag gillar både originalrenoverade och ombyggda fordon, men det skulle inte vara spännande för mig att hålla på med det här om jag var tvungen att göra alla mina scootrar original.
Jag är enormt imponerad av de som originalrenoverar men jag skulle faktiskt kunna ha köpt den där Touringen och byggt om till extremcustom (läs, kapa i den) om den hade varit billigare, och det hade ju varit en större skada på fordonet än att skruva isär det i delar. I mina ögon hade Touringen redan förlorat sitt värde då den lackades om, hade den varit i bra originalskick hade jag nog inte valt att customisera.

Jag tycker att man ska ha rätt att göra custombyggen av veteranare och då kan man inte hindra någon att skruva isär ett fordon i delar. Det finns ju ganska många kraftigt ombyggda scootrar i Sverige som extrema originalfreaks och scootersamlare tycker är rena våldtäkter på veteranscootrar. Scooterracingen kan ju också ses som slakt av veteranfordon om man vill, även om det kanske till största delen har varit krockade eller sönderrostade scootrar som man lappat ihop och tagit ut på banan.

Peace, Love & Scootering

Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Som ny här på forumet tänkte jag bara, med tanke på diskussionen i tråden, glädjande meddela att en rå och förhållandevis orörd Touring-59 som stått sedan -98 idag är i trafik igen, och bidrar därmed till ett utökat svenskt rullande bestånd av den i denna tråd hårt omhuldade modell. Rent papper från besiktningen på en strålande höst-onsdag i Göteborg.
Image

Peter Sundfeldt
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter Sundfeldt</i>
<br />Som ny här på forumet tänkte jag bara, med tanke på diskussionen i tråden, glädjande meddela att en rå och förhållandevis orörd Touring-59 som stått sedan -98 idag är i trafik igen, och bidrar därmed till ett utökat svenskt rullande bestånd av den i denna tråd hårt omhuldade modell. Rent papper från besiktningen på en strålande höst-onsdag i Göteborg.
Image

Peter Sundfeldt

tjusigt! välkommen till forumet!

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Terraplane Blues

<br /><font size="3"><b><font color="blue">God ide!!
Ett massutskick med en vädjan att inte sälja Vespor till en viss person även om han betala ett högre pris? Kan tänka mig några olika reaktioner hos Vespa-ägare när det ramlar ner i brevlådan:

- Givetvis är mån om att de gamla trotjänarna stannar i Sverige och detta gör naturligtvis att jag glatt förlorar några tusen..

- Va? Är det någon som betalar överpris för skrotet som står bakom lagårn? Hade glömt att den stod där. Bäst att ringa honom snarast.

Alla här i Forumet tillhör givetvis den första gruppen, som inte av tarvlig egoism tar emot denna typ av Judaspeningar. Vi andra här som inte gör några affärer kan inte göra annat en beundra dessa fina, osjälviska, uppoffrande människor. Oss kostade det ju ingenting.....</font id="blue"></b></font id="size3">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Han betalar inte ett högre pris än andra, han är bara snabb på att ringa och ljuga till sig scootern, ofta till ett billigare pris än vad annonsören vill ha. Som sagt spelar han skickligt på ett vädjande sätt och förklarar sin heder i att vara samlare, att han har renoveringsambitioner med säljarens fordon m m. Han är fortfarande ett as i mina ögon hursomhelst...

<b><font size="3"><font color="blue">PS. Varför skriver min herre alltid med stora, färgglada bokstäver? DS.</font id="blue"></font id="size3"></b>

Bästa hälsningar

/ Fredrik a k a "Djävla nollan" :D
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag tolkar ditt svar som att du anser att jag, tillsammans med andra här, är hycklare. Det är ett ganska hårt dömande från din sida, med tanke på att du inte har speciellt mycket på fötterna. Sen om du har något personligt mot vissa här på listan, så kanske ni kan ta det över telefon eller mail så vi andra slipper det?

Som sagt, om du eller någon annan känner ett behov av att tjäna exportpengar på scootrar så gör det. Låt inte mig stoppa dig. Det är som sagt inte olagligt utan i mitt tycke bara en ruggigt trist inställning.

Sen en fråga till -alla- det berör: Vad är anledningen till stora bokstäver i inläggen? 'Skriker' ni, eller har ni svårt att läsa era egna inlägg? Bara en stilla undran, det ser inte så snyggt ut.

Mvh

Göran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>

/ Fredrik
God ide!!

Alla här i Forumet tillhör givetvis den första gruppen, som inte av tarvlig egoism tar emot denna typ av Judaspeningar. Vi andra här som inte gör några affärer kan inte göra annat en beundra dessa fina, osjälviska, uppoffrande människor. Oss kostade det ju ingenting<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Post Reply