GS160 -63 Går ej runt.
GS160 -63 Går ej runt.
Började kolla lite på min 63:a för att försöka skapa mej en uppfattning om hur mycket jobb det blir att få fart på den.
Motorn går ej runt så jag har under ett par dagar sprutat rostlösning i cylindern. Tog loss toppen och kollade och det ser inte alls speciellt rostigt ut i loppet ovanför kolven. Provade även att värma cylindern och knacka försiktigt på kolven.
Kicken går ej att rubba ens med kopplingen indragen, är det möjligen så att mitt problem sitter i lådan/kopplingen och inte i cylindern?
Mvh // Bobo
Motorn går ej runt så jag har under ett par dagar sprutat rostlösning i cylindern. Tog loss toppen och kollade och det ser inte alls speciellt rostigt ut i loppet ovanför kolven. Provade även att värma cylindern och knacka försiktigt på kolven.
Kicken går ej att rubba ens med kopplingen indragen, är det möjligen så att mitt problem sitter i lådan/kopplingen och inte i cylindern?
Mvh // Bobo
Först ett stort grattis till den snyggaste Vespan!
Om kolven inte är i övre vändläge, försök att lyfta på cylindern. Om du kan det så rör sig veven och med den svänghjulet. Då vet du att det är kolven som sitter fast i cylindern. Jag har hört att diesel är bra som rostlösning. Om du sedan ska knacka loss kolven så får inte veven vara i övre eller nedre vändläge, använd en anpassad träbit emellan och slå till bestämt med något med hyfsad vikt, en liten slägghammare eller dylikt.
Lycka till!
Jonas
Om kolven inte är i övre vändläge, försök att lyfta på cylindern. Om du kan det så rör sig veven och med den svänghjulet. Då vet du att det är kolven som sitter fast i cylindern. Jag har hört att diesel är bra som rostlösning. Om du sedan ska knacka loss kolven så får inte veven vara i övre eller nedre vändläge, använd en anpassad träbit emellan och slå till bestämt med något med hyfsad vikt, en liten slägghammare eller dylikt.
Lycka till!
Jonas
Massor med värme på cylindern (värmepistol, inte gasol!) kan också sätta fart på förhandlingarna.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Först ett stort grattis till den snyggaste Vespan!
Om kolven inte är i övre vändläge, försök att lyfta på cylindern. Om du kan det så rör sig veven och med den svänghjulet. Då vet du att det är kolven som sitter fast i cylindern. Jag har hört att diesel är bra som rostlösning. Om du sedan ska knacka loss kolven så får inte veven vara i övre eller nedre vändläge, använd en anpassad träbit emellan och slå till bestämt med något med hyfsad vikt, en liten slägghammare eller dylikt.
Lycka till!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Först ett stort grattis till den snyggaste Vespan!
Om kolven inte är i övre vändläge, försök att lyfta på cylindern. Om du kan det så rör sig veven och med den svänghjulet. Då vet du att det är kolven som sitter fast i cylindern. Jag har hört att diesel är bra som rostlösning. Om du sedan ska knacka loss kolven så får inte veven vara i övre eller nedre vändläge, använd en anpassad träbit emellan och slå till bestämt med något med hyfsad vikt, en liten slägghammare eller dylikt.
Lycka till!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Om svänghjulet är helt stumt kan det vara att ramlager och/eller vev är skuren/fastrostat.
Kan även vara en kombination att kolven ochså skurit/rostat fast.
Om det nu endast är kolven som skurit/rostat fast kan man ta av cylindern tillsammans med veven om man först tar två av pinnbultarna på en av sidorna och sen öppnar upp motorblocket.
Om nu inte rostlösningsolja eller annat och milt våld funkar så kan du ställa hela cyllen på en elektrisk spisplatta i ngn timme så blir den garanterat expanderad och möjligheten att demontera kolven utan att förstöra cylen ökar ytterligare.
Det är i princip alltid i avgasporten det skär och kolvringarna som rostar, om den skurit skall du kunna se det om du demonterar ljuddämparen.
VH/Calle
Kan även vara en kombination att kolven ochså skurit/rostat fast.
Om det nu endast är kolven som skurit/rostat fast kan man ta av cylindern tillsammans med veven om man först tar två av pinnbultarna på en av sidorna och sen öppnar upp motorblocket.
Om nu inte rostlösningsolja eller annat och milt våld funkar så kan du ställa hela cyllen på en elektrisk spisplatta i ngn timme så blir den garanterat expanderad och möjligheten att demontera kolven utan att förstöra cylen ökar ytterligare.
Det är i princip alltid i avgasporten det skär och kolvringarna som rostar, om den skurit skall du kunna se det om du demonterar ljuddämparen.
VH/Calle
Men om det bara är kolven som sitter fast, borde det då inte gå att kicka med kopplingen intryckt?
Måste väl nästan vara ngt mer som är knas, typ kopplingen eller ngt i lådan?
Som man ser på bilderna i den andra tråden om besiktning så har både varmluftspistolen träbiten och hammaren redan varit framme men vågade inte banka så mycket eftersom jag anar att det inte är hela problemet.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur gick besiktningen förresten?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo tack bra, men jag fick tyvärr rätt om framlagret, hade nog behövt fått tag i en döv besiktningsman om det skulle gå igenom:), får kanske bli en separat tråd om bytet bör gå till sedan.
Mvh // Bobo
Måste väl nästan vara ngt mer som är knas, typ kopplingen eller ngt i lådan?
Som man ser på bilderna i den andra tråden om besiktning så har både varmluftspistolen träbiten och hammaren redan varit framme men vågade inte banka så mycket eftersom jag anar att det inte är hela problemet.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur gick besiktningen förresten?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo tack bra, men jag fick tyvärr rätt om framlagret, hade nog behövt fått tag i en döv besiktningsman om det skulle gå igenom:), får kanske bli en separat tråd om bytet bör gå till sedan.
Mvh // Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men om det bara är kolven som sitter fast, borde det då inte gå att kicka med kopplingen intryckt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Väldigt ofta sitter kopplingen fast lite på en motor som inte varit använd ett tag och kan göra att det ändå inte går att kicka trots att kopplingen är intrycket.
Väldigt ofta sitter kopplingen fast lite på en motor som inte varit använd ett tag och kan göra att det ändå inte går att kicka trots att kopplingen är intrycket.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Men om det bara är kolven som sitter fast, borde det då inte gå att kicka med kopplingen intryckt?
--------------------------------------------------------------------------------
Väldigt ofta sitter kopplingen fast lite på en motor som inte varit använd ett tag och kan göra att det ändå inte går att kicka trots att kopplingen är intrycket.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då låter det väl rimligt att börja med att ta bort kopplingen?
Då märker man ju efter det om det bara är kolven eller om svänghjulet fortfarande är stumt.
Antar att det kan vara en god ide att ta isär lamellerna och försöka få stil på kopplingen också, kommer ju knappast undan det i allafall.
Mvh // Bobo
--------------------------------------------------------------------------------
Men om det bara är kolven som sitter fast, borde det då inte gå att kicka med kopplingen intryckt?
--------------------------------------------------------------------------------
Väldigt ofta sitter kopplingen fast lite på en motor som inte varit använd ett tag och kan göra att det ändå inte går att kicka trots att kopplingen är intrycket.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då låter det väl rimligt att börja med att ta bort kopplingen?
Då märker man ju efter det om det bara är kolven eller om svänghjulet fortfarande är stumt.
Antar att det kan vara en god ide att ta isär lamellerna och försöka få stil på kopplingen också, kommer ju knappast undan det i allafall.
Mvh // Bobo
Hej!
Javisst, ta bort kopplingen är alltid en början men på GS160 behöver du en specialavdragare till detta.
Om du har den är det bara några minuters jobb!
Om nu korklamellerna sitter ihopklibbade med stållamellerna så skaffa ny korklammeller och putsa försiktigt bort rosten på stålamellerna.
/Calle
Javisst, ta bort kopplingen är alltid en början men på GS160 behöver du en specialavdragare till detta.
Om du har den är det bara några minuters jobb!
Om nu korklamellerna sitter ihopklibbade med stållamellerna så skaffa ny korklammeller och putsa försiktigt bort rosten på stålamellerna.
/Calle
Kunde inte hålla mej tills i helgen (får bli mindre sömn helt enkelt[|)]), plockade bort kopplingen men allt var fortfarande lika stumt. Vågade nu slå lite mera bestämt och då rubbades kolven, fick dock slå ur den hela vägen då det var ordentligt kärvt.
Ramlagren går runt rätt skapligt men vevlagret är riktigt kärvt, går nog att få runt med lite våld.
Verkar inte som om det blivigt några större bestående skador i cylindern men det är lite tidigt att säga, ska hona ytan lite och se vad som blir kvar.
Om man nu skulle vilja göra en total överhalning av en sån här motor är det då några bitar man får svårt att få tag på?
Jag tänkte isåfall byta veven, packboxar, alla lager och tätningar osv.
Mvh // Bobo
Ramlagren går runt rätt skapligt men vevlagret är riktigt kärvt, går nog att få runt med lite våld.
Verkar inte som om det blivigt några större bestående skador i cylindern men det är lite tidigt att säga, ska hona ytan lite och se vad som blir kvar.
Om man nu skulle vilja göra en total överhalning av en sån här motor är det då några bitar man får svårt att få tag på?
Jag tänkte isåfall byta veven, packboxar, alla lager och tätningar osv.
Mvh // Bobo
Jag har två motorer att plocka ihop till en så det mesta finns dubbelt.
(Ja, jag vet... jag är en tursam jäkel
)
Hur mäter jag upp brytarnocken så att den är ok?
Honade cylindern och den ser rätt bra ut men det finns en längsgående repa som ligger precis förbi övre vändmärket för kolvringarna. Den är lite för stor för att hona bort, kan jag låta den vara eller kommer den ställa till ngt värre?
Apropå dyrt Calle, allt är relativt, en kompis till mej har en dotter som kör cross och en vev till hennes 250cc Yamaha kostar 7000:-!! Man får vara glad att man fastnat för Vespa istället.
Mvh // Bobo
(Ja, jag vet... jag är en tursam jäkel
Hur mäter jag upp brytarnocken så att den är ok?
Honade cylindern och den ser rätt bra ut men det finns en längsgående repa som ligger precis förbi övre vändmärket för kolvringarna. Den är lite för stor för att hona bort, kan jag låta den vara eller kommer den ställa till ngt värre?
Apropå dyrt Calle, allt är relativt, en kompis till mej har en dotter som kör cross och en vev till hennes 250cc Yamaha kostar 7000:-!! Man får vara glad att man fastnat för Vespa istället.
Mvh // Bobo
Tjena!
Javisst är delar billiga till Vespa!
Den längsgående repan gör nog egentligen inte så mycket för körningen (om den inte är djup och bred d.v.s) men kan göra motorn lite svårstartad.
Brytarnocken är mycket sällan sliten utan vanligaste anledningen att byta den är om den är fysiskt skadad av någon mekaniker som inte använt kärlek nog vid dess montering/demontering.
/Calle
Javisst är delar billiga till Vespa!
Den längsgående repan gör nog egentligen inte så mycket för körningen (om den inte är djup och bred d.v.s) men kan göra motorn lite svårstartad.
Brytarnocken är mycket sällan sliten utan vanligaste anledningen att byta den är om den är fysiskt skadad av någon mekaniker som inte använt kärlek nog vid dess montering/demontering.
/Calle