GS160 -64 Besiktning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

GS160 -64 Besiktning

Post by Bobo »

Hade turen att komma över en samling vespor häromdagen (fyra och en halv), däribland en GS160 -64 som jag tänkte försöka besikta på onsdag morgon (tidigt som attan).
Vad bör jag absolut kolla före besiktningen förutom det mest uppenbara att det lyser om den?
Räcker det att kolla att centrummuttrarna är lagom dragna så att det inte glappar?
Ang. bromsverkan, det går ju att köra men man blir ju inte så imponerad av stoppsträckan direkt men det är väl inte mycket att göra åt eller?

Mvh // Bobo
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Kul! Vad var det mer? Får vi se bilder?
Om du ändå tänker dra i muttrarna och byta saxpinne kan du ju passa på att göra rent trummorna ordentligt (på insidan).
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

GS160 /SS180 brukar kunna vara glappa i framsvingen, kolla detta genom att dra i hjulets övre halva i sidled.

Grattis till en fin Vespamodell!

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Kul! Vad var det mer? Får vi se bilder?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

GS160 -64 : I besiktningsbart skick (eller det får vi se på onsdag)
GS160 -63 : En och en halv...typ i ett underbart patinerat skick (läs "finns en del att göra")
SS180 -68 : Isärplockad men borde bara vara att skruva ihop igen.
Rally 200 -75 : Nästan besiktningsbar.

Tänkte försöka avyttra Rallyn och 63-orna
Får se om jag hinner fixa ngn bild på hela gänget nu i veckan.


Mvh // Björn
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

lika bra att säga det nu innan du ångarar dig efter att ha sålt:
om du med 1963 menar GS160 med lucka i bakskärmen (tillverkade 1962), så är de mest eftetraktade av de scootrar som du köpt! (grattis till en fin samling förresten).

64:a GS (Mk2) finns många fler av. nu ska man kanske köra fordon för att de är snygga, inte för att de är ovanliga, men GS160 Mk1 är ju också snyggare (tycker jag i alla fall)

Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag har hört att de är närmast värdelösa i Sverige och Norge nu, F.
Ingen vågar ge sig på dem. De skulle bara jämföras med din.
/P ;)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />lika bra att säga det nu innan du ångarar dig efter att ha sålt:
om du med 1963 menar GS160 med lucka i bakskärmen (tillverkade 1962), så är de mest eftetraktade av de scootrar som du köpt! (grattis till en fin samling förresten).

64:a GS (Mk2) finns många fler av. nu ska man kanske köra fordon för att de är snygga, inte för att de är ovanliga, men GS160 Mk1 är ju också snyggare (tycker jag i alla fall)

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Kul! Vad var det mer? Får vi se bilder?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

GS160 -64 : I besiktningsbart skick (eller det får vi se på onsdag)
GS160 -63 : En och en halv...typ i ett underbart patinerat skick (läs "finns en del att göra")
SS180 -68 : Isärplockad men borde bara vara att skruva ihop igen.
Rally 200 -75 : Nästan besiktningsbar.

Tänkte försöka avyttra Rallyn och 63-orna
Får se om jag hinner fixa ngn bild på hela gänget nu i veckan.




Mvh // Björn

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

grattis! så du vill inte sälja super sporten då?:wink:
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> lika bra att säga det nu innan du ångarar dig efter att ha sålt:
om du med 1963 menar GS160 med lucka i bakskärmen (tillverkade 1962), så är de mest eftetraktade av de scootrar som du köpt! (grattis till en fin samling förresten).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Japp just den sorten, Jo jag vet, 63-orna är fina, fast jag har inte tid att renovera.
Ska tänka över saken, kanske får plocka ihop en ratbike av 63-orna och sälja 64:an istället. Har inte så bråttom men har heller inte möjlighet att ha kvar allihopa pga platsbrist (+ risk att familjen sätter in mej på sinnessjukhus om jag säger att jag ska ha 6 vespor:P).

Nu ska jag gå och leka med kaustiksoda i PX-cyllen, får se hur det slutar.

Mvh // Bobo
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">grattis! så du vill inte sälja super sporten då?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ha,Ha.. njae det är väl egentligen den jag tycker är ballast, dessutom är den som tur är inte målad utan bara så där lagom sliten så att det syns att den är gammal men ingen rishög.
Ngn buckla finns också men inte värre än att det går att fixa eller att den får vara kvar.
Hinner jag få ihop den i vinter blir det den jag kommer på till premiären :D

Mvh // Bobo
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">grattis! så du vill inte sälja super sporten då?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ha,Ha.. njae det är väl egentligen den jag tycker är ballast, dessutom är den som tur är inte målad utan bara så där lagom sliten så att det syns att den är gammal men ingen rishög.
Ngn buckla finns också men inte värre än att det går att fixa eller att den får vara kvar.
Hinner jag få ihop den i vinter blir det den jag kommer på till premiären :D

Mvh // Bobo


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jag förstår dig..
klubbo
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Fri 15 Sep 2006, 18:57
Location: Karlstad

Post by klubbo »

Kan vara intresserad av 200:an - skicka ett mail till mig om du känner för att kränga iväg den!

claes@bikeracer.com
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Kan vara intresserad av 200:an - skicka ett mail till mig om du känner för att kränga iväg den!

claes@bikeracer.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag ställer mig gärna i kö:) Ska du avyttra rallyn och inte klubbo vill ha den, så vill antagligen jag! bufflig(snabela)yahoo.com
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Håll er till tåls grabbar:wink:
Rallyn blir med stor sannolikhet till salu så småningom, sätter in en annons på "marknaden" när det blir dags, har bara lite svårt att välja vilka jag ska ha kvar men Rallyn åker nog.

Sätter en tia på att GS:en som ska besiktas imorgon kommer få nedslag på framlagret, tycker det låter rätt mycket, dock inget glapp.

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Här följer några bilder som utlovat,

Först GS160 63:orna
Image

Sedan GS160 -64
Image

Här har vi SS180 -68
Image

Och sist men inte minst utan störst Rally 200 -75
Image

Mvh // Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Underbart skick på Rally, SS och 64:an!
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Underbart skick på Rally, SS och 64:an!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst är det, men det jobbiga är att alla är "sköna" på sitt sätt vilket innebär att det bergis kommer bli lättare för mej att ordna förvaring än att välja bort ngn. Det var inte riktigt det som var meningen när jag köpte dom men vad ska man göra? Blunda och peka? Snurra flaska? Nä dom blir nog kvar ett tag iallafall.


Ang. besiktningen så blev det nerslag på framlagren men inget annat.

Mvh // Bobo
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Tänkte ge mej på framhjulslagren i veckan, ramlar det isär av sej självt eller är det ngt speciellt man behöver veta?
Har listat ut att muttern är "felgängad" men inte gjort ngt mer.

Mvh // Bobo
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Kan tipsa andra som skall göra detta att om man är lite finurlig kan man använda hjulet och några av dom andra delarna som avdragare för att få ut hjulaxeln.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
Post Reply