Är det värt besväret?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
somebody
Drömmare
Drömmare

Är det värt besväret?

Post by somebody »

Hej allihop!

Vill ha ut mer effekt från min 150cc Derbi.
Fått följande förslag från Mohlins:

Racing cylinder MALOSSI 187cc
PIAGGIO/DERBI/BENELLI/ITALJET/
VESPA/RENAULT 125/150ccm, 4T
AC, PIAGGIO-engine
Art.-No. M3111393
Weight: 1550g
Unit of quantity: Piece

MALOSSI provides a large range of high performance tuningkits for 4-stroke Maxiscooters. Quality workmanship and best reliability are the result of years of research and development. They unveil their full performance in combination with a Multivar variator and an upgear kit.
Material: primary aluminium alloy with a high content of hardened and tempered silicon, cylinder liner with silicon carbide coating in a galvanic nickel die and crossed smoothing with two diamond passages with very limited tolerances.
- Machining: on machine tools with high precision numerical control.
- Cylinder-piston connection with an allowance of 0.05 mm.
- Recalculated and upgraded heat exchange surfaces.

Piston
- Ultra compact with 3 rings.
- Material: special aluminium alloy with high silicon content, low thermal expansion and a tin facing on the sliding surfaces.
- Machining on machine tools with numerical control.
- Lightened and reinforced.
- Upgraded heat exchange surfaces.

Piston rings
- Special rings with high sliding ease and very high mechanical resistance.
- I° ring compression in nitrided and chromium steel.
- II° special cast iron ring.
- Three - piece scraper ring made of chromium-plated special steel

Test german scooter magazine Scooter & Sport 6/2001: “The MALOSSI kit makes great 26% plus" (tested: Kit M3111248)

<font size="2">Kan detta verkligen ge 26% mer effekt?</font id="size2">
Måste jag köpa något mer än satsen ovan?
Är det lätt att byta cylinder?
Mvh
Kenth
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Malossi har väl inte en enda cylinder som inte ger en ordentlig effektökning. 26% är ju trots allt bara runt 3 hästar om din 150 har säg 12hp orginal. Och det tror jag -lätt- att den kan ge dig. Orginalcyllarna är -väldigt- snällt putsade, så det finns gott om plats för förbättringar. Kolla vad en 150cc fyrtaktscross har för effekt så ser du skillnaden.

Men: du lär nog köpa både ett avgassystem och en förgasare som passar för att få ut allt det goda. Ger nog en hel del utan, men om man vill ha ut allt, så...

Byta cylinder är svårare än på en tvåtaktare, på en fyrtaktare måste du ju fippla med ventiler, kamaxlar och kamkedjor å sånt knas. Men vet man vad man gör så är det nog rätt lätt. Du blit förmodligen tvungen att montera ur hela motorn för att kunna byta.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by somebody</i>
<br />Hej allihop!

Vill ha ut mer effekt från min 150cc Derbi.
Fått följande förslag från Mohlins:

Racing cylinder MALOSSI 187cc
PIAGGIO/DERBI/BENELLI/ITALJET/
VESPA/RENAULT 125/150ccm, 4T
AC, PIAGGIO-engine
Art.-No. M3111393
Weight: 1550g
Unit of quantity: Piece

MALOSSI provides a large range of high performance tuningkits for 4-stroke Maxiscooters. Quality workmanship and best reliability are the result of years of research and development. They unveil their full performance in combination with a Multivar variator and an upgear kit.
Material: primary aluminium alloy with a high content of hardened and tempered silicon, cylinder liner with silicon carbide coating in a galvanic nickel die and crossed smoothing with two diamond passages with very limited tolerances.
- Machining: on machine tools with high precision numerical control.
- Cylinder-piston connection with an allowance of 0.05 mm.
- Recalculated and upgraded heat exchange surfaces.

Piston
- Ultra compact with 3 rings.
- Material: special aluminium alloy with high silicon content, low thermal expansion and a tin facing on the sliding surfaces.
- Machining on machine tools with numerical control.
- Lightened and reinforced.
- Upgraded heat exchange surfaces.

Piston rings
- Special rings with high sliding ease and very high mechanical resistance.
- I° ring compression in nitrided and chromium steel.
- II° special cast iron ring.
- Three - piece scraper ring made of chromium-plated special steel

Test german scooter magazine Scooter & Sport 6/2001: “The MALOSSI kit makes great 26% plus" (tested: Kit M3111248)

<font size="2">Kan detta verkligen ge 26% mer effekt?</font id="size2">
Måste jag köpa något mer än satsen ovan?
Är det lätt att byta cylinder?
Mvh
Kenth
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
somebody
Drömmare
Drömmare

Post by somebody »

Hej Hedge!

Tack för ditt svar, min Derbi har 13h så 3h till skulle nog vara bra.
Hmm! Det verkar dock för komplicerat för mig som har tummen mitt i handen att byta cylindern själv. Får väl försöka finna någon i Stockholmstrakten som kan göra det. Är det någon på detta forum som vet någon bra verkstad i hufudstaden som gjör detta?
Mvh
Kenth
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vilken mc-mek som helst som kan serva encylindriga fyrtaktare borde kunna göra det, men det är ju bra om dom är inkörda på Derbi så att dom inte pajar nåt när dom sätter dit den. Guzzi-Center är en åf för Derbi i stockholm, du kan ju höra med dom om dom är intresserade.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by somebody</i>
<br />Hej Hedge!

Tack för ditt svar, min Derbi har 13h så 3h till skulle nog vara bra.
Hmm! Det verkar dock för komplicerat för mig som har tummen mitt i handen att byta cylindern själv. Får väl försöka finna någon i Stockholmstrakten som kan göra det. Är det någon på detta forum som vet någon bra verkstad i hufudstaden som gjör detta?
Mvh
Kenth

somebody
Drömmare
Drömmare

Post by somebody »

[quote]<i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Vilken mc-mek som helst som kan serva encylindriga fyrtaktare borde kunna göra det, men det är ju bra om dom är inkörda på Derbi så att dom inte pajar nåt när dom sätter dit den. Guzzi-Center är en åf för Derbi i stockholm, du kan ju höra med dom om dom är intresserade.

Mvh

Guran

Hej Guran!

Det är inte lätt att få någon att serva Derbin! De flesta vill ej hålla på med trimmningar dels för att de ej sålt delarna direkt till mig dels för att det är så svårt!
Guzzi-Center t ex hjälper endast de som köpt scootern där.
Flera moped/scooter handlare säjer att arbetet är omöjligt att få till bra. Hittade dock en säljare/verkstad som tyckte att "jobbet" var perfekt att pyssla med nu när säsongen snart är över.
Enligt den verkstaden så var arbetet ej så komplicerat utan de skulle klara av det på några timmar dvs 4-6 beroende på problem med inställningar etc!

Jag har köpt följande prylar:
MALOSSI 187cc
Nytt Malossi bälte i kevlar
Racing Variatorer från Polini
Mallosi drev
Mallosi koppling

Är det bra så tror du eller är det något annat som bör sättas dit också?

Mvh
Kenth
somebody
Drömmare
Drömmare

Post by somebody »

Hej Igen Guran!

Finns tyvärr inget raceravgassystem eller förgasare till min Scooter i alla fall inte enligt Mohlins.
Mvh
Kenth
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Mohlins har inte sådär värst bra koll på vilka delar som finns till vilka hojar. Sök på SIP (http://www.sip-scootershop.com) eller SCK (http://www.scooter-center.com).

Borde finnas delar där. Inte en ovanlig motor direkt.

Mvh

Guran

<br />Hej Igen Guran!

Finns tyvärr inget raceravgassystem eller förgasare till min Scooter i alla fall inte enligt Mohlins.
Mvh
Kenth

Post Reply