Nu fattar inte jag hur ni tänker. Håller man på med scootrar för att tjäna pengar, eller håller man på med det för att man tycker att det är ett skönt fordon, värt att underhålla och bevara?
Ni som säger att det inte spelar någon roll att italienaren satt i system att dammsuga sverige på hojar, borde tänka på detta: Får han hålla på tillräckligt länge så finns det snart inga intressanta hojar kvar. Är det en bra utveckling att folk börjar kolla på sina hojar som investeringar och inte som ett frittidsintresse? Vill vi ha samma snöda vinstintresse som i t ex storbritannien, där scooterstölder är big business?
Och jag tycker inte att hatet mot italienaren är obefogat. Han lurar säljare genom att säga att han är samlare, att hojen blir kvar i sverige, och med sånt beteende förtjänar man bara avsky. Förutom så att han pajar förutsättningarna för min hobby, som jag älskar.
Jag håller på med detta intresse av två anledningar, scenen och folket i den, samt mekandet med gamla roliga scootrar. Jag är inte ett skvatt intresserad av vad mina hojar skulle kunna betinga ute i världen om jag exporterade dom. Det är fullständigt ointressant för mig. Säljer jag någon av dom, så säljer jag hellre till någon som jag vet behåller hojen i scenen och sverige, än vinner några tusen på att sälja den till nån nasare från Malmö.
Självklart är det upp till var och en vad dom gör med sin egendom, men att rättfärdiga dräneringen av scootersverige på rent ekonomiska grunder går så fetbort i min värld att det inte ens är roligt. Vad gör ni när alla är borta? Börjar med nån ny hobby?
Eftersom jag inte har nån lust med det så är min ståndpunkt klar vad gäller sagda Malmöbo. Stryk ska den jäveln ha.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Den här moraltanten antog att det var frågan om nytillverkade eller sönderkörda vraks maskiner. Det stod inte att man högg första förbiåkande gammelVespa och rev ut dess motor typ kinesisk organdonator. En viss skillnad.
Men ett sätt att få slut på slaktandet kunde ju vara att göra Touringarna internationellt kända. Kanske man borde ha reklam om våra vgl*-vespor på utländska och berätta hur extrafina de är och sällsynta för att åtminstone få de exporterade att hålla ihop. Ute i världen suktar man efter 150:an (vba/b), men suckar över deras 8 tums hjul. Här är ju lösningen åt dem i ett originalnötskal! Det som behövs är uppgifter hur de skiljer sig från vba/b så att folk inte skall bli nervösa över hur man får reservdelar (som finns som nytillverkade!!). Kanske rentavt få sprängskisserna av Touringarna till scooterhelp:s sidor. Eller??? Vad säger ni om den här tanken?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför inte bilda en organisation som lånar pengar på banken eller lägger samman sina ekonomiska tillgångar, för att bjuda över på varje utannonserad Vespa?
Givetvis skulle alla Vespa-affärer med Finland också upphöra.
mm.. sen verkar det ju faktiskt som att våran kille betalar vad säljaren vill ha, hur många här hade gett 10.000 för den där ommålade blåa touringen? inte jag.
sen kan man fråga sig om den dan du säljer din vespa, är du beredd att prutapå priset för att den ska vara kvar i landet? skulle inte jag göra, säljer jag den så säljer jag den. det är väl så här marknaden ser ut nu? sälj din ss180 för 15 lax här, du får 30 i italien.
tycker att det här hatet mot den här liraren är lite överdrivet.
bara min mening..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor