Lackning
Lackning
Tjenare, är det någon som har några bra råd när det gäller att lacka om en Vespa 50? Har tänkt mig en mörk, mörk blå på gränsen till svart i en högblank variant. Några speciella färger man ska undvika etc. Eller rostskydd bla bla bla.
Pe
Pe
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font size="4"></font id="size4">
<i><b>Hej!</b></i>
<font face="Comic Sans MS">
Mitt råd är att Du använder billack av ett känt och bra fabrikat. Herberts' Standox är jättebra, samma gäller för Glasurit:)
Men, undvik Beckers!
Många hälsningar
Mimmi</font id="Comic Sans MS">
<i><b>Hej!</b></i>
<font face="Comic Sans MS">
Mitt råd är att Du använder billack av ett känt och bra fabrikat. Herberts' Standox är jättebra, samma gäller för Glasurit:)
Men, undvik Beckers!
Många hälsningar
Mimmi</font id="Comic Sans MS">
ska du blåsa den själv? Med färgspruta i så fall väl? (man vet aldrig) Mitt enda råd är att fuska inte med slipningen. Se till att underarbetet är topp (med grundfärg) och att du inte har dammig luft där du blåser den. Kulörten är ju bara du som kan bestämma, men ska du ha mörk färg så syns underbetet bättre än med en ljus färg...alltså extra noga med bra underarbete. Får du en rinning så försök inte rädda den utan låt härda , slipa och gör om. Har du någon gravrostig del som du slipar, så ha på rostätare i ett dygn,torka av med fuktig trasa och grunda. Rostskydd efter att lacken härdat. Det finns vaxbaserat (ofärgat) rostskydd som inte syns så väl,och som "torkar", som du kan använda. Tänkte du använda burkspray så...glöm det. Du blir bara arg när det börjar rinna .
www.scootech.se
www.scootech.se
jag är fundersam på den här fronten också, är trött på att ha en teletubbie-moppe. spraylack går bort har jag hört; även fast min är sprayad lila hyfsat snyggt (alltså, strukturen, inte färgen). Var får man tag på blästringsprylar? Hyra eller så? Nån som har en steg-för-steg-guide eller vad man ska säga; tänkte få den fin till våren (om ingen vill byta till sig en v50 mot en popolino eller primavera..)
glasblästring blir nog inte aktuellt. Det skulle kosta en förmögenhet att glasblästra en moppe. Resultatet skulle inte heller bli super. Epoxylack är ju iofs slitstark som sa*an , men det är nog vanlig 2k billack som måste vara det bästa. En normal billack kan ju flexa massor utan problem. Summa summarum : det finns lika många åsikter som det finns svar.
www.scootech.se
www.scootech.se
Funderar också på lack av min televerksfärgade 82a. Dock behöver den lite plåtfix då den rostat ganska illa just där stödet slår upp, och frågan är hur svårt det är att fixa? Vågar man be någon kunnig att ta fram svetsen och lägga i ny plåt eller kommer moppen att se ut som en skruvmakaron efter en dylik operation?
-inga problem att svetsa utan att det slår sig (om man har svetsat mig-svets lite iaf)
-Har du inte "gummiklubbor" på stödbenen?
www.scootech.se
-Har du inte "gummiklubbor" på stödbenen?
www.scootech.se
Skönt att höra att svetsandet inte ska vara något större problem, har kontakter som förhoppningsvis kan spruta på lacken gratis men det är ju bortkastat om det är genomrostat...
Det finns "gummiklubbor" men de är slitna och stödet har gått igenom i botten så de sitter väl inte riktigt rätt. Kanske tidigare ägare har överskattat markfrigången och det är därför den fått stryk. Någon har ju lyckats lägga omkull Vespan med lite fart så den är inte direkt pedantskött.
Det finns "gummiklubbor" men de är slitna och stödet har gått igenom i botten så de sitter väl inte riktigt rätt. Kanske tidigare ägare har överskattat markfrigången och det är därför den fått stryk. Någon har ju lyckats lägga omkull Vespan med lite fart så den är inte direkt pedantskött.
Jag har lagat flera V50 som varit spruckna i golvet och i vänster "bakkåpa". Det bästa sättet att få ett hyfsat resultat är att punkta dit platt eller rundjärn efter plåtkanten där sprickan finns (på undersidan). Gör helt enkelt så att du lägger plattjärn från det ställe där aluminiumlisten på skölden övergår till "golv", sedan punktar man plattjärn bak tills det att golvet går ihop med ramtunneln.
Den här lösningen gör att man förmodligen kan laga sprickan i golvet utan att den spricker upp igen då hela karossen nu blivit stadigare.
Sedan kan man lägga rundjärn (format för hand) efter innerkanten av vänsterkåpan hela vägen runt till motorluckan, då blir hela baken också stadigare.
Till sist kan man punkta dit plattjärn som går ut ca 10-15cm från övre styrlagret ut på insidan av benskölden, detta sitter original på storvespor och gör hela benskölden mindre flexig.
En fördel är att dessa förstärkningar blir väldigt diskreta och förstör inte utseendet på Vespan! Se bif bild

lycka till/
Federico
Den här lösningen gör att man förmodligen kan laga sprickan i golvet utan att den spricker upp igen då hela karossen nu blivit stadigare.
Sedan kan man lägga rundjärn (format för hand) efter innerkanten av vänsterkåpan hela vägen runt till motorluckan, då blir hela baken också stadigare.
Till sist kan man punkta dit plattjärn som går ut ca 10-15cm från övre styrlagret ut på insidan av benskölden, detta sitter original på storvespor och gör hela benskölden mindre flexig.
En fördel är att dessa förstärkningar blir väldigt diskreta och förstör inte utseendet på Vespan! Se bif bild

lycka till/
Federico