Vespa 50 koppling

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Vespa 50 koppling

Post by Klingen »

Hejsan hejsan, Klingen morsar på alla i forumet!

Eftersom jag har toksvårt för onödiga operationer i vespamotorer, så vill jag ha lite info om Annas Vespa 50 innan jag börjar gröpa djupare i motorn.
Jag har fått lite olika bud, från öst och västkusten, och innan jag gör något åt kopplingsbyte tänkte jag kolla med er.

Vespan är årsmodell -80.
350 mil på mätaren vilket jag tror stämmer.

När jag kickar så blir den svampig efter ca 3:e eller 4:e kicken.
Den återfår kompet och kicken känns normal om man väntar lite.
Men startar den inte då så blir den åter svampig efter några kickar.

Väljer jag att springa igång den, lägger i tvåan så är det ett sjuhelvetes komp, tungsprunget alltså, men den startar efter kanske 5-7 sekunders löpning, medans jag ligger i diket och kippar efter luft.

Jag har bytt till förstärkt fjäder och nya lameller tidigare, utan att det blev någon skillndad, fortfarande svampig alltså.

Så, kan det finnas något annat alternativ till att byta hela kopplingen, vilket betyder motorklyvning av vespa 50´n o gnällbältet kommer att kännas än gnälligare :wink:???

Vid drift går vespan finfint som är otrimmad och i orginal.
Ca 35 på mätaren, den drar dock iväg mot ca 42 om jag drar ut choken vid fullt pådrag, vilket borde betyda att den skulle må bra av ett större munstycke i förgasaren.

Ciao tutti
Klingen
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Dessa V50 att älska - och att hata.....

Enligt mina funderingar så är det två "mysko fel" som generellt uppstår på V50, det ena är just med kicken som du beskriver, det andra är varför just denna modell har 100% mera problem med tjuvluft.

Efter att ha pratat runt med massa folk och funderat är min teori följande:

När det gäller första problemet så tror jag att det beror på att V50 är så lågt utväxlad vilket för att själva kraften man får när man kickar är så hög att kopplinglamellerna inte orkar hålla mot efter någon gång. Kanske har kombinationen med det mycket lite upptagna veven en effekt som gör att det blir någon mystiks vevhuskompression som gör att det går trögare för vevpartiet att gå runt. Hur som helst är det mycket frustrerande och man blir tokig. Efter att vara van att kicka en trimmad Vespa med högt komp så tar jag i aldeles för mycket när jag kickar V50 vilket gör att den blir svampig på samma sätt som du beskriver. Så första grejjen att prova är kanske att vara lite lätt på foten när du kickar :P

När det gäller det anra problemet med tjyvluft är teorien att den lilla öppningen på veven gör att det blir ett undertryck (elle övertryck?) i vevhuset som gör att packboxarna slits mycket snabbare. Inte skulle väl V50 vara så vanligt / poppulärt i resten av europa om alla drog tjuvluft - gissar att det är ett svenskt problem pga strypningen.

Om du måste choka för att få full effekt kan det vara risk att någon packbox läcker luft....= stora motorrivningen :(

Men för svampighets problemet, prova att sätta på ett par mjuka och fina snabeltofflor och kicka lite mjukt - kanske funkar?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br />Jag har bytt till förstärkt fjäder och nya lameller tidigare, utan att det blev någon skillndad, fortfarande svampig alltså.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kör du med rätt olja? Ska vara s k gräsklipparolja, som heter "SAE30" och inget mer. Lät du lamellerna ligga och dra till sig i olja innan du satte i dem? Detta är ett måste för funktionen. Brukar låta dem ligga i rak SAE30-olja minst ett dygn innan jag sätter i dem. Har du nytt och fräscht wirehölje samt wire? Minst lika viktigt. Det kan behövas en del finjusteringar för att kopplingen på Vespa 50 skall fungera som sig bör.

Angående förgasaren kan det behövas en rengöring av densamma. Efter lång inaktivitet kan bensin- och oljerester täppa till munstycken m m, varför man kan uppleva en förbättrad gång med choke.

Lycka till!

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues

**************************
Ropen de skalla - Vespa 50 åt alla!
**************************
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Svampigheten kan bero på att kolven tätar bättre när det kommer soppa + olja i cylindern och då blir motståndet på lamellerna högre. Utväxlingen (stort hjul driver litet) bidrar ju också till att öka lasten på lamellerna. Det märker du även om du ska springe igång den i 1:an, man får trycka som f-n på bakhjulet för att det inte ska slira. Svampigheten är att lamellerna slirar när du kickar.

Håller med Henrik A om packboxarna, V50 verkar konsumera sådana i part och minut. Det KAN bero på den kort insugningstiden. Om kolven är på väg upp och insuget stänger tidigt kommer kolven att gå sista biten med både insug och spolportar stängda och skapa ett undertryck i vevhuset. Ett undertryck som i värsta fall suger in skit från koppling och tändplatta genom packboxen om den bara är 99.9% tät. Detta kommer sedan att sitta på axeln och slipa repor i den vassa packboxkanten som löper mot vevaxeln. En annan - och kanske troligare variant -- är att eftersom V50 inte besiktas så kör man med den i vilket sunk-skick som helst vilket sliter rejält på motor och kaross.

mvh/
Henrik B (också med en V50 i garaget)
User avatar
Ryden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Mon 14 Aug 2006, 22:52
Location: Sweden

Post by Ryden »

En snabb tanke om en koppling som slirar trots nya belägg och vajer och fjäder och fan och hans moster etc är en sliten plunger, lätt att byta utan motorklyvning.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Hej!

Det stämmer att det inte slirar lika mycket om man kickar försiktigt. Men, det blir ju inte riktigt med snurr på grejjerna för att den ska tända igång med mjukistofflorna.

Kanske får kolla upp det där med packboxarna. Vilka ska man då byta?

Jag marinerade lamellerna innan bytet i30-olja, köpt på Em så oljan stämmer.

Förgasaren var det första jag gjorde rent när Anna köpt den.
Tätade toppen mot cylinern också.

Någon sa att svenska 80-talsvespa50 inte är lika strypta som de tidigare.Vilket gör att de går lite bättre och fortare.
Kanske det gör att det blir mer kraft mot kopplingen och dessa modeller slirar mer än andra, tänker jag?
(Förstärkt fjäder borde väl egentligen räcka).

"Plungern" var sitter den?

Hälsn Klingen
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Eftersom utväxlingen är så kraftig får du bra fart på kolven även om du trycker försiktigt på kicken, man behöver inte tok-kicka. En trevlig bi-effekt var kanske att även 15-åringar som inte hade benmuskler som en rugbyspelare kunde kicka igång maskinen.

/Henrik B
User avatar
Ryden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Mon 14 Aug 2006, 22:52
Location: Sweden

Post by Ryden »

Plungern sitter i "locket", en liten mässingstav som trycker in kopplingsfjädern.
Den brukar ramla ner på golvet och försvinna när man tar isär kopplingen :)
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

På vilket sätt kan plungern slitas?
Jag kollade upp den idag och den ser bra ut. Ett litet
slitpår syntes dock i den, men kan det påverka svampigheten?

Det satt en del pyttesmå korkflisor från lamellerna
på kopplingskåpan, när jag öppnade den. Är det vanligt att de flisas så? Den har gått kanske 10 mil sen jag satte i lamellerna

// K
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Om plungen är sliten så borde det vara tvärt om - det blir svårt att koppla ur när man trycker in kopplingshandtaget. Tror inte det har nått med detta problemet att göra....
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Okidoki!

Verkar som att jag inte kommer undan enklare än en motorklyvning
för att byta ut hela kopplingen.
Puta madre!
Har en 18-67 utväxling som åker i, någon gång, jag är inte allt
för snabb av mig när det ska krånglas :cry:.
Måste bearbetas i min hjärna ett bra tag innan jag går till handling.

Hur som helst så skulle jag bli jätteglad om någon kunde förbarma sig
och beskriva hur jag klyver Vespa 50 och byter kopplingen pedagogiskt
så till och med jag förstår. Typ en lathund eller nåt.
Kommer stå som en nolla när jag fått bort motorkåpan antar jag.

Gracias

Klingen
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Här är hela förfarandet, illustrerat med bilder och allt:

http://website.lineone.net/~smallframes/tech.htm

I denna tråd kan du få reda på hur man bytar koppling utan specialverktyg:

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1118

Hojta till när du ska byta primären, det kan underlätta och få reda på ett och annat trix...

EDIT: Glömde säga att det nog är ett måste att byta/öppna veven om du ska ha 18/67-primär. Vespa 50 är inga oxar med originalveven... :)

Lycka till!

/ Fredrik
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Tack!

Skummade igenom sidan men hittade inte något om hur man plockar bort
kopplingen. Efter att man splittat halvorna, vilken operation ska jag göra då för att komma åt kopplingen?
Ska allt rivas ut för att komma åt den?

// Klingen


[quote]<i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Här är hela förfarandet, illustrerat med bilder och allt:

http://website.lineone.net/~smallframes/tech.htm
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br />Tack!

Skummade igenom sidan men hittade inte något om hur man plockar bort
kopplingen. Efter att man splittat halvorna, vilken operation ska jag göra då för att komma åt kopplingen?
Ska allt rivas ut för att komma åt den?

// Klingen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, nej - du behöver alltså INTE splitta motorn för att byta kopplingen. Det räcker med att "droppa" motorn, d v s lossa förgasare, ljuddämpare, fjäderupphängningen och låta motorn sitta kvar i svingen. Sedan bort med bakhjul och bromssköld, varpå man kan öppna kopplingslocket och komma åt kopplingen. Se förfarande på scooterhelp istället:

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

Lycka till!

/ Fredrik
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Mors!
Lamellpaketet har jag bytt sedan tidigare, med nya lameller och förstärkt fjäder. Det var ju inga problem, men svampigheten består.

Men vad jag menar är att byta till 18/67-primär, den ska ju ta bort svampigheten.
Då måste jag väl splitta motorn, och riva ut massa mojjänger som ska krångla och ha sig :?:

Inte konstigt att scooterister krökar hårt???

// K
Post Reply