Hej,
Är det någon som har provat (och lyckats) med att ta bort färg, säg vanlig sprayburksfärg, som har lackats över orginallacken? Kan man göra så? Vad använder man för kemikalier? Vad ska man tänka på?
mvh
/Henrik
Ta bort lack?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Hej,
Är det någon som har provat (och lyckats) med att ta bort färg, säg vanlig sprayburksfärg, som har lackats över orginallacken? Kan man göra så? Vad använder man för kemikalier? Vad ska man tänka på?
mvh
/Henrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
prova med rubbing eller autosol liknande slipmedel, kanske går det att polera ner till originalfärgen. men man vet ju inte vilka överraskningar som finns fär under, brukar oftast finnas anledningar till att den målats om.
Federico
<br />Hej,
mvh
/Henrik
prova med rubbing eller autosol liknande slipmedel, kanske går det att polera ner till originalfärgen. men man vet ju inte vilka överraskningar som finns fär under, brukar oftast finnas anledningar till att den målats om.
Federico
Jag gick över min Rally med autosol och rubbing och kunde till min förvåning få fram en läsbar inkörningsdekal på handskfacket efter ett par timmars arbete. Den var lite sliten i kanterna, så nån ägare hade tydligen tyckt att det var snyggare att spreja över den med några nyanser fel färg istället...
Läs denna tråd, imponerande:
http://forums.lcgb.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=6421
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Hej,
mvh
/Henrik
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Läs denna tråd, imponerande:
http://forums.lcgb.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=6421
Mvh
Guran
<br />Hej,
mvh
/Henrik
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Nu har jag provat först med något lättare spray för färgborttagning samt BUMS. Inget funkade 
Kan ifos sägas att BUMSet inte fick verka mer än 15 min men det kändes att eftersom bara lacken mattades så kommer det bli svårt att enketl få av den med kemikalker - den får helt enkelt sitta kvar.
Däreomt provade garage grannen BUMSet på sin lambretta som var spraymålad röd. Där fungerade det perfekt och den snygga turkosa orginallacken tittade fram.

Kan ifos sägas att BUMSet inte fick verka mer än 15 min men det kändes att eftersom bara lacken mattades så kommer det bli svårt att enketl få av den med kemikalker - den får helt enkelt sitta kvar.
Däreomt provade garage grannen BUMSet på sin lambretta som var spraymålad röd. Där fungerade det perfekt och den snygga turkosa orginallacken tittade fram.
När sprayburksligisten smyger fram och gör sina illdåd så lägger han oftast inte så mycket tid på underarbetet. Detta innebär att det oftast finns en film av fett, skit å damm under spraybomben.
Jag har räddat några fordon medelst blomspruta fylld med koncentrerad spolarvätska, blås på och gno runt med trasor av gamla frotte-handdukar (Vikinglines funkar fin-fint
). Då brukar man kunna få bort det grova lagret, ibland allt, sedan gör man finjobbet med rubbing/ lackrengöring och till sist lite vax. Funkar kanoners då spraybomben oftast är av 1-komponentstyp. Finns det någon glad forumist som lackat en tank med 1K spraybomb, och sedan lyckats spilla bensin UTAN att det rinner bort lite färg?
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Jag har räddat några fordon medelst blomspruta fylld med koncentrerad spolarvätska, blås på och gno runt med trasor av gamla frotte-handdukar (Vikinglines funkar fin-fint

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
-
- Administrator