Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Fullföljde en idé jag haft en tid. Bonnietanken är på löjliga 3,5L så en reserv är ju inte fel. I gömmorna hittade jag denna plåtburk jag fått växellådsolja i (ja, den är bara ett par år gammal!). Visade sig passa perfekt i reservhjulet, förankrad med några remmar från militärbyxor. 8)
Nu är bara frågan om jag vill dölja skönheten bakom mitt nysydda överdrag eller ej. Dessa i-landsproblem! :lol:
C1341491-9CB1-431E-88BC-47500B3B933A.jpeg
C1341491-9CB1-431E-88BC-47500B3B933A.jpeg (133.07 KiB) Viewed 78266 times
AADCE6F2-C07F-4797-88E0-11CEFD850B97.jpeg
AADCE6F2-C07F-4797-88E0-11CEFD850B97.jpeg (158.42 KiB) Viewed 78266 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Klämde in lite foam bakom dunken för att skydda fälgen. På köpet kunde jag minska till två remmar. Ser mer harmoniskt ut, tycker jag.
D8CC6693-5B61-408F-A808-CCA3F4CEB729.jpeg
D8CC6693-5B61-408F-A808-CCA3F4CEB729.jpeg (152.18 KiB) Viewed 78251 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Har experimenterat med olika lösningar för det saknade originaltanklocket. Så kom jag på att jag hade ett universal till bil liggande! Lite kortning av ”turbinhjulen” och nya luftningshål (därav bamseskruven) så satt det som den berömda smäcken!
25155B4D-8149-435D-A534-CC07FC03FBA9.jpeg
25155B4D-8149-435D-A534-CC07FC03FBA9.jpeg (91.74 KiB) Viewed 77487 times
934B3C03-B026-4F48-A426-71FD267F5036.jpeg
934B3C03-B026-4F48-A426-71FD267F5036.jpeg (76.02 KiB) Viewed 77487 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Äntligen fått tag i ytterligare en fälg! Nu kan jag ha dubbisarna permanent pålagda och bara behöva byta hjul höst och vår.
Och ja, det råkade visst bli lite mer än en fälg också... :lol:
8FF3BBD9-5A72-40D1-912C-46C76FB1C134.jpeg
8FF3BBD9-5A72-40D1-912C-46C76FB1C134.jpeg (135.24 KiB) Viewed 77367 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Inspirerad rev jag isär Bonnievraket för att lättare kunna lagra det - och för att det är kul. 8)
0B8EA402-3CA7-4DCA-B789-577AFA6AFF14.jpeg
0B8EA402-3CA7-4DCA-B789-577AFA6AFF14.jpeg (179.25 KiB) Viewed 77361 times
Gav mig förstås också på fälgen. Den var i så bra skick att jag nöjde mig med roterande stålborste. Dess kompis var inte lika rostfri och har legat i elektrolysbad en vecka. Nu fick den också smaka stål(borste)!
040E6694-027A-4EDF-B2E8-7A21C6C430AD.jpeg
040E6694-027A-4EDF-B2E8-7A21C6C430AD.jpeg (149.32 KiB) Viewed 77361 times
A52321C2-8DA2-4AE2-AC7A-7A3AF311B995.jpeg
A52321C2-8DA2-4AE2-AC7A-7A3AF311B995.jpeg (141.35 KiB) Viewed 77361 times
Sedan började behandlingen för att motstå vinterns påfrestningar: Hammarlack!
418BFF13-FF6E-41F3-A987-76B482B5928E.jpeg
418BFF13-FF6E-41F3-A987-76B482B5928E.jpeg (139.59 KiB) Viewed 77361 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

På en vecka har jag gått från tre funktionsdugliga moppar till en och står dessutom med sex trasiga innerslangar. :evil:
Det började med att Alvas Baotian fick punktering. Däcket var hårt nog att slå ihjäl elefanter med och slätt som månens yta så nytt däck fick beställas.
Sedan skulle jag lägga på dubbdäcken på de nymålade Bajajfälgarna. Bägge kämpade emot men den ena lyckades efter ett tag. Men nummer två... :x Varje gång jag trott att jag fått ihop skiten och började fylla luft så pös den ut igen. Ut med slangen och visst, ett nytt hål! :o
Letade igenom däckets insida men utan att hitta något vasst. Insåg till slut att fortsatt arbete troligen skulle resultera i slaganfall eller hjärtattack så jag muttrande in i huset och beställde fler slangar.
Så, one down, two to go... I måndags morse, givetvis när jag satt i telefonmöte, hörde jag hur Lovisa kickade sin Bonnie. Och kickade... och kickade... Så, då var vi nere på EN fungerande moppe!
Så är läget nu. Hur många tror jag har sysselsättningsproblem? :lol:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Med risk för jinxning: Samtliga moppar på banan igen! :D
Hittade felet på Lovisas Bonnie - fukt och ärg i och vid den yttre tändspolen. Och olja inuti?!? :o
30B1BDEE-7764-48C9-AE32-EA889F30201F.jpeg
30B1BDEE-7764-48C9-AE32-EA889F30201F.jpeg (46.06 KiB) Viewed 76501 times
Kan kanske komma från spill vid tankning? Tyckte gnistan hade sett stark ut innan också men tydligen inte.
Lite handpåläggning på förgasaren också, sedan startade den så fint och är nu redo för vintern med dubbdäcken monterade. :mrgreen:
89940772-7461-4461-BF98-AFB5AC1AFF6B.jpeg
89940772-7461-4461-BF98-AFB5AC1AFF6B.jpeg (71.27 KiB) Viewed 76501 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Bonnie har stått i 1,5 månader så hon tjurade en del när hon åter togs i bruk igår. Den indiska kvaliteten visade sig dock hålla måttet; det var bara att blåsa rent munstycket. Passade dock på att byta ner ett steg i storlek. Verkar funka och då kanske den varvar ur lite bättre, i alla fall när det blir varmare.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Köpte en reservdels-Bonnie. Härligt ruffigt utseende. Skum tillbehörsstrålkastare som fått mig att kalla den Wall-E som efter filmen med samma namn. Startade direkt och gick som ett skott (visserligen bara 300m men jag gissar på skit i bränsleledningarna).
Inte kunde jag väl skrota den!? Och nu har jag köpt galon till den trasiga sadeln. Skit också… 8)
78FC6CCB-62BC-4EA7-A785-E6495FE70427.jpeg
78FC6CCB-62BC-4EA7-A785-E6495FE70427.jpeg (214.22 KiB) Viewed 69765 times
92B76218-9D66-491E-B582-5B0C2CC51C0B.jpeg
92B76218-9D66-491E-B582-5B0C2CC51C0B.jpeg (147.9 KiB) Viewed 69765 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Trippel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu är det vedervärdiga sätet från Säffle (eller snarare Vijay) historia!
Allt äckel, rester av skumgummi, plast och galon, är slängt. Kvar är den hårda botten som passar utmärkt att sitta direkt på. 8)
Nej, riktigt så hardcore blir det inte - återkommer! :lol:
Usch! Bara att börja sanera!
Usch! Bara att börja sanera!
DC0BBD14-90AD-4244-8DAF-F96BE0664670.jpeg (148.39 KiB) Viewed 69521 times
Klart!
Klart!
63FDD68F-B72C-4AF3-8F45-74BD38229DD2.jpeg (96.1 KiB) Viewed 69521 times
Fvb till soptunnan.
Fvb till soptunnan.
E966A5B2-8562-4848-8C0E-E00AF752C64E.jpeg (163.06 KiB) Viewed 69521 times
Det enda av ”mjukdelarna” jag sparade.
Det enda av ”mjukdelarna” jag sparade.
7B6C91DE-A12F-474B-A719-F7F537011C42.jpeg (146.34 KiB) Viewed 69521 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Sådärja! Byggde på sadelstommen med några lunnade lager liggunderlag och sedan galon. Hade först bara ta ett lager liggunderlag - hade säkert sett fränt ut men nog inte gått att sitta på…
2D8F760D-CD48-40AA-ABBB-4601B183837E.jpeg
2D8F760D-CD48-40AA-ABBB-4601B183837E.jpeg (119.66 KiB) Viewed 69502 times
Är inte riktigt klar då jag inte hade tillräckligt med korta häftklammer, så galonen ska bli mer spänd.
3F209612-BF24-4E4F-AF9A-210070B45EC8.jpeg
3F209612-BF24-4E4F-AF9A-210070B45EC8.jpeg (54.29 KiB) Viewed 69502 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag började jag Wall-E-mekandet med att rengöra bränslesystemet. Visst fanns det en del skit där!
Bensinkranskoppen. Här ska egentligen sitta ett filter men det saknades.
Bensinkranskoppen. Här ska egentligen sitta ett filter men det saknades.
4A3BC86C-3379-44E5-B6D2-22672ADEC940.jpeg (90.36 KiB) Viewed 69367 times
Värst var det i tanken.
Värst var det i tanken.
707C749E-566B-427A-BE98-41F5721A5D69.jpeg (42.36 KiB) Viewed 69367 times
Orka plocka ur tanken för rengöring! Det var ju torrt så grovdammsugaren fick en temporär slangförlängning.
Orka plocka ur tanken för rengöring! Det var ju torrt så grovdammsugaren fick en temporär slangförlängning.
52ADEFDB-6905-4060-A704-EA292544C854.jpeg (124.2 KiB) Viewed 69367 times
När jag plockade av luftfilterburken uppdagades den skummaste lösning jag sett på länge! Någon hade borrat två extra hål men tydligen ångrat sig och pluggat med - glassäkringar! :lol:
De gulvita rören är strypningar och ska bort. Men tejpbitarna som sticker ut?
De gulvita rören är strypningar och ska bort. Men tejpbitarna som sticker ut?
ADCDF898-86C2-4E2C-8F37-86671479CD71.jpeg (74.63 KiB) Viewed 69367 times
Någon hade pluggat de två extrahålen med… glassäkringar!
Någon hade pluggat de två extrahålen med… glassäkringar!
26269EB7-99EE-41D4-9B3C-43455C3515A0.jpeg (96.03 KiB) Viewed 69367 times
Rengöringen gjorde dock inte att felet försvann. Den varvar iväg som 17, tappar orken, går på tomgång och kan köras långsamt med choken i en stund. Sedan går det att dra ur choken, gasa utav h-e en bit och sedan upprepa proceduren. Kanske behövs större munstycke? Inte otroligt om den är trimmad, som jag misstänker.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Sadeln åkte på plats idag också, komplett med high-tech låsmekanism. :mrgreen:
B18512B5-1BC7-44A0-9CEC-256447FA1FF1.jpeg
B18512B5-1BC7-44A0-9CEC-256447FA1FF1.jpeg (89.04 KiB) Viewed 69367 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Originaldimension på Bonniedäck är 2.75-10. Jag har vågat gå upp till 3.00 men inte mer för att inte riskera att det skulle ta i avgasröret. En tidigare Wall-E-ägare bevisar att jag varit onödigt feg… :lol:
Jodå, 3.50 funkar…
Jodå, 3.50 funkar…
C5A8793C-E3C5-43E3-BC16-614616C66EB4.jpeg (101.37 KiB) Viewed 69373 times
…men shit vad tight!!
…men shit vad tight!!
350EDA38-F89E-4C80-9AD8-89874D59F7B7.jpeg (66.69 KiB) Viewed 69373 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu torde det vara klarlagt: Wall-E ÄR trimmad! :o
Cylindern är betydligt större än original - när jag skulle montera kylkåpor från en reservmotor fick jag böja ut den ganska rejält.
Huvudsyftet med dagens arbete, förutom att få moppen att gå bra, var annars att vrida topplocket rätt så fläktkylningen funkar igen. Med topplocket och cylindern borta passade jag förstås på att rengöra dessa. Planade även toppen lite och slipade till kanalerna, särskilt avgasditon.
109D68C3-05EF-4667-9D54-2E7CF97EF7D8.jpeg
109D68C3-05EF-4667-9D54-2E7CF97EF7D8.jpeg (150.57 KiB) Viewed 69282 times
02AB656E-3DC1-47D1-A264-FE76E17775EE.jpeg
02AB656E-3DC1-47D1-A264-FE76E17775EE.jpeg (72.02 KiB) Viewed 69282 times
Tog dock ganska lite så jag märkte ingen egentlig skillnad vid körning.
Med grejerna på plats igen startade Wall-E på första kicken! :D
Fick en typ dubbelt så lång färd som tidigare innan det var dags för tappad ork igen. :( Macklade med förgasarinställningarna en bra stund och fick den till sist att gå riktigt hyfsat. Dock måste jag emellanåt dra choken när motorn börjar tappa andan. Bara en stund, sedan är den okej igen. Tror det behövs större munstycke, vilket borde gynna bottenvridet också - just nu är den inte mycket bättre i backstart än vilken standard-Bonnie som helst.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Det där med att 3.50-däck får plats bak på Bonnie - vid dagens arbete såg jag att det är sanning med viss modifikation - i bokstavlig mening… :lol:
9EA24129-C15C-4A7E-9FA9-A62BB5DE4E94.jpeg
9EA24129-C15C-4A7E-9FA9-A62BB5DE4E94.jpeg (82.9 KiB) Viewed 69282 times
1B8ED422-6447-463D-B4ED-F6952BA08688.jpeg
1B8ED422-6447-463D-B4ED-F6952BA08688.jpeg (101.83 KiB) Viewed 69282 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Peppar, peppar så tror jag att Wall-E:s benägenhet att stanna är avhjälpt! :D
Tog bort original huvudmunstycke och satte dit ett Dellorto 66 istället. Vanligt brukar vara 61-62 men jag misstänkte att den här motorn behöver mer dricka. 8)
Moppen går fortfarande som :twisted: , utan tendens att dränkas. Har inte haft möjlighet att varva ur än så jag har inte hela bilden.
Passade även på att montera en extra bensinkran på slangen, då originalkranen läcker internt, som dessa kranar ofta verkar göra. Någon hade borrat ett hål i motorkåpan och hålet inte bara sitter på rätt plats utan var nästan exakt rätt storlek! :mrgreen:
2F1CA1ED-E656-4686-BA20-0557B81A4F2C.jpeg
2F1CA1ED-E656-4686-BA20-0557B81A4F2C.jpeg (118.07 KiB) Viewed 68033 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Wall-E har fått stå till sig i sommarstugan över vintern men nu har det hänt lite! :D
Den egentligen skitfula tillbehörsstrålkastaren måste ju vara kvar - det är den som gör moppen till just Wall-E. Den undre delen av original styrkåpan passar dock inte riktigt i den nya looken. För att få av den behöver styret bort. För att uppnå detta behöver hela TVÅ skruvar bort. Lika enkelt som allt annat på dessa små juveler!
IMG_0085.jpeg
IMG_0085.jpeg (74.57 KiB) Viewed 60144 times
IMG_0084.jpeg
IMG_0084.jpeg (91.39 KiB) Viewed 60144 times
Jag passar förstås på att fixa iordning styret när det framgent ska synas. Sedan får det bli en bättre fastsättning av strålkastaren också.
Har funderat på hur jag skulle göra med hastighetsmätare men det löste sig självt! Vajerhöljet var nämligen det enda som återstod - både vajer och drev saknades helt! :o
IMG_0090.jpeg
IMG_0090.jpeg (115.39 KiB) Viewed 60144 times
Änden på höljet i navet måste sitta där för att hindra smuts att komma in. Knips, knips och plugga med en farmarskruv! 8)
IMG_0091.jpeg
IMG_0091.jpeg (88.59 KiB) Viewed 60144 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Lagom mycket bling är det du har +1. 8)
IMG_0099.jpeg
IMG_0099.jpeg (116.92 KiB) Viewed 60047 times
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu börjar det bli fason på Wall-E!
Har monterat tillbaka vajrar och elkablar. Vill ha det kåplösa styret så rent det går och har därför valt att sätta dödare, lampknapp och tutdito på täckkåpan under.
IMG_0216.jpeg
IMG_0216.jpeg (119.51 KiB) Viewed 58614 times
IMG_0217.jpeg
IMG_0217.jpeg (99.7 KiB) Viewed 58614 times
IMG_0218.jpeg
IMG_0218.jpeg (76.74 KiB) Viewed 58614 times
Kickade för att se att jag kopplat rätt. Jodå, lampan blinkade och tutan tutade! Men vänta nu! Tutan ska ju inte tuta när man inte håller inne knappen?!? Testade att hålla inne knappen och kicka: Tyst!
Jajamen, jag hade lyckats hitta en tvärtom-knapp!! Inte 17 hade jag ju testat den utan bara förutsatt normal funktion.
Gör om, gör rätt… :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Koppla elen utan att ha verkstadshandboken bredvid sig var en dålig idé… Jodå, Wall-E startar - men bara om belysningsknappen står på noll… :lol:
I övrigt gick den länge uppskjutna provkörningen ok. Moppen dör inte på gas efter en stund som tidigare men motorn går å andra sidan fett - mer laborerande med munstycket behövs.
Bakbromsen tar dåligt men det blev bättre under färd. Hoppas det fortsätter så och jag slipper demontera.
Frambromsen, däremot, hugger så man kör vält om man inte är försiktig. Hade hoppats det också skulle bli bättre av sig själv men det är nog tyvärr inget att be för. :-?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Men nu är det ordning på torpet igen! Växla två sladdar och vips funkar allt!
Post Reply