Missljud framhjulslager, fixat
Missljud framhjulslager, fixat
Hej folks. Min PX200E har genomlidit besiktningen. Resultat: klen frambroms och ett visslande missljud i framhjulslager=2:or.
Bes.killen menade att det var rätt vanligt att fett läcker ut från lagret och lägger sej på bromsarna på Vespor. Onekligen känns det så..bromsen tar bättre när man hållt den inne ett tag.
Så: nu kommer frågorna. Det är två lager som ska bytas, inte sant? Det ena sitter väl i den yttre bromsskölden (den med kronmuttern) och kan drivas ut rätt enkelt och det andra inne vid navet (och då måste väl hela millevitten demonteras?)?
Vad är det för lager och vem har dessa lager? EM-scooters listar inga såvitt jag kan se. En sökning här gav inte så mycket kring PX200.
Vad mer ska jag handla - packbox(ar)?
Bromsbackarna får jag väl byta också, dom e väl impregnerade av fett om bes.killen har rätt.
Slutligen - är detta ett jobb för en Vespa-newbie med bilskruvarvana och -verktyg, eller ska man leja bort det?
Tacksam för tips /Richard
Bes.killen menade att det var rätt vanligt att fett läcker ut från lagret och lägger sej på bromsarna på Vespor. Onekligen känns det så..bromsen tar bättre när man hållt den inne ett tag.
Så: nu kommer frågorna. Det är två lager som ska bytas, inte sant? Det ena sitter väl i den yttre bromsskölden (den med kronmuttern) och kan drivas ut rätt enkelt och det andra inne vid navet (och då måste väl hela millevitten demonteras?)?
Vad är det för lager och vem har dessa lager? EM-scooters listar inga såvitt jag kan se. En sökning här gav inte så mycket kring PX200.
Vad mer ska jag handla - packbox(ar)?
Bromsbackarna får jag väl byta också, dom e väl impregnerade av fett om bes.killen har rätt.
Slutligen - är detta ett jobb för en Vespa-newbie med bilskruvarvana och -verktyg, eller ska man leja bort det?
Tacksam för tips /Richard
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />
Bes.killen menade att det var rätt vanligt att fett läcker ut från lagret och lägger sej på bromsarna på Vespor. Onekligen känns det så..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
låter som en (som vanligt) okunnig besiktningsman. Vespor brukar ha problem med att det läcker ut växellådsolja ut i bakbromstrumman när packboxen/lagret är slut. har aldrig hört om att lagerfett i framnavet skull krypa ut, skulle vara då om lagren är så slut att de blir extremt varmt och att fettet kommer ut.
troligtvis har du bara dåliga lagrer (som måste bytas). hur dålig är bromsen, kan man stanna med den utan hjälp av bakbromsen?
lycka till
Federico
<br />
Bes.killen menade att det var rätt vanligt att fett läcker ut från lagret och lägger sej på bromsarna på Vespor. Onekligen känns det så..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
låter som en (som vanligt) okunnig besiktningsman. Vespor brukar ha problem med att det läcker ut växellådsolja ut i bakbromstrumman när packboxen/lagret är slut. har aldrig hört om att lagerfett i framnavet skull krypa ut, skulle vara då om lagren är så slut att de blir extremt varmt och att fettet kommer ut.
troligtvis har du bara dåliga lagrer (som måste bytas). hur dålig är bromsen, kan man stanna med den utan hjälp av bakbromsen?
lycka till
Federico
Nja, den är rätt seg. Den tar bättre när man hållt den inne en stund, men nåt annat än långsam fartsäkning är inte möjligt med den frambromsen. Stadstrafik innebär bakbroms, och så vill jag inte ha det heller. Klart jag måste titta på det. Men: Vespan har gått 1700 dokumenterade mil, varav max 100 mil de senaste 10 åren. Varför skulle framhjulslagren vara slut? Kan det inte bara vara så att dom behöver nytt fett och en åtdragning med momentnyckel?
/R
/R
Hej!
På P/PX SKALL det låta från framhjulslagrena, detta beror på att det inre lagret är ett nållager och löper direkt på axeln som sitter 'direkt' i gaffeln så ljudet fortplantas på ett helt annat sätt än om det skulle varit 'vanliga' lager.
Alltså kan inte P/PX jämföras med andra MC/Vespor även när det gäller detta.
Dock kan lagrena (och är ofta) vara slitna ändå, billigt att byta.
Problemet är om det inte underhållts ordentligt så kan axeln på gaffeln rosta/skadas och då får du byta hela gaffeln om du har lagerproblem. (det går att byta svingen men det blir sällan bra.)
Båda lagrena sitter i trumman och är lättas att byta, dessutom finns båda lagrena och packboxen på lagergrossister i Sverige, kommer inte ihåg storleken på nållagret, men kullagret är 6202 2RS
VH/Calle
På P/PX SKALL det låta från framhjulslagrena, detta beror på att det inre lagret är ett nållager och löper direkt på axeln som sitter 'direkt' i gaffeln så ljudet fortplantas på ett helt annat sätt än om det skulle varit 'vanliga' lager.
Alltså kan inte P/PX jämföras med andra MC/Vespor även när det gäller detta.
Dock kan lagrena (och är ofta) vara slitna ändå, billigt att byta.
Problemet är om det inte underhållts ordentligt så kan axeln på gaffeln rosta/skadas och då får du byta hela gaffeln om du har lagerproblem. (det går att byta svingen men det blir sällan bra.)
Båda lagrena sitter i trumman och är lättas att byta, dessutom finns båda lagrena och packboxen på lagergrossister i Sverige, kommer inte ihåg storleken på nållagret, men kullagret är 6202 2RS
VH/Calle
Tack för lagerdimension och tips..men, alltså: KAN framhjulslager vara kass på en Vespa som gått 1700 mil? Missljudet som bes.killen hörde uppträdde när han - med spinnande hjul - svängde gaffeln fram och tillbaks. Då hördes ett lätt vinande som jag först trodde var att däcket tog i broms/speedokabelhöljena, men han menade att det var lagermissljud. Dags att ta isär och verifiera?
Jaja, hade man inte jobb så fick man. *suckar*
/R
Jaja, hade man inte jobb så fick man. *suckar*
/R
Plocka isär det & kolla, ser det OK ut pilla i nytt fett & sätt ihop.
(lossa bara muttern på vänster sida)
Ta ur hastighetsmätardrevet, <font color="red">lilla hjulet i änden av hastighetsmätarvajern, ur</font id="red"> bromsskölden innan du monterar <font color="red">bromstrumman</font id="red">, därefter montera hastighetsmätardrevet.
:)
(lossa bara muttern på vänster sida)
Ta ur hastighetsmätardrevet, <font color="red">lilla hjulet i änden av hastighetsmätarvajern, ur</font id="red"> bromsskölden innan du monterar <font color="red">bromstrumman</font id="red">, därefter montera hastighetsmätardrevet.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />Bra tips, tack! Will do. Passar på att smörja upp tröga bromsdetaljer och ruggar upp belägg och trumma med slippapper efter att ha tvättat dom i <font size="3"><font color="blue"><b>thinner</b></font id="blue"></font id="size3">. Vanligt kullagerfett torde duga till lagren, eller ska man ha sånt grått molybdensulfid-grejs? <font size="3"><b><font color="blue">Ja</font id="blue">/R</b></font id="size3"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
:)
<br />Bra tips, tack! Will do. Passar på att smörja upp tröga bromsdetaljer och ruggar upp belägg och trumma med slippapper efter att ha tvättat dom i <font size="3"><font color="blue"><b>thinner</b></font id="blue"></font id="size3">. Vanligt kullagerfett torde duga till lagren, eller ska man ha sånt grått molybdensulfid-grejs? <font size="3"><b><font color="blue">Ja</font id="blue">/R</b></font id="size3"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />Bra tips, tack! Will do. Passar på att smörja upp tröga bromsdetaljer och ruggar upp belägg och trumma med slippapper efter att ha tvättat dom i bensin. Vanligt kullagerfett torde duga till lagren, eller ska man ha sånt grått molybdensulfid-grejs?
/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du behöver inget specialfett, vanligt fungerar. man kan fila spår i beläggen om det inte hjälper att slipa.
om du ska besiktiga och har möjlighet att välja en annan station så gör det, en del besiktningsmän är så duktiga att de kan hitta massor med fel som inte är fel. de tror att man kan jämföra vespa med en modern motorcykel och har sin checklista utformad efter det också. snart börjar de väl kolla om kedjan är ordentligt spänd.
kolla dina lager och byt om de är slut, försvinner inte ljudet efter det är det helt normalt ljud som Calle skriver, bara svårt att bedöma här på forumet. är de verkilgen dåliga så måste det ju fixas.
får du samma problem vid ombesiktningen efter att ha fixat framlagren så hör av dig på fredrik@soulscooter.com , jag har några tips på hur du går vidare med bilprovningen.
lycka till
Federico
<br />Bra tips, tack! Will do. Passar på att smörja upp tröga bromsdetaljer och ruggar upp belägg och trumma med slippapper efter att ha tvättat dom i bensin. Vanligt kullagerfett torde duga till lagren, eller ska man ha sånt grått molybdensulfid-grejs?
/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du behöver inget specialfett, vanligt fungerar. man kan fila spår i beläggen om det inte hjälper att slipa.
om du ska besiktiga och har möjlighet att välja en annan station så gör det, en del besiktningsmän är så duktiga att de kan hitta massor med fel som inte är fel. de tror att man kan jämföra vespa med en modern motorcykel och har sin checklista utformad efter det också. snart börjar de väl kolla om kedjan är ordentligt spänd.
kolla dina lager och byt om de är slut, försvinner inte ljudet efter det är det helt normalt ljud som Calle skriver, bara svårt att bedöma här på forumet. är de verkilgen dåliga så måste det ju fixas.
får du samma problem vid ombesiktningen efter att ha fixat framlagren så hör av dig på fredrik@soulscooter.com , jag har några tips på hur du går vidare med bilprovningen.
lycka till
Federico
Tack för tips. Moraliskt och praktiskt styrkt går jag till verket i mitten på veckan där nästa lediga dag finns. Ber att få återkomma. Häpp/R
Edit: Jahapp. Monterade isär, inspekterade, hittade varken torkade/slitna/glappande delar i lagerhusen - allt såg bara fräscht ut. Renovera bromsbackarna, slipa lite i trumman, i med nytt fett i st f det gamla och ihopmonterat igen. Funkar finfint - men det tycker inte bilprovningen - missljudet är kvar, dom vägrar godkänna.
Så suckar man uppgivet. Dags att byta lager. Kan nu nån vänlig själ ge mej <b>artikelnummer och en bra leverantör på nållagren (kan det vara HK16 16?), rullagret (6202 2RS?) och packboxen</b>? Haynes manual är rätt fattig (även) i det avseendet. Jag vill ha alla delar hemma innan jag börjar, eftersom jag måste skruva på gården, och det måste ske i en omgång. Glömde såklart mäta lagren när jag hade det isär..
Tackar för hjälpen på förhand /R
Edit: Jahapp. Monterade isär, inspekterade, hittade varken torkade/slitna/glappande delar i lagerhusen - allt såg bara fräscht ut. Renovera bromsbackarna, slipa lite i trumman, i med nytt fett i st f det gamla och ihopmonterat igen. Funkar finfint - men det tycker inte bilprovningen - missljudet är kvar, dom vägrar godkänna.
Så suckar man uppgivet. Dags att byta lager. Kan nu nån vänlig själ ge mej <b>artikelnummer och en bra leverantör på nållagren (kan det vara HK16 16?), rullagret (6202 2RS?) och packboxen</b>? Haynes manual är rätt fattig (även) i det avseendet. Jag vill ha alla delar hemma innan jag börjar, eftersom jag måste skruva på gården, och det måste ske i en omgång. Glömde såklart mäta lagren när jag hade det isär..
Tackar för hjälpen på förhand /R
Så. Då är det väl dags då. Tog isär rubbet idag och hittade följande:
a) 2 nållager i bromsskölden som var helt kass (rostiga, nålar som saknas etc)
b) en hjulaxel vars innersta del (närmast svingen) är grovporig/rostig kring nållagerytorna - resten är fin.
c) 2 lager i "navdelen" av framhjulet som ser ut att vara friska, men som besiktningen gnällt på missljud ifrån
d)en saknad bricka mellan det yttersta lagret (kullagret) och kronmuttern
Nu några frågor:
Jag måste hämta hem rätt lager imorron. Kan någon bekräfta vilak dimensioner/lagernummer det handlar om - utan att jag behöver knacka ur dom och mäta?
1) de innersta nållagren (mot svingen): jag har mätt upp
YD=28mm ID=22mm, bredd=12mm (?) - lika för bägge lagren
2) det yttre nållagret: YD=26mm ID=20mm och djup 20mm (?)
3) Kullagret ytterst har jag fått uppgift på att det ska vara 6202 2RS - men siffrorna i gummit på mitt lager säger nåt annat..ÄR det 6202 2RS?
4) Packboxen mellan bromsskölden och ytterdelen har märkningen 46 56 4 RP - är detta dimension och typ?
5) brickan ytterst (under kronmuttern) syns i Haynes-manulen. Måste den vara där, eller finns det varianter som saknar brickan?
Packningen mellan axeln och innersta nållagret ser ut att vara hel, likaså o-ringen allra innerst mot svingen. Dessa kommer jag återanvända. Kan det fungera att slipa av innersta delen av axeln med smärgelduk? Trots allt är det bara fjädringsrörelsen som hanteras av den delen av axeln om jag fattat rätt, och inget av hjulets rotation.
Kan någon vänlig själ bekräfta lagerdimensionerna? Kan nån dessutom berätta för mej hur jag ska göra med axelns rostiga del?
Tack för all hjälp....
/Richard
a) 2 nållager i bromsskölden som var helt kass (rostiga, nålar som saknas etc)
b) en hjulaxel vars innersta del (närmast svingen) är grovporig/rostig kring nållagerytorna - resten är fin.
c) 2 lager i "navdelen" av framhjulet som ser ut att vara friska, men som besiktningen gnällt på missljud ifrån
d)en saknad bricka mellan det yttersta lagret (kullagret) och kronmuttern
Nu några frågor:
Jag måste hämta hem rätt lager imorron. Kan någon bekräfta vilak dimensioner/lagernummer det handlar om - utan att jag behöver knacka ur dom och mäta?
1) de innersta nållagren (mot svingen): jag har mätt upp
YD=28mm ID=22mm, bredd=12mm (?) - lika för bägge lagren
2) det yttre nållagret: YD=26mm ID=20mm och djup 20mm (?)
3) Kullagret ytterst har jag fått uppgift på att det ska vara 6202 2RS - men siffrorna i gummit på mitt lager säger nåt annat..ÄR det 6202 2RS?
4) Packboxen mellan bromsskölden och ytterdelen har märkningen 46 56 4 RP - är detta dimension och typ?
5) brickan ytterst (under kronmuttern) syns i Haynes-manulen. Måste den vara där, eller finns det varianter som saknar brickan?
Packningen mellan axeln och innersta nållagret ser ut att vara hel, likaså o-ringen allra innerst mot svingen. Dessa kommer jag återanvända. Kan det fungera att slipa av innersta delen av axeln med smärgelduk? Trots allt är det bara fjädringsrörelsen som hanteras av den delen av axeln om jag fattat rätt, och inget av hjulets rotation.
Kan någon vänlig själ bekräfta lagerdimensionerna? Kan nån dessutom berätta för mej hur jag ska göra med axelns rostiga del?
Tack för all hjälp....
/Richard
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
Nu några frågor:
Jag måste hämta hem rätt lager imorron. Kan någon bekräfta vilak dimensioner/lagernummer det handlar om - utan att jag behöver knacka ur dom och mäta?
1) de innersta nållagren (mot svingen): jag har mätt upp
YD=28mm ID=22mm, bredd=12mm (?) - lika för bägge lagren
<font color="blue">Ja, de heter HK2212 och har de mått du beskrev, samma båda två</font id="blue">
2) det yttre nållagret: YD=26mm ID=20mm och djup 20mm (?)
<font color="blue">Detta heter HK2016 och är YD 26, ID 20 , d 16</font id="blue">
3) Kullagret ytterst har jag fått uppgift på att det ska vara 6202 2RS - men siffrorna i gummit på mitt lager säger nåt annat..ÄR det 6202 2RS?
<font color="blue">Ja det ska det vara, fettet får varken läcka ut i bromstrumman eller ut mot muttern så det ska vara 2RS</font id="blue">
4) Packboxen mellan bromsskölden och ytterdelen har märkningen 46 56 4 RP - är detta dimension och typ?
<font color="blue">Typen vet jag inte men siffrorna anger dimensionen.</font id="blue">
5) brickan ytterst (under kronmuttern) syns i Haynes-manulen. Måste den vara där, eller finns det varianter som saknar brickan?
<font color="blue">Om gängorna når ända ner till lagret och saxpinnen får plats i muttern är det nog OK, har dock aldrig kört så själv</font id="blue">
Packningen mellan axeln och innersta nållagret ser ut att vara hel, likaså o-ringen allra innerst mot svingen. Dessa kommer jag återanvända. Kan det fungera att slipa av innersta delen av axeln med smärgelduk? Trots allt är det bara fjädringsrörelsen som hanteras av den delen av axeln om jag fattat rätt, och inget av hjulets rotation.
<font color="blue">Du kan smärgla så du blir av med vassa kanter men porigheten är nog inget att göra åt, som du sa så är det bara fjädring där.</font id="blue">
<font color="blue">Man kan även byta axeln utan att röra svingen, den är bara bankad på plats och värmer man svingen försiktigt kring hjulaxeln och har ett bra mothåll kan man slå ut den och sedan sätta i en ny. Den slås ut genom att man bankar på muttersidan (och det är enda gången man får slå på gängor
.) </font id="blue"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu några frågor:
Jag måste hämta hem rätt lager imorron. Kan någon bekräfta vilak dimensioner/lagernummer det handlar om - utan att jag behöver knacka ur dom och mäta?
1) de innersta nållagren (mot svingen): jag har mätt upp
YD=28mm ID=22mm, bredd=12mm (?) - lika för bägge lagren
<font color="blue">Ja, de heter HK2212 och har de mått du beskrev, samma båda två</font id="blue">
2) det yttre nållagret: YD=26mm ID=20mm och djup 20mm (?)
<font color="blue">Detta heter HK2016 och är YD 26, ID 20 , d 16</font id="blue">
3) Kullagret ytterst har jag fått uppgift på att det ska vara 6202 2RS - men siffrorna i gummit på mitt lager säger nåt annat..ÄR det 6202 2RS?
<font color="blue">Ja det ska det vara, fettet får varken läcka ut i bromstrumman eller ut mot muttern så det ska vara 2RS</font id="blue">
4) Packboxen mellan bromsskölden och ytterdelen har märkningen 46 56 4 RP - är detta dimension och typ?
<font color="blue">Typen vet jag inte men siffrorna anger dimensionen.</font id="blue">
5) brickan ytterst (under kronmuttern) syns i Haynes-manulen. Måste den vara där, eller finns det varianter som saknar brickan?
<font color="blue">Om gängorna når ända ner till lagret och saxpinnen får plats i muttern är det nog OK, har dock aldrig kört så själv</font id="blue">
Packningen mellan axeln och innersta nållagret ser ut att vara hel, likaså o-ringen allra innerst mot svingen. Dessa kommer jag återanvända. Kan det fungera att slipa av innersta delen av axeln med smärgelduk? Trots allt är det bara fjädringsrörelsen som hanteras av den delen av axeln om jag fattat rätt, och inget av hjulets rotation.
<font color="blue">Du kan smärgla så du blir av med vassa kanter men porigheten är nog inget att göra åt, som du sa så är det bara fjädring där.</font id="blue">
<font color="blue">Man kan även byta axeln utan att röra svingen, den är bara bankad på plats och värmer man svingen försiktigt kring hjulaxeln och har ett bra mothåll kan man slå ut den och sedan sätta i en ny. Den slås ut genom att man bankar på muttersidan (och det är enda gången man får slå på gängor

Miljoner tack för dessa fakta!! NU kan jag sätta fart (och ha mitt transportmedel igång ikväll igen).
<b>Edit:</b> Nåja...det tog längre tid än jag trodde. Berodde på två saker:
Nållagertätningen på "hjulsidan" var en överraskning som ploppade ut när jag knackade ur de gamla lagren, men jag lyckades hitta rätt sort till sist. Den stora packboxen är såklart icke-industristandard men samma sak där - lyckades hitta den via en bra lagerpulare i Malmö.
Sen, efter hopmonteringen, hade jag ingen hastighetsmätare längre p g a felmonterat hastighetsmätardrev. Plastdrevet slipades sönder på en sekund eftersom jag monterade det med fel ände neråt så att det inte kunde rotera..Haynes manual nämner inte ett ord om hur det ska sitta.
Drevet har olika utformning i ändarna - ändan med det större, runda hålet ska sitta längst in!
Sammanfattning: Lärorikt, ganska billigt och relativt enkelt jobb om man har ett bra skjutmått och bra verktyg för lagerbytet. Väntetid på delarna. Tack till alla som bistått med råd och dåd. Och ja..framhjulslagret är 100% tyst nu, så jag tvingas (motvilligt) ge besiktningskillen rätt.
/R
<b>Edit:</b> Nåja...det tog längre tid än jag trodde. Berodde på två saker:
Nållagertätningen på "hjulsidan" var en överraskning som ploppade ut när jag knackade ur de gamla lagren, men jag lyckades hitta rätt sort till sist. Den stora packboxen är såklart icke-industristandard men samma sak där - lyckades hitta den via en bra lagerpulare i Malmö.
Sen, efter hopmonteringen, hade jag ingen hastighetsmätare längre p g a felmonterat hastighetsmätardrev. Plastdrevet slipades sönder på en sekund eftersom jag monterade det med fel ände neråt så att det inte kunde rotera..Haynes manual nämner inte ett ord om hur det ska sitta.
Drevet har olika utformning i ändarna - ändan med det större, runda hålet ska sitta längst in!
Sammanfattning: Lärorikt, ganska billigt och relativt enkelt jobb om man har ett bra skjutmått och bra verktyg för lagerbytet. Väntetid på delarna. Tack till alla som bistått med råd och dåd. Och ja..framhjulslagret är 100% tyst nu, så jag tvingas (motvilligt) ge besiktningskillen rätt.

/R
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej, kul att grejorna funkar
HH-mätar drevet har visserligen hål i båda ändar av tillverkningsskäl men i övre ändan är hålet större och lite koniskt för att mätarwiren ska glida in snyggt. Sedan ska man (och jag fuskar själv)egentligen ta ut drevet innan man sätter på trumman eftersom trummans metalldrev skär sönder plastdrevet om de kommer fel mot varandra. Alternativt så snurras hjulet försiktigt medan trumman monteras men det är en "nödlösning"
mvh/
Henrik Börjeson
HH-mätar drevet har visserligen hål i båda ändar av tillverkningsskäl men i övre ändan är hålet större och lite koniskt för att mätarwiren ska glida in snyggt. Sedan ska man (och jag fuskar själv)egentligen ta ut drevet innan man sätter på trumman eftersom trummans metalldrev skär sönder plastdrevet om de kommer fel mot varandra. Alternativt så snurras hjulet försiktigt medan trumman monteras men det är en "nödlösning"
mvh/
Henrik Börjeson
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Uuups, såg att Fritte redan tipsat om att ta ur drevet - nåja, goda råd kan upprepas.
Däremot är jag inte helt klar på varför lilla ändan av plastdrevet ska sitta mot vajern. Drevets skärning spelar ingen roll om man vänder det men det blir svårare att pricka med kabeln, om den ens går hela vägen ner.
Jag har kört stora ändan upp utan problem men däremot käkat åtskilliga drev när jag bankat på trumman eller om mätarwiren varit rostig och gått trögt
mvh/
Henrik B
Däremot är jag inte helt klar på varför lilla ändan av plastdrevet ska sitta mot vajern. Drevets skärning spelar ingen roll om man vänder det men det blir svårare att pricka med kabeln, om den ens går hela vägen ner.
Jag har kört stora ändan upp utan problem men däremot käkat åtskilliga drev när jag bankat på trumman eller om mätarwiren varit rostig och gått trögt
mvh/
Henrik B
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
"Vanligt kullagerfett torde duga till lagren, eller ska man ha sånt grått molybdensulfid-grejs?"
Fett innehållande molybdensulfid ska man undvika om man inte tycker att lagerbyte är det roligaste man kan göra på helgerna och kvällar.
Innehåller typ slipmedel som nål och kullager inte älskar.
Fick info för några år sedan att vissa lagerfett är hygroskopiska och därmed inte heller så lämpliga för lager på vespor eller andra fordon.
SKF LGEP 2/0.4 lagerfett har jag blivit rekomenderad att använda och har gjort så utan några problem.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Fett innehållande molybdensulfid ska man undvika om man inte tycker att lagerbyte är det roligaste man kan göra på helgerna och kvällar.
Innehåller typ slipmedel som nål och kullager inte älskar.
Fick info för några år sedan att vissa lagerfett är hygroskopiska och därmed inte heller så lämpliga för lager på vespor eller andra fordon.
SKF LGEP 2/0.4 lagerfett har jag blivit rekomenderad att använda och har gjort så utan några problem.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />"Vanligt kullagerfett torde duga till lagren, eller ska man ha sånt grått molybdensulfid-grejs?"
Fett innehållande molybdensulfid ska man undvika om man inte tycker att lagerbyte är det roligaste man kan göra på helgerna och kvällar.
Innehåller typ slipmedel som nål och kullager inte älskar.
Fick info för några år sedan att vissa lagerfett är hygroskopiska och därmed inte heller så lämpliga för lager på vespor eller andra fordon.
SKF LGEP 2/0.4 lagerfett har jag blivit rekomenderad att använda och har gjort så utan några problem.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83225
har själv använt detta fett på dussintals grejer, kaninte tänka mig att ett fett avset för kullager skulle ha en slipande effekt?
<br />"Vanligt kullagerfett torde duga till lagren, eller ska man ha sånt grått molybdensulfid-grejs?"
Fett innehållande molybdensulfid ska man undvika om man inte tycker att lagerbyte är det roligaste man kan göra på helgerna och kvällar.
Innehåller typ slipmedel som nål och kullager inte älskar.
Fick info för några år sedan att vissa lagerfett är hygroskopiska och därmed inte heller så lämpliga för lager på vespor eller andra fordon.
SKF LGEP 2/0.4 lagerfett har jag blivit rekomenderad att använda och har gjort så utan några problem.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83225
har själv använt detta fett på dussintals grejer, kaninte tänka mig att ett fett avset för kullager skulle ha en slipande effekt?
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Det trodde inte jag heller, det var en av lärarna på dåvarande Arméns Tekniska Skola nuvarande FMTS som upplyste mig om detta och med hänsyn till den jätte-erfarenhet den mannen besitter så har jag ingen anledning att ifrågasätta det han säger.
Men även den bäste kan ju ha fel, så tills att någon motbevisat honom så tror jag på det han säger.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Men även den bäste kan ju ha fel, så tills att någon motbevisat honom så tror jag på det han säger.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Det trodde inte jag heller, det var en av lärarna på dåvarande Arméns Tekniska Skola nuvarande FMTS som upplyste mig om detta och med hänsyn till den jätte-erfarenhet den mannen besitter så har jag ingen anledning att ifrågasätta det han säger.
Men även den bäste kan ju ha fel, så tills att någon motbevisat honom så tror jag på det han säger.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
saxat från wikipedia:
The structure, appearance, and feel of molybdenum disulfide is similar to graphite - a sandwich of layers of molybdenum atoms between the layers of sulfur atoms. Due to the weak interactions between the sheets of sulfide atoms, MoS2 has a lubricating effect. Finely powdered MoS2 with particle sizes in the range of 1-100 µm is a common dry lubricant. It is also often mixed into various oils and greases, which allows the mechanisms lubricated by it to keep running for a while longer, even in cases of almost complete oil loss - finding an important use in aircraft engines.
MoS2 grease is recommended for CV and universal joints.
It is also used as a lubricating additive to special plastics, notably nylon and teflon.
During the Vietnam war, a commercial molybdenum disulfide product, "Dri-Slide", was used for lubricating troop's weapons; the military refused to supply it, as it was "not in the manual", so it was sent to soldiers by their parents and friends privately.[2] Another application is for coating bullets, giving them easier passage through the rifle barrel with less deformation and better ballistic accuracy.
Self-lubricating composite coatings for high temperature applications were developed at the Oak Ridge National Laboratory. A composite coating of molybdenum disulfide and titanium nitride was created on the surface of parts by chemical vapor deposition
<br />Det trodde inte jag heller, det var en av lärarna på dåvarande Arméns Tekniska Skola nuvarande FMTS som upplyste mig om detta och med hänsyn till den jätte-erfarenhet den mannen besitter så har jag ingen anledning att ifrågasätta det han säger.
Men även den bäste kan ju ha fel, så tills att någon motbevisat honom så tror jag på det han säger.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
saxat från wikipedia:
The structure, appearance, and feel of molybdenum disulfide is similar to graphite - a sandwich of layers of molybdenum atoms between the layers of sulfur atoms. Due to the weak interactions between the sheets of sulfide atoms, MoS2 has a lubricating effect. Finely powdered MoS2 with particle sizes in the range of 1-100 µm is a common dry lubricant. It is also often mixed into various oils and greases, which allows the mechanisms lubricated by it to keep running for a while longer, even in cases of almost complete oil loss - finding an important use in aircraft engines.
MoS2 grease is recommended for CV and universal joints.
It is also used as a lubricating additive to special plastics, notably nylon and teflon.
During the Vietnam war, a commercial molybdenum disulfide product, "Dri-Slide", was used for lubricating troop's weapons; the military refused to supply it, as it was "not in the manual", so it was sent to soldiers by their parents and friends privately.[2] Another application is for coating bullets, giving them easier passage through the rifle barrel with less deformation and better ballistic accuracy.
Self-lubricating composite coatings for high temperature applications were developed at the Oak Ridge National Laboratory. A composite coating of molybdenum disulfide and titanium nitride was created on the surface of parts by chemical vapor deposition
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Castrols rekomendation:
CASTROL MS3
Svart smörjfett baserat på mineralolja och lithium . Innehåller högtryckstillsatter och molybdensulfid (MoS2) .Till chassissmörjning och upphängningar mm. Bör ej användas till lager .
NLGI 2 / 400 gr fettpatron
Vad ska man tro?
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
CASTROL MS3
Svart smörjfett baserat på mineralolja och lithium . Innehåller högtryckstillsatter och molybdensulfid (MoS2) .Till chassissmörjning och upphängningar mm. Bör ej användas till lager .
NLGI 2 / 400 gr fettpatron
Vad ska man tro?
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Castrols rekomendation:
CASTROL MS3
Svart smörjfett baserat på mineralolja och lithium . Innehåller högtryckstillsatter och molybdensulfid (MoS2) .Till chassissmörjning och upphängningar mm. Bör ej användas till lager .
NLGI 2 / 400 gr fettpatron
Vad ska man tro?
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jaadu.. vettefan asså.. man kan ju undra varför dom inte tycker det ska användas till lager, för att det inte smörjer tillräckligt bra lr för att det skulle vara skadligt?
<br />Castrols rekomendation:
CASTROL MS3
Svart smörjfett baserat på mineralolja och lithium . Innehåller högtryckstillsatter och molybdensulfid (MoS2) .Till chassissmörjning och upphängningar mm. Bör ej användas till lager .
NLGI 2 / 400 gr fettpatron
Vad ska man tro?
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jaadu.. vettefan asså.. man kan ju undra varför dom inte tycker det ska användas till lager, för att det inte smörjer tillräckligt bra lr för att det skulle vara skadligt?
kollar man på SKF:s lagerfetter så verkar vissa inhålla MoS2 och andra inte.
http://www.maintenanceproductsdirect.co ... y_s/54.htm
Federico
http://www.maintenanceproductsdirect.co ... y_s/54.htm
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
ja, man tolkar det så. det kanske slipar lite men har andra egenskaper som gör att man använder det ändå. frågan är om man kan anse att ett framhjulslager rullar snabbt eller långsamt. det är ju ingen direkt belastning i alla fall.
undrar vilket fett de livstidssmorda SKF lagren innehåller, jag tänker på 2rs lager som man sätter på utgåend och i framhjulet om man renoverar en gammal vespa
Federico
undrar vilket fett de livstidssmorda SKF lagren innehåller, jag tänker på 2rs lager som man sätter på utgåend och i framhjulet om man renoverar en gammal vespa
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact: