180 SS kolvfunderingar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

180 SS kolvfunderingar

Post by vespaco »

Vi skaffade oss en 180 SS för ett år sedan, som behöver omsorg och kärlek. Nu är den i delar runt om i Finland för att bli en uppiffad (målning, motorfix och putsning av övriga delar). I vinter skall den återuppstå som den var som ny.

Motorn har fått sig under Vespans lifv och lefverne. Den har blivit uppborrad till 200 cc efter den sista (senaste) fastkörningen. Vi förstod att motorn vad i bra skick. Min kära plockade motorn i delar av pur nyfikenhet och se vad hittade vi: en svetsad kolv! Den fördes med ilfart inklusive cylindern till kontroll och vi fick domen att kolven var deformerad. Vi skaffade omedelbart en ny kolv och cylindern och den honades ihop. Först därefter räknade vi hålen i kolven :cry: och såg att det finns ett hål för mycket (det nedersta). Kolven är välan för Rallyn och/eller PX, som har behov av det extra hålet.

Efter mycket diskuterande med mer och mindre kunniga har vi nu funderat att låta det nedersta hålet vara och sätta ihop skräp.. usäkta motorn. Vi hoppas att, trots att hålet kommer lyftas upp till förgasarens hål, att det inte borde inverka, eventuellt rentavt smörja kolven mera eftersom det kommer oljeblandat bränsle nu undervägen till kolven.

Min fråga är nu om någon på forumet har erfarenhet av det här och vad det kan leda till? Är det en bra eller dålig idé? Andra rekommendationer? Spekulationer?

Ja och har någon en original hyffsig 180 SS cylinder i knuten och skräpar och vill bli av med den så säg till...
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Jag funderade själv på att göra just det någon tidigare ägare av din SS180 hade gjort, dvs borra upp till 200cc och köra med PX kolv. Vad jag förstår så brukar man svetsa/fylla igen det "extrahålet" som blev över. Vad jag förstår så är det ingen fara att lämna det öppet förutom en högre bensinförbrukning. Jag vet att en kille i Malmö har byggt om sin SS180 på just detta sättet och det verkar funka bra (tror jag).

Men med facit i hand känns det skönt att man inte borrade upp SS180 cyllen - orginal puttrar den på aldeles lagomt.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Killen i Malmö (Viktor) kör numera med PX-motor i sin SS, om jag inte är felunderrättad.

Det fanns dessutom en SS i Göteborg (kompis till Mr XP Niklas Enander) som var ombyggd med PX-kolv, effektpipa mm och som gick som tusan. Även han kör dock numera med PX-motor, han sålde trimdelarna till en norrman på ett Göteborg Run & Race.

Även jag har borrat upp en SS 180 till 200 cc, sådär 1967. På den tiden fanns det specialkolvar att köpa för detta. Gav lite mer råstyrka men tyvärr var den borrad för tight så den nöp ofta och gärna. Slutade med att jag bytte tillbaka till 180 cc.
/jens
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Svetsar man inte det hålet, eller fixar en passande kolv utan hål, kommer du att få en väldigt hög bränsleförbrukning och låg vevhuskompression. Insuget kommer nämligen att vara öppet när kolven går ner för att trycka upp gaserna genom överströmningskanalerna, vilket då gör att gaser trycks tillbaka upp genom insuget istället för upp till förbränningsrummet. Inte så bra. Den kommer nog att gå, men risken är att den blir väldigt svag på låga varv och drar mycket soppa.

Kolla om inte det finns s.k GS-kolvar utan hål som passar till SS180 med 200-borrning. Finns det så kan du ju köra med en sån.

Eller som du själv säger, kolla efter en en SS180-cylinder som inte är uppborrad. EHR i stockholm kan nog ha en på nån dammig hylla.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
förstod att motorn vad i bra skick. Min kära plockade motorn i delar av pur nyfikenhet och se vad hittade vi: en svetsad kolv! Den fördes med ilfart inklusive cylindern till kontroll och vi fick domen att kolven var deformerad. Vi skaffade omedelbart en ny kolv och cylindern och den honades ihop. Först därefter räknade vi hålen i kolven :cry: och såg att det finns ett hål för mycket (det nedersta). Kolven är välan för Rallyn och/eller PX, som har behov av det extra hålet.

Efter mycket diskuterande med mer och mindre kunniga har vi nu funderat att låta det nedersta hålet vara och sätta ihop skräp.. usäkta motorn. Vi hoppas att, trots att hålet kommer lyftas upp till förgasarens hål, att det inte borde inverka, eventuellt rentavt smörja kolven mera eftersom det kommer oljeblandat bränsle nu undervägen till kolven.

Min fråga är nu om någon på forumet har erfarenhet av det här och vad det kan leda till? Är det en bra eller dålig idé? Andra rekommendationer? Spekulationer?

Ja och har någon en original hyffsig 180 SS cylinder i knuten och skräpar och vill bli av med den så säg till...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tyvärr är det inte möjligt att använda en PX-motor eftersom vårt mål är att göra SS:n till museifordon. Har ni någon aning om varför motorerna byttes till PX-motorer? Antar att de är mera pålitliga just p.g.a dessa nyp. Hur mycket ökar bränsleförbrukningen? 10%, hälften mera, dubbelt upp?

Vi fick rådet att hona upp cylindern till mera än det rekommenderade värdet, just i förhoppning att det skulle hjälpa mot nyp. Och att använda den bästa oljan.

I några av diskussionerna vi haft med andra så fanns det t.o.m. de, som trodde att i och med att cylindern nu borrats till rätt så tunn, så skulle den vidga aningen mera än normalt under påfrestning och kanske inte nypa riktigt så lätt som tidigare.

Heh, med alla dessa förbättringar: extra hål, tunn cylinder och större glapp + supperrolja så kanske den inte mera skär sig mera... :)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

En PX200-motor är bra mycket mer ekonomisk, driftsäker och har bättre tillgång till reservdelar. Byter man dessutom kickaxel/kick och fläktkåpa är det rätt svårt vid en första anblick märka att den har en annan motor. Men orginal är det ju inte. Fast dom flesta SS180 jag träffat på med en annan motor har haft en Rally 180 eller 200 motor, och inte en PX.

En av anledningarna till att SS180 (Och även GS160) nöp mycket, var att många snålade med oljan, dom ska ju ha sisådär 5% i bensinen enligt handböckerna. En kolvstyrd motor behöver den oljan, och snålar man så nyper det. Dom flesta nypta SS180-kolvar jag sett uppvisar dom klassiska 'för lite olja'-skadorna på kolven, dvs en helt utsmetad kolvsida på avgasportssidan. Värmenyper den endast, så brukar det bli fyra symmetriska skador på kolven, ett i varje hörn så att säga.

Hur mycket bränsleförbrukningen ökar det får man se. Men som sagt, en hel del. Jag jackade en kolv på en moppe en gång, och tog lite för mycket, dvs skapade samma problem som din motor får med PX-kolven. Den drog mer än dubbelt så mycket soppa då. Den varvade iofs mycket högre, men det var trist att behöva tanka hela tiden.

Det enda sättet att undvika nyp är att se till att man har rätt mängd bra olja, fräscha kolvringar, rätt inställd tändning, fräscht och rätt tändstift, inte en massa sot på topp och kolv och sist med inte minst -rätt injusterad förgasare.-

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Tyvärr är det inte möjligt att använda en PX-motor eftersom vårt mål är att göra SS:n till museifordon. Har ni någon aning om varför motorerna byttes till PX-motorer? Antar att de är mera pålitliga just p.g.a dessa nyp. Hur mycket ökar bränsleförbrukningen? 10%, hälften mera, dubbelt upp?

Vi fick rådet att hona upp cylindern till mera än det rekommenderade värdet, just i förhoppning att det skulle hjälpa mot nyp. Och att använda den bästa oljan.

I några av diskussionerna vi haft med andra så fanns det t.o.m. de, som trodde att i och med att cylindern nu borrats till rätt så tunn, så skulle den vidga aningen mera än normalt under påfrestning och kanske inte nypa riktigt så lätt som tidigare.

Heh, med alla dessa förbättringar: extra hål, tunn cylinder och större glapp + supperrolja så kanske den inte mera skär sig mera... :)

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />En PX200-motor är bra mycket mer ekonomisk, driftsäker och har bättre tillgång till reservdelar. Byter man dessutom kickaxel/kick och fläktkåpa är det rätt svårt vid en första anblick märka att den har en annan motor. Men orginal är det ju inte. Fast dom flesta SS180 jag träffat på med en annan motor har haft en Rally 180 eller 200 motor, och inte en PX.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller inte med om att kickaxeln är det enda som syns om man byter motor. SS 180 har en fläktkåpa som inte går att sätta på en PX motor (alltså får man bygga en egen). Men den största detaljen är baktrumman, fälgen och bredden på hela motorpaketet. Sätter man i en PX motor så får man ett flera centimeter stort avstånd mellan motorkåpans galler och motorn (riktigt fult om man är detaljnörd). SS baktrumman går inte att sätta på PX motorn och den har ett karaktäristiskt utseende som man helst vill ha kvar. till sist de breda fälgarna som man kan köra med på PX motorn, men då blir det ocentrerat mot framhjulet.
Avgasystemet är också något man får jobba med om det ska se original ut.

detaljnörden har talat

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Bra sagt Herr D.Etalj Nörd. Visst är det fasen så mycket enklare att bonka in en 200 och på så sätt lösa 87% av alla scootervärldsproblemen, men då får det ju inte synas!

En insmugen svetsad px-kolv syns ju inte i varjefall.
Jag känner en kille i Finland som kör en mycket vacker pet-renoverad Rally 180. Den är museo-registrerad och således tok-orginal. Ägaren själv sover dock dåligt om nätterna, ty hn fick inte fatt på en bra cylinder och kolv. Så det fick bli 200:ans. Jobbigt att få nattsömnen förstörd för att man är detaljscooternörd! :wink:

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

till alla våra kunder som hade GS160/SS rekomenderade vi alltid dom att köra med 4% då trots kolvstyrningen etc så fungerar dagens specifika 2t-olja milsvid bättre än den SAE30 som 5% siffran specificerades på.
Har också själv hårdkört SS på 4%, upp och ner till Tyskland några ggr och annat.

Om man nu planerar att köra sin scooter en del och inte är så meckvan är inte en P/PX200motor bolt on fel i en SS, driftsäkerhet och styrka på ett par timmars jobb.
Okej att kicken är snorful (men man kan köpa en konverterings d:o från scootrs som ser bättre ut och man slipper öppna blocket).

(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jamen kära herr Ola L(ustgas)Ång(a)! Visst är det ju härligt att orsaken att förstöra nattsömnen är en Vespa! Man kunde ju ha en massa andra mycket tråkigare orsaker istället, t.ex. obetalda tv-licenser som är politiskt fel.

Om jag kommer rätt ihåg så är det inte något stort fel att ha en för stor kolv, bara maskinen är korrekt. Museigranskningen kräver mera av det yttre än det inre, eftersom granskarna inte kan peta isär motorn. Men det är bäst att inte skrävla om saken före, under eller efter granskningen. Visst är det emellanåt jobbigt att pet-renovera för att få en tok-original Vespa, men man väljer ju själv sina tokigheter. :D Vem som får sina kickar från en kvarts polle mera och en annan för att Vespan är original. Jag hör till den senare. Och det är ju bra eftersom jag inte är speciellt bra på att åka snabbt.

Om bränsleåtgången fördubblas så blir man ju litet vissen, det finns trevligare saker att göra med en Vespa än att bara sikta på följande bensinsstation för att tanka och blanda i en massa dyr olja. Man vill ju se landskap och annat trevligt. Finns det någon som vet om var man kan hitta en 200 cc kolv som har korrekt antal hål och passar en SS?

Ett annat alternativ är väl att fodra kolven, och det blir väl aktuellt om allt annat går i putten. Men före det får vi väl kolla vad vår motor tycker om den emmentaliske kolven.

Och tack förresten för era kommentarer, jag/vi uppskattar dem verkligen även om de inte alltid är goda nyheter. :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Du kan testa att kolla med kolvar hos www.ebos.se och www.worb5.de

Ingen av dom har kolvar listade för detta men båda har löjligt stora kolvlager av diverse storlekar.
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">(Här i Hong kong har verkligen alla Vespa oldies en P/PX200motor under höger kåpa, även 8" 200c och utbytta kickaxlar, jag berättar inte var en P/PX200motor kostar här för då blir ni ledsna...)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo kan du inte göra det Calle? jag antar att dom är billiga, är det nytillverkade eller begagnade renoverade?
Vore det inte ide att fylla en låda och skicka hem? eller är jag helt fel ute?

Mvh // Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det är italienska PX200-motorer...finns hur många som helst begagnade.

Men i mitt liv har jag tyvärr inte tid att skicka PX-motorer till hugade motorspekulanter.
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men i mitt liv har jag tyvärr inte tid att skicka PX-motorer till hugade motorspekulanter.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Förstår dej // Bobo
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Sätter man i en PX motor så får man ett flera centimeter stort avstånd mellan motorkåpans galler och motorn (riktigt fult om man är detaljnörd)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men då är den ju perfekt för ett breddäcks-kit med sidoförskjuten PX-motor!:D
Allvarligt talat så kunde det vara en idé att pröva med http://www.grand-sport.de för kolvar, det är de som gör bättre kolvar till bla Polini också. Och PX-kolvar upp till 69,1 mm såg jag just nu! Något för alla originaltrimmare! Och för att vara lite nördig: Lägger man i en PX-kolv kommer man upp till ca 208 cc och inte 200, eftersom ss180 har ett slag på 60mm jämfört med px på 57mm.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nikmik</i>
Men då är den ju perfekt för ett breddäcks-kit med sidoförskjuten PX-motor!:D

just det! så kan man göra [|)]

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Välkommen på Forumet Nikmik! Trevligt med lite skön Nordisk inblandning! Vet du om dom där 69,1 mm "px"-kolvarna har standardtjocklek på ringarna ?

lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Välkommen på Forumet Nikmik! Trevligt med lite skön Nordisk inblandning! Vet du om dom där 69,1 mm "px"-kolvarna har standardtjocklek på ringarna ?

tyvär verkar det som ringarna är dom "vanliga", om man ser på gs hemsida..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Yep, 2x2.5mm ringar. Inget för den högvarvige, m.a.o.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Välkommen på Forumet Nikmik! Trevligt med lite skön Nordisk inblandning! Vet du om dom där 69,1 mm "px"-kolvarna har standardtjocklek på ringarna ?

tyvär verkar det som ringarna är dom "vanliga", om man ser på gs hemsida..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI

nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Jo, standardtjocklek, MEN han gör faktiskt kolvarna själv så det kunde ju vara värt att fråga om man kunde få några med tunna ringar. Jag har varit i kontakt med gs-Oliver idag angående annat och han verkar väldigt flexibel.

Och tack Ola för det varma välkomnandet!:D Hoppas ni inte blåser bort alldeles på stora havet nu!

Niklas
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Om han nu gör kolvarna själv skulle man då inte kunna be honom om en PX kolv fast utan "extra hålet"? Det skulle ju vara ett enklare alternativ till att svetsa för den som vill behålla sin "slutborrade" orginalcylinder.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

OH YES!!! :P Jag frågade min kära samma sak, men han menade att det antagligen blir för dyrt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Om han nu gör kolvarna själv skulle man då inte kunna be honom om en PX kolv fast utan "extra hålet"?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">OH YES!!! Jag frågade min kära samma sak, men han menade att det antagligen blir för dyrt.
Det kostar inget att fråga (för den som var vaken/närvarande på tyskalektionerna:cry:).
Om man är flera kanske det blir billigare, vi kanske skulle kunna beställa några stycken tillsammans? Jag skulle möjligen vara intresserad av 2st om det inte drar iväg för mycket.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag böt till franska, som jag redan hunnit glömma. Månne han förstår engelska? Så att han förstår vad vi menar? Vi behöver bara en kolv, vi har bara en SS 200. Någon annan som behöver sådana här kolvar? :P

Jag skickade en engelsk förfrågan, vi får se vad de svarar!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om du slöjdar ihop en liten reed-ventil så behöver du inte köpa en kolv utan hål. Fast det är ju inte riktigt orginal liksom.

Mvh

Guran

<br />Jag böt till franska, som jag redan hunnit glömma. Månne han förstår engelska? Så att han förstår vad vi menar? Vi behöver bara en kolv, vi har bara en SS 200. Någon annan som behöver sådana här kolvar? :P

Jag skickade en engelsk förfrågan, vi får se vad de svarar!

Post Reply