Tappskruven till oljan går runt.
Tappskruven till oljan går runt.
Har just fått mig en Touring -61 som jag försöker att få fart på. Nu visar det sig att tidigare ägare har förstört gängorna i motorblocket så att tappskruven till oljan går runt med påföljd att olja läcker ut.
Skall man gänga om och sätta i en större oljeplugg? Har hört att det skall finnas någon typ av gänger, som är färdiga som man kan sätta i eller är nya gängor bäst?
Skall man gänga om och sätta i en större oljeplugg? Har hört att det skall finnas någon typ av gänger, som är färdiga som man kan sätta i eller är nya gängor bäst?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Samot</i>
<br />Har just fått mig en Touring -61 som jag försöker att få fart på. Nu visar det sig att tidigare ägare har förstört gängorna i motorblocket så att tappskruven till oljan går runt med påföljd att olja läcker ut.
Skall man gänga om och sätta i en större oljeplugg? Har hört att det skall finnas någon typ av gänger, som är färdiga som man kan sätta i eller är nya gängor bäst?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det borde gå att gänga en överdimension, tänk bara på att den nya bulten inte får vara längre än den gamla, de sitter ganska nära växellådsdreven. det andra alternativet är insatsgängor (helicoil m.m.).
Federico
<br />Har just fått mig en Touring -61 som jag försöker att få fart på. Nu visar det sig att tidigare ägare har förstört gängorna i motorblocket så att tappskruven till oljan går runt med påföljd att olja läcker ut.
Skall man gänga om och sätta i en större oljeplugg? Har hört att det skall finnas någon typ av gänger, som är färdiga som man kan sätta i eller är nya gängor bäst?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det borde gå att gänga en överdimension, tänk bara på att den nya bulten inte får vara längre än den gamla, de sitter ganska nära växellådsdreven. det andra alternativet är insatsgängor (helicoil m.m.).
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Helicoilgängor lär skall vara starkare än ursprungsgängorna. Det måste väl anses som ett stort bonus. Min Vespa har ett par gängor helicoilade. Det är enklare att skaffa standardvaror sedan i framtiden. Och man behöver inte komma ihåg ev. skillnader.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
gjort de,(helicoilade) funkat bra i flera år...
gängor i Alu är lätt att dra sönder...
:):D:)
<br />Helicoilgängor lär skall vara starkare än ursprungsgängorna. Det måste väl anses som ett stort bonus. Min Vespa har ett par gängor helicoilade. Det är enklare att skaffa standardvaror sedan i framtiden. Och man behöver inte komma ihåg ev. skillnader.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
gjort de,(helicoilade) funkat bra i flera år...
gängor i Alu är lätt att dra sönder...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Helicoilgängor lär skall vara starkare än ursprungsgängorna. Det måste väl anses som ett stort bonus. Min Vespa har ett par gängor helicoilade. Det är enklare att skaffa standardvaror sedan i framtiden. Och man behöver inte komma ihåg ev. skillnader.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag har också några insatsgängor på ett par ställen, och de är starkare än alu (det finns fler tillverkare än just helicoil, men alla är mer eller mindre dyra), oljepluggen behöver ju inte dras extremt hårt så som en budgetlösning, men självklart skall man göra saker på rätt sätt om man kan.
vad kostar en M10 helicolsats? borr+gängtapp+insats+vektyg att dra in insatsen, 800kr räcker det? det är sådant man gärna lånar istället för att köpa, själva insatsen kan man köpa löst för några kronor.
Federico
<br />Helicoilgängor lär skall vara starkare än ursprungsgängorna. Det måste väl anses som ett stort bonus. Min Vespa har ett par gängor helicoilade. Det är enklare att skaffa standardvaror sedan i framtiden. Och man behöver inte komma ihåg ev. skillnader.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag har också några insatsgängor på ett par ställen, och de är starkare än alu (det finns fler tillverkare än just helicoil, men alla är mer eller mindre dyra), oljepluggen behöver ju inte dras extremt hårt så som en budgetlösning, men självklart skall man göra saker på rätt sätt om man kan.
vad kostar en M10 helicolsats? borr+gängtapp+insats+vektyg att dra in insatsen, 800kr räcker det? det är sådant man gärna lånar istället för att köpa, själva insatsen kan man köpa löst för några kronor.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Helicoilgängor lär skall vara starkare än ursprungsgängorna. Det måste väl anses som ett stort bonus. Min Vespa har ett par gängor helicoilade. Det är enklare att skaffa standardvaror sedan i framtiden. Och man behöver inte komma ihåg ev. skillnader.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag har också några insatsgängor på ett par ställen, och de är starkare än alu (det finns fler tillverkare än just helicoil, men alla är mer eller mindre dyra), oljepluggen behöver ju inte dras extremt hårt så som en budgetlösning, men självklart skall man göra saker på rätt sätt om man kan.
vad kostar en M10 helicolsats? borr+gängtapp+insats+vektyg att dra in insatsen, 800kr räcker det? det är sådant man gärna lånar istället för att köpa, själva insatsen kan man köpa löst för några kronor.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
e inte pluggen M8?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Helicoilgängor lär skall vara starkare än ursprungsgängorna. Det måste väl anses som ett stort bonus. Min Vespa har ett par gängor helicoilade. Det är enklare att skaffa standardvaror sedan i framtiden. Och man behöver inte komma ihåg ev. skillnader.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag har också några insatsgängor på ett par ställen, och de är starkare än alu (det finns fler tillverkare än just helicoil, men alla är mer eller mindre dyra), oljepluggen behöver ju inte dras extremt hårt så som en budgetlösning, men självklart skall man göra saker på rätt sätt om man kan.
vad kostar en M10 helicolsats? borr+gängtapp+insats+vektyg att dra in insatsen, 800kr räcker det? det är sådant man gärna lånar istället för att köpa, själva insatsen kan man köpa löst för några kronor.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
e inte pluggen M8?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">e inte pluggen M8?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- jo.
Har flera gånger åtgärdat detta problemet med att gänga upp till M10, ser dock lite fult ut med en stor elak M10 bult.
- jo.
Har flera gånger åtgärdat detta problemet med att gänga upp till M10, ser dock lite fult ut med en stor elak M10 bult.
Det var givetvis en 7:as gänga som var som var kaputt. Ni vet den där bultstorleken, som är pesten att hitta i järnaffärer. Makens bror fixade saken och vi fick recoilen (som antagligen inte hette helicoil
) med oss eftersom den var så Vespaspeciell. Mot införskaffat pris. Och någon annan gänga fixades också, till den hade han reparationssatsen annars också. Om jag kommer ihåg rätt så kostade recoilen visst 50 euro, men storleken inverkade visst på priset. En pipa snus i vår Vespakonkurs. 


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
e inte pluggen M8?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
självklart, det är jag som sover zzzzzz
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
stor elak M10 bult
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kullrig insex m10 är inte fult eller klumpigt
Federico
e inte pluggen M8?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
självklart, det är jag som sover zzzzzz
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
stor elak M10 bult
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kullrig insex m10 är inte fult eller klumpigt
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
e inte pluggen M8?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
självklart, det är jag som sover zzzzzz
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
stor elak M10 bult
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kullrig insex m10 är inte fult eller klumpigt
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Närmast större gänga efter M8 är 3/8" UNC med 6k 7/16" 14,3 mm till skillnad från M10 som har 6k 16 mm.
Original oljeplugg M8, skalle 6k 11, standard M8 är 6k 13.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
e inte pluggen M8?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
självklart, det är jag som sover zzzzzz
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
stor elak M10 bult
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kullrig insex m10 är inte fult eller klumpigt
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Närmast större gänga efter M8 är 3/8" UNC med 6k 7/16" 14,3 mm till skillnad från M10 som har 6k 16 mm.
Original oljeplugg M8, skalle 6k 11, standard M8 är 6k 13.

En kul detalj i det här är gängstigningarna - den trasiga M6-gängan kan räddas genom att man gängar upp till M7, som har samma gängstigning; 1mm/varv. M8 har stigningen 1,25mm/varv och det har även den sällsynta M9 som kan betraktas som 'räddningsgänga'. Skruv kan däremot vara lite knixigare att hitta. Våra japanska vänner har också valt samma stigning på M10 ibland, tex i backspegelgängor, för oss är den aannars normalt 1,5mm/varv. Kuriosa åtsido, HeliCoil eller alternativt insatsgängfabrikat är ojämförligt bäst och ibland enda sättet att rädda en detalj - tändstiftsgänga ffa. Trots priset...
Dag
Dag