Hej
Har bytt pinnbultar som sitter i bromstrumman bak. Har upptäckt att gängorna är lite dåliga. Har man någon nackdel om man använder vanlig bult istället för pinnbult. Bulthuvudet bör inte ta i men håller fast hjulbulten från baksidan av bromstrumman.
Tacksam för svar
Sten
Hjulbultar P200
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />Hej
Har bytt pinnbultar som sitter i bromstrumman bak. Har upptäckt att gängorna är lite dåliga. Har man någon nackdel om man använder vanlig bult istället för pinnbult. Bulthuvudet bör inte ta i men håller fast hjulbulten från baksidan av bromstrumman.
Tacksam för svar
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet inte om pinnbultarna är tillverkade så att det inte är någon gänga just där fälgen belastar bulten, isåfall skulle man försvaga och förkorta livslängden genom att det var gängor där fälger ligger mot. men om det spelar någon roll? om du tänker köra med vanlig bult, köp den inte på biltema eller clasan.
Federico
<br />Hej
Har bytt pinnbultar som sitter i bromstrumman bak. Har upptäckt att gängorna är lite dåliga. Har man någon nackdel om man använder vanlig bult istället för pinnbult. Bulthuvudet bör inte ta i men håller fast hjulbulten från baksidan av bromstrumman.
Tacksam för svar
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet inte om pinnbultarna är tillverkade så att det inte är någon gänga just där fälgen belastar bulten, isåfall skulle man försvaga och förkorta livslängden genom att det var gängor där fälger ligger mot. men om det spelar någon roll? om du tänker köra med vanlig bult, köp den inte på biltema eller clasan.
Federico
Tack för tips
Viktigt att kvaliten är bra, inget kul om bakhjulet lossar på motorvägen.
Pinnbultarna är utan gängor några mm på mitten. Så när man skruvar i i pinnbulten från hjulsidan tar det stopp när man kommit till mitten.
Men om gängorna på trumman är slitna så kommer pinnbulten längre in i trumman och i "kortaste" laget när fälg och fälgmutter ska på.
Med en vanlig bult håller bultskallen emot på baksidan av trumman, med pinnbulten så är det enbart gängorna som håller emot.
Viktigt att kvaliten är bra, inget kul om bakhjulet lossar på motorvägen.
Pinnbultarna är utan gängor några mm på mitten. Så när man skruvar i i pinnbulten från hjulsidan tar det stopp när man kommit till mitten.
Men om gängorna på trumman är slitna så kommer pinnbulten längre in i trumman och i "kortaste" laget när fälg och fälgmutter ska på.
Med en vanlig bult håller bultskallen emot på baksidan av trumman, med pinnbulten så är det enbart gängorna som håller emot.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />
Med en vanlig bult håller bultskallen emot på baksidan av trumman, med pinnbulten så är det enbart gängorna som håller emot.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är det inte ett slag på varje pinnbult original, d.v.s att de har expanderat och endast kan skruvas ut åt ett håll? när man köper pinnbultarna har de inte "stjärn" märket som de har monterade från fabrik?
Federico
<br />
Med en vanlig bult håller bultskallen emot på baksidan av trumman, med pinnbulten så är det enbart gängorna som håller emot.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är det inte ett slag på varje pinnbult original, d.v.s att de har expanderat och endast kan skruvas ut åt ett håll? när man köper pinnbultarna har de inte "stjärn" märket som de har monterade från fabrik?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />De nya pinnbultarna har ej stjärnmärket men däremot ett hål. Det är väl troligt att det är avsett för att med ett verktyg expandera bulten så det ej går att skruva ur eller lossna.
När man ska byta pinnbult får man kanske såga av eller slipa bort den expandrade delen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ett altenativ är ju att byta hela trumman, men det kostar mer. jag borrade ur bultarna en gång
Federico
<br />De nya pinnbultarna har ej stjärnmärket men däremot ett hål. Det är väl troligt att det är avsett för att med ett verktyg expandera bulten så det ej går att skruva ur eller lossna.
När man ska byta pinnbult får man kanske såga av eller slipa bort den expandrade delen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ett altenativ är ju att byta hela trumman, men det kostar mer. jag borrade ur bultarna en gång
Federico