Vespa 50 Huvudmunstycke

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
stenscoot
Nybörjare
Nybörjare

Vespa 50 Huvudmunstycke

Post by stenscoot »

Hej
Vilket nr har huvudmunstycket till otrimmad vespa 50 ?

Mvh
Sten
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

48

/H
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />Hej
Vilket nr har huvudmunstycket till otrimmad vespa 50 ?

Mvh
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Huvudmunstycke 48 och lågfartsmunstycke 35 är "svenskt" original.

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues

Ropen de skalla - Vespa 50 åt alla!
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Vilka munstycken skall då V50n ha om man byter till tyskt vevparti, i övrigt original?

Tänkte renovera motorn i vinter och då byta vev för lite bättre backtagningsförmåga.

Bytte du inte nyligen Fredrik? Vad blev det för munstycken?

mvh/Anders
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ryden</i>
<br />Vilka munstycken skall då V50n ha om man byter till tyskt vevparti, i övrigt original?

Tänkte renovera motorn i vinter och då byta vev för lite bättre backtagningsförmåga.

Bytte du inte nyligen Fredrik? Vad blev det för munstycken?

mvh/Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Helt rätt - trimma på! :) Jag har fått erfara att det är omöjligt att "översätta" bestyckning till olika trimningsgrader och motorer. Däremot kanske man kan få en fingervisning om var man skall börja, bl a genom denna tyska sida, där olika trimgossar har redogjort för trimgrad, val av munstycken, förtändning o s v. Botanisera där en stund, vet jag:

http://sfs.alexander-hepp.de

Jag trimmade och satte på motsvarande italiensk originalvev (den mildaste som säljs på SIP), Polini 50-cylinder, portade blocket, Sito Plus m m. Munstyckena jag valde efter noggrann utprovning blev 63 i huvudmunstycke och 45 i lågfartsmunstycke. Funkar helt perfekt med den trimning jag har och motorn har nu gått som en klocka ca 400 mil.

Kolla gärna tidigare trådar genom sökfunktionen. Där hittar du massor på samma tema. Tips: Hedge är en guru inom detta område...

Good luck!

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues

Ropen de skalla - Vespa 50 åt alla!
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Ja, det var en jädrans spridning på munstyckena de hade.
Allt från 5 till 262 på en 16/10 förgasare.
Men om man skippar extremfallet så hamnar man på ett medelvärde av 70 med en standardavvikelse av 20 och en median på 67.
Inte precis solklart alltså...

Men om jag köper samma vev som du köpt blir ju motorn i praktiken en original italiensk/tysk motor (förutom utväxlingen).
Vad har en sådan motor för bestyckning?
En uppsättning siffror som förekommer relativt ofta är 52 i huvud- och 42 i lågfartsmunstycke.

9 konfigurationer mellan 51-54 av 32 som passade in.
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Reservdelsnummret för huvudmunstycke V5A1 är 98435 vilket ger munstycke #52 (på http://www.scooterworks.com kan man söka på Piaggios reservdelsnummer)

63 är standard för V5SA1 och V9A1 så din bestyckning är ju på pricken.

Lågfartsmunstycket är samma för V5A1,V5SA1 och V9A1 och heter 85287 och det fanns inte på scooterworks.com
Ingen storlek alltså...

Jag får väl beställa några munstycken runt 52 samt ett lågfart på 42, man kör väl aldrig med mindre än fullgas i alla fall :)
Post Reply