Hjulbultar P200

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
stenscoot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 23 Jan 2006, 14:23
Location: Sweden

Hjulbultar P200

Post by stenscoot »

Hej
Har bytt pinnbultar som sitter i bromstrumman bak. Har upptäckt att gängorna är lite dåliga. Har man någon nackdel om man använder vanlig bult istället för pinnbult. Bulthuvudet bör inte ta i men håller fast hjulbulten från baksidan av bromstrumman.
Tacksam för svar
Sten
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />Hej
Har bytt pinnbultar som sitter i bromstrumman bak. Har upptäckt att gängorna är lite dåliga. Har man någon nackdel om man använder vanlig bult istället för pinnbult. Bulthuvudet bör inte ta i men håller fast hjulbulten från baksidan av bromstrumman.
Tacksam för svar
Sten

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vet inte om pinnbultarna är tillverkade så att det inte är någon gänga just där fälgen belastar bulten, isåfall skulle man försvaga och förkorta livslängden genom att det var gängor där fälger ligger mot. men om det spelar någon roll? om du tänker köra med vanlig bult, köp den inte på biltema eller clasan.

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Skruvar med insexskalle brukar finnas med högre hållfasthet än vanliga skruvar. Dessutom ser de coolare ut, ifall du nu ska ha huvudena utstickande på baksidan.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
stenscoot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 23 Jan 2006, 14:23
Location: Sweden

Post by stenscoot »

Tack för tips
Viktigt att kvaliten är bra, inget kul om bakhjulet lossar på motorvägen.

Pinnbultarna är utan gängor några mm på mitten. Så när man skruvar i i pinnbulten från hjulsidan tar det stopp när man kommit till mitten.
Men om gängorna på trumman är slitna så kommer pinnbulten längre in i trumman och i "kortaste" laget när fälg och fälgmutter ska på.

Med en vanlig bult håller bultskallen emot på baksidan av trumman, med pinnbulten så är det enbart gängorna som håller emot.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />
Med en vanlig bult håller bultskallen emot på baksidan av trumman, med pinnbulten så är det enbart gängorna som håller emot.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

är det inte ett slag på varje pinnbult original, d.v.s att de har expanderat och endast kan skruvas ut åt ett håll? när man köper pinnbultarna har de inte "stjärn" märket som de har monterade från fabrik?

Federico
stenscoot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 23 Jan 2006, 14:23
Location: Sweden

Post by stenscoot »

De nya pinnbultarna har ej stjärnmärket men däremot ett hål. Det är väl troligt att det är avsett för att med ett verktyg expandera bulten så det ej går att skruva ur eller lossna.
När man ska byta pinnbult får man kanske såga av eller slipa bort den expandrade delen.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />De nya pinnbultarna har ej stjärnmärket men däremot ett hål. Det är väl troligt att det är avsett för att med ett verktyg expandera bulten så det ej går att skruva ur eller lossna.
När man ska byta pinnbult får man kanske såga av eller slipa bort den expandrade delen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ett altenativ är ju att byta hela trumman, men det kostar mer. jag borrade ur bultarna en gång

Federico
Post Reply