Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Det där med att jag har alla plattorna var bara ett skämt, Bergfors (konstig humor, va?). Jag har i själva verket aldrig hört talas om dem. Google hjälpte mig "all the way" :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, jag misstänkte att det var något skumt. Om du hade haft plattorna borde du ha känt igen bilden direkt.
Men jag undrar fortfarande vad i ledtrådarna som du googlade på.

/Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Först sökte jag på följande ord:

"rainbow formed 1968 debut LP 1970 picture disc 8 th place"

...men det blev inget bra, så jag provade sökning på:

"uk chart 1970" och fick fram den här enastående sidan:

http://www.everyhit.com/

Sherlock Holmes - släng dig i väggen! 8)

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

men man kan inte söka på bilder ännu. såg att några svenskar håller på att utveckla en sådan programvara, programmet ska kunna se likheter i bilder, då främst på människor

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />vilket band?

http://img218.imageshack.us/img218/300/ankansi7.jpg

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, är det en kuggfråga? Det finns faktiskt en liten möjlighet att det skulle kunna vara någon udda pressning av J H Experience (japsarna har alltid haft mycket skit för sig), även om jag aldrig har sett den. Påminner lite om Hendrix klädstil på LP:n Smash Hits från 1968. Av den grafiska stilen att döma skulle jag ändå gissa på att vi är inne på 1967/68. Rätt, va?

Men det kan ju vara något annat också. Är inte lika bevandrad i smal och obskyr sextiotalsmusik som du, Federico :D. Måste dock medge att jag är oerhört imponerad över dina gedigna kunskaper: du har tagit det mesta du har ställts inför - utan Google! Bravissimo!

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
aldrig har sett den. Påminner lite om Hendrix klädstil på LP:n Smash Hits från 1968. Av den grafiska stilen att döma skulle jag ändå gissa på att vi är inne på 1967/68. Rätt, va?

Jag är rätt säker på att jag har sett den. Tror inte det är en så obskyr grupp. Tyvärr kan jag inte placera den dock.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
aldrig har sett den. Påminner lite om Hendrix klädstil på LP:n Smash Hits från 1968. Av den grafiska stilen att döma skulle jag ändå gissa på att vi är inne på 1967/68. Rätt, va?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag är rätt säker på att jag har sett den. Tror inte det är en så obskyr grupp. Tyvärr kan jag inte placera den dock.

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Den som söker han finner! Jo, det visade sig vara den högst obskyra londongruppen Fuzzy Duck och deras debutalbum med samma namn från 1971. Kul att det liknade Hendrix...

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag är rätt säker på att jag har sett den. Tror inte det är en så obskyr grupp. Tyvärr kan jag inte placera den dock.

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Den som söker han finner! Jo, det visade sig vara den högst obskyra londongruppen Fuzzy Duck och deras debutalbum med samma namn från 1971. Kul att det liknade Hendrix...

härligt! hur lyckades du?

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />härligt! hur lyckades du?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag kan tyvärr inte avslöja mina trix... Jodå, det hela var mycket enkelt med litet tur. Jag sökte "duck +LP" på Google bildsök och den aktuella plattan fanns med redan på första sidan.

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Mer skräpmusik. Klarar ni det här, blir jag imponerad.

Image
Image

Ledtråd: Det är två olika grupper och de kommer från samma land.
Den första gruppen har skräptemat i gruppnamnet. Den andra har som synes en soptunna på sin debut-LP. Åren är 1973 och 1970.
/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

Jag bidrar med en sista (sen hinner jag tyvärr inte vara med och leka mer idag... :(). Vem visar denna dubbelexponering? Ledtråd: På tal om ducks...denna virtuos har setts göra s k duckwalk på scenen åtskilliga gånger, åtminstone lika bra som gamle Chucken...

Image

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Image

Ten years after!

Jag trodde jag hade skaplig pejl på obskyra band, men i det här sällskapet har man ju inte en chans :D (dock räknar jag inte in Ten years after som ett obskyrt band - snarare ett lysande dito!)!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Ten years after!

Jag trodde jag hade skaplig pejl på obskyra band, men i det här sällskapet har man ju inte en chans :D (dock räknar jag inte in Ten years after som ett obskyrt band - snarare ett lysande dito!)!

Ten years after, har inte lyssnat så mycket på dem, men jag gillar omslaget på första LP:n. En tidig singel som jag tror heter "the sounds" och faller mig i smaken....

Federico
Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Ten years after!

Ten years after, har inte lyssnat så mycket på dem, men jag gillar omslaget på första LP:n. En tidig singel som jag tror heter "the sounds" och faller mig i smaken....

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Var bara tvungen att svara på detta, trots att jag egentligen inte har tid... Jo, omslaget på första LP:n är skönt psykedeliskt. Jag skulle nästan kunna sätta en slant på att du i själva verket menar låten "Adventures of a Young Organ" på första LP:n, eller kanske "Skoobly-Oobly-Doobob" från tredje LP:n "Stonehenge" (mitt absoluta favoritalbum). Någon av dessa låtar skulle kunna vara sånt som kan tilltala en ung man med smak för det obskyra... :D

Alvin Lee är en fena på gura och Ten Years After är allmänt rent snuskigt bra, så ut och shoppa loss! De fyra första plattorna - "Ten Years After", "Undead", "Stonehenge", "Ssssh" - är de klart bästa, enligt min smak...

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Mer skräpmusik. Klarar ni det här, blir jag imponerad.

Image
Image

Ledtråd: Det är två olika grupper och de kommer från samma land.
Den första gruppen har skräptemat i gruppnamnet. Den andra har som synes en soptunna på sin debut-LP. Åren är 1973 och 1970.
/Jörgen

gruppen med soptunnan verkar vara tyska bandet Eloy, men det andra har jag inte svaret på ännu

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

en vild gissning; can? vore ju på tiden med lite kraut.

2x v50 '81, luna 50s
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

gruppen med soptunnan verkar vara tyska bandet Eloy, men det andra har jag inte svaret på ännu

Strålande, Federico! Det trodde jag ingen skulle ta, då just den här första LPn är väldigt lite känd, jämfört med deras senare.
Då vet du vilket land den andra gruppen är från. Tänk en typ av sopor på tyska.

/Jörgen

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />en vild gissning; can? vore ju på tiden med lite kraut.

Can är det inte, men det är nära, du är ju i rätt land.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fanns ett tyskt Psych/garage band; RUST men de var nog bara tre. LP:n "come with me" är riktigt bra

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Scrap Yard verkar det finnas ett tyskt band som heter ????

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />Scrap Yard verkar det finnas ett tyskt band som heter ????

Tyvärr inte rätt.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

slänger in en ny på temat band med "tjejsångare", en lite svårare den här gången...eller?

Image

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />Mer skräpmusik. Klarar ni det här, blir jag imponerad.

Image

Vi får väl anse att tiden är ute för den här.

Rätt svar: Sperrmüll. Det betyder grovsopor på tyska.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Rätt svar: Sperrmüll. Det betyder grovsopor på tyska.

/Jörgen

är det krautrock?

här får man lite hjälp på vägen

Image

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

är det krautrock?

Jawohl!

/Jörgen - vet dock inte den exakta definitionen av krautrock

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

kraut betyder kål och det var nån brittisk musikjournalist som nedlåtande kallade tysk musik för kålrock, (kraut var innan slang för tysk, efter maträtten saurkraut), och används väl generellt för den tyska experimentella musiken från sent 60 och 70-tal. exempel på s.k kraut är kraftwerk, can, neu!, cluster, tangerine dream och faust.

2x v50 '81, luna 50s
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Nedlåtande Kraut... och jag som har Kraftwerks Model som signal på min mobil... :cry:
Post Reply