Utrustning eller inte?

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Thu 12 Aug 2004, 21:07
Location: Sweden

Utrustning eller inte?

Post by Mimmi »

Hej!

Den P200E som jag är glad ägare av sedan en vecka är i ett helt outrustat skick. Det enda som finns utöver original är en liten dekal från den firma som sålde den ny, Lillemans MC i Lund. Den har inte ens backspeglar:)!
Jag vet inte om jag skall sätta på en del saker utav allt som finns,ex.vis pakethållare, diverse kromade saker runt framskärm och bak/motorkåpor osv.
Vad tycker Ni? Jag är nybörjare vad det gäller Vespa, för mig har det varit MC som gällt sedan -71, ju större desto bättre:D Men det har inte varit några utstyrda julgranar, typ Guldvingar:cry:, utan helst caféracerstuket:)
Hur skall en Vespa se ut egentligen,dom*såg* jag ju inte förr:D
Vilket är fräckast, helt orört originalskick eller extrautrustat?
Den är *faktiskt* riktigt söt och gullig som den är....

Många hälsningar
Marie-Louise
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Det beror precis på din smak och plånbok ;-)

En av alla trevliga saker med Vespa är att du kan få den att se ut precis som du vill. Allt från streetracers till kromprydda modsmaskiner. Eller en ulvi i fårakläder, med racemotor i oskyldig ram, eller en maskin med retrostuk eller ...

Det finns hur mycket prylar som helst, för att inte tala om motordelar. Köp ett nummer av engelska Scootering så får du inspiration, eller ännu hellre, dyk upp på Göteborg Run & Race 27-29 augusti.

Scootrar är kul! Hälsn
/scooterpappa

scooterdaddy - gammal är äldst
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Thu 12 Aug 2004, 21:07
Location: Sweden

Post by Mimmi »

Hej!

Tack för Ditt svar. Ja, det tål att tänka på hur jag skall göra med den. Det blir till vintern lack på framskärm och bakre sidokåpor i alla fall. Dom är lite repiga, och eftersom den är så jättefin, den har bara gått 1467 mil8), så skall jag ordna det. Kanske det blir *lite* utstyrsel.:)

Det skulle vara kul att komma till Göteborg nu i slutet av månaden. Men, och nu skrattar säkert många åt mig, (men det bjuder jag på) jag tycker det är så hemskt att köra i storstäder och *speciellt* Göteborg! Det är ju inte mer än sex mil dit, så avståndet är ju inget, men jag får ont i magen bara jag tänker på att köra där!:oops:
Det är lika hemskt oavsett det är med två eller fyra hjul.:)Nej, jag är en typisk landsvägsförare, det har jag alltid varit, och *då* går det undan! Jag gillar att utnyttja de fartresurser som finns, oavsett fordon...:D

Många vänliga hälsningar
Marie-Louise

(undra vem av oss om är äldst egentligen, jag har haft MC sedan -71 :)?)
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Göteborg är ju kalaslugnt att åka i, man behöver ju inte ge sig på de större vägarna.

Vad du ska ha på din Vespa kan ju som sagt inte vi svara på men allvarligt..det är inte snyggt med chrome. :) SLäng på en backspegel dock, kan vara trevligt att ha i trafiken.
girlie
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:16
Location: Sweden

Post by girlie »

Krom och plastdetaljer är fint!
Håller med om att Gbg är en skitstad att köra i, gjord för vänstertrafik och med spårvagnsspår överallt!
Men att missa Gbg R&R för den sakens skull är inte bra. Campingen är utanför stan och du kan säkert få eskort av ngtn därifrån!!!
Hoppas vi syns!
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

Tycker definitivt att en P200 ska "fnaskas" upp lite med krompakethållare fram och bak, crashbars coh kanske lite dekaltrimmning.

Vad gäller Gbg Run&Race är det helt lugnt eftersom träffplatsen är belägen ute på landet med mer kossor än spårvagnar. Till/från cruisingen är det bara att slå följe med trevliga lokala scooterister som kör roliga småvägar till stan.

Scooterdaddy är garanterat äldst!! ;-)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Angående din P200E så tycker jag att du ska strippa den i stället för att sätta på saker.
Ett äkta rejsstuk är det som gäller om man har PX. släng plaststänkan under nummerplåten, byt till droppat SIP styre, vita blinkers, rejssadel m.m.
PX är ingen krom/modsscooter, tyvärr....

ungefär så här, inte det snyggaste, men du förstår vad jag menar http://www.8ung.at/vespa-lambretta/pxrsli.jpg

Federico
girlie
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:16
Location: Sweden

Post by girlie »

Fredrico, Fredrico....
Jag tar det som ett personligt påhopp!!!
(Efter en viss tveksamhet) har jag nu förlikat mig med vår lilametallic P200, 80-tal, extra krom.
För Gbg R&R håller jag på att återställa den i orginal-åttiotalsytförande genom att vittja de två sopsäckarna med extrautrustning som vi plockade av. Vi visste inte hur snyggt det är med vita formgjutna kopplings/bromshandtag, rutade lyktskydd etc!!
Det är det lyxiga åttiotalet som gäller Fredrico!!
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

Gött! Skönt 80s-stuk! Då borde du kolla Scooteristen för ett antal nummer sen som hade en massa sköna plastprylar till PX. Om jag inte minns helt fel var det Federico i egen hög person som rattade artikeln.

Mer av allt! Hata minimalism!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

okej okej!

jag gillar också 80-tals prylarna!

ville bara retas lite och skriva tvärt om mot alla andra.

men modskrom och 80-tals stuket är väl inte riktigt samma sak. 80-tal är väl mer aluminiumfälgar och vita pakethållare?



Federico
girlie
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:16
Location: Sweden

Post by girlie »

Mmmm. Plasico-Fantastico-Fredericoo!
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

på tal om px.. http://www2.blocket.se/view/3131820.htm?l=0&c=1&city=0
det är väl så en px ska se ut ungefär om man ska göra nåt. särskilt snygga är de ju inte från början, men den där blev jag jävligt sugen på.. fast, jag har varken mckort eller pengar.
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

Gillar i synnerhet beskrivningen
"Mkt fin vespa.
repor på högra motorkåpan."
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Den här Vespan byggdes av Tony i Scooter Club Göteborg, var omslags-scooter på Scooteristen nr 1 som kom ut 1992. Fast då var den lackerad vinröd och hade en annan, värstingtrimmad, motor. Nu kör Tony HD, efter en tid med en snygg Lambretta TS1.

OK, Mimmi. Jag tog lätt MC-kort och köpte min första scooter, en Lambretta 125F, vintern 1963-64. Gick med i Vespa Club Göteborg 1967 och bevistade min första träff, i Gränna, samma år.

Och utrusta din Vespa hur du vill men snälla, ingen packbox bak och ingen plastruta fram. För det är FULT!
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

fan vad jag är sugen på den där. helvete. hur svårt är det att ta mc-kort? :) kan mesta teorin och är en hejare på garagevändningar.
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Mc-kort är väl inga problem om man kan massa teori? För köra borde väl alla som har Vespa kunna.
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Thu 12 Aug 2004, 21:07
Location: Sweden

Post by Mimmi »

Hejsan!

"Scooterdaddy",förlåt mig så *hemskt*mycket om jag undrade över Din ålder! Det var inte alls meningen att såra eller ifrågasätta!:oops: Det verkar ju vara så väldigt ungdomligt här,så att jag kände mig som en gammal relik från gångna tider:D
Jag började med MC; min första var en Husqvarna 120cc "rödqvarna" med växelspak på tanken8).Den första scootern jag körde var en Heinkel Tourist. Det var en bekant som hade den. Det var en mysig maskin, den gick så lugnt och fint med sin fyrtaktare, själv körde jag då CZ 250 . Ja, det finns många minnen...
Ett stort problem i alla år har varit att vara tjej och ha detta intresset, både attityder samt praktiskt! Man vill ju vara fin i håret och ha snygga naglar ändå, trots allt!:D

Vad gäller utrustningen har Du helt rätt! Vindruta *är*det töntigaste,eller nördigaste som finns[^], samma sak med en "bagagelåda" där bak!

Kram på Dig, Daddy:)
Mimmi
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Thu 12 Aug 2004, 21:07
Location: Sweden

Post by Mimmi »

Hejsan igen!

Den där PX'en på annonsen var ju "hemsk":x! Förstöra den så! Fy på sig:D

Hälsning Mimmi
girlie
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:16
Location: Sweden

Post by girlie »

MC och tvåtaktare är ju inte riktigt samma sak då..
Körtekniken är det ju lite skillnad på.
Många körskolelärare tycker dessutom att det enda som gäller är att köra fort och att scootrar är små mopeder.("Det är lika bra att du tar tungt kort på en gång för du kommer att tröttna på de där små "mopparna" snart iallafall".) Man skulle vilja skicka dem på Cannonball...
Men kan man garagevändningen och kurvteknik är det inget problem!?
Om du bor i Sthlm så har jag ett bra tips på en skola som inte vill rippa dig och koncentrerar sig på det man ska kunna för körkortet.
Min första körskola insisterade på att vi skulle köra och släppa händerna och stå upp bak på sadeln!! Nä, det är inget skämt.)
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

nä, och teorin kan jag väl mestadels. det hela handlar väl mest om att jag slösade bort mina sista 20 spänn på en returfjäder till frambromsen på min v50 idag, och att jag inte har _nån_ att övningsköra med (jag känner inte ens nån som har mc, inte ens vespa :( ).

garagevändningen är jag en höjdare på också. jag ska ta itu med det. jag menar, skillnaderna på t.ex en primmy eller en popolino och en v50 är väl inte mycket mer än att de går fortare. om nån har en att byta bort så säg till. är trött på 50cc, det räcker inte, och att vråltrimma upp en v50 kostar väl ungefär lika mycket om inte mer som en välfungerande primmy..
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

"Om du bor i Sthlm så har jag ett bra tips på en skola som inte vill rippa dig och koncentrerar sig på det man ska kunna för körkortet."

vilken?

ja, känner igen det där. var inne på staffans i älvsjö härom månaden, och de sade precis samma sak - ingen ide att ta lätt / med begränsning, då är det ju ändå samma sak som en 50cc, eller nåt. btw, måste man hyra trafikskolornas mc eller får man ta med egen? Är ju dumt att lära mig köra nån jävla streetmc när det är en scooter jag ska ha..
okej, lite OT, förlåt.
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by girlie</i>
<br />MC och tvåtaktare är ju inte riktigt samma sak då..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De flesta veteran-mc-vesporna är väl iofs också 2-takt? ;)

Men i mitt uttalande om att kan man köra moppe kan man köra mc glömde jag av att det finns folk som kör orginal.. :)
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
ja, känner igen det där. var inne på staffans i älvsjö härom månaden, och de sade precis samma sak - ingen ide att ta lätt / med begränsning, då är det ju ändå samma sak som en 50cc, eller nåt. btw, måste man hyra trafikskolornas mc eller får man ta med egen? Är ju dumt att lära mig köra nån jävla streetmc när det är en scooter jag ska ha..
okej, lite OT, förlåt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror att man får köra med egen MC om man vill, dock inte med scooter. Det måste vara en "riktig" motorcykel som min körskola så fint uttryckte sig....
Vet inte hur det är i Sthlm, men här behövde man dock inte hyra körskolans MC. Den ingick i avgiften för lektionerna...

Apropå lustiga ideér kring övnignskörning lär det finnas en instruktör här i stan som kräver att eleverna skall klara att köra av vägen, ned i dikenskanten och upp igen i sisådär 50 km i timme utan att stanna till innan han släpper iväg en till uppkörningen. Vet inte om det är sant, men det skulle inte vara så förvånande...

/Ronnie
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

attans, då skiter det ju sig med mitt smallframe4life. verkar ju ändå lite dumt, eftersom det inte är mc jag ska köra, utan scooter. ska kolla runt lite med körskolor, är dock för sent för i år tror jag, läste nånstans att vägverket inte har mc-tester efter 15 okt och det är mindre än två månader. å andra sidan, övar jag garagevändningar och stenpluggar teori så borde det gå rätt lätt att ta det till våren - jag måste ha det nästa sommar senast.

är det för övrigt en bra ide att ta b-kort samtidigt? det är väl min plan (vill ha en hundkoja!) men vet inte om det är för mycket på en gång eller om det rent av är lättare..
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Mycket bättre att ta b-kort samtidigt! (SÄger jag som inte har nåt av dem). Det är inte mycket mer teori man ska lära sig nämligen..
Post Reply